Lesgeven in Indonesië

Hallo!

Ik wil graag lesgeven in Indonesië. Ik ben nu leerkracht op een basisschool in Nederland. Kan iemand mij vertellen wat de mogelijkheden zijn? Kan ik Nederlandse les geven of Engels les? Zou dit in Bandung of Yogya kunnen?
Mijn vriend woont in Indonesië, zou dit in mijn voordeel kunnen werken?

Eef

Hoi Eef,

ik heb een database gevonden van English language schools in Indonesia. Ik zou ze gewoon eens mailen.

Succes!
Raoul

ps. Ik zie dat een aantal links van die site niet goed werken (dubbel http), dus die moet je even handmatig aanpassen

Hey Ketut!

Hardstikke bedankt! Ik heb ze al gemaild. Nu maar wachten op een reactie!

Hallo Eef,

Werken is mogelijk in Indonesie. Maar een kitas ( verblijfsvergunning ) is erg moeilijk om te krijgen. Waarom? omdat de Indonesische regering daar moeilijk over doet. Vooral voor Nederlanders, ivb vroeger. Nu geeft mijn vader ook les in Indonesie. ( Nu wordt het makkelijker gemaakt voor buitenlanders om een Kitas te krijgen ) Nu omdat de Indonesiers beginnen te realiseren dat wij toch wat ‘slimmer’ zijn in bepaalde dingen. Denk aan scholing/infrastructuur/hulp etc. De enige mogelijkheid (niet voor iedereen) is te gaan werken bij een bedrijf/school die jouw kitas bekostigen. Nu vragen ze echter mensen die ‘master/universiteit’ hebben afgerond. Heb jij Pabo afgerond is het mogelijk, maar dat vragen ze na een tijd naar een master bachelor, DAN is de mogelijkheid wel groter om je daar te vestigen + te gaan werken. ( dit is natuurlijk niet voor iedereen het geval ) Maar om zo naar Indonesie te vliegen en gaan soliciteren, no way!

Nu woont je vriend in Indonesie, ben je getrouwd als ik vragen mag? Als je daar trouwt is een kitas voor het oprapen kan ik je zeggen. Dit omdat het bij mijn familie ook het geval was.

Beste Orang Medank

Als je daar trouwt is een kitas voor het oprapen kan ik je zeggen.

Een kitas is voor iedereen heel makkelijk te vergrijgen als je de juiste mensen kent. Er zijn talloze agenten die het voor engeveer 4 million voor je regelen, dan moet je rekening houden dat de 1200USD/jaar moet betalen aan belasting. De werkgever moet ook nog eens inkomstenbelating over jouw inkomen betalen.

Wat bedoel je met als jet trouwd is het makkelijker? In indonesie is het zo dat als je betaald word alles makkelijk getrouwd of niet.

gr

Danny