Ik vertrek 1 september voor 3 maand naar aruba voor een stage bij een souvernierswinkeltje. Voor een MBO opleiding.
Ik hoor van velen dat je een VOG (verklaring ontremt gedrag) nodig hebt.
En als ik dan op justitie. nl of bij het arubahuis kijk word ik niet echt wijzer van of ik het nou wel of niet nodig heb.
Mijn school regelt vrijwel alles voor mijn stage en heb hier dus ook niks overgehoord maar via via hoorde ik hier dus over.
Zijn er mensen die ZONDER vog naar Aruba zijn gegaan voor een stage ? :unsure:
Je kan ook op een toeristenvisum naar Aruba, maar als de politie dan controleerd bij je stagebedrijf kunnen ze een boete krijgen aangezien je geen werkzaamheden mag verrichten wanneer je een toeristenvisum hebt.
Er zit nogal een rompslomp in om die papieren voor 3 mand om te zetten dus ik denk dat je het t beste gelijk goed kunt regelen.
Het is wel raadzaam om je school en je stagebedrijf te informeren wat je moet doen. Hun hebben hier wel ervaring mee. Misschien hoeft het van hun niet, maar dan moet je dus wel goed opletten dat je bij de douane aangeeft dat je als toerist komt en niet voor stage.
Als je wel moet aangeven, van je school en je stagebegeleider, dat je voor stage komt moet je de volgende papieren overhandigen:
*2 recente pas foto’s
*kopie geboorte-akte (af te halen in de gemeente waar je geboren bent en dus niet waar je nu woont!)
*kopie paspoort, gestempelde pagina’s
*overeenkomst volgens Arubaanse wet (contract werkgever / stageovereenkomst van je school)
*verklaring omtrent het gedrag (politieverklaring) van het land van herkomst waar betrokkene de laatste 10 jaar heeft gewoond, (niet ouder dan 2 maanden voor aankomst in Aruba)
Eigenlijk moet je het onderstaande ook hebben. Ik weet alleen niet in hoeverre dit gecontroleerd wordt:
*een medische verklaring omtrent de geestelijke en lichamelijke gezondheid van betrokkene waaruit blijkt dat hij/zij geen besmettelijke ziekte heeft (HIV) en aan geen geestelijke ziekte lijdt, (niet ouder dan dertig dagen)
*de uitslag van een AIDS onderzoek
*betalingsbewijs van de te betalen bedragen.
bedankt voor je reactie!
maar ik ben er ondertusse al achter!
Aangezien ik maar voor 3 maand ga, hoef ik dus ook geen werkvergunning en heb ik dus ook al de papieren, godszijdank niet nodig! Veel te veel gedoe !