Graag zou ik wat informatie hebben over emigratie naar Canada.
Ik zal in het kort even mijn situatie uitleggen:
Mijn vriendin is Canadees en we kennen elkaar nu meer dan twee jaar, we hebben elkaar al regelmatig bezocht.
Zijn woont in Alberta en ik val niet onder de categorie skilled worker (Ik werk in de ict als systeembeheerder)
Momenteel ben ik bezig met een WHP werkvergunning aanvragen maar de aanmeldingen daarvoor starten pas eind dit jaar.
Zij is bereid en financieel in staat om mij te sponsoren maar volgens mij vallen we nog niet onder de categorie ‘conjugal partners’, vandaar dat een Working Holiday Permit mij een goede eerste stap leek.
Zijn er andere mogelijkheden voor mij om naar Canada te gaan en te werken om uiteindelijk te emigreren?
Uiteraard ben ik het liefst ben ik zo snel mogelijk bij haar.
Conjugal partners wordt vooral “common-law partners” genoemd voor immigratie. Daarvoor moet je eerst minstens 1 heel jaar hebben samengewoond. Kortom: je kan deze categorie pas gebruiken de dag nadat de WHP zal verlopen. Om in Canada te worden gesponsord heb je daarom twee mogelijkheden:
Voordat de WHP afloopt zul je een werkgever moeten vinden die jou een tijdelijke werkvergunning wil/kan sponsoren (de makkelijkste is de Young Professional, zodat je geen LMO hoeft aan te vragen).
Trouwen en zorgen dat de aanvraag door CIC is ontvangen voordat de WHP afloopt, zodat je kan blijven wonen en werken in Canada met een verlopen werkvergunning (met nog wat bijbehorende voorwaarden).
De WHP is inderdaad een goede eerste stap. Zo heb ik het ook gedaan. We zijn uiteindelijk ook tijdens mijn WHP-jaar getrouwd. Inmiddels ben ik Permanent Resident, de aanvraag duurde precies een jaar (had wat vertraging doordat we op hetzelfde moment als de goedkeuring zijn verhuisd).
Bedankt voor je snelle antwoord Jurjen!
Ik was inderdaad van plan om te gaan voor die weg die jij bij optie 1 noemt maar je weet nooit hoe het loopt natuurlijk