Volbloed indonesisch, geadopteerd, familie gevonden - Wil werken en wonen in JKT

Hoi ik ben Into en nieuw op dit forum.

Vorig jaar heb ik op eigen houtje mijn biologische familie in Jakarta gevonden en nu ben ik net weer terug van een tweede bezoek. Deze keer ben ik drie maanden in Indonesie geweest en de drang om weer terug te gaan is erg groot. Ik zit er dan ook erg aan te denken om werk te gaan zoeken in Jakarta en er een tijdje te gaan wonen.

Ik heb een aantal vragen bekeken hier en de antwoorden die gegeven worden, kan ik niet zo 234 via google vinden. Jullie weten veel hier. Vandaar dat ik ook een aantal vragen post in de hoop dat jullie daar misschien een antwoord op hebben.

1. Als je wilt werken in Indonesie, wat heb je daarvoor nodig vanuit Nederland? (visa, vergunningen etc).
  2. Ik heb begrepen dat als je in Indonesië wil wonen, je beperkt bent tot huren als buitenlander. Toch hoor je vaak dat mensen een vakantiehuisje hebben op Bali. Hoe krijg je het voor elkaar toch te kunnen kopen in Indonesië.
  3. Stel ik wil een toko/warung/warnet openen (samen met mijn broertje), kan dat dan zomaar?
  4. Ik ben geadopteerd, heb mijn biologische familie gevonden en volbloed Indonesisch. Heb ik daar voordelen mee?

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje informeren. Of misschien zijn deze vragen al eens gesteld hier, dan zijn verwijzingen of linkjes ook goed. Alvast bedankt

Gr. Into

Hallo Into,

Welkom op dit forum. Er is inderdaad een hoop info te vinden als je van plan bent naar Indonesië te vertrekken!

Mijn antwoord op je 1e vraag:

De website die eigenlijk antwoord op al mijn vragen geeft als het om wonen/werken in Indonesië gaat is http://expat.or.id/
Voor visuminformatie: Visas and Documentation - Information on working documents for expatriates in Indonesia
Voor informatie over werken: Expats looking for a job in Indonesia - Job Search - Doing Business in Indonesia - Living in Indonesia: A Site for Expatriates
Voor informatie over ondernemen: Doing Business in Indonesia - Work and employment resources for expatriates and multinational companies - Living in Indonesia: A Site for Expatriates

Je hebt sowieso een werkvergunning nodig (door bedrijf geregeld) en een visum waarmee je mag werken (moet je over het algemeen zelf regelen). Toen in stage liep had ik een business visum (het stagebedrijf was mijn sponsor) voor 6 maanden (verlenging in Singapore elke 60 dagen) en ik heb van enkele expats gehoord dat ze ook een business visa hebben.

Op je 2e vraag:

Wat ik begrijp is dat je geen woningEIGENAAR mag zijn, maar wel een woning mag KOPEN. Je kan hier meer over lezen op Buying an Apartment, Townhouse, House or Land in Indonesia
Ook las ik hier een interessante discussie over op Getting indonesia long stay visa, Indonesia forum

Op je 3e vraag:

Zolang hij de eigenaar is (officieel) en jij gewoon cash inkomen krijgt is het geen probleem. Of is dat niet wat je bedoelt?

Op je 4e vraag:

Hier weet ik heel weinig van. Voor het visum kan het misschien een voordeel opleveren, maar wat ik begrijp is dat dat alleen zo is als je de indonesische nationaliteit wilt aannemen (en dus je nederlandse paspoort inlevert): ‘KITAS can be issued for a variety of reasons: […] for former Indonesian citizens, returning to Indonesia in the framework of repatriation to get back their citizenship’ (Visas and Documentation - Information on working documents for expatriates in Indonesia).

Op de ambassade website staat (maar ik weet niet of de betreffende wet op jou van toepassing is):
‘Repatriation: A Limited Stay Visa shall be issued to a foreign national for the purpose of Repatriation for a former Indonesian citizen or to regain Indonesian citizenship which was lost under Act No. 62/1958 concerning Citizenship of the Republic of Indonesia.’ (http://visa4indonesia.nl/types-of-visa/limited-stay/purpose-of-visit-of-limited-stay-visa/)

Hopelijk heb je iets aan deze informatie en misschien kunnen anderen het aanvullen?

Groetjes,
Britt

hoi

Ik ben benieuwd of je nu in indonesie ben. En of het feit dat je geadopteerd ben nog positieve invloed heeft gehad op je visum!.
Zelf ben ik ook geadopteerd en zit een beetje met dezelfde vraag als jij…of het een voordeel is om een visum te krijgen. Heb geen contact met familie in in indonesie.

groetjes