Werk vinden in Zuid/Midden Amerika

Beste forumlezers,
Zeer binnenkort wil ik voor een werkvakantie naar het buitenland vertrekken (3/4 maanden). Nu lijkt het me heel leuk om naar Zuid-Amerika te gaan. Ik zou dan eerst voor zo’n 4 weken een taalcursus willen doen, daarna wil ik gaan werken. over dat laatste heb ik heel wat vragen. Welke steden in zuid/ midden amerika zijn heel toeristisch en zou ik dus het makkelijkste werk kunnen vinden? Hoe groot is de kans dat ik werk vind? ik kan nu nog geen Spaans maar wel vloeiend Engels. Kan ik rondkomen met wat ik verdien (ik ben 18 jaar oud)? En nog wAT veel fijner zou zijn, heeft iemand ideeën hoe ik van huis uit al zou kunnen zoeken naar werk . Alle andere informatie en hulp is ook welkom.

Hoi,

Goed betaald werk vinden is helaas bijna onmogelijk. Je zal eigenlijk altijd illegaal moeten werken want een werkvergunning zit er normaal gesproken niet in en die heb je natuurlijk wel officieel nodig. Voor een werkvergunning zou je vanuit Nederland al iets moeten regelen, maar dat is alleen gangbaar voor expats, dus als je wordt uitgezonden vanuit een bedrijf uit nederland. Ik lees dat je 18 bent, dus dat zal denk ik niet lukken.

De manier waarop je de meeste kans maakt om aan werk te komen is zoals je zelf al aangeeft… in het toerisme. Spreek je goed Engels, dan is er op de toeristische plekken in Zuid Amerika zeker werk te vinden. Ik woon zelf in het toeristische Cusco en zie regelmatig onze Spaans studenten een tijdelijk baantje zoeken in het toerisme in Cusco. In de avonden in een bar of restaurant staan of in een hostel meehelpen voor een gratis bed, op een reisbureau etc. Dit is niet vanuit huis te regelen, je moet gewoon een rondje door het centrum lopen en navraag doen. Zeker in het hoogseizoen (april-oktober) is er altijd wel wat te vinden. Bedenk wel dat het meer is om de kosten van je reis te drukken, dan dat je er iets aan zult verdienen. Je verdient echt niet genoeg om rond te komen. Als je al het geluk hebt om een gemiddeld peruaans salaris te krijgen, dan kun je als buitenlander daar niet van rondkomen. Zeker niet als toerist die ook nog wat wilt reizen…

Groeten,
Donny
Proyecto Peru Spanish and Volunteering

Waarom zou hij of zij niet met een gemiddeld peruaans salarais kunnen rondkomen? Als een inwoner van Peru dat kan , kan hij of zij dat volgens mij toch ook.

Hoi Joachim,

Was het maar waar… Helaas kan de gemiddelde peruaan met het gemiddelde peruaanse inkomen NIET rondkomen. Heel veel Peruanen wonen niet voor niets met de hele familie in hetzelfde huis. Het is simpelweg niet mogelijk om met een normaal inkomen op jezelf te wonen om je 1 voorbeeld te geven. Als buitenlander heb je wel te maken met kosten voor woning omdat je geen familie hebt bij wie je kunt intrekken en dan heb ik het nog niet over dure hobbies als uitgaan & reizen…

Groeten,
Donny
Proyecto Peru Spanish and Volunteering

1 like

Ik sluit me aan bij Donny. Het idee is leuk, maar vrijwel onuitvoerbaar. Hier in Bolivia in ieder geval. Ook hier kan een Boliviaan nauwelijks rondkomen van een gemiddeld Boliviaans inkomen. Als je volgens een redelijke levensstandaard wilt leven zoals we die enigszins gewend zijn in Europa of wilt reizen, dan lukt het zéker niet. Overigens, mocht je al iets vinden, dan zul je illegaal moeten werken want een werkvergunning kost hier veel geld( 400 dollar) en de overheid is niet blij met toeristen die werk ´pikken´ van de lokale bevolking. Als je al iets vindt dan moet je het als een extraatje zien, maar verwacht zeker niet van je verdiende geld rond te kunnen komen.

Heel jammer dat het voor mij dus niet haalbaar zou zijn een aantal maanden in een zuid Amerikaans land te wonen en werken. Als de eigen bevolking al niet rond kan komen met wat ze verdienen kan ik me voorstellen dat de regering liever niet heeft dat toeristen de baantjes van ze inpikken. Voor mij betekend het dat ik nog eventjes verder moet zoeken naar een beter haalbaar plan