Betaald werk Midden- en Zuid-Amerika

Hola a todos,

Ik ben van plan om samen met een vriendin in juni voor langere tijd naar Midden- of Zuid-Amerika te gaan. In eerste instantie is het de bedoeling dat we met een Nederlandse organisatie gekoppeld aan een subsidieprogramma van het ministerie van buitenland gaan, maar het is nog niet 100% zeker dat we kunnen gaan. Daarom zou ik graag willen weten of iemand tips heeft om betaald werk te vinden daar. Dit hoeft niet per sé in Guatemala te zijn. Ik heb een aantal maanden geleden contact gehad met iemand die tegen betaling Engels gaf op een taleninsituut in Huancayo, Peru. Zoiets lijkt me ontzettend leuk om te doen. Ze hadden nog mensen nodig, maar het e-mailadres bestaat niet meer. Weet iemand meer in Peru, Guatemala of een ander land? Laat het me dan weten!

Groetjes,

Mariël

Beste Mariël,

Om betaald werk te vinden in een Midden- of Zuidamerikaans land is niet heel gemakkelijk zoals sommigen veronderstellen … denk maar hoe dat bij ons in Europa zou gaan.
Officeel werk bij een bedrijf is het grootste probleem. Ten eerste mogen bedrijven jou niet aannemen zolang je geen verblijfsvergunning hebt en een soort belastingnummer hebt. Normaal gezien is zo´n sofi-nummer wel makkelijk aan te komen maar een verblijfsvergunning kan enkele jaren duren in het ergste geval.

Als jij dus gaat solliciteren bij een bedrijf zullen ze vragen of je al je verblijfsvergunning hebt, zoniet dan doen ze niet eens de moeite je CV in te zien. Het probleem is dat bedrijven dingen tegen de wet doen en dat risico zou te groot zijn om jou in dienst te nemen. Wat wel mogelijk is, is dat als het bedrijf echt heel erg geinteresseerd in je is, misschien omdat je ze iets speciaals te bieden hebt dan kan het bedrijf het proces van verblijfs- en werkvergunning van je overnemen en versnellen. Als het bedrijf dit namelijk voor je doet, hoef je niet te wachten tot je je daadwerkelijke vergunning binnen hebt en mag je vrijwel direct gaan werken omdat het bedrijf jou aan het helpen is. In de praktijk vind je bijna nooit een werkgever die dat voor je wilt doen, want het kost het bedrijf ook tijd… en zeker zo belangrijk ook geld. De laatste officiele mogelijkheid is dat je bijvoorbeeld nu in Europa al bij een internationaal bedrijf werkt die vestigingen in Midden- of ZuidAmerika heeft en intern je werkgever zou vragen om overplaatsing naar een ander land. Maar ook ik had dat geluk niet en omdat ik het toch in een ander land wilde gaan proberen mocht ik alles dus zelf doen.

Officieus werk is een andere mogelijkheid. Je kunt dan gaan werken bij een lokaal bedrijf waar jij dus van nut kan zijn voor hun. Te denken valt hierbij aan toeristisch werk zoals werken in een bar, een hostel, op een school of zoals jij aangeeft ook Engelse les geven.
Normaal gezien is dat geen slechte opstap naar beter werk, maar omdat al dit werk buiten de administratie omgaat (en je dus zwart betaald wordt) mogen de autoriteiten dit niet weten en word je slecht betaald. Denk bijvoorbeeld bij bar, restaurant of hostel werk dat je het vooral moet hebben van de tips om redelijk rond te komen. Hoe dat bij Engelse les zal zijn… dat zal over het algemeen ietsjes beter zijn, maar komt uiteindelijk op hetzelfde neer qua hoeveelheid loon. Ook bij dit werk moet je ook voorzichtig omgaan want ze zullen je vragen om van niets te weten als er iemand van een inspectie of belastingdienst langskomt.

Nu moet je ook niet denken dat het heel gevaarlijk is of dat je elke maand een driftige inspecteur tegenkomt. Er zijn hele dorpen die leven van de ´zwartwerkers´ en ook Antigua in Guatemala leeft als het ware van de buitenlanders die werken in een restaurant, een bar, een hotel, een reisbureau of om het even wat. De belastingdienst weet dat, maar ze doen daar express niets tegen, want zonder die buitenlanders zijn er ook geen toeristen die geld uitgeven aan spaanse scholen, vrijwilligersprojecten en binnenlandse reisjes.
Om het een beetje samen te vatten, officieel werk bij een bedrijf met een redelijk goed salaris is als buitenlander vrij moeilijk om dat te vinden, maar kun je werken in de toeristensector dan kun je de lokale bevolking goed van dienst zijn door je ervaring in een andere cultuur en je talen die je beheerst, hoewel je dan wel minder betaald wordt.

Hopelijk heb ik het een klein beetje duidelijker gemaakt. Als de mogelijkheid aangeboden wordt om engelse les te geven in Peru dan zou dat een leuke ervaring zijn. Ook in Guatemala kun je werk vinden door bijvoorbeeld Engelse les te geven of te werken in een restaurant en in feite is het overal hetzelfde… als de mensen zien dat je goed werk verricht, eventueel meer geld binnenhaalt en je in goede aarde valt bij je baas dan kom je ook gemakkelijk hogerop en binnen een jaar kun je dan manager zijn van een bar, talenschool of reisbureau of je opent je eigen zaak.
(weet je dat het gemakkelijker is je eigen zaak te openen dan zelf goed betaald werk te vinden?)

Succes!