Mogelijkheid om Indonesier te worden

Hallo allemaal,

Ik zal me ff voorstellen, ik ben Steef geboren en getogen in Nederland en in 2010 op reis gegaan en Azie gezien en woon al 2 jaar in Australie.
Dit jaar zal ik me certificeren als yogaleraar, en wil ook les geven als “vak”.
Het is ook een beetje mijn ticket om eigenlijk bijna overal ter wereld terecht te kunnen.

Nou ben ik heel erg weg van Bali, het is echt een magisch eiland, zelfs pal midden in Kuta is er bijzondere energie aanwezig, die je een kalme gloed geeft.
Daarnaast ben ik ook een surfer en dan kan het in Bali niet meer stuk eigenlijk.

Nu wil ik dus volgend jaar of 2014 in ieder geval 1 jaar proberen of me het gaat lukken, om op te zetten wat ik wil, yogaschool en of leraar (“freelance”) en of Bali of Indonesie hetgeen is waar ik me voor lange tijd wil settelen.
als dat niet mogelijk is dan een stage, want ervaring in uren als leraar is heel belangrijk…

Nu kan ik altijd als elk ander de weg belopen die iedereen doet, 6 maanden visa en een sponsor en weer verlengen, maar kan dan niet werken.
Nu heb ik ook zat familie en mijn vader en moeder zijn geboren in Indo, maar bezitten niet meer de Indonesische paspoort.

Mijn vraag is dus dan ook, kan ik ook de Indonesische paspoort aanvragen?
of als ik wil werken moet dan ook de kitas proces belopen?

Is het uberhaubt nog mogelijk om 2 paspoorten te hebben als Nederlander?

Ik ben nog jong en Nederland is nog een uitvalbasis waar ik op kan terug vallen. Maar geen behoefte om terug te gaan.
Ben als mens in 2,5 jaar rijker en wijzer geworden dan in de 26 jaren daarvoor toen ik nog in Nederland was en carriere aan het opbouwen was en bijna huisje boompje beestje ging.

Ik zie er ook gewoon uit als een Indo, alleen wat langer haha en wat donkerder van huid omdat ik surf, praat vloeiend, en sinds kort met concentratie ook lezen, toch zien sommige dat er iets niet klopt aan me en gaan vragen stellen, en dan leg ook uit, lahir di belanda, en accent is er dan ook wel…maar enige maanden in Bali moet dat zo weg zijn.

Nah , ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen. Ik hoor het wel.

trima kasih

Je hebt een Nederlands paspoort, dus je bent Nederlander en moet dezelfde weg doorlopen als iedere andere Nederlander die naar Indonesië wilt. Het maakt daarbij niet uit waar je ouders geboren zijn.

Eerst minimaal 5 jaar in Indonesie wonen met een KITAS, en als je (legaal) wilt werken ook i.c.m. een IMTA (werk-vergunning). Daarna, KITAP (verblijfsvergunning die 5 jaar geldig is) aanvragen en van daaruit de procedure starten om de Indonesische nationaliteit aan te vragen.

De 1e stap van de aanvraag-procedure is om officieel afstand te doen van je Nederlanderschap, zonder dat je weet of je aanvraag voor het Indonesierschap gehonoreerd zal worden. Sterkte dus!

dus geen 2 paspoorten meer?! Of dat dan nog wel?

Nee, dat kan niet.

Als je jonger bent dan 55 jaar en je met een Indonesische trouwt kun je in aanmerking komen voor een KITAS (voor 5 jaar) en daarna voor een KITAP (permanent stay). Je vrouw/man is dan jouw sponsor.
Ben je ouder dan 55 jaar dan kun je zonder te trouwen met een Indonesische in aanmerking komen voor een KITAS LANCIA resp. KITAS LANCIA. Een reisbureau is dan jouw sponsor…In de regel veel duurder als dat je Indonesische vrouw/man, je sponsor is. Maar net als met een visa voor 6 maanden (visa sosial budaya) mag je met een KITAS (Lancia) en KITAP (Lancia) NIET WERKEN in Indonesië. Om in Indonesia te mogen werken heb je ‘‘werk’’ KITAS/KITAP nodig. Eigenlijk een verblijfs- en werkvergunning…Maar je moet aan veel eisen voldoen… bv. je mag hier geen werk verrichten, dat door een Indonesiër ook gedaan kan worden…
Als je een KITAS/KITAP hebt is het mogelijk om de Indonesische nationaliteit te verkrijgen. Maar net als in Nederland, kun je ook in Indonesië géén twee paspoorten bezitten. Dat is alleen mogelijk voor kinderen tot 18 jaar, die hier geboren zijn en waar een van de ouders de Nederlandse nationaliteit heeft en de andere ouder de Indonesische nationaliteit heeft. Als het kind de 18 jarige leeftijd heeft moet het een keuze maken. Nederlands of Indonesisch paspoort…
Een Nederlander die hier de Indonesische nationaliteit aanvraagt, moet wel rekening houden, dat als hij/zij naar Nederland (terug) wil de zelfde procedure moet doorlopen als een Indonesiër die naar Nederland (Schengenlanden) op vakantie wil (aanvragen van Schengenvisum voor 3 maanden bij de Nederlandse Ambassade) of in Nederland wil gaan wonen. (bv een Nederlandse partner die voor hem/haar garant staat)
Al met al…mijn ervaring; in o.a de Philipijnen, Thailand, is het een stuk makkelijker en goedkoper, voor mensen die daar willen wonen, werken of op vakantie willen gaan.
Succes…