Werk vinden in Zuid/Midden Amerika

Beste forumlezers,
Zeer binnenkort wil ik voor een werkvakantie naar het buitenland vertrekken (3/4 maanden). Nu lijkt het me heel leuk om naar Zuid-Amerika te gaan. Ik zou dan eerst voor zo’n 4 weken een taalcursus willen doen, daarna wil ik gaan werken. over dat laatste heb ik heel wat vragen. Welke steden in zuid/ midden amerika zijn heel toeristisch en zou ik dus het makkelijkste werk kunnen vinden? Hoe groot is de kans dat ik werk vind? ik kan nu nog geen Spaans maar wel vloeiend Engels. Kan ik rondkomen met wat ik verdien (ik ben 18 jaar oud)? En nog wAT veel fijner zou zijn, heeft iemand ideeën hoe ik van huis uit al zou kunnen zoeken naar werk . Alle andere informatie en hulp is ook welkom.

Toeristische werkbestemmingen in z-Am:
Cusco (Peru), Calafate (Argentinie) en Quito (Ecuador). Mocht je toch ook nog denken over m-Am dan de volgende: Antigua (Guatemala), Playa del Carmen (Mexico), Jaco en Quepos/Manuel Antonio (Costa Rica) en Bocas del Toro (Panama). Deze laatste 2 bestemmingen zijn m.n. geschikt voor watertoerisme (waterskieen, duiken etc).
Je zal wel echt goed Spaans moeten kunnen ! Want als jij perfect Engels spreekt maar je je baas en collega’s niet begrijpt, schiet het natuurlijk niet op. Alleen in Argentinie en Costa Rica tref je in eht hele land wel regelmatig locals die Engels spreken, in andere gebieden is dat eerder een uitzondering.
Denk dat het sowieso niet mee zal vallen om voor een zo korte periode werk te vinden, dan moet je je dus echt op het hoog seizoen concentreren, let wel, het toeristische hoogseizoen want veel landen hebben ook nog een eigen hoogsiezoen wanneer de locals vakantie vieren dat niet altijd samen valt met de toeristenvakanties… Maar dan zou je kunnen denken aan autoverhuurbedrijven, kroeg, hotelreceptie en natuurlijk tourbureautjes.
Lonen liggen erg laag, ook om er lokaal van te kunnen overleven: daarom woont men vaak nog tot op hoge leeftijd (30 is heel normaal) bij de ouders omdat je een eigen woning niet kunt betalen. Als je al het huis uit gaat, deel je vaak financieel noodgedwongen je woning met 2-3 anderen. Je zou ook kunnen informeren naar een hospita.
Wat gemiddeld prijzen in dollars in Ecuador/Peru: salaris 100-300 pm, soep + rijst met bonenmaaltijd in ‘cafetaria’ 2 dollar, andere maaltijden zoals pasta 5-8 dollar, goedkoop hostal alles gedeeld 7 pn, goedkoop hostal prive 18 pn. Dit zijn natuurlijk gemiddelden, maar dan heb je een idee. Ik had zelf meestal rond de 500 dollar pm nodig voor gas, licht, water, eten etc maar dat was dan wel in een armzalig afgelegen dorpje, in de hoofdstad is alles duurder.
Succes !