Werken met dieren in Zuid-Afrika. Tips!?

hoi hoi,

ik wil graag meer weten over werken met dieren in africa, ik heb mijn diploma dierenverzorging mbo niveau 2 behaald en wil meer ervaring op doen met wilde dieren. ik ben 22 jaar oud en wil daarnaast ook nog iets anders zien dat dit ijskoude kikkerlandje van ons…

alleen overal waar ik op internet kijken, betaal je je helemaal krom om ergens te komen, en dan moet je ook nog eens betalen voor een slaapplaats enzv, plus dat bijna alles vrijwilligers werk is… ik wil wel betaald krijgen naturlijk, het hoeft niet veel te zijn, maar als ik maar een beetje opzij kan zetten zodat als ik terug kom in nl niet met een lege bankrekening sta.

verder moet het niet alleen stront scheppen zijn, dat heb ik op mijn stage plekken al vaak genoeg gedaan…:slywink:

zou het echt helemaal tegek vinden als ik ongv per halverwege 2009 naar africa kan vertrekken om te werken met de mooiste dieren terwereld…

oh ene, andere info is ook welkom hoor.

Groetjes,

Mandy

Hey Mandy,
Als je goed gezocht heb op internet zul je op bijna alle sites wel een goede reden vinden waarom je moet betalen om er te werken. Je eten, verblijf, elektriciteit enz. En omdat het vrijwel allemaal ontwikkelingslanden zijn kunnen ze onmogelijk betalen. In Nederland moet je ook mazzel hebben als het om een salaris gaat voor een stage, deze zijn vaak onbetaald. Op de site: www.hetandereafrika.nl staan veel verschillende programma’s met dieren. Kun je kijken wat je er van vind. Succes met het zoeken naar een plekje!
Groeten Daphne

Hey,

Voor veel projecten zul je inderdaad moeten betalen, maar aan andere kant levert je het wel een bijzondere ervaring op.
Deze projecten kunnen vaak blijven bestaan doordat er vrijwilligers zijn die dan ook betalen voor o.a. kost en inwoning. Door dit geld kunnen de projecten ook blijven bestaan.
Een erg aan te bevelen wildlige sanctuary is Moholoholo (http://www.moholoholo.co.za/index.asp?pgid=5). Dit is gelegen in de omgeving hoedspruit. Het wordt gerund door Brian Jones, een bekende in de conservation. Ik heb er 2 weken gezeten.
Als er wezen zijn, kun je de kans krijgen om die te verzorgen. Toen ik er was, was er een baby-neushoorntje dat verzorgd moest worden. Ikzelf heb 2 jonge serval katten verzorgd. Maar ook poep ruimen hoort erbij.

Groetjes

Hey Jolyn,
Ik heb op de site gekeken die je Mandy aanraadde, en ziet er leuk uit. Via welke organisatie heb je dat geboekt? En hoeveel kostte jou het verblijf daar?
Groetjes Daphne

Hey Mandy,

Ik heb dierenverzorging in België gestudeerd en heb het geluk gehad dat ik twee maand stage kon lopen in Zuid-Afrika (ondertussen meer dan twee jaar geleden). Ik ben nog maar net terug van een vier maand durende rondreis door dit prachtige land en heb daar ook vele dierenparken/sanctuaries bezocht. Het is idd zo dat je bij de meeste moet betalen om er als vrijwilliger te gaan werken wat, zoals eerder hier in het forum ook al toegelicht is, niet volledig abnormaal is. Verder is het zo dat zelfs al moest je daar betaald worden voor het werk, je toch amper of niks zou overhouden als je terugkeert aangezien de Zuid-Afrikaanse rand momenteel zeer zwak staat ten opzichte van de euro (en het ziet er niet naar uit dat dit zal verbeteren, integendeel). Als je naar daar gaat om met wilde dieren te werken moet je het echt doen voor de ervaring en de schoonheid van het land. Je kan er veel leren en heel mooie momenten met dieren beleven, maar ook kooien uitmesten en reinigen zijn nu eenmaal een groot deel van de job, en als je van het werk houd neem je dat er met plezier bij.

Groetjes,

Koen

Hey iedereen,

ik had een vraagje: hebben jullie telkens via een organisatie aan vrijwilligerswerk met dieren gedaan? Ik zou namelijk graag reizen en eenmaal in het land zelf op zoek gaan naar projecten, zou dat ook mogelijk zijn? Ik had eerder gedacht aan projecten in zuid-amerika. Iemand ideetjes?

Alvast bedankt!

Hoi Mandy,

Als je voor het eerst zo iets gaat doen, is het wel verstandig via een organisatie te gaan. Ikzelf ben de eerste keer via Travel Active gegaan. De meeste projecten werken via organisaties, zeker als mensen voor het eerst komen. Een volgende keer is het meestal rechtstreeks te regelen.
Zelf heb ik goede ervaringen met Moholoholo bij Hoedspruit(allerlei dieren), Kapama/Endangered Species Centre ook bij Hoedspruit(met name cheeta’s), Riverside Wildlife Sanctuary in Letsitele (met name groene meerkatten–apensoort) en ik weet dat Sanwild(allerlei dieren) een goed project is.
Mocht je het project Bambelela tegenkomen, dan kan ik je zeggen dat dat project absoluut niet waarmaakt wat je op hun site leest. Raad ik echt af om naartoe te gaan, bespaart je veel geld en ellende.

Succes met je keuze en laat het geld je niet teveel afschrikken, want het zal een ervaring zijn die je leven kan veranderen!

Hoi Daphne,

Dit project heb ik geboekt via Travelactive. Je kunt dit soort projecten echter beter rechtstreeks boeken. Scheelt je tweederde van het geld (namelijk van de reisorganisatie in nederland, en de partnerorganisatie in Zuid-Afrika).
Op de site van Travelactive staan ook wel de prijzen per week. Weet niet meer precies hoeveel het kostte.

Groetjes

Hoi Mandy,

Gaaf dat je een uitdaging met dieren zoekt in Afrika! Het idee dat je daar echter voor betaald krijgt en dan ook nog zoveel dat je ervan kunt sparen, is echter niet helemaal fair. Dan moet je eerder iets in Europa of Amerika zien te vinden.
Naast het feit dat je in Afrika waarschijnlijk alleen vrijwilligerswerk zult vinden waarbij een bepaalde eigen bijdrage gevraagd wordt, is het anders ook niet te doen om een werkvergunning te krijgen. En zoals al eerder aangegeven liggen de salarissen in Zuid-Afrika eeeerrrrrug laag. Dat in combinatie met een zwakke rand betekent dat je voor zo´n schamel salaris waarschijnlijk niet eens naar Afrika wilt komen. Koen gaf dit ook al aan.
Nee, de focus zal toch echt op de ervaring, het avontuur en de verrijking moeten liggen. En dan is het aan jou om te bepalen wat dat mag kosten.

Veel plezier bij het zoeken naar een passende plek.
Natascha Snelder / www.zazoetravel.com

was niet mijn bedoeling iemand af te schrikken…

Misschien vindt je wat op www.khayavrijwilliger.nl een site met meer betaalbare opties, want ondanks wat iedereen ook zegt over kosten, etc we weten allemaal dat minimaal 50 % blijft plakken in de nederlandse zak van het reisburo of agent. Khaya is een zuid afrikaans bedrijf die lokale mensen in dienst heeft en samenwerkt met lokale projecten zonder allerlei dik betaalde agenten er tussen!

heey, bedankt voor jullie tips, heb er heel veel aan gehad.

ik ben nu keihard aan het werken om idd gewoon de ervaring te gaan opdoen en te doen wat ik het liefst doe, met dieren werken…
zit nu voor zckr nog een half jaar vast bij men werk, maar daar kan ik gelukkig wel genoeg sparen…:wink: kan niet wachten tot wanneer ik eindelijk kan gaan, heb er zo veel zin in…
iedereen probeert me heirvan af te praten, omdat het zo slecht gaat in zuid afrika en het zou te gevaarlijk zijn om daar als buitenlander te zijn, is dit ook zo als je gewoon in zo’n centre zit?? kan ik de mensen hier ook gerust stellen…:wink: hoor graag nog meer sites waar ik op terecht kan.

groetjes

Hoi Mandy,

Ik ben zelf ook vrijwilliger geweest, en woon nu 5 jaar in Zuid-Afrika.
Hoe gevaarlijk het is hangt helemaal af van naar welk gebied in ZA je gaat en hoe je jezelf gedraagt.

Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om in je eentje met al je juwelen en flitsende camera zichtbaar, Johannesburg of een township te gaan verkennen. Er zijn voldoende touroperators en gidsen die tours aanbieden, die precies weten waar wel en niet heen te gaan, dus dat is dan ook veilig. Verder doe ik hetzelfde als wat ik in Nederland zou doen. Ik ben alert, let op mijn eigendommen, loop niet in het donker over straat, etc.

De projecten waar wij mee samenwerken in de provincie Limpopo zijn allemaal heel veilig. Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor alle projecten in ZA. Op het moment dat jij een project tegenkomt dat je bevalt, stel dan ook vragen, zoals waar de accommodatie is, hoe het vervoer geregeld is, wie haalt je van het vliegtuig, etc. Het voordeel van de projecten is dat je altijd samen met andere vrijwilligers bent en dat er projectleiders in de buurt zijn.

Zelf zou ik niet graag gebruik maken van het openbaar vervoer, dus daar zou ik je wel voor willen waarschuwen. Maar luchthavens, Johannesburg Airport, vind ik prima geregeld, schoon en voel me er net zo veilig als Schiphol.

PS: Wie van de mensen die jouw vertellen dat het gevaarlijk is in ZA, zijn zelf in ZA geweest? :wink:

Ik wens je veel plezier met de voorbereidingen op je plannen en denk dat je absoluut een geweldige tijd zult hebben. Zuid-Afrika is zo divers qua natuur en wildlife en cultuur!

Groetjes, Linda
www.kameleonadventures.com