ik heb vorige week een bericht gehad van SKOA (Stichting Katholiek Onderwijs Aruba) dat ik ben aangenomen voor het schooljaar 2013/2014 als Vaste Vervanger in het basisonderwijs!
Het is al jaren lang een droom om naar Aruba te vertrekken voor een tijd, nu heb ik dus een baan voor een jaar.
Nu dit vast staat, moet de rest allemaal geregeld worden.
Wat ik me af vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben binnen SKOA en mij kunnen vertellen wat ik kan verwachten.
Ook moet ik wat dingen van hieruit al regelen: een geboorte akte, een verklaring van goed gedrag, een medische keuring. Hebben mensen met dit laatste ervaring?
Ik heb nog geen bericht gehad wanneer ik er moet zijn, maar ik weet wel dat 13 augustus de scholen weer beginnen, dus mijn plan is om begin augustus het vliegtuig te pakken.
Is het noodzakelijk dat ik gelijk een retourticket boek? Of kan ik ook “gewoon” een enkeltje boeken en dan over een jaar vanaf daar weer een enkeltje terug boeken?
Ik hoop dat er wat mensen zijn die me wat dingen kunnen vertellen.
Ik heb geen specifieke ervaring met SKOA, dat kan iemand anders je wel vertellen, maar inderdaad moet je al die documenten die je opnoemt verzamelen. Houd er rekening mee dat vooral de VOG (verklaring omtrent gedrag) een paar weken duurt. Ook moet je inderdaad een medische verklaring meenemen, die heb je nodig voor het aanvragen van je werkvergunning. Je moet een retourticket boeken, neem een open ticket, dan krijg je ook geen gedoe met de douane. Hoewel ik verwacht dat het bij onderwijskrachten gemakkelijker gaat, kun je problemen krijgen als je geen retourticket kunt laten zien. Bovendien kun je alleen bij Arkefly een enkeltje kopen en die zal zeker vragen om je werkvergunning, anders mogen ze geen enkel ticket verkopen. Bij KLM is een retour net zo duur als een enkeltje, dus dat schiet ook niet op.
Veel succes.
zelf woon ik in aruba.
Als je wilt heb ik nog wel een kamer te huur in mijn huis zodat je rustig kan gaan zoeken naar iets wat je bevalt.
je geboorte akte, verklaring van goed gedrag en medische keuring moet je wel allemaal van ned al regelen.
Ik zou gewoon een enkeltje boeken.
je kunt mij altijd een pb berichtje sturen hier op wereldwijzer!
Bedankt!
Ik was net bij het gemeentehuis voor een VOG, maar dit moet grotendeels ingevuld worden door de werkgever, dus dat wordt weer inscannen en mailen denk ik!
Is het inderdaad mogelijk om een enkeltje te boeken AvanderVloet? Moet je niet aan kunnen tonen dat je weer terug gaat?
Ik zou even contact opnemen met het Arubahuis. Zij regelen de uitzendingen dus zij zullen je vast wel kunnen vertellen hoe en waar je alles zou kunnen regelen.
De medische keuring stelt helemaal niks voor, omdat er in Nederland geen medische keuring mag plaatsvinden voor leerkrachten. Dus meestal bestaat dit gewoon uit een vragenlijst en wordt er verteld over de gevaren zoals boa’s, schorpioenen en dengue.
Voor VOG kun je gewoon een kopie meenemen van de ‘lijst van vereisten’ van DIMAS die je kunt downloaden op de site van DIMASARUBA. Daar staat nl. in dat je voor een vergunning voor Aruba een VOG moet hebben. Op basis daarvan kan jouw gemeente je zonder meer en zonder verder gedoe door je toekomstige werkgever een VOG verstrekken. En inderdaad kun je zeker geen enkeltje boeken. De enige maatschappij die enkele vluchten aanbiedt is Arkefly maar om een vlucht te boeken moet je een vergunning kunnen laten zien en die heb je (nog) niet. KLM’s enkeltjes zijn net zo duur als retours dus daar schiet je niets mee op. Kortom, een open jaarretour boeken (kan alleen bij KLM, Arkefly heeft die niet) is het handigst en is dat te duur, dan kun je kijken naar een vast retour maar met de mogelijkheid de datum op te schuiven (tegen betaling). Even uitzoeken wat het goedkoopste is. Tja, je kunt natuurlijk contact met Arubahuis opnemen maar ik heb daar ontzettend negatieve ervaringen mee. Niet antwoorden of niet ter zake kundige antwoorden, echt een hopeloze communicatie, dus of dat helpt…
Ik heb maar gewoon een ticket geboekt! Heb een “vakantie” geboekt bij Perle d’Or. Daar verblijf ik dan 7 nachten en dan kan ik in die tussentijd alles regelen zoals mijn werkvergunning etc. Van het retourticket maak ik dan “gewoon” geen gebruik…
Grumphy, ik kon die lijst van vereisten niet vinden op de site van de DIMAS. Heb je voor mij een directe link?
Jij wordt uitgezonden als leerkracht naar de SKOA. Als het goed is krijg je van de SKOA bij aankomst een pakket met formulieren die ingevuld moeten worden. Daar zitten ook papieren van de DIMAS bij.
Ik ben erg benieuwd hoe het je bevalt bij SKOA en hoe alles verlopen is. Ik zit nu zelf in het sollicitatieproces en zit met dezelfde vragen als jij destijds. Kun jij me meer vertellen? Alvast bedankt!
Hallo allemaal,
Ik ben Esther en ik heb ook interesse om bij SKOA op Aruba te gaan werken, maar pas vanaf eind van dit jaar. Kan iemand mij vertellen of je via Nederland bij SKOA kunt solliciteren of zijn jullie eerst naar Aruba gegaan.
Ik heb wel mail contact gehad, maar dat schiet niet echt op. Komende vrijdag ga ik daar heen om persoonlijk langs te gaan.
Ik hoor het heel erg graag.
Ookik ben aangenomen bij SKOA en zit hier echt de weken af te tellen. Begin augustus wil ik vliegen, maar ik moet nog een ticket regelen met het arubahuis. Heb jij al een ticket Sven en hoe gaat het met jou en het contact met Arubahuis? Ga jij ook de eerste maand in het camacuri appartement zitten of heb jij al wat anders geregeld.
Esther je kan een open sollicitatie sturen naar het arubahuis. Zij zullen je dan doorsturen naar de sticchtingen op Aruba.
Werken jullie nog steeds voor SKOA? En hoe zijn jullie ervaringen met het werken in het onderwijs op Aruba? Ik ben voornemend dit ook te gaan doen vanaf augustus 2018