Beste Wereldwijzer-vrienden,
Ik heb er sinds enkele maanden een dagelijkse gewoonte van gemaakt om me hier een beetje “in te lezen” zoals dat heet en nu is de moment er gekomen om zelf een topic te beginnen, ik zit namelijk met een vervelende gedachte in mijn hoofd die er maar blijft zitten… Nuja, het is maar wat je vervelend noemt natuurlijk.
Ik ben sinds vorig jaar (juni 2010) afgestudeerd als leerkracht basisonderwijs (Geen idee wat de Nederlandse term hiervoor is?) en ben vanaf 1 september gelijk aan de slag kunnen gaan en over het hele schooljaar bekeken maar 2 dagen werkloos geweest. Op zich een goede prestatie, maar ik heb gemerkt dat het onderwijs in ons Belgenlandje voor mij op dit moment niet echt voldoening geeft.
Dit komt niet zomaar, uiteraard: ik kom nog maar net piepen in het vak, maar heb vorig jaar wel mogen proeven van het buitenland: 3 maanden eindstage in een schooltje in Bolivia, waar ik samen met enkele mede-studenten lesgaf en zorgde dat er wat geherstructureerd werd qua hygiëne-onderwijs en de zorg van enkele kinderen op ons nam om ze (na jaren zonder onderwijs) zo snel mogelijk in de klassen te laten instappen.
Ik stak daar nog meer energie en tijd in dan dat ik hier doe, maar ik kreeg er dan ook heel veel van terug. De leukste tijd die ik hier beleefde, was dan ook toen ik met de kinderen en collega’s in Molenbeek werkte in een buurt waar nou niet echt iedereen wil werken, als ik de directie hoorde achteraf.
Ik ben momenteel alweer een tijdje op zoek naar een baan voor volgend schooljaar en merk dat het alweer een heel gedoe zal worden om toch maar aan uren te geraken. Daarom ben ik er sinds enkele maanden zeer hard over aan het twijfelen om alles hier te laten zoals het is en eerst in het buitenland te gaan werken als leerkracht.
Klein minpunt: ik heb nog maar 1 jaartje gewerkt, dus veel geld om er lang te wonen zonder betaald werk is er niet. Vrijwilligerswerk is dus een optie, maar niet de hele tijd.
Ik vraag me dus af: **zijn er mensen/contactgegevens/organisaties die ook betaald werk aanbieden en die je aldus kunnen helpen aan een werkvisum/verblijfsvisum voor een bepaalde tijd? ** Ik heb al geprobeerd om via Engelstalige websites (zoals goabroad.com) te zoeken, maar daar is het meestal om Engels te onderwijzen en daarvan heb ik geen diploma. Nederlandstalige sites bieden mij voorlopig enkel vrijwilligerswerk, waarvoor ik jammer genoeg op dit moment nog niet echt genoeg geld heb om alleen maar dat te kunnen doen (combinatie is wel mogelijk).
Ik hoop dat er mensen zijn die misschien kunnen vertellen over eigen ervaringen met (betaald) lesgeven in het buitenland, of die tips kunnen geven. Alles is welkom om mij een duidelijker zicht te geven!
Alvast hartelijk bedankt als je tot hier gelezen hebt, ik heb geprobeerd om het kort te houden!
- Ysman -