Wonen & werken op de DR

Hallo Allemaal,

Ik ben er nu 2 maal op vakantie geweest (Punta Cana, Ocean Bavaro Spa & Beach) en vind het er echt helemaal super. Heb daar een geweldige jongen ontmoet en we zijn helemaal happy met elkaar maar de afstand is enorm :frowning: Ik ben nu is aan het rondkijken of er een mogelijkheid is om daar naar toe te verhuizen (geen idee voor hoe lang kunt nou eenmaal niet in de toekomst kijken)

Ik heb in andere berichten gelezen dat je geen visum of werkvergunning nodig hebt, ook als je langer dan een jaar gaat??. Woning is geen probleem kan zo bij zijn familie terecht maar is er iemand die mij meer kan vertelen hoe het dan zit met verzekering, toekomst dingen zoals pensioen, AOW etc, inschrijven bij gemeente noem het maar op. Baan zoeken zal nog wel wat zijn maar waar een wil is, is een weg. Ik hoop dat iemand mij informatie kan geven hierover. Ben trouwens al wel met een cursus Spaans begonnen want dat is wel handig!! Alvast bedankt voor je reactie :wink:

Groetjes, Janet

Misschien kan je vragen aan die duizenden illegale Domincanen die zich op de omringende eilanden bevinden, hoe dat gaat met het verkrijgen van een werkvergunning en zo, zij geven je vast en zeker goede tips en helpen je graag,
Succes!!!

Wie weet of het wel mogelijk is om in de dominicaanse republiek te werken. Zo ja is het dan ook mogelijk om snel onderdak te vinden.
Wie oh wie kan mij dat vertellen?
bijvoorbaat dank

Bendit

Ja maar hoe komen wij met ze in contact, Donavan?:banana:

Ja, dat is heel makkelijk, je kan het vragen aan de duizenden dominicanen vragen die naar NL zijn gevlucht, omdat daar geen droog brood viel te verdienen,…

of…

je vraagt het aan de duizenden domincanen die in de NL Antillen (illegaal) werken voor een paar dollar per uur, vraag gellijk hoe jij zo een baan wat zij niet konden krijgen in een strandtent in Dom. Republiek wel zou kunnen krijgen en waarom dat zo,

zoiets van: como puedo trabajar en tu pais, y porque tu no,

succes!!!

ja je hebt gelijk, een baantje stelen want dat is het eigenlijk is niet zo netjes.
Mijn bedoeling is om Nederland te ontvluchten omdat ik het hier helemaal gehad heb. Daarom gingen mijn gedachten uit naar Dom.rep. of Costa rica.

Maar toch bedankt voor het respons.

Bendit

Nou ja baantje stelen,
ik zit zelf op St Maarten, en ik mis af en toe echt een Hollandse barkeeper of horecamedewerker, alles gaat zo langzaam,
een NL’er werkt gewoon hard en zeurt niet constant, en neemt geen lunchpauze van 3 uur, dat kan dus jouw waarde zijn, en ze weten in the Carribean dat gringos gewoon harder en efficienter werken,

ik zoui je adviseren naar St Maarten te gaan, ze hebben veel vacatures, je moet zo aan de slag kunnen gaan, of op goed geluk naar Dom. Republiek,
beste is het op lokatie allemaal te regelen, email en brieven werkt allemaal niet, laat je zelf zien en presenteer je, dan moet het toch wel lukken, en met die papieren, dat komt dan wel in orde,

ik zit op St Maarten omdat ik het ook gehad had met NL,
en ik ga voorlopig niet meer terug naar NL, bevalt me prima,

Nog een tip voor iedereen die wil vertrekke naar Dom Republiek, etc,

niet afgaan op wat vriendjes zeggen over visa, enz. of dat je daar wel woonruimte via een vriend van een vriend zal regelen,

WIn je eigen informatie in (via ambassade bijvoorbeeld) en controleer het zelf, want dan kom je niet voor verassingen te staan,

Hoe zit het met het verblijf visum en hoe kun je die krijgen?
Of gewoon gaan en kijk maar of je er kunt blijven?

Bedoel je verblijf in Dom Republiek,
ik denk dat ze niet zo strict zijn met migranten, want er vertrekken ook duizenden per jaar onze kant op, ik zou in ieder geval de ziektekostenverz in NL aanhouden, (geloof me, in NL zijn we echt superieur met zo een verzekering)
en dan goed gaan rondkijken op locatie,
je zult merken dat het in de Caribean anders aan toe gaat dan in NL,
regels worden niet altijd zo nauw na geleefd, visumverplichtingen vaak ook niet,
als je in de Antillen zou willen werken,kan je altijd daar gaan en ter plekke wat regelen, er is veel werk hier, check dan ook even

http://www.diraz.an/vacaturebank/index.htm

that’s it, het is niet onmogelijk allemaal, je moet het gewoon willen, brutaal genoeg zijn, en niet te mooi maken, je want toch moet werken, of het nou daar is of in NL, alleen de omgeving is alleen mooier, daarentegen is zijn de publieke voorzieningen weer primitiever, je gaat echt dat gladde asfalt en schoon drinkwater en snelle service in NL echt missen, geloof me, West Europa is echt het meest beschaafde en ontwikkelde gedeelte van de wereld, alleen soms wat vermoeiend :slight_smile:

In dat land kun je gewoon blijven. Er is geen vreemdelingenbeleid net zoals hier in Nederland ala Verdonk. Ze doe in principe alleen moeilijk met haitianen die illigaal het land binnenkomen ( maar je ziet er niet uit als een haitiaan neem ik aan), toeristen die langer blijven moeten als ze weer vertrekken uit het land belasting ( tax) betalen op de Aiport. Dit kan varieren t/m ongeveer
8000 pesos, voor 1 jaar langer verblijf.

GR

Hallo Teresa,

Heb je hier al ervaring mee en kun je me misschien wat meer vertellen over het wel en wee op DR

Hallo Bendit,

Wat wil je allemaal weten ?
Ik hoor het wel

Gr Teresa

Hi Teresa,

Nou ik zou graag van je willen weten hoe het leven is of er mogelijk heden zijn voor mij om daar. Onderdak zou ook fijn zijn . Dus al met al jou ervaringen aldaar. Zou daar graag naar toe gaan maar dan voor een hele tijd, zo’n jaar of 2. Misschien zijn er wel mensen ( het liefst vrouwen) die het zelfde denken en mij willen vergezellen.

gr. Bendit

Beste Bendit,

De DR heeft een hele andere mentaliteit dan Europa. Er is weinig rechtsorde, en er heerst nog veel corruptie. Dit betekent dat als je er een baan wilt vinden, je het liefst dat ter plaatse moet regelen. Overal in het land zijn er appartementen/huizen te huur of te koop, dus als je het financieel kan opbrengen is onderdak geen probleem. Probeer voor de eerste 6 maanden voor je verblijf in ieder geval voldoende handgeld mee te nemen, voor als je niet direct een ban kunt vinden. Er zijn veel banen beschikbaar in het Toerisme in de regio’;s Punta Cana, La Romana, Sosoa, Puerto Plata etc…

Vrienden en kennissen maak je met de tijd wel, ieder begin is moeilijk. Ga er gewoon heen voor 3 maanden ter orientatie, ga informeren bij de grote resorts voor werk, en verblijf in een redelijk betaalbaar appartement. Als je toeristenkaart is vervallen, en je moet toch weer weg, dan betaal je gewoon je extra vertrektax ter plekke op de airport.

GR Teresa

Hey Bendit!

Ik zou ook graag naar de dominicaanse gaan voor langere tijd. Ik studeer nu nog maar na mijn afstuderen wil ik er graag heen. Het plan is nu om er minimaal 3 maanden heen te gaan. ALs ik een (leuke) baan vind wil ik er graag langer blijven. Ik wil dan graag eerst naar Santo Domingo om meer spaans te leren en daarna naar de noordkust, Puerto plata, sosua, cabarete.

Hoi,
Dat is heel leuk,maar wanneer denk je die richting uit te gaan?

dat duurt nog wel even. Moet nog 2 jaar naar school. Ga er volgend jaar weer op vakantie. Dan een beetje orienteren. Het jaar erna wil ik er naartoe.