Hoi, ik zit al geruime tijd met het idee om te willen emigreren naar Canada, ben er al een keer geweest toen ik 17 was op vakantie met me ouders en nou 31 heeft het betoverende Canada mij nog steeds in de greep.
Ik ben verliefd op het prachtige landschap van meren en bossen van Canada en het is een land waar ik ook graag oud zou willen worden.
Paar vragen:
-Hoe maak ik als single kans op aangenomen te worden in Canada, welke beroepen zijn gewild met name in het oosten? Heb zelf ervaring als vrachtwagen/heftruck chaffeur en elektro monteur, ik meen gelezen te hebben dat loodgieters gewild zijn.
-Welke voordelen zou ik hebben tegenover single zijne als ik met een Canadese zou trouwen?
Ik kan overigens geen woord Frans!
Wat had je precies in gedachten met “het oosten”? Ontario wordt tot het oosten gerekend, en als we Québec overslaan hebben we de Atlantic Region met New Brunswick (een oneindig Limburg), Nova Scotia, PEI, Newfoundland & Labrador (brrrrrrr…)
Lees je op de CIC website over Skilled Workers (waar het land gehoefte aan heeft) en Provincial Nominees (waar provincies behoefte aan hebben).
Als je trouwt met een Canadese, kun je immigreren via sponsorship. Minder gedoe, makkelijkere criteria (nog steeds een flinke kostenpost en wachttijd). Men heeft wel net een actie gestart om huwelijksfraude te bestrijden (buitenlanders die Canadezen strikken voor een makkelijk toegangskaartje voor immigratie), trouw dus alleen als je de relatie net zo zeer meent als die toekomstige Canadese van je.
hey jurjen,
ff een snel vraagje he,
hoeveel schat jij als je het hebt over kostenpost.
ik heb (volgens mij heb je dat wel gelezen) net mijn nieuwe werkvergunning voor 16 maand
met de vriendin gaat het echt ontzettend goed, en als zij de baan krijgt waar ze op gesolliciteerd heeft, dan gaan we binnen 2 maand samenwonen.
(dat hangt ervan af waar zij werk krijgt. voor mijn werk maakt het niet uit waar ik zit)
dus dan zou common law partners werken.
nou hoor ik wel vaker over een hele kostenpost,
maar wat komt er om de hoek kijken??
ben wel nieuwsgierig
thanx jasper
Hoi Jasper,
Om te beginnen, voor iedere Permanent Resident: $475 voor de procedure, $490 voor de “Right of Permanent Residency”, een medische controle (nog niet gedaan, dus ik ken de kosten niet. Kan best een melkkoe zijn, met de röntgenfoto’s en zo).
Als je de aanvraag doet via sponsorship, komt er nog $75 voor de sponsorshipaanvraag en een dikke spaarrekening om aan te tonen dat je sponsor ook echt 3 jaar garant voor je kan staan (hoeveel dit moet zijn, weet ik niet uit mijn hoofd, want in Québec hoeft dit niet).
Reken dus op meer dan 1000 dollar. Québec heeft dan nog een extra Québec Selection Certificate t.w.v. $250.
Moet je tijdens de procedure nog een nieuwe werkvergunning, dan kost dat ook weer $150. Deze moet je wel direct met de PR-aanvraag meesturen naar CIC (in dezelfde enveloppe).
Inmiddels zitten we nabij de 1500 dollar.
Een opsomming van de kosten is in iedere CIC Guide te vinden.
Ooow. Eerlijk gezegd vind ik het nog mee vallen.
Inderdaad wel veel geld, kun je beter ergens anders aan uit geven.
Ik had ook al half wat aan het berekenen geweest, en kwam uit op ongeveer 2000,
( beetje rekening gehouden met onvoorziene kosten)
Maar als iedereen zegt dat het zo duur is, dan zit ik meer aan rond de 5000
Te denken, dus ik was we nieuwschierig wat ik over had geslagen.
Nou voor de medische keuring, als ik weer een paar maand aan het werk ben, dan krijg ik ontario healthcare. En dan kun je dus ook ieder jaar voor checkups. Miscien kan dat wat besparen als je dat tegelijk doet.
Valt natuurlijk altijd te proberen.
Hoe zit het met de ziekte kosten daar in quebec?
Québec valt tegen. Met een open work permit onmogelijk om hier gebruik van te maken, alleen met een work permit dat aan een contract vastzit (waarvoor dus een Québec Selection Certificate of een Québec Certificate of Acceptance voor nodig is). Kortom: ik moet nog even 9-10 maanden wachten voordat ik een aanvraag kan indienen (en zelfs dan kost het tot 3 maanden om mij toe te laten). Tegenvallertje dus. Toch ga ik het wel weer proberen als ik mijn nieuwe werkvisum krijg.