Graag zou ik wat informatie hebben over emigratie naar Canada.
Ik zal in het kort even mijn situatie uitleggen:
Mijn vriendin is Canadees en we kennen elkaar nu meer dan twee jaar, we hebben elkaar al regelmatig bezocht.
Zijn woont in Alberta en ik val niet onder de categorie skilled worker (Ik werk in de ict als systeembeheerder)
Momenteel ben ik bezig met een WHP werkvergunning aanvragen maar de aanmeldingen daarvoor starten pas eind dit jaar.
Zij is bereid en financieel in staat om mij te sponsoren maar volgens mij vallen we nog niet onder de categorie ‘conjugal partners’, vandaar dat een Working Holiday Permit mij een goede eerste stap leek.
Zijn er andere mogelijkheden voor mij om naar Canada te gaan en te werken om uiteindelijk te emigreren?
Uiteraard ben ik het liefst ben ik zo snel mogelijk bij haar.
Conjugal partners wordt vooral “common-law partners” genoemd voor immigratie. Daarvoor moet je eerst minstens 1 heel jaar hebben samengewoond. Kortom: je kan deze categorie pas gebruiken de dag nadat de WHP zal verlopen. Om in Canada te worden gesponsord heb je daarom twee mogelijkheden:
Voordat de WHP afloopt zul je een werkgever moeten vinden die jou een tijdelijke werkvergunning wil/kan sponsoren (de makkelijkste is de Young Professional, zodat je geen LMO hoeft aan te vragen).
Trouwen en zorgen dat de aanvraag door CIC is ontvangen voordat de WHP afloopt, zodat je kan blijven wonen en werken in Canada met een verlopen werkvergunning (met nog wat bijbehorende voorwaarden).
De WHP is inderdaad een goede eerste stap. Zo heb ik het ook gedaan. We zijn uiteindelijk ook tijdens mijn WHP-jaar getrouwd. Inmiddels ben ik Permanent Resident, de aanvraag duurde precies een jaar (had wat vertraging doordat we op hetzelfde moment als de goedkeuring zijn verhuisd).
Bedankt voor je snelle antwoord Jurjen!
Ik was inderdaad van plan om te gaan voor die weg die jij bij optie 1 noemt maar je weet nooit hoe het loopt natuurlijk
Nog een andere vraag dan; Je kan als Nederlander natuurlijk sowieso 6 maanden in Canada blijven zonder te werken, is het ook mogelijk dat ik voor december al naar haar toe ga en de aanvraag voor een WHP vanuit Canada indien? (Of door iemand thuis laat opsturen)
Momenteel is de aanvraag voor een VOG al in behandeling.
Thanks!
Officieel moet je de WHP vanuit Nederland aanvragen. Dat wil zeggen: deze moet in Nederland gepost worden en je moet een woonadres in Nederland opgeven. Ook de retourenveloppe moet naar je Nederlandse adres zijn. Je kan echter wel je familie vervolgens de Letter Of Introduction laten opsturen naar Canada. (Of zelfs inscannen, emailen en weer uitprinten.) De echte werkvergunning krijg je pas aan de grens, dus daarvoor moet je even ‘flagpolen’ (de grens naar de VS over en direct weer terug) of combineer het met een complete trip naar de VS.
Je mag inderdaad standaard maximaal 6 maanden blijven op Visa Waiver. Je moet aan de grens wel aannemelijk kunnen maken dat je op dat moment enkel als toerist binnenkomt. Je zou deze tijd in Canada al kunnen gebruiken om werkgevers te vinden (en aan de winter gewend te raken :D).
Vandaag mijn VOG binnengekregen Was een beetje bang dat hij afgekeurd zou worden omdat ik op mijn 18e een keer met een drankje teveel op ben aangehouden (Ben momenteel 24)
Waarschijnlijk te lang geleden… gelukkig maar!
Vorig jaar hoefde je bij de WHP geen retourenveloppe meer mee te sturen en kreeg je de ‘Letter of Introduction’ via email. Denk dat deze digitalisering wel stand zal houden voor dit jaar.
Hallo, ik ben net nieuw hier en weet even niet waar ik mijn vraag moet posten, dus dacht ik doe het hier maar (moet ik ergens anders heen, dan hoor ik het graag;)
Ik heb ook besloten te emigreren (samen met mijn hond) naar Canada. Ergens in het nieuwe jaar, zodat ik hier alle zaken netjes kan regelen. Ik twijfel nog of ik in december a.s. een paar weken naar vrienden in Ontario ga om aldaar nog wat informatie op te doen (en misschien al netwerken?). Mijn vraag is (en er zullen er vast nog veel meer volgen:P): ik wil via LMO naar Canada toe. Nu zie ik op sommige sites (bijv. Kijiji) banen staan met “LMO available”. Nu vraag ik mij af in hoeverre dit klopt. Want voor zover ik heb vernomen moet een werkgever eerste minimaal 2 weken (volgens emigratiebureau) op de Jobbank hebben geadverteerd. Kijiji is geen jobbank (en voorzover ik weet niet officieel) en bovendien kan een werkgever toch niet al een positief bevonden LMO op tafel hebben liggen?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, heb er ontzettend veel zin in, maar word wel soms wat moedeloos van al het zoeken en het lezen van verschillende dingen. Ik hoop gauw van iemand te vernemen!
Om te morgen werken in Canada heb je een werkvergunning nodig. Bij deze aanvraag moet je een job offer en de LMO meesturen… het bedrijf die jou een job offer doet moet de LMO regelen; ze moeten nl toestemming hebben om iemand uit het buitenland aan te nemen en kunnen bewijzen dat er geen canadezen beschikbaar zijn voor de functie. Volgens mij moeten ze 2 maanden adverteren en niet 2 weken. Er zijn bedrijven die LMO’s in de massa aanvragen en inderdaad ‘klaar hebben liggen’. voor de aanvraag van de werkvergunning moet jouw profiel wel passen bij de lmo/functie anders wordt ie afgekeurd.
Ik zit met precies hetzelfde verhaal en kan me goed voorstellen dat je moedeloos wordt van alle informatie…herkenbaar! Ik ga met kerst twee weken naar Canada om te solliciteren/netwerken, er is werkaanbod genoeg en ik zou ook zeker via je vrienden daar gaan netwerken, dan maak je de meeste kans! Vanuit Nederland solliciteren zonder dat men je daar gezien heeft heeft weinig zin (ik spreek uit ervaring). Succes!
Je kan altijd contact opnemen met de bedrijven die op Kijiji de LMO’s aanbieden. Let wel dat er erg veel misbruik wordt gemaakt van immigranten en, omdat Kijiji geen echte jobbank is, is het toezicht ook veel lager/beperkter.
Maar het kan nooit kwaad om te vragen wat ze aanbieden.
Hey Eeffritte, thanks voor je commentaar (zie 'em nu pas, sorry). Ja, ik zou een maandje naar Canada toe gaan maar dit kon niet doorgaan (grr… En je wordt er soms inderdaad moedeloos van, zie me al gaan met me hond onder me arm en eenmaal daar blijkt iets niet goed te zijn geregeld of wat dan ook… kan ik terug in Holland een brug uitkiezen om onder te slapen HAHA. Dus enerzijds allemaal heel spannend om het avontuur aan te gaan, anderzijds ook wel wat frustrerend dat je aan de andere kant van de oceaan zit. Ben er achter dat je voor een LMO ook banen op skill level C en D kan zoeken (dacht alleen A en B maar ben er inmiddels achter dat dit voor AEO is) … maarja, volgensmij kunnen ze daar ook zat Canadezen voor krijgen. Heel gedoe, maarrr… de aanhouder wint! Waar wil jij heen? Heb jij bekenden daar wonen?
Thanks voor je commentaar Jurjen, had van Jasper al begrepen dat jij ook veel weet hierover. Maar wilde nou ook weer niet iedereen gaan bombarderen met prive berichten haha. De uitdaging bij mij zit 'em ook een beetje in het feit dat ik niet te overhaast wil (en kan) beslissen. Het liefst zou ik binnen een jaar weg willen, zodat ik hier ook 1 en ander kan regelen. Zit me dan weer af te vragen ‘wat als ik reageer op zo’n lmo baantje en ik het wordt zowaar binnen een paar weken goed gekeurd??’ … Ik moet daar ook nog woonruimte zoeken. Hier alles opzeggen en regelen…
Wordt Kijijij wel officieel goedgekeurd dan? Had namelijk in het begin het idee dat alleen het baan aanbod op Jobbank werd goed gekeurd.
De LMO is een aparte aanvraag, lees deze goed door om te kijken waar er allemaal geadverteerd moet zijn. Dat er een advertentie staat op Kijiji wil niet zeggen dat hetzelfde bedrijf niets op Jobbank heeft gezet.
Zoals gezegd: neem contact op met het bedrijf om te kijken of ze inderdaad aan de voorwaarden voldoen voor een LMO.
Uiteraard is er ook werk voor meiden. Het salaris kan erg verschillen, dat staat niet vast (tenzij je een vakbondsbaan krijgt).
Zelfs het minimumuurloon verschilt per provincie, maar zal meestal rond de 10$ bruto liggen.
Als je als verpleegster aan de slag wilt, moet je onder meer je licensie in Canada halen en een medische test doorstaan. Volgens mij zwerven hier een aantal andere verpleegkundigen rond die je hier meer over kunnen vertellen.
@jurjen, ik zie dat jij in een eerdere reactive zegt dat je voor conjugal partner ook een jaar samengewoond moet hebben maar dit is volgens mij niet zo? Conjugal en common law zit toch wel degelijk een verschil in dacht ik?