Ik overweeg om naar Canada te emigreren. Maar daarvoor moet ik natuurlijk eerst een baan hebben. De laatste tijd zie ik steeds meer vacatures op Nederlandse websites voor video spellen testers in de omgeving van Montreal voor Nederlandse vertaling. Het lijkt me wel wat, maar zou graag met mensen in contact komen die dergelijke bedrijven kennen of ervaring hebben in dit werk.
Dan heb ik nog een vraag over het salaris in Canada, wat is zo een gemiddeld salaris? De computerspellenbedrijven bieden zo’n 11 a 12 dollar per uur. Is dat een gangbaar tarief of kom je daar moeilijk mee rond?
En de huur van een appartement? Liggen de levenskosten in Canada in het algemeen lager of hoger dan in Nederland?
Ik hoop van harte dat iemand mij wat meer kan vertellen. Alvast bedankt!
Ik zie de vacatures inderdaad ook voorbij komen. Een collega van mij heeft het uitgeprobeerd, maar hij vond het maar niets: je zit in een enorme hal, industrieel dus weinig daglicht en veel TL-licht, lange tafels met introverte teenage nerds die continue zitten te gamen, de managers houden er een tamelijk militair regime op na.
Kortom: ik heb het afgeslagen.
Met 11-12 $ kun je wel rondkomen als je een betaalbaar appartement hebt (steeds moeilijk te vinden in Montreal). Niet te veel uitgaan, veel zelf koken en je kan wellicht een studio voor jezelf huren. Als je een appartement kan delen met een paar huisgenoten, kun je wellicht wat meer geld overhouden.
Mocht je binnenkort naar Montreal komen, dan kan ik je wellicht aan een eerste baantje helpen. Maar zo’n baantje voor emigratiepapieren gebruiken… Waarschijnlijk zul je met iets beters aan moeten komen.
Als je nog jong genoeg bent om te starten met een WHP, geeft dat veel meer flexibiliteit.
Ik heb het enkele jaren terug overwogen en gesolliciteerd bij twee bedrijven. Een onderdeel van de sollicitatie procedure is een test voor de nederlandse taal. Mijn nederlands is best goed, maar ik scoorde op de test slechts 80% terwijl 90% vereist is. Het is wat mij betreft sterk aan te bevelen om je voor je gaat solliciteren nog een keer te verdiepen in alle grammatica regels.
Naar Canada emigreren zit nog steeds in mijn achterhoofd, alleen wat er toen werd aangeboden vond ik ook niet zo aantrekkelijk. Ze betalen doorgaans je visum en vliegticket, mits je minimaal een jaar blijft werken. Ga je eerder weg dan moet je geld terugbetalen. Naar mijn idee hou je niet veel geld over als je wilt wonen, eten en autorijden, waardoor je min of meer ‘vast’ zit aan dat eerste jaar.
Daarnaast moet je niet veel vrije dagen verwachten, dit was slechts 5 dagen in je eerste dienstjaar.
Als ik in nederland werk verdien ik meer en heb ik veel mee vrije dagen. Als ik wil reizen in noord amerika is dat misschien wel beter te doen door hier te blijven en af en toe die kant op te gaan. Als je in montreal zit, geen vrije dagen hebt en weinig geld wordt het misschien lastig om eens een mooie roadtrip te maken.
[SIZE=2]Ik weet niet wat jouw leeftijd en werkervaring is. Als je net van school komt is het misschien een leuke kans om vrij makkelijk te emigreren. Voor mij zou het een paar stappen terug zijn wat betreft carriere en levensstandaard.
[/SIZE]
Dat is gewoon omdat het een typisch studentenbaantje is. Normaal gesproken wordt er 4% ingehouden voor vakantiegeld, komt dus neer op 2 weken na een jaar werken.
Er zijn genoeg baantjes te vinden hier. Wellicht niet zo goed betaald als in Nederland, maar voldoende om van rond te komen. Verwacht hier zeker niet rijk te worden; Montreal is de armste stad van Canada. Mensen komen vooral naar Montreal voor de cultuur, de festivals en de ervaring van de stad in het algemeen. Voornamelijk voor Noord-Amerikanen is het erg aantrekkelijk, omdat het voor hen zeer Europees aandoet. Voor Europanen daarentegen is de levenskwaliteit toch nog iets hoger dan in de VS. Je moet je als immigrant echter wel bewijzen, maar geldt voor overal.
@Jurjen, voor taalkundig testen hebben ze ‘native speakers’ nodig en dus is het makkelijk om daar een werkvergunning voor te krijgen, ik heb de veronderstelling dat het voor andere banen veel lastiger is. Is dat een misvatting? Of is dit branche afhankelijk?
Ik zou zelf meer richting Calgary of Vancouver gaan als ik in Canada zou willen wonen, weet niet of dat nog per provincie verschilt.
Als Nederlands je moedertaal is, is dat voldoende voor de tijdelijke werkvergunning. Of het genoeg is voor een permanente verblijfsvergunning, weet ik niet. Sowieso moet je eerst 2 jaar werken in Canada, voordat je gebruik kan maken van de Experience Class immigratie. Je zou het onder Skilled Worker kunnen proberen.
In Québec schijnen ze een eigen soort Experience Class te hebben voor provincial nominees, waarbij je in een jaar al gebruik van kan maken. Ik weet hier (nog) niet het fijne van, een paar studenten vertelden mij dit vorige week.