Emigreren naar de Dominicaanse Republiek

Wij hebben al vaker nagedacht om te gaan emigreren naar het buitenland. We hebben al aan verschillende landen gedacht. Nu net terug uit de Dom. Rep. hebben wij beide zoiets van “Ja, daar willen we heen”. Maar nu komt het…hoe gaat dit alles in zijn werk? We zaten nu al een beetje na te denken over het werken daar. Ik (27) werk in de horeca en mijn vriend (31) werkt in de ict-branch. Ik heb een zoontje van 7 die half Dominicaans is. Zijn er mensen die tips hebben? Niet alleen over werken maar over alles zijn tips welkom.

Groetjes Marjon

Hoi

Wij gaan 5 nov emigreren naar Sosua, we hebben een watersport excursie bedrijf overgenomen en gaan eindelijk Nederland verlaten.
Hebben ook lang gezocht, gewikt en gewogen, waar begin je, wat moet je uitzoeken etc…
Om te beginnen, moet je weten wat je precies wilt, kunt en hoe je er financieel voorstaat. Dan ambassade aanschrijven/bellen voor info, surfen op internet, bedrijf zoeken op bv www.bedrijventekoop.nl en gaan orienteren. Verder hebben we een advocaat in de arm genomen om alle papieren te laten controleren op juistheid etc. Er komt mega veel werk bij kijken, maar het is helemaal geweldig als het eenmaal lukt. Wij moeten nog 56 nachtjes slapen en dan gaan we ervoor. Ook worden we gevolgd door TROS IK VERTREK, dat helpt ook lekker mee!!
Ik wens je heel veel suc6 met alles en voor verdere en specifiekere vragen mag je me altijd lastig vallen hoor.

Kijk eens op onze site, www.wdtours.info

Groetjes
Jeannette Borgers
WD Tours

Hallo,

Ik heb daar ook iemand leren kennen en wil daar gaan wonen en werken.Ik heb een kind van 8 en zij moet daar dus naar school.Is daar een goede school en wat moet je allemaal doen om werk te vinden?
Alvast bedankt,

Fam. Borgers wat sneu te moeten lezen in het gastenboek op jullie website dat jullie je mooie bedrijf in de Dominicaanse Rep. wegens ziekte als zo snel hebben moeten stopzetten. Ik wens jullie een goede terugkeer in Nederland en veel sterkte toegewenst in de komende periode.

Heb bijna twee jaar in de DR gewoond met mijn nu 8jarig zoontje ben sinds december terug.
Wil je rustig helpen met vragen kun je je situatie beetje uitleggen;kennis taal,land-waar?-…
Laat maar wat weten

Hallo, ik zou ook graag willen weten wat ik nodig heb om in de dominicaanse republiek te wonen en te werken. Ik heb daar iemand leren kennen en wil wat tijd daar door brengen om te kijken of het wat word. bedankt ik hoor het graag

hoi in principe is de dominicaanse republiek een vrij land om te wonen en te gaan werken.
Je hebt dus eigenlijk niks nodig buiten een paspoort dat nog lang genoeg geldig is.
Sommige jobs vragen wel een residentie die kun je alleen aanvragen als je er al woont bij
de ambassade in Santo Domingo.Werkk zoeken kun je op verschillende manieren dit bij de vele
buitenlandse bedrijven die in de DR gevestigd zijn , vacatures in de krant ,of gewoon er op uit gaan rondvragen achter werk en contacten leggen.
Waar ga je juist naar toe?? Hoor wel of je nog vragen hebt----groetjes

Bedankt voor je reactie
Ik ga van uit in de hoofstad zelf dus santo domingo, ergens in de buurt van la Ureña,
Dus als ik het begrijp zal ik gewoon daar kunnen gaan, en een appartement zoeken en mezelf vestigen, dat is makkelijk.

Bedankt

Hallo guys!

Wat leuk om al jullie verhalen te horen, Ik ga ook naar het dominicaanse!
Ik heb daar al werk, en heb daar iemand ontmoet, en wil graag kijken of het klikt.
Ik weet echt niet waar ik moet beginnen met regelen. ben nu aan het sparen voor een ticket, wat erg duur is :S weet iemand waar de goedkoopste tickets tekoop zijn?
EN hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb al begrepen dat een geldig paspoort voldoende is, en dat je inderdaad op de heen en terug weg, 15 dollar beslasing betaalt…maar verder?
In welke periode van het jaar zijn tickets goedkoper voor naar het domunicaanse te gaan?

Hoop snel op een reactie, alvast bedankt!

Groetjes LInda

He sunshine linda,

kijk eens op www.jetair.be hebben nu voor oktober nog enkele reisjes vanaf de 139 euro incl. kijk bij enkel vlucht, promoties en dan de luchthaven aanvinken.

En regelen, wat hebben wij gedaan is meer huis opzeggen, verkopen of onderverhuren. Verblijfsvergunning gaan we na een tijdje pas aanvragen als we na een tijdje weten dat we echt voor langer willen blijven. Tot die tijd betaal je bij langer dan 2 weken verblijf een kleine boete bij de douane als je de DR weer wilt verlaten maar dat is echt weinig.

groetjes
Katja
Njoy tours

Hoi katja!

Bedankt voor je reactie!
En inderdaad zijn de tickets hier veel goedkoper :smiley: !! dat is echt een verschil zeg! Alleen vertrekken deze vluchten alleen maar vanuit brussel heb ik begrepen via de site. Maar ik ben nog student, ben 1 oktober klaar met mijn opleiding, woon nog thuis, dus heb in principe nergens naar te kijken dus dat is wel handig :D.

Maar hoe heb jij dat gedaan met je verzekeringen?
zorgverzekering, en auto en dat soort dingen? En moet je aan iemand (instantie) laten weten dat je voor langere tijd vertrekt naar land buiten europa? En als ik daar ben, kan ik met vragen terrecht bij de nederlandse ambassade in Santa Domingo?

En ik ga daar maar weining verdienen, 500 a 600 dollar ofzo, maar ik doe het voor de ervaring. Ik heb daar onderdak/ eten en hoef hieraan niets te betalen. Volgens mij is het land niet zo heel duur? als het gaat om kopen van onderhoudsspullen, kleding/make up etc?

Wat is jou ervaring met een langer verblijf in het domunicaanse?
Ben je ergens tegenaangelopen, of was je iets vergeten te regelen?

:smiley: ik vind het leuk om adviezen te horen van ervaren reizigers!
dank voor je reactie!

Groetjes LInda

Hoi linda,

zorgverzekeringen:
aan de ziektekostenverzekering doorgegeven dat we naar het buitenland gingen emigreren, vanaf datum dat ik geen inkomen meer in NL had beeindigden zij de verzekering. eerder kan je zelf de verzekering niet opzeggen. Hier hebben we het ena duurste pakket van humano, daarmee ben je verzekerd tegen dokters/tandartskosten en opname in piveziekenhuizen, belangrijk want je wil niet in public ziekenhuizen liggen hier. alleen de president heeft de duurste. me moeten alleen de medicijnen bij de apotheek betalen maar dat is niet veel hier. kosten voor deze verzekering zijn zo’n 20 euro per maand. Het is wel verstandig deze alvast aan te vragen, moet incl kopie paspoort. Wij deden dat de keer voordat we hier definitief heen gingen. hou rekening dat het zo’n 6 weken kan duren voordat hij ingaat. ik heb eventueel naam en nummer van tussenpersoon waar wij de verzekering hebben afgesloten.

autoverzekering:
in nl autoverzekering opzeggen is geen probleem, als je auto verkoopt, wordt ook automatisch je wegenbelasting gestopt. mijn normale autoverzekering in NL kan je opzeggen of schorsen. met schorsen heb je de mogeijkheid om voor maximaal 1 jaar nog je bonusmale te behouden. Dit kost je ook niet per maand.
autoverzekering hier is vrij simpel. weet even niet hoeveel we hier betalen, dan moet ik even navragen aan mijn compagnon.ook de wegenbelasting is eenmaal per jaar een sticker halen, kosten ongeveer 30 euro dacht ik.

Wij hebben ons uitlaten schrijven bij de gemeente, komt ook omdat er expats in ons huis komen wonen en anders er wel heel veel personen staan ingeschreven op 1 adres.Wij hebben onze woning dus niet verkocht . Dat zal wel niet voor jou gelden maar als je je woning aanhoudt dan heb je geen recht meer op belastingaftrek van je hypotheek. Bij de gemeente vragen ze wel waar je heen gaat, wij hadden op dat moment nog geen vastadres waar we heen gingen dus konden dat ook niet achterlaten. Als je maar voor een jaar weg zou gaan, zou je nog kunnen overwegen om je niet uit te schrijven.

Zolang je geen verblijfsvergunning hebt aangevraagd , ben je nog niet echt bekend bij de NL ambassade in Santo Domingo. Wij kregen echter wel een soort formulier waarmee we ons bekend konden maken bij de ambassade, dan weet de ambassade in geval van nood toch met wie ze in NL comtact moeten opnemen. Maar met of zonder verblijfsvergunning, volgens mij kan je altijd terecht bij de ambassade met vragen. Wij hebben ook veel contact met ze gehad over wat er allemaal bij komt kijken om hier een bedrijf over te nemen en waar ze ons allemaal voor gewaarschuwd hebben, ons adressen gegeven van belangrijke instanties.

Wij zitten er zelf nog net een kleine 2 maanden, echt veel dingen waar we tegenaangelopen zijn, zijn er niet. paracetamol is overdreven duur hier. neem dus wat mee vanuit NL.

Verder kost het leven inderdaad niet veel hier, zeker als je al onderdak hebt. Wel zijn de supermarkten (de grotere in de toeristische plaatsen zoals hier in sosua) niet echt goedkoop. sommigen dingen zijn net zo duur als in NL, alleen de echte lokale supermarkten waar je dus ook de lokalen producten kan kopen zijn goedkoop. kleding is zeker niet duur, make up weet ik nog niet maar als het westerse merken zijn zullen ze zeker niet goedkoper zijn dan in NL. ook printers, laptops etc zijn niet veel goedkoper hier, toch allemaal import. Dus als je minder verdient dan in NL en je moet er net zoveel voor betalen dan zijn ze in verhouding wel duurder.

Het klinkt alsof je niet veel risico kan lopen. Zorg dat je wat geld achter de hand hebt zodat je altijd een ticket retour kan kopen. Zeker als je zo afhankelijk bent van onderdak. Wie weet klikt het niet en moet je jezelf zien te redden daar.

groetjes,

Katja

Hallo,

ik ga ook verhuizen naar de Dominicaanse Republiek! Per 1 december ga ik in Santo Domingo samenwonen met mijn Domincaanse vriendin. Ik heb een paar vragen. Alvast mijn excuses, sommige liggen misschien erg voor de hand, ik ben nog erg jong (24) en weet maar van weinig wat dit betreft :slight_smile:

Ik weet nog niet zeker of ik er voor lange tijd wil gaan wonen, en wil mn verzekering en bankrekening in nederland aanhouden. Kan dit? Als ik er een jaar wil gaan wonen is het dan qua verzekering handiger om toch de nederlandse op te zeggen en een dominicaanse te nemen?
En kan ik, als ik wel echt emigreer, een nederlandse bankrekening aanhouden?

Hoe emigreer je precies? Waar moet ik naar toe om dit te regelen? Wat raden jullie aan, eerst een jaar daar wonen en kijken hoe het is of meteen echt emigreren? Wat houdt emigreren eigenlijk precies in?

Moet ik bij de Domincaanse ambassade een visum aanvragen als ik voor een jaar ga, of blijft het dan bij die boete waar ik eerder over las?

Ben ik nog steeds in Nederland belastingplichtig als ik niet emigreer? Als ik daar ga werken betaal ik neem ik aan daar belasting. Moet ik daar een bewijs van leveren aan de Nederlandse belastingdienst?

Alvast hartstikke bedankt,

groeten Stefan

Hoi Stefan,

ziektekostenverzekering of je die kan aanhouden, ik denk het wel, mensen die een jaar op wereldreis gaan kunnen ook verzekerd blijven. Hou er dan wel rekening mee dat je ook de nederlandse tarieven betaald en die zijn niet te betalen met een dominicaanse salaris.

Rekening van de bank kan je volgens mij gewoon aanhouden. Hebben wij ook gedaan. Zorg wel dat je alle benodigdheden voor internetbankieren van te voren geregeld hebt, vanuit hier nog dingen regelen is lastig.

Je kan best daar een jaar heen gaan en nog niet officieel emigreren. Op de site van de belastingdienst vind je precies hun definitie van emigratie en wat per optie de voor en nadelen zijn.
Ook een visum aanvragen zou niet perse hoeven, zeker als je het eerst wilt uitproberen. Als je hier echter wilt gaan werken heb je voor sommigen banen wel een verblijfsvergunning nodig, die kan je aanvragen zodra je hier bent, en vaak is de aanvraag in gang zetten als voldoende voor een werkgever.

Het jaar van emigratie mag je zelf kiezen in welk land je de belasting gaat betalen, het is best ingewikkeld, maar op de site van de belastingdienst staat het wel uitgelegd. Als het zo mocht zijn dat beide landen voor dezelfde inkomsten belasting heffen, dan is het ook weer mogelijk die terug te vangen. Wat nu het meest slimme is, weet ik ook niet nog. Maar als je bij de belastingdienst nog niet ‘officieel’ emigreert, dan blijf je in NL belastingplichtig.

Gr Katja

Wow, bedankt Katja!

Hele goede informatie, dit maakt me een stuk geruster. Ik ga meteen de site van de belastingdienst bekijken!

groeten Stefan

Oh er schiet me net nog iets te binnen: Ik ben op zoek naar een betrouwbare bank, weet jij er 1 Katja? Hebben die ook dollar- of eurorekeningen, en gaat het soepel met overmaken vanuit Nederland?

groetjes Stefan

Hi Stefan,

Ik heb daar ook iemand leren kennen en vertrek woensdag terug op vakantie.Zo pendel ik al meer dan een jaar regelmatig naar daar.Ik heb een dochter van 9 en dat doet mij twijfelen om de stap te zetten.Nochtans iedere keer als ik uit het vliegtuig stap op Puerto Plata voel ik mij thuiskomen.Misschien als ik een goed betaalde job vind zodat mijn dochter naar een internationale school kan want haar opleiding is toch ook heel belangrijk.Laat mij weten hoe het met jou verder verloopt.
Alvast bedankt,

Hoi Stefan,

ik kan je nu nog niet goed informeren over een betrouwbare bank. Sommigen hebben inderdaad een dollarrekening. Koers van de peso kan nogal fluctueren, dus alles in peso laten staan, weet niet of dat handig is idd. Overmaken van NL naar DR en vice versa doen wij nu nog niet.

gr Katja

hallo reizigers!!

Nou nou het is allemaal veel moeilijker dan ik dacht hoor :smirk:
Ik wil dus naar het buitenland om te kijken of die ow zo leuke baan die ik aangeboden heb gekregen ECHT iets voor mij is.

Ik heb contact gehad met V&V visumdienst in breda, en zij vertellen mij dat ik max. 60 tot 90 in het domunicaanse kan verblijven.
Ik heb arbeidsovereenkomst nodig en/of uitnodiging van werk om mijn verblijf daar te verlengen. Nou ik heb net gemaild naar Minbuza (ministerie van buitenlandse zaken) hoe ik dit nu allemaal aan moet gaan pakken.
Ik heb weining zin om in Puerto plato zelf alles te moeten gaan regelen, want dat doe ik toch liever in nederland. Heeft iemand tips voor mij ???

Mijn zorgverzerking dekt alles , dus dat zit wel snor :smile:
Dan nog een goede reisverzekering afsluiten…
langs de GGD voor intentingen.
En ik ga vanuit het domunicaanse R. gewoon internetbankieren, om mijn bankzaken te regelen. althans dat lijkt mij het handigste.

Ik zit dus alleen nog met dat visum/ verblijf in het domunicaanse.

Heeft iemand nog meer informatie voor mij?

De groetjes weer!

Linda

even reactie op je posting
Niemand in de DR zelf doet moeilijk over een langer verblijf,het is wel zo dat je voor bepaalde jobs een verblijfsvergunning nodig hebt,maar buiten dat doet er echt niemand niet moeilijk. De Dominicaanse Rep is een van de weinige landen(nu nog) waar je heel makkelijk kunt blijven.
Trouwens als je met de tijd echt wil emigreren-daar een verblijfsvergunning wilt aan vragen moet je dat vanuit de DR doen niet vanuit NL of Belgie omdat die diensten niet goed samenwerken.
succes groetjes