Werken bij vacansoleil verschillende functies

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een leuke vakantiebaan voor de zomer van 2013, in het buitenland.
Ik heb wat op internet rond gezocht en ik zie veel positieve geluiden over het werken bij vacansoleil. Ze betalen redelijk en regelen alles goed volgens de forums.

Op de site van vacansoleil zag ik dat er een aanbod is van meerdere functies. Het is niet mijn bedoeling om constant tenten of caravans staan schoon te maken, maar het lijkt me wel leuk om veel in contact met mensen te zijn en deze zo nodig te kunnen helpen.
Ik wil absoluut niet in een animatieteam.

Hebben jullie enige ervaring met het werken voor vacansoleil? Wat zijn jullie ervaringen en welke job met welke functiebeschrijving hebben jullie gedaan?
Hoe is de sfeer met de collega’s? Is er ook wel eens vrije tijd om bijvoorbeeld met z’n alle uit te gaan of andere leuke dingen te doen?

Sebas

Hallo Sebas,

Ik neem aan dat je courier bedoelt. Ben zelf net een weekje terug van twee maanden Italië als courier voor Selectcamp.
Het zijn allemaal bedrijven die hetzelfde soort mensen zoekt, receptieuurtjes schoonmaken gastenrondes etc.

Bij Selectcamp heb je drie wisseldagen, dagen dat er gasten kunnen komen. Dan ben je bezig met huizen schoonmaken, uit- en inchecken van gasten. Die andere vier dagen bestaan uit drie rustige dagen waarin je meestal hele kleine klusjes doet en een vrije dag hebt.

Heb zelf in die tijd een fantastische tijd gehad daar, heel veel mensen ook van organisaties die je gaat spreken en je zult er een fantastische tijd hebben. Ik ben ook misschien van plan om volgend jaar ditzelfde werk te gaan doen, maar dan misschien voor Vacansoleil of een Engels bedrijf.

Hopelijk heb je hier wat aan, anders stuur je maar een prive berichtje.

Nou ik heb op site van Vacansoleil gekeken en daar zeggen ze dat je bij hun organisatie kan kiezen uit verschillende functies ter plekke. Ik bedoel niet de functie als coerier, omdat ik hoor dat je daar meestal bijna alleen maar aan het poetsen bent. Dit is juist niet mijn bedoeling. Ik zou meer voor het receptiewerk willen gaan, of werken als een all round medewerker.
Zitten er in zo’n team veel jongeren? En kan je ook veel leuke dingen met het team doen, zoals uitgaan, terplekke?

Alvast bedankt!

Toevallig kende ik een collega die dit jaar voor Selectcamp werkte en het jaar ervoor voor Vacansoleil. Dat het goed geregeld is en ook een gezellig team had. Vaak kiezen ze voor seizoenswerk jongere mensen, die net een opleiding hebben afgerond.

Meestal heb je dus wel een gezellig team, en zo niet: Je zit waarschijnlijk op grote campings waar nog eens zo’n 10 organisaties staan dus je leert heel veel mensen kennen. Het ligt natuurlijk aan waar je zit wat betreft het uitgaan. Je hebt vrije tijd zat :wink:

Wij hebben met zijn tweeen als courrier koppel gewerkt voor selectcamp (was heel veel poetsen) maar bij ons op de camping zat ook iemand van vacansoleil en die hoefde weer niet te poetsen. Zij deed receptiewerk op de camping. De accomodaties van vacansoleil werden schoongemaakt door schoonmaaksters van de camping. Zag eruit als een erg relaxt baantje maar je moet wel je talen spreken. Volgens mij zijn ze verder niet zo streng in de selectieprocedure want de twee meiden die voor vacansoleil hebben gewerkt op de camping waren beiden niet bijzonder geschikt voor hun werk (lees; niet ervaren en niet representatief).

Wij hebben zelf ook gesolliciteerd bij vacansoleil vorig jaar maar de organisatie nam echter niet eens de moeite een afwijzing te sturen. Jammer, ze hebben goede medewerkers gemist en hele slechte aangenomen lol. Hoe het betaalt weet ik niet. Reken je niet rijk want de salarissen liggen meestal onder het minimumloon en het is hard werken voor je geld en dus niet lekker in het zonnetje bruin worden en slapend je geld verdienen.

Hoi!

Ik heb ook een paar maanden voor vacansoleil gewerkt in Italie.
Als student zijnde word je best goed betaald en ik vond dat ze alles goed hadden geregeld.
Zelf heb ik gewerkt als receptionist, maar de werkelijkheid was wel dat we voornamelijk caravans aan het schoonmaken waren. Ze noemen het ook wel courier. Ik ben bang als je all round medewerker gaat worden dat je alle ‘losse klusjes’ doet wat vaak werk kan zij waar een ander geen tijd voor heeft of waar je nodig bent, misschien niet altijd de leukste klusjes.

De campings zijn meestal buiten een dorp in een natuurlijke omgeving, dus dik uitgaan zit er niet in ben ik bang. Als je een grote camping kiest is er vaak veel gezelligheid op de camping, en altijd wel een bar en soms een diso. Dit maakt het heel gezellig en hecht met collega’s, waardoor het gegarandeerd een geweldige tijd en een mooie herinnering wordt!
Als je voor een groot team en een grote camping kiest zijn je collegas bijna alleen maar jongeren. Ik heb gehoord dat in spanje, el torro, erg gezellig is. Succes en veel plezier!

Tot nu toe allemaal erg bedankt voor de reacties, heb er zeker wat aan!
Heb binnenkort een gesprek bij vacansoleil dus ben benieuwd wat er dan uit zal rollen!
Tips etc zijn natuurlijk altijd meer dan welkom!

Sebas

Hallo Sebas,

Ik heb inmiddels 2 zomers (2009 & 2011) via Vacansoleil als receptioniste gewerkt. Als je via Vacansoleil als receptioniste aan de slag gaat kom je in dienst bij de camping zelf. Dus je krijgt een frans contract en wordt qua salaris ingeschaald volgens Franse normen. Voor mij tijdens mijn HBO studie toerisme was het goed betaald. Ik heb de pech gehad dat ik beide keren op een kleine camping heb gezeten. De eerste keer had ik 1 collega stagiare en de tweede keer had ik helemaal geen Nederlandse collega’s. Maar ik had aangegeven dat ik opzoek was naar een internationaal team dus vandaar. Ik ben nu sinds augustus afgestudeerd en heb in december (weer) een gesprek bij Vacansoleil. Maar ook bij eurocamp als teamleader.

Als je gaat solliciteren bij Vacansoleil kan ik je aanraaden om enthosiast te zijn en even in de vreemde talen die je spreekt even wat voor te bereiden zodat je niet met je mond vol tanden zit als ze jou willen opnemen. Voor alle functies en organisaties geld denk ik dat je absoluut niet moet denken dat je een betaalde vakantie hebt want het is hard werken! Ga er ook van uit dat gasten je buiten werk tijd zullen storen omdat jij het gezicht van vancansoleil, eurocamp, slectcamp etc. bent. MAAR dit kan ook heel erg leuk zijn want vaak wordt je uitgenodigt voor borrel of avondeten.

succes Margot

Hoi Sebas,

Als je de functie (junior)courier/beheer doet bij Vacansoleil, moet je aanzienlijk minder schoonmaken dan bij de meeste andere organisaties. Bij Vacansoleil wordt namelijk van de gasten verwacht dat ze hun verblijf aan het einde van de vakantie weer schoon achter laten. Het is aan de (junior)beheerder zelf om een eindcontrole te doen voordat de gasten vertrekken en zo nodig de gasten te wijzen op zaken die echt niet in orde zijn. Uiteraard ben je daarna nog wel even bezig om de puntjes op de ï te zetten voordat de volgende gasten arriveren, maar als je goed uitcheckt ben je tijdens het seizoen zeker geen hele dagen aan het schoonmaken en poetsen.

Wél moet je aan het begin van het seizoen natuurlijk zelf zorgen dat de accommodaties er piekfijn uitzien voordat de eerste gasten van het seizoen er gebruik van maken. Dat is wel behoorlijk wat werk, maar omdat er op dat moment nog geen/weinig gasten zijn kun je gezellig met meerdere collega’s tegelijk aan de slag met een lekker muziekje er bij.

Hoe gezellig of saai de collega’s van Vacansoleil en de andere organisaties op de camping zijn, is niet van te voren te zeggen. Het ligt er maar net aan wie je treft op de camping en of jij het daar mee kunt vinden.
Samen met al je collega’s flink gaan stappen zit er vaak niet in. Er moeten namelijk altijd een paar mensen de volgende ochtend om 8 uur weer fris klaarstaan voor de gasten. Wel gebeurt het vaak dat er 's avonds samen gekookt en gegeten wordt en er samen nog wat gedronken wordt.

Zoals al gezegd, als je geluk hebt staan er nog (veel) meer organisaties op de camping waar je werkt en werken er bij die andere organisaties ook een aantal gezellige jonge mensen. Dat kan overigens tegenvallen. Wanneer een organisatie niet heel veel accommodaties op de camping heeft staan, zijn de beheerders meestal een echtpaar tegen de VUT-leeftijd. Die kunnen ook wel heel gezellig zijn om een keer samen mee te eten of een wijntje te drinken op het terras van de camping, maar hebben qua uitgaan doorgaans wel een andere interesse. En dan zijn er ook nog de campinggasten die je 's avonds uitnodigen om bij hen een biertje of wijntje te komen drinken, mits je natuurlijk zelf zorgt voor tevreden gasten!

Vorig jaar heb ik voor het eerst voor Vacansoleil gewerkt, en omdat ik nog steeds geen vaste baan heb, heb ik besloten deze zomer weer aan de slag te gaan voor Vacansoleil

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik aangenomen bij Vacansoleil en ga ik werken in de horeca op de camping: bar en restaurant werkzaamheden. Lijkt me ook wel leuk, maar een paar weken geleden kwam ik via internet achter bestaan van ‘wintour’. Dit is een organisatie die mensen (vaak jongeren) uitzendt op campings om daar het entertainment te verzorgen. Dit lijkt me nu ook erg leuk. Eigenlijk maakt het me niet zoveel uit welke functie ik heb, als 't met 't team maar gezellig is.
Weten jullie of de teams en mensen van verschillende organisaties ook vaak met elkaar om gaan, en het eigenlijk gewoon gezien wordt als ‘een geheel’, maakt niet uit van welke organisatie je hebt, je bent immers personeel van de camping…??

Groetjes,

Sebas

Als courier/beheerder ben je echt het gezicht van de betreffende reisorganisatie. Dan ligt het er dus maar net aan hoe jouw team en de mensen van de andere organisaties daar mee om gaan. Dat je overdag een shirtje van een ander bedrijf aan hebt hoeft je natuurlijk niet tegen te houden om 's avonds samen wat gezelligs te doen.

Zoals jij nu wordt uitgezonden door vacansoleil naar een camping om daar in het team van de camping te werken, zal je wel als medewerker van de camping zelf gezien worden. Waarschijnlijk krijg jij je werkkleding ook van de camping en niet van Vacansoleil.

En dan de nieuwsgierigheid: Naar welke camping ga je?

Hoi!

Zelf heb ik afgelopen zomer meegedraaid in het hoogseizoen (juli en augustus) voor Vacansoleil, op een camping in Zuid-Frankrijk. Ik was werkzaam achter de bar en op het terras. Hele leuke mensen, tijd van m’n leven gehad! Vacansoleil regelt alles heel goed, naar mijn mening, en betaalt heel goed uit. Daarnaast hoef je niet bang te zijn voor oude mensen die in de VUT zitten en die je toekomstige collega’s worden, op de camping waar ik gewerkt heb, was 80% van de mensen tussen de 16 en 19, de oudste was 27. Denk eraan: alle mensen die een camping job gaan doen, gaan er, in hun eentje, heen met hetzelfde idee als jij: aan het werk gaan met leuke (internationale mensen) in het buitenland. Dit seizoen ga ik weer aan de slag voor Vancansoleil! Maar inderdaad: naar welke camping ga je?