Van Februari t/m Augustus volgend jaar ga ik stage lopen op Aruba.
Namelijk voor een periode van 5 à 6 maanden bij de overheid.
Nu schijnt er iets te zijn van een stagevergunning.
Mij is het onduidelijk of je deze nu wel of niet nodig hebt.
Heb verhalen gelezen dat je dan aangeeft dat je voor 180 dagen op vakantie komt, maar geeft dit geen problemen bij het krijgen van de stagevergoeding en dus het aanvragen van een Arubaanse bankrekening (ik weet dat een persoonsnummer daarvoor noodzakelijk is, maar nog meer?)
En nog een tweede vraag, wanneer ik voor 6 maanden naar Aruba ga moet ik mij dan ook in Nederland uitschrijven en op Aruba inschrijven, en waar moet zoiets?
Kort antwoord voor zo ver ik weet. Grumpy zal wel aanvullen en anders vraag ik het voor je na:
Je kunt geen stage lopen zonder vergunning. Maar wat ik erg vreemd vind is dat je bij de overheid stage gaat lopen en dat je daarover niet bent geinformeerd.
Maximaal verblijf (nl paspoort) 6 mnd maar vakantie is dus niet werken.
Bankrekening aanvragen lukt niet tenzij je stageplek een bijzondere regeling heeft met de bank zoals bv het hospitaal. Maar waarom zou je voor zes maanden een bankrekening aanvragen. Je kunt gewoon maandelijks een cheque krijgen en die innen bij de bank. Daarnaast is bv geld overmaken naar NL erg prijzig.
Voor 6 mnd hoef je je niet uit te schrijven uit NL. Meeste gemeenten hanteren 8 mnd. Maar zelfs dat is rekkelijk.
Kan daar niets op aanvullen. Quotas heeft helemaal gelijk. Als je bij de overheid gaat werken, regelen zij automatisch een vergunning voor je, dat moet helemaal geen probleem zijn. Ik zie ook totaal het nut van een bankrekening voor zo’n korte tijd niet in. En vooral niet uitschrijven uit Nederland, dat geeft alleen maar problemen. Veel plezier op dushi Aruba!
Dank voor jullie reactie!
Hier kan ik wel mee, tis nu in september zodra school weer bereikbaar is zo snel mogelijk contact met het stageadres opnemen.
Bankrekening schijnt wel nodig te zijn, voorgangers van onze school kregen hun stagevergoeding niet omdat ze geen bankrekening konden aanvragen (hadden geen persoonsnummer, heb hun nooit over een vergunning gehoord wat ik vreemd vind nu ik jullie verhaal hoor)
Laat wel evenweten mbt het openen van een bankrekening. Ik bedoel of dat wel of niet lukt. Voor zo ver ik weet moet je ingeschreven zijn op het eiland, een werkgeversverklaring hebben + opgave wat je gaat verdienen en idd en persoonsnummer ivm de belastingen.
Aangezien je hier tijdelijk bent en niet uitgeschreven bent uit Nederland zou je geen bankrekening moeten kunnen openen.
Maar hier kan alles dus wie weet. Ik ben benieuwd