dat was ik ook van plan, maar kan ik bij jou terecht met zo’n vraag als ik in Mexico zit?? Mijn plan is om daar voorgoed te verblijven en NL achter me te laten.
Ja hoor je mag me altijd bellen als je hier bent tegen die tijd geef ik je mijn mobiel wel even en voor lies en manon, wij hebben een motel dus eventueel kunnen jullie daar een kamer huren voor de eerste paar dagen zal zo rond de 500 pesos per dag zijn voor 2 personen, misschien lukt het wel om de eerste dag al een woning te huren er staan er op het moment genoeg te huur ook hangt het er wel van af waar in playa je wilt huren hoe dichter naar het centrum hoe duurder en hoe minder woningen er te huur staan. Ook zijn er veel minder woningen gemeubileerd wat jullie zoeken denk, het is jammer dat mijn woning tegen die tijd nog net verhuurd is denk, had een hele leuke woning voor jullie geweest, gemeubileerd redelijk dicht in het centrum en naar mijn mening niet al te duur. Over drie weken komt deze weer vrij en dan als het loopt wat ik verwacht zal hij zo rond half juni 2011 weer vrij komen of zij moeten dan weer verlengen.
Groeten,
Patrick
Hee!
ja dat is denk wel een goed idee om eerst even in jullie motel te zitten en dan rustig naar een huisje te zoeken!
maar worden wij als twee blonden meiden niet afgezet?
het is echt heel jammer dat jouw woning niet vrij is want die vonden we echt super leuk!
maar mocht je nog iets tegen komen in playa en denkt dat is wat voor de meiden laat t maar weten!
alvast bedankt voor alles he!
Groetjes Mayon en Lies
beste mensen:
hou er wel rekening mee dat een werkverguning die je door het bedrijf hebt verkregen ook alleen mar geld voor dat bedrijf. Je kan dus niet ergens anders gaan werken met deze werkverguning. als je ergens ander wilt werken zal dat bedrijf een aanvraag moeten doen voor een werkverguning.
als je hier (ik dacht) 5 jaar woont kun je een werkverguning krijgen waardoor je kan werken waar en met wie je wilt.
veel succes in México:zon02:
Ron
Dit is een goed bericht, zal het onthouden. THX
hoi epco
voor jouw zal een verblijfs verguning niet zon probleem zijn. ik heb zelf een mexicaanse vrouw, ben op een toeristen visum hier gekomen en toen hier alles gereged. binnen een paar maanden was ik getrouwd en had mn papieren.
en werk zoeken is opzich geen probleem het is wel handig als je wat kennissen hier hebt zitten die kunnen helpen.
maar denk er ook om dat veel bedrijven niet met contracten werken zoals in nederland. komt hier vaak voor dat je vandaag werk hebt en de volgende dag krijg je te horen dat je niet meer nodig bent. neem dus genoeg geld mee om een paar maanden te over bruggen hier als je zonder werk zit.
Ron
THX, ik weet dat het makkelijker is als je je vriendin heb daar, weet alleen niet wanneer wij gaan trouwen. Voor geld heb ik speciale sites op internet waar ik zo’n 250 dollar per week verdien en nog uitbetaald krijg ook, dus dat is geen probleem, en dit kan ik blijven doen in Mexico. En het kost zo’n weinig tijd om te doen dat ik het sowieso naast mijn werk kan doen.
Bedankt voor je goede advies in ieder geval:dag:
… Ik zou het niet aanraden om in Mexico zonder contract te werken, ik weet dat het gebeurd, maar het risico is voor jouw, het is hetzelfde als zwart werken in Nederland, alhoewel er hier bijna geen toezicht op is. Een contract verzekerd je daarnaast van geregistreerd werk en een FM3 bij de INM, de werkgever staat borg voor jouw. Als je wat overkomt op de werkvloer heb je recht op ziekenkosten vergoeding en betaald ziekenverlof volgens een contract dat heet “nomina prestaciones de ley”, tevens kun je aanspraak maken op werkeloosheidsgeld als je ontslagen wordt (max. 3 maanden maandsalaris), werk je zonder contract heb je dat allemaal niet en loop je het risico dat als je wat gebeurd op de werkvloer dat je er alleen voor staat, incluis de kosten voor ziekenzorg etc. Het risico is aan jouw.
Er zijn 3 soorten contracten (die ik ken) zoals ik al noemde “nomina prestaciones de ley” en “honorarios assimilables a sueldo” of “100% honorarios” ; de eerste verzekerd je zoals boven omschreven. Het bedrijf zorgt voor de premie afdrachten zoals belasting, aginaldo, infonavit etc., de tweede is wel verzekerd en een FM3 en de afdracht ven belastinggelden wordt door het bedrijf geregeld maar geen ziekteverlof gelden en vergoedingen zoals “aginaldo” en “infonavit” etc., de laatste is een soort van Freelance, je moet zelf de belasting aangiften doen over het verdiende geld en je bent niet verzekerd en je hebt geen benefits (soms, hangt af van je werk, soms kun je een prestatie loon krijgen als je in de verkoop werkt bijvoorbeeld).
Als toerist kun je geen werk verrichtten daarvoor zul je toch een FM3 moeten aanvragen met “actividad lucrativo”, maar hiervoor zal een bedrijf borg voor je moeten staan of een contract aanbieden. Werk je met een toeristen visum tóch en de INM komt erachter vlieg je het land uit en krijg je een fikse boete. De kans is klein dat het gebeurd, maar kollegas kunnen nog wel eens jaloers zijn en aangifte doen, ik zou het daarom niet aanraden.
Je kunt ook voor een uitzendburo werken, Randstad en ManPower zijn de betere in Mexico (heb er ook voor gewerkt) en wereldwijd bekend, je zou in Nederland al kunnen informeren bij ManPower of Randstad of ze contact kunnen opnemen met de Mexicaanse dochterbedrijven en vragen naar eventuele werkzaamheden in Mexico.
Indien je getrouwd bent met een Mexicaanse heb je recht op een FM2 en kun je je registreren als “Inmigrante caracteristica Familiares”, dat geeft je wat meer rechten in dit land en heb je het recht om te werken in Mexico, let wel je vrouw staat borg voor je en moet kunnen aantonen dat ze financieel in staat is je te onderhouden (ze moet dus werk hebben). Je kunt ook je eigen bedrijfje opstarten met een FM2, maar je moet kunnen aantonen dat je vermogend genoeg bent (ik dacht het minimum ligt op 150.000 pesos afhankelijk van je bedrijfje wat je wilt gaan runnen) dat kan ook als je niet getrouwd bent maar dan moet je je registreren bij de INM als investeerder, de regels en procedures kun je opvragen bij de INM.
Ik hoop dat dit een beetje helpt om je reis en werkzaamheden in Mexico te vergemakkelijken. Success en bienvenido en Mexico.:zon02:
Nog meer goed advies. Ik hou dit zeker in mijn hoofd en ga hier zeker wat mee doen en probeer via Manpower of randstad info in te winnen. Muchas Gracias:cheer: