hallo allemaal,
mijn wens is om in India aan de slag te gaan als leraar voor een periode van minstens 2 jaar (misschien zelfs permanent).
Wie kent er organisaties die hierin bemiddelen? Is mijn Nederlandse pabo-diploma voldoende om daar voor de klas te staan. welk niveau engels is vereist (b2-c1-c2) en hoe ziet het salaris er uit ten opzichte van de kosten in het levensonderhoud?
kortom, ik heb heel veel vragen en wil me graag goed orrienteren op deze gewaagde stap.
Alle info is welkom
Werken in de 3e wereld eist i.h.a. een werkvisum, en dat is tegenwoordig vaak even moeilijk te krijgen voor ons als dat een Indiër hier een baan met visum kan krijgen.
Je kunt het eens proberen via clubs als VSO, maar specifieke voorkeur voor een bepaald land helpt niet echt om makkelijk plaatsbaar te zijn. Verder zijn vaak specifieke Engelstalige diploma’s vereist, er is bijvoorbeeld een officieel UK diploma voor ‘teaching English as a foreign language’; PABO diploma is vrij onzinnig in het buitenland omdat lesgeven niet in NL of Engels gaat maar in Hindi of één van de 50+ andere officieele Indiase talen. Alleen de relatief dure International Schools geven deels in Engels les.
Inkomen vs. kosten is redelijk aldaar maar dan moet je dus wél lokale kosten en woning acceptabel vinden, geen airco bijvoorbeeld en ook niet de mogelijkheid om 1 x per jaar een ticket naar NL te kunnen betalen.
Een werkvisum krijgen voor India is zo goed als onmogelijk als leraar. India heeft een overvloed aan leraars en dit is dus geen baan waarvoor ze buitenlandse krachten aantrekken.
bedankt. Ik had het één en ander al wel uitgezocht en heb begin dit jaar het TEFL-certificaat behaald. Daarnaast wil ik mijn Engels opkrikken en het Cambridge certificaat (waarschijnlijk niv B2) gaan behalen.
Bij mijn weten is Engels een vrij gangbare taal in India en is het onderwijs voornamelijk in het Engels en Hindi.
Dat ik er in levensstandaard op achteruit ga is iets wat ik voor lief neem, ik heb nooit de illusie gehad er op vooruit te gaan of op gelijke hoogte te kunnen blijven.
Waar kan ik duidelijke informatie vinden over werkvisa en hoe pak je dit aan mbt solliciteren? Zijn westerse leerkrachten niet erg gewenst daar?
Gewoon op de Indiase immigration dept. Maar zoals boven al duidelijk gezegd: je krijgt ze alleen als men geen Indiase arbeidskrachten kan krijgen. En er is een overschot dus vergeet het. Alleen voor zeer specifieke vrijwilligersprojekten misschien zoals via VSO maar die hebben mogelijk eerder een baantje voor je in pakweg Nieuw Guinea of Togo…
Sukses,
<Erik> & [Sandya]
PS Onjuiste info over onderwijs. Voor middelbare school verschuift men meer naar Engels en Hindi ja, voor lagere school is het de regionale taal plus een paar uur per week Hindi en Engels…
Beste Mike,
Ook ik wil graag naar India om te werken als leraar.
Graag zou ik van je willen weten of dit is gelukt en waar je hebt gewerkt.
Misschien kan je me helpen. Zou je mij kunnen mailen via rianne1991@hotmail.com
Alvast bedankt!
Groetjes Riannne