werk zoeken onderwijs indonesie

hoi allemaal,

ik wil mijn leven omgooien. Ik wil heel graag gaan werken en wonen in indonesie. Minimaal een jaar, maar ik zie wel hoe lang ik daar zou willen blijven.
Maar waar moet ik beginnen? Ik heb echt geen idee waar ik kan zoeken…

Alvast bedankt!

Wat voor een school/niveau zou je willen werken?

Je moet beginnen met het vinden van een baan, want zonder baan kan je geen werkvisum aanvragen. Tenzij je goed Indonesisch spreekt maak je de meeste kans bij internationale scholen. Eventueel kun je ook privéscholen proberen. Houd er rekening mee dat de directie niet altijd (goed) Engels spreekt.

Maak goede afspraken wie het visum betaalt (jij of je werkgever), want het is aardig aan de prijs (op een Indonesisch salaris).

Het vinden van huisvesting kan daarna, dat heb je meestal vrij snel gevonden in Indonesie.

waaauw wat een snelle reactie! bedankt!!
ik zou graag op een basisschool, de jongere kinderen tot en met 10 jaar les willen geven. Ik ben een juf in Nederland en zou dat graag daar willen uitoefenen.
Enig idee van sites waar ik vacatures kan vinden?

dankuwel voor de tips!

Ik denk haast niet dat er (landelijke) vacaturesites bestaan. Ik zou gewoon googlen, en open sollicitaties sturen.

Over het schoolsysteem:

TK - Taman kanak - kleuterschool
SD - sekolah dasar - basisschool (lagere school)
SMP - onderbouw voortgezet onderwijs
SMA - bovenbouw voortgezet onderwijs
SMK e.d. Beroepsonderwijs, soort van mbo

ooh bedankt voor je reactie! heb je er zelf ervaring mee?
ik ga googlen…

Ik heb alleen vrijwilligerswerk gedaan. Gewoon in een ‘normaal’ dorp en niet tussen de elite.

Hoi Bianca,

Hoe goed is je Engels? Kijk een bij http://www.i-to-i.com. Dit zijn korte opleidingen, om Engelse les te geven. Je Engels hoeft niet perfect te zijn, maar wel redelijk. Je kunt een online test doen via de site. Heb er zelf geen ervaringen mee, maar heb wel met 2 mensen gesproken, die via hun aan werk waren gekomen in Spanje. Je weet maar nooit. Heel veel succes!!!

Ria Eckelmans

Hoi Ria,

Bedankt!! Mijn Engels is wel goed. Ik ga deze site bekijken!!

zeker doen! laat ff weten, wat je er van vindt.

Groetjes,

Ria

Hoi,

check even op site van stichting rumahbambu. Zij ondersteunen daar een paar scholen samen met dcew.nl
Kijk op hun website en je zult zeker nuttige info vinden.

mvg,
mo

Hoi,
Ik woon in Indonesië en kom uit het Nederlandse onderwijs. Ik wil je niet teleurstellen maar werken hier in het onderwijs op een internationale school is (bijna) onmogelijk. Gevraagd wordt: een TEFL certificaat (i-to-i learning) al eerder genoemd. Dat is een zeer pittige schriftelijke cursus dat weet ik uit eigen ervaring. Daarnaast kom je alleen in aanmerking als teacher op een internationale school als je native English speaker bent. Ook kennis van de veelal gebruikte Australische curricula is een vereiste. Daarnaast is momenteel veel in het nieuws dat de internationale scholen momenteel streng gecontroleerd worden of de werkvergunningen in orde zijn. In een aantal gevallen bleek dit niet zo te zijn. Indonesië kent dan geen pardon en je wordt vrijwel meteen “gedeporteerd” zoals ze dat hier noemen.
Indonesië is geen land waar je zomaar even binnen komt en aan de slag kunt. Heb je je al verdiept in de verschillende soorten verblijfsvergunningen? en in de kosten van een werkvergunning? (deze is alleen al rond de 1200 euro per jaar) en met het plaatselijke salaris hier is het tezamen met je overige kosten een grote aanslag op je maandinkomen. Wat weet je van de culturen en gebruiken? Kun jij omgaan met alles wat totaal anders gaat dan in Nederland?
Ik wil je enthousiaste plannen niet de kop indrukken maar je gewoon wel de realiteit meegeven.
Tip: werken als vrijwilliger is alleen mogelijk wanneer je van de immigratie toestemming hebt. Deze toestemmingsbrief moet vaak om de drie maanden opnieuw afgegeven worden en moet de stichting of school waar je werkt voor je aanvragen.
En… zonder werkvergunning waarin niet exact in staat welke groep je gaat draaien is het vragen om het land uitgezet te worden met een forse boete.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Indonesië is geen eenvoudig land wat dit betreft. Maar…wij wonen hier met veel plezier.

Nadeel van het land uit gezet worden is tevens dat je voor een bepaalde tijd het land ook niet meer in mag.