Ik woon zelf in Nederland ben zelf een halfbloedje, me moeder is Indisch en me vader Hollands, me moeder woont nog maar 18 jaar in Nederland en heeft nog zelf een Indonesische paspoort.
Ik ben zelf 18 jaar maar zou graag willen wonen in Indonesie en daar nog school willen en een baan als dat kan ?
Ik heb van me moeders kant genoeg Familie daar wonen waar ik kan verblijven.
Alleen mijn vraag is :
Ik ben woonachtig in Medan en Nederland, ben zelf 20. Woon er al mijn hele leven. Ik kan je helpen met informatie voor scholen in Medan, opleidingen et cetera. Ook kan ik je dingen uitleggen over hoe het werkt hier. De vraag is alleen, waar je wilt zitten in Indonesie.
Ik wil zelf ook in Indonesie gaan wonen. Mijn moeder is ook Indonesisch, wel NL paspoort.
Zelf wil ik ook wat meer info weten over de scholen. Hoe dat ermee zit enzo.
Ik beheers de taal indonesisch wel goed, maar nog niet echt 100%.
Goed bericht.
Je moeder is Indonesische staatburger , met indonesische paspoort.
Je heb de Nederlandse nationalitet .
Je ben 18 jaar oud.
Nou meisje , gefeliciteerd.
Je kan bij wijze van spreken zo je koffer pakken en zo maar (en overal) in Indonesia vestigen . Moet wel de gewone formaliteiten volgen , dat kan je familieleden het uitzoeken voor jou , of je kan alvast de eisen online bekijken in de sites van de burgerlijkestand van grote steden zoals Jakarta .
Dat komt omdat volgens de nieuwe wet van 2006 je de mogelijkheid heb om Kewarganegaraan Ganda aan te vragen .
Normaal moet je met 18 jaar kiezen , je kan mss nog beroep doen op de overgangs termijn van 3 jaar. U.U. Kewarganegaraan no 12 2006 Pasal 6. ayat 3
Als het zo is , heb je 2 nationaliteiten(wel aanvragen !!!)
Even de site van KBRI Den Haag bekijken , samen met je moeder.
Dus doen !!!
Als je extra vragen heb over scholen in indonesia kan je hier verder plaatsen.
Ook over de mogelijkheden / onmogelijkheden .(vraag 2 en 3)
Is jou indonesische taal ook goed genoeg om college te volgen , paper te maken ?
Ik kan jou ongeveer vertellen dat je problemen zal krijgen als je geen SMA nivo heb .
SMA is de evenknie van VWO - Gymnasium .6 jaar en geeft toegang tot studie aan hoge scholen en universiteiten .
Mits je de toelatingseisen kan passeren.
Sommige mindere scholen kan je ook een plaats bieden middels “alternatieve route”.Bij gerenomeerde instituten moet je ook hersenen hebben om toegelaten te worden.Het is ook de vraag of je de normale studie traject moet volgen of je de speciale international class volgt.
Of je eerste jaars ben of je een Bachelor achtergrond hebt.
Met een gewone HAVO opleiding is het moeilijk om in een Universiteit te studeren , je voldoet niet aan de eisen, wel kan je naar een hogeschool gaan.
Dit is een algemeen verhaal , heb je nog specifieke vragen , kan je hier plaatsen.
Voor jongere mensen die naar Indonesia(Bali) willen vestigen , en die getrouwd zijn met een indonesische vrouw en kinderen hebben onder de 18 jaar is er mogelijkheden om een PMA (Penanam Modal Asing) bedrijf op te richten.
Hij (Man Nederlander) kan investeren en zijn vrouw als medevenoot nemen (wel checken of dit juridisch kan ) .
En in de toekomst zijn kinderen die een dubbele nationaliteit (kan) hebben als aandeelhouder aan te wijzen.
Tenminste als ze de Indonesische nationaliteit hebben aangevraagd , op grond van wet no 12 2006 ( Indonesische Dubbele Nationaliteitswet)
Tot 18 jaar kan een kind met buitenlandse vader ook de indonesische nationaliteit krijgen , en daarna moeten kiezen.
Er is wel een overgangsperiode van 3 jaar tot 21 jaar.
Even nachecken bij de Indonesische ambassade .
Men kan ook de wet zelf na lezen op diverse site.
Dan kan de eigendom in de toekomst veilig gesteld worden .
In het algemeen kan men in Indonesia wonen(vestigen) als je
een " pensionado" visum heeft , vanaf 55 jaar , bekend onder de naam Lansia visum.
Er zijn strikte regels wat je mag en niet mag doen , werken mag je niet doen!!!.
Werk krijgen , heb je een werkgever nodig .
Je krijg dan een KITAS (jaarlijks te verlengen) en later een KITAP (ook jaarlijks te verlengen= Permanente verblijfvergunninng) .
Ook gebonden aan regels , men moet een " werkvergunning " hebben .
Formeel moet je toegevoegde waarde hebben , dus (speciale)kennis meenemen .
3.Werk verschaffen , je bent investeerder , de zgn PMA route .
Ook moet je aan bepaalde eisen voldoen (zie de site van BKPM= de instantie waar je informatie kan vinden).
4.Trouwen met een Indonesische partner.
Denk aan de Indonesische huwelijksgoederenrecht , huwelijksrecht , erfrecht etc.
En zeker bij een huwelijk met verschillende geloven (Christen-Moslim )
Een andere " route" is de zgn SosBud(culturele visum) . Hier heeft men verschillende meningen.!!!
Dat kan je zien als je de regels van SosBud visum goed bekijkt .
*Een studie visum is bestemd om te studeren .Niet om daar te wonen.
De eisen kan men zien bij de site van Nuffic en de site van de betrokken onderwijs instelling .
Per instelling (universiteit) kan anders zijn .
Ook kan men aanvullende informatie vragen bij de ambassade.
Het is verstandiger als men een bemiddelingsburo in Jakarta raadpleegt (of even in hun site kijken) .
Je hoeft niet meer de wiel gaan opnieuw uitvinden , en de kans om fouten te maken zoals verkeerde visum te voorkomen.