Weet niet voor wie dit is bedoeld, ik kijk in ieder geval geen nederlandse programma´s
dankje wel,
geef meer van deze tips
grt
tjonge jonge
het is hier al niet anders als op andere fora
Respect voor elkaar kent men niet.
Men schijnt er hobby van te maken.
Advies aan iedereen die wil werken in de DR
Aan de noordkust is een salaris van 100.00 euro een redelijk goed salaris en als je je aanpast aan de dominicaanse standaard, dan kun je hier van rondkomen. Dat betekent wel, ga wonen in een “huisje” waar de dominicanen wonen en ga uit waar de locals uitgaan en niet in de toeristengebieden.
Ik heb er zelf bijna een half jaar gewoond en gewerkt en als je de europese luxe vergeet, is het hier prima toeven.
Let wel dat ik mijn retourvlucht en ziektekostenverzekering in nederland al betaald had, deze ging niet van mijn maandelijkse salaris af.
Ik had regelmatig geen stroom, airco was er helemaal niet en ook geen warm water. Wassen in een gedeelde wasmachine met alleen koud water, waar je met een emmer iedere keer water bij moest gooien.
Reizen deed ik in overvolle bus of motoconcho en uitgaan in de kleine locale kroegjes in puerto plata waar bier betaalbaar was.
Als je dit allemaal kunt verdragen, dan is het goed toeven, maar je moet niet het leven van een toerist willen leven, als je er woont en werkt want dan ga je het niet redden en je bent ook bijzonder naief om te denken dat dit zou kunnen.
Veel mensen zijn 1 of 2 x in een luxe all inclusive hotel geweest en vinden het vervolgens geweldig en willen er werken. Kom van die roze wolk en zet die roze bril af. Het is een ontwikkelingsland en buiten het mooie luxe resort ziet het er echt heel anders uit.
Boek voordat je er wilt gaan werken eens een paar weken in een heel eenvoudig appartementje buiten de luxe toeristenarea’s en kijk dan nog maar eens of je er wel wilt werken.
En zorg ervoor dat je spaans spreekt, spreek je dit niet, begin er dan ook al helemaal niet aan.
Voor mensen die meer info willen, kun je me mailen naar [EMAIL=“chicabianca@hotmail.com”]chicabianca@hotmail.com
dank je wel
heb het programma gemist maar kon het bij uitzending gemist niet vinden.
Ik ga straks deze link eens proberen
Hallo allemaal.
Ik ben Marion van toorn.
Ben net nieuw hier.
Ik wou is wat vragen.
Ik ben nu 15 jaar das erg jong tot nu toe.
Maar ik wil graag later in Dominicana Republica werken.
In de animatie team. Het liefst in Sosua.
En het zou geweldig zijn om het ooit een keer in Casa Marina reef & resort te doen. Ik ben daar toevallig vorig week op vakantie geweest met m’n familie.
Weten jullie misschien wat ik hier allemaal moet voor doen voor school in nederland en hoe het allemaal in elkaar zit.
Ik hoop dat er iemand dit leest en op antwoord.
Vriendelijke Groeten,
Marion van Toorn
Marion,
Je bent gelukkig nog 15, dus ga eerst eens als je volwassen bent een weekje naar Sosua en dan ben je van dat idee ook af.
Sosua en Puerto Plata zijn zo ongeveer het Sodom en Gomorra van de DR.
Ik woon trouwens prima in Pedro Brand, heb een wasmachine die vanzelf watert, warm en koud water als ik douche, 24 uur perdag stroom door een batterij, airco en heel gezellige vrienden en vriendinnen.
Er wonen hier geen beursgoeroes die zich bij de eerste de beste crash van kant maken, maarhet is wel een ontwikkelingsland met z´n voor-en nadelen.
Dus als geld je levensdoel is, moet je hier niet zijn.
en zorg voordat je verhuist, dat je genoeg spaarcentjes hebt, zodat je niet afhankelijk bent van een baan in de DR
hallo marion,
maak eerst je school in holland af,kom dan weer eens hier ,leer goed spaans,over 3 jaar ziet de wereld er heel anders uit,en wat wimpy zegt,trek je daar maar niks van aan er wonen 1000den gringo,s in sosua en pp.
wimpy marian vraag niet hoe jij woond ,wat jij heb,geef dat meisje een goede raad,
en marian als je toch wil komen,heb ik mss wel een baan voor je,heb hier een bedrijf met 35 mensen dus kan wel 1 bij,
veel succes
daar heb je helemaal gelijk in ton, ik gaf eigenlijk antwoord op marion en bianca tegelijk, maar inderdaad als Marion met Spaans fatsoenlijk uit de voeten kan, schiet ze al een heel eind op, misschien is een MHS of een gedeelte daarvan nog iets voor haar, alhoewel ik niet weet of dat hier een voor-of nadeel is.
In Sosua weet ik in ieder geval, niet zo een,twee drie een dusdanig groot hotel dat daar ook een animatieteam actief is, maar dat zal wel aan mij liggen. Dan zal ze beter wat in Puerto Plata kunnen rondkijken tegen die tijd, denk ik ?
En wat wel belangrijk voor haar is, lijkt mij dat ze eerste nog eens een keertje op vakantie naar de Noordkust gaat, als dat echt haar doel is, kan ze in ieder geval nog eens proberen met wat andere ogen, niet als vakantieganger,maar als toekomstige bewoonster, naar de situatie kijken.
De enige bedoeling die ik met de opmerking Sosua heb, is dat ik mij afvraag of dat voor een meisje van tegen die tijd 18,19 jaar een geschikte verblijfplaats is.
Maar dat is niet aan mij.
Ik heb inmiddels bepaalde berichten gelezen.
En geld is niet mijn levensdoel echt. Ik hoef niet zoveeel te verdienen.
Ik wil plezier in het werk hebben als ik in de toekomst in Dominicana hotels ga werken.
En natuurlijk ik moet nog goed gaan nadenken wat ik precies wil doen omdat ik hartstikke jong ben en als ik rond 18 jaar ben dan denk over andere dingen anders.
En ja school afmaken das het belangrijkste nu.
Ik zit nu in de 4e klas examenjaar bij mij. En als ik geslaagd ben zal ik naar een Toerisme school gaan voor Animatie enz.
En spaans ja dat moet ik zowieso goed gaan leren ik kan er niet echt van alleen bepaalde woorden meer niet.
Ik ben in Nederland hard aan het werk om geld te verdienen voor later als ik naar Dominicana Republica wil.
Ik heb nou rond 200 euro dus dat is een begin.
& Sargento wat voor bedrijf heb je eigenlijk? ![]()
Bedankt voor de bepaalde reacties over trouwens! ![]()
ik zou naast het spaans ook maar heel goed engels en duits leren
en eventueel nog frans. Als je meer talen spreekt, ben je interessanter voor het hotel. De nederlandse taal telt er niet echt, omdat er maar relatief weinig nederlanders komen, naast spaans moet je zeker goed engels spreken en duits en frans is een pre.
Ik het zelf een tijdje in een hotel gewerkt en ik spreek dus 5 talen
Daar zat ik ook al over na te denken om Duits erbij te doen en Engels zowieso want dat moet bij mij stukker beter worden. Maar Frans. Tjah ik heb helemaal niks met de taal ik vind het een stomme taal maar je hebt wel gelijk Frans is ook een wereldtaal helaas. Als ik volgend jaar naar me nieuwe school ga. Ga ik kijken of ze zowieso Frans, Spaans, Duits & engels hebben. Als ik toch in het buitenland wil werken moet ik er toch wat voor doen.
Owja Chicabianca je zegt dat je een tijdje in een hotel hebt gewerkt en jij weet dus hoe het is. Is het leuk? En wat doe je precies eigenlijk. Als je het niet wilt vertellen hoeft het niet hoor. ![]()
dat is een heel verhaal
mijn ervaringen vind je terug op www.forumdomrep.com
Marion,
Dat is dus precies wat ik bedoel met Puerto Plata en Sosua, waar deze geachte forumbeheerder helemaal idolaat van is.
Zoals ik geloof ik al een seerder heb geschreven , zijn dat plaatsen waar blanke vieze mannetjes zich in de watten laten liggen voor 1500 Pesos een nacht, zeg maar 30 EURO, door zowel minderjarige als meerderjarige arme meisjes en vrouwen.
Het is daar gewoon bar en boos, als je daar als blanke man alleen over straat loopt , wordt je iedere 10 meter, en dat is dus niet overdreven, gevraagd of je met het betreffende meisje mee wilt gaan. Gewoon niet normaal, lopen ouwe kerels van een jaar of 60 met een grietje van 14,15,16.
Daarom vroeg ik mij ook af, of Sosua voor die andere Marion geloof ik van nu 15 jaar en over drie jaar hierheen wil komen, Sosua wel een geschikte plaats is voor haar, want ik neem toch niet aan dat ze als prostituee hier aan de gang wil gaan.
Daar wou ik het maar bij laten, overal is wel wat, maar dat gebied van de DR, alhoewel met prachtige stranden, trekt mij dus niet.
Ik had van me oma ook van zulke verhalen gehoord dat als je in bars enzo gaat dat er ongeveer 90 % hoeren er lopen. En hebben ook mannen barren die het bijna ook hetzelfde doen voor alleen maar geld.
Ik ga toch nooit van me leven daar heen in de barren of waar dan ook.
En zo dom ben ik niet om met een onbekende mee te gaan want dat heb ik wel geleerd. Toen ik verhalen hoorde van bepaalde vriendinnen van mij.
Het enigste waar ik aan denk als ik naar Dominicana Republica ga. Is in een hotel werken. Meer niet echt eerlijk gezegd. En het lijkt me ook heerlijk om bepaalde kinderen die daar leven te helpen of iets te geven want dat vind ik ook zo vreselijk.
Maarja dat zie ik later allemaal wel rond 5 jaar of minder.
Maar ik zou zowieso nooit geld geven voor seks.
Als ik seks zou willen doe ik dat met iemand met wie ik een band heb maarja.
Hier laat ik het ook bij.