Wonen en werken als onderwijzer in het buitenland... een vat vol vragen.

Beste Wereldwijzer-vrienden,

Ik heb er sinds enkele maanden een dagelijkse gewoonte van gemaakt om me hier een beetje “in te lezen” zoals dat heet en nu is de moment er gekomen om zelf een topic te beginnen, ik zit namelijk met een vervelende gedachte in mijn hoofd die er maar blijft zitten… Nuja, het is maar wat je vervelend noemt natuurlijk.

Ik ben sinds vorig jaar (juni 2010) afgestudeerd als leerkracht basisonderwijs (Geen idee wat de Nederlandse term hiervoor is?) en ben vanaf 1 september gelijk aan de slag kunnen gaan en over het hele schooljaar bekeken maar 2 dagen werkloos geweest. Op zich een goede prestatie, maar ik heb gemerkt dat het onderwijs in ons Belgenlandje voor mij op dit moment niet echt voldoening geeft.

Dit komt niet zomaar, uiteraard: ik kom nog maar net piepen in het vak, maar heb vorig jaar wel mogen proeven van het buitenland: 3 maanden eindstage in een schooltje in Bolivia, waar ik samen met enkele mede-studenten lesgaf en zorgde dat er wat geherstructureerd werd qua hygiëne-onderwijs en de zorg van enkele kinderen op ons nam om ze (na jaren zonder onderwijs) zo snel mogelijk in de klassen te laten instappen.

Ik stak daar nog meer energie en tijd in dan dat ik hier doe, maar ik kreeg er dan ook heel veel van terug. De leukste tijd die ik hier beleefde, was dan ook toen ik met de kinderen en collega’s in Molenbeek werkte in een buurt waar nou niet echt iedereen wil werken, als ik de directie hoorde achteraf.

Ik ben momenteel alweer een tijdje op zoek naar een baan voor volgend schooljaar en merk dat het alweer een heel gedoe zal worden om toch maar aan uren te geraken. Daarom ben ik er sinds enkele maanden zeer hard over aan het twijfelen om alles hier te laten zoals het is en eerst in het buitenland te gaan werken als leerkracht.

Klein minpunt: ik heb nog maar 1 jaartje gewerkt, dus veel geld om er lang te wonen zonder betaald werk is er niet. Vrijwilligerswerk is dus een optie, maar niet de hele tijd.

Ik vraag me dus af: **zijn er mensen/contactgegevens/organisaties die ook betaald werk aanbieden en die je aldus kunnen helpen aan een werkvisum/verblijfsvisum voor een bepaalde tijd? ** Ik heb al geprobeerd om via Engelstalige websites (zoals goabroad.com) te zoeken, maar daar is het meestal om Engels te onderwijzen en daarvan heb ik geen diploma. Nederlandstalige sites bieden mij voorlopig enkel vrijwilligerswerk, waarvoor ik jammer genoeg op dit moment nog niet echt genoeg geld heb om alleen maar dat te kunnen doen (combinatie is wel mogelijk).

Ik hoop dat er mensen zijn die misschien kunnen vertellen over eigen ervaringen met (betaald) lesgeven in het buitenland, of die tips kunnen geven. Alles is welkom om mij een duidelijker zicht te geven!

Alvast hartelijk bedankt als je tot hier gelezen hebt, ik heb geprobeerd om het kort te houden!

• Ysman -

Helaas heb ik geen concrete tips voor je maar speel zelf wel een beetje met dezelfde gedachte. Maar je zegt dat je jezelf al een beetje aan het ‘inlezen’ bent. Voel je vrij om je bronnen te delen! Misschien heb ik (en een ander) er ook nog wel wat aan. :slight_smile:

Wel ja, eerst en vooral ging ik op zoek naar de bekende vrijwilligerswerk-sites (onder meer zoals http://www.vrijwilligwereldwijd.nl en Travel Active) via Google en andere zoekmachines. Daar kwamen enkele zeer leuke dingen naar voor, maar allemaal ofwel:

1. Enkel vrijwilligerswerk, wat zeker te begrijpen is, maar waar dan ook een (soms) zeer dure kostprijs aan verbonden was.

2. Vrijwilligerswerk met een lage kostprijs, zonder organisatie maar rechtstreeks met een project in contact treden dan.

Maar niet echt wat ik zocht. Ik heb deze nacht ook een mailtje gekregen van Teach Abroad, waarin ze mij enkele voorstellen deden, maar daar komt het nog altijd neer op het geven van lessen in het Engels/Spaans (omdat ik hier had aangegeven dat ik er al een basiskennis van had). Sommige van deze projecten lijken me best wel interessant, omdat ze ook minder kosten (maar op het eerste zicht is het wel alleen vrijwilligerswerk).

Ik begin zo’n donkerbruin vermoeden te hebben dat ik moet teruggrijpen naar Plan B: ambassades van Nederland/België afschuimen om te weten te komen waar er ergens nog “Nederlandse Scholen” te vinden zijn in het buitenland! Ik heb vorig jaar zo kunnen meehelpen (vrijwillig wel) in de Nederlandse School van Cochabamba, een heel leuke ervaring en misschien zijn er zo nog wel scholen die op zoek zijn naar nieuwe werkkrachten, wie weet! :wereld:

Zoals je ziet, baswallet, ik ben zelf nog niet echt veel verder geraakt in mijn zoektocht…

@ysman,

Je geeft aan dat je wel betaalde banen zag voor onderwijzen in het Engels, iets waar op dit moment veel vraag naar is in zogenaamde groeilanden.
Vaak gaat het daar niet alleen om scholen maar ook private instituten die beter betalen.

Is het niet mogelijk een in zeg maar een jaar een aanvullende onderwijs cursus engels te doen?

Dat is misschien wel mogelijk ja, alleen vraag ik me af in welke mate je dan Engels moet beheersen… Als ze het vragen op het niveau van een native speaker, dan ga ik er met 1 jaar niet komen denk ik. Maar het is zeker iets om in het achterhoofd te houden, inderdaad. Al zie ik ook dat ze daar veelal spreken over zgn. TEFL-courses die je zou kunnen volgen ter plekke waarna je daar ook een certificaat van zou krijgen, geen idee of dit je dan toestaat om in het Engels les te geven eigenlijk. Goed punt, borsjea!

Om diegenen die misschien wel dezelfde weg willen bewandelen als ik een beetje te helpen: http://www.goabroad.com/teach-abroad !

Ik heb mij ongeveer 1 maand geleden ingeschreven op deze site, waarbij je een kort resumé moet opgeven van wat je interesses zijn, welke talen je hebt en welke (eventuele) ervaring je al hebt. Nadien moest je je telefoonnummer invullen en gingen ze je contacteren met welke initiatieven ze je konden koppelen.

Nu, ik stond daar eerder sceptisch tegenover, maar een 3-tal weken geleden kreeg ik out of the blue een telefoontje vanuit Londen! Een heel vriendelijke dame aan de andere kant van de lijn (en van het water) vroeg me nog enkele dingen om extra info te weten en wist me ook te vertellen dat ik enkele dingen had in mijn profiel die het voor hen zeer interessant maakten. (Onder andere: ervaring in het onderwijs, ervaring als vrijwilliger in Zuid-Amerikaans onderwijs, basiskennis van het Spaans.)

Na een best wel lang gesprek, vroeg ik haar om mij meer informatie door te sturen over het project-Ecuador waarvoor ik me best al interesseerde, maar ook over andere projecten en de kostprijs. Zoals beloofd, kreeg ik een uurtje later een mailtje met enkele overzichtelijke PDF-bestanden. De kostprijs om via die organisatie te werken, bedraagt zo’n 1600 dollar. Daarin zit dan 2 weken accommodatie, een tour doorheen Quito, hulp bij het vinden van een appartement na die 2 weken en een telefoonnummer dat je helpt bij noodgevallen. De minimumduur bedraagt 6 maanden, maar ik zou 1 jaar willen gaan.

Als ik voor 1 jaar naar Quito ga en ik volg daar een (betaalde, uiteraard) cursus van TEFL voor 2 weken, dan kan ik - vooralsnog, hier ben ik niet volledig zeker van - zo’n 10.000 USD verdienen op 1 jaar. Let wel: van dit bedrag moet ik mijn leven daar volledig betalen, dus ik heb nog niet uitgerekend hoeveel, maar ik moet al 200-300 USD per maand opzij houden voor huur en dan nog het dagelijkse leven, dus dat moet allemaal nog een beetje berekend worden.

Een heuse tekst is het geworden, maar ik hoop dat ik lotgenoten een beetje kan helpen om door het bos de bomen te zien! Mijn contactpersoon daar is nu op vakantie, maar liet me - heel professioneel - het e-mailadres van haar collega weten, als ik niet kon wachten tot zij terug was. Ik ga het allemaal nog wat afwachten en proberen hier nog minstens een half jaar te blijven werken, maar de uitdaging laat me alvast niet koud!

Ik weet dat er op de Antillen ook best vaak leerkrachten worden gezocht op Nederlandstalige scholen. Ik weet niet of je daar ook interesse voor hebt?

Anders zou ik je TEFL gaan halen. Kijk even op: http://www.lesgeveninhetbuitenland.nl/ Daar staat ook info over TEFL.
Geen idee of je interesse hebt in Thailand: http://www.teflcoursethailand.com/

Voor de Antillen heb ik zeker ook interesse! Het maakt me op zich eigenlijk niet zo heel erg uit, landen waar ze Spaans spraken leek me vooral handig omdat ik dat al wat onder de knie heb, maar in principe heb ik niet echt een “ideaalbeeld” voor ogen. Zolang ik maar de kost kan verdienen en in een ander land/cultuur ervaringen kan opdoen in het onderwijs…

Die TEFL-cursus lijkt me wel iets, alleen weet ik niet of zo’n online cursus wel iets voor mij is. En om er dan meteen 230 euro voor te betalen… Ik ga een beetje verder moeten zoeken om te kijken of ze die cursus aanbieden in België, maar ik heb er geen idee van. Wel bedankt voor de sites, die sla ik op bij mijn favorieten! :slight_smile:

Online lijkt mij ook niet heel fijn maar die in Thailand, kun je daar doen en dan direct op zoek naar een baan. Misschien kun je tijdens die cursus dan ergens vrijwilligerswerk doen.

De basisscholen op de Antillen zijn via Google makkelijk te vinden. Die zou je aan kunnen schrijven. Al is het als Belg wel moeilijker om op de Antillen aan het werk te gaan dan als Nederlander geloof ik.

Bste Ysman,

Ik zou zeggen kik op het turkije forum!
Er zijn veel mensen die emigreren en ook remigreren naar turkije.
Ook zitten daar veel mensen bij met kleine kinderen.
Ook wij willen graag remigreren en zijn er achter gekomen dat het heel moeilijk is om een nederlands talige leerkrachten te vinden of het is enorm duur.
Mischien zal het niet in 1 jaar te verwezenlijken zijn,maar is geen slecht idee voor de toekomst.
Ik zal je zeker in de gaten houden zodat ik je eventueel kan helpen met werkvergunningen en dergelijke. Op de turkije forum staat daar trouwens veel van in en er zijn wel wat mensen die je ook eventueel kunnen helpen.

Mvg,

Sezayi Celik

Dag sezz1976,

Bedankt voor de tip, ik kijk vanaf nu ook op het Turkije forum! Maar om zelfs iets op te starten als leerkracht, daar ben ik nog iets te groen voor achter m’n oren, vrees ik…

Maar ik hou het in de gaten!

Je hoeft niet persee iets te beginnen,als er animo is kun je gewoon les geven tegen betaling. Hetzij in prive sfeer of in een klasje voor een aantal kinderen.
Het belangsrijkste is dat je een verblijf regelt en een goede lokatie uitkiest.

Mocht het zover zijn zal ik je zeker helpen en de juiste richting op sturen.
Ik ben zowiezo van de partij als ik binnen enkele jaren naar turkije remigreer.

Mvg,
Sezayi

Kijk eens even op de site van de St. NOB (Nederlands Onderwijs in het Buitenland) Zij verzorgen vaak sollicitatiegesprekken voor (betaalde) vacatures voor Nederlandse scholen in het buitenland. Zij kunnen je zeker verder helpen!
Succes!

ik blijf dit topic volgen. Ik ben nu een pabo studente en ik zou heel graag voordat ik hier in NL aan de slag ga, een paar jaar in het buitenland werken omdat ik denk dat ze mijn hulp daar harder nodig hebben. Ik heb dit al voor een periode van vijf maanden gedaan maar dat was vrijwilligerswerk en voor een langere periode kan ik dat niet betalen. HEb al veel rond lopen kijken op internet. Maar bijv organisaties als vso moet je al meer ervaring hebben. Ik ben dus heel benieuwd of dat er inmiddels mensen zijn die iets hebben gevonden, of me tips kunnen geven.

Groetjes Manon

Hé ManonHeuvel,

Ik ga de eerste 2 jaar alvast niet op weg. Ik stond op het punt een contract te tekenen via teachabroad, want had daar een hele goede conversatie gehad met de toenmalige contactpersoon. Maar net op die dag kreeg ik telefoon voor een vaste aanbieding, dus ik blijf nu eventjes hier werken en sparen.

Ik had wel een erg goed gevoel bij deze organisatie, zij bieden ook een TEFL-cursus aan om ginds (in mijn geval was het Ecuador) aan de slag te gaan als leerkracht. Als je al ervaring/diploma van leerkracht hebt heb je geen zo’n TEFL-diploma nodig om ook aan de slag te gaan als leerkracht!

Groetjes,
Ysman