Wij willen volgend jaar een bevriend Indonesisch gezin op vakantie nemen van Java naar Bali. Nu scheelt het enkele reisdagen als we een binnenlandse vlucht maken van Java naar Bali. Moeten zij een paspoort of ID kaart aanvragen? Zo ja waar moeten zij dan zijn en wat zijn de kosten voor hun?
Voor het maken van een binnenlandse vlucht hebben Indonesiers natuurlijk geen paspoort nodig. Elke Indonesier is verplicht een identiteitsbewijs, de zgn. KTP te bezitten en bij zich te dragen.
Ik vraag me vaak af met wat voor Indonesiërs Nederlanders omgaan, waarom vragen als deze niet gewoon aan het “bevriend Indonesisch gezin” stellen, zo lijkt het wel of Nederlanders met de meest domme Indonesiërs omgaan die er daar rondlopen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit forum momenteel bezocht wordt door het allerdomste spul dat gaat reizen. De stompzinnigheid der vragen kent inmiddels geen ondergrens meer. Men vraagt maar raak zonder een letter over de geplande vakantiebestemming gelezen te hebben, denkende dat ze hiero met een stelletje idioten te maken hebben.
**Mon dieu, mon dieu, ayez pitié avec ce pays et ce pauvre peuple! **
Het niveau is inderdaad niet hoog, te lui om even naar de bibliotheek te lopen en een boekje te lezen, nee het moet allemaal kant-en-klaar aangeleverd worden. Ik denk dat FOX reizen, Neckerman en noem ze maar op gouden tijd tegemoet gaan met deze fantasieloze reizigers.
Goede tip voor beginnende reizigers: kijk eens op de websites van dergelijke organisaties. Je hebt dan een globaal idee hoe lang dingen duren. Vergeet overigens niet een paar dagen erbij te tellen wanneer je met het OV reist!