Werk gezocht in Portugal

Ik ben Claudia Ghoos,

Mijn droom is om in Portugal te gaan wonen, mijn moedertaal is Nederlands, ik praat vlot Engels en kan wat basis Portugees.
Ik ben veelzijdig en die verschillende soorten werk graag, ik ben een harde werkster en heb een groot doorzettingsvermogen. Ik studeer voor opvoedster en werk momenteel in de sociale sector , ik ga bij gezinnen langs en geef opvoedingsondersteuning aan huis.
Ik ben bijna in het bezit van mijn diploma en ga in September bijstuderen voor leerkracht lager onderwijs. Ik ben een hele sociale persoon die graag andere mensen helpt . Ik zou graag een vaste of tijdelijk betaalde job vinden in Portugal, momenteel maakt het mij niet uit in welke regio, ik zou blij zijn met elke aanbieding. Ik heb al een paar maanden vrijwilligerswerk gedaan in Portugal en daar heb ik gewerkt in de bar, heb ik kamers gekuist en bedden gemaakt en heb ik ook een trap met mozaĂŻek versiert. Ik kan goed koken en ben heel creatief, hopelijk kan iemand mij helpen bij mijn zoektocht,

Vriendelijke groeten,
Claudia Ghoos

We kunnen er samen naar een werk zoeken ?

Ga op zoek naar taalbanen! Ik was ook werk aan het zoeken. Ik was eigenlijk eerst aan het zoeken in UK of Ierland dus ik had op verschillende websites mijn C.V. achter gelaten en gesolliciteerd op banen daar. Ik kreeg afgelopen dinsdag een telefoontje van oaktree recruitment (uit Engeland) of ik eventueel interesse had in een baan in Lissabon. Ik kreeg alle details door en reageerde meteen met ja. Ik kreeg een uur later een telefoontje van Teleperformance (google maar eens) en ik kreeg na een gesprek te horen dat ik de dag erop (woensdag dus) een interview (telefonisch) had met iemand van het bedrijf en van Teleperformance samen. Het was een redelijk informeel sollicitatie gesprek. Ik kreeg de dag erna (donderdag) telefoon dat ik was aangenomen!

Ik ga nu werken als Dutch Customer Service Advisor voor Philips! Ik vertrek op 9 oktober en begin op 14 oktober met werken (althans de training eerst voor 2 weken).

Als je gaat voor een taal, waar dan ook, dan moet je er wel rekening mee houden dat je altijd op kort termijn moet beginnen werken, meestal 2 weken hooguit 3…

Er zijn verschillende sites die je kunt gebruiken

Ik durf niet meteen te zeggen of ze allemaal werk hebben in Portugal hoor, maar misschien sta je open voor andere dingen. Of je kunt aangeven dat je daar werk zoekt. Als er dan een bedrijf is die daar mensen zoekt (dus net als bij mij via een recruitment agency in Engeland, aangezien daar ook een Philips kantoor zit) kun je verder.

Je zult ook de beste kansen hebben om daar een Nederlandstalige baan te zoeken. Houd er rekening mee dat Portugal ook in crisis zit. Gewone banen zijn er niet al te veel te vinden. Ook is er GEEN hoog loon in Portugal. Ik verdien nu ongeveer 750 euro netto in de maand en dat is al HOOG boven het gemiddelde loon daar. Nu moet ik wel zeggen, ik krijg van het bedrijf huisvesting en zij betalen alles. Ik hoef alleen maar eten en drinken, GSM, vervoer naar bedrijf en dan eventuele uitjes enzo te betalen.

Succes en laat me weten of je nog meer info/hulp wilt :smiley:

Groetjes
Nathalie

Hey Nathalie,

Wij zijn van ongeveer dezelfde regio in België :slight_smile:
Dit gezegd had ik je graag gevraagd hoe het werk je momenteel bevalt, enkele maanden later. Ik hoor heel verschillende ervaringen met customer service in Lissabon en ik had graag informatie uit eerste hand gekregen. Bedankt :slight_smile:

hoi Liesbetje,

Nou ik ben net terug gekomen. Ik wist sowieso dat het maar voor kort was, omdat ik gewoon wat werkervaring wilde opdoen om daarna naar Ierland te vertrekken. Maar als je er aan denkt om te gaan werken voor Teleperformance…NIET DOEN! Ik vond alles zo ongelofelijk slecht geregeld.

Bijv: “wij regelen alles voor je en zorgen dat je ingeschreven bent” Nou forget it dus. Je krijgt inderdaad een NIF nummer (sofinummer) maar verder dus niet. Ik heb collegas gehad die naar de dokter of ziekenhuis moesten gaan, die daar te horen kregen dat ze niet geholpen gingen worden omdat ze niet ingeschreven waren. Daar kom je dus zomaar ineens achter.

Verder, ja ik wil niet teveel slecht spreken maar ik ga het absoluut niet aanraden om bij hen te werken. Ook Lissabon zelf is gewoon niet te betalen! Een studio (of als je geluk hebt een 1 slaapkamer app) betaal je gewoon 800/900 euro per maand voor, of nog veel meer! Boodschappen zijn ook schandalig duur. Ik kan in mijn 1tje amper van 75 euro rondkomen. En dan reken ik geen shampoo en wasmiddel enzo mee en ook niet veel, echt alleen het hoognodige. Verder is ook niks van je eten vers. De groente niet, het vlees ook vaak niet. Maar ook je brood in de supermarkt is geen “echt” brood maar van dat sandwich brood, en dat is niet te vreten als je het niet roosterd (vind ik dan) en een gewoon brood zoals wij dat kennen moet je al bij een bakker kopen en betaal je je scheel. Overal zitten zoveel conserveringsmiddelen in. Bijv: dat brood uit de winkel is gewoon 3 tot 4 weken goed ongeopend. Als je het brood opent (en wel steeds terug goed sluit) maar dan is zelfs na een week je brood nog zacht en zonder schimmel. Voorverpakte ham, als je dat bij ons (NL of BE) koopt hou je dat maximaal een week goed (ongeopend) maar daar ook gewoon 3 weken.

Dat soort dingen vond ik echt niet prettig. Je mag het natuurlijk geheel zelf weten, maar als ik je advies mag geven, zou ik zeggen dat je echt heel goed moet nadenken. En goed overwegen. Je kunt sowieso, als je maar alleen werkt, het vergeten dat je in een eigen appartement gaat kunnen wonen. Wij werden allemaal geplaatst in appartementen vanuit werk, maar alles is gedeeld.

Laat me zeker weten als je nog meer informatie e.d. zou willen hebben.

1 like

Hey Nathalie,

Enorm bedankt voor je uitgebreide antwoord! Over leven/eten/wonen in Portugal weet ik al wel wat, ik heb er in 2011 ook gewerkt, maar 't is fijn om ook 'ns te horen hoe het bij Teleperformance is. Ik heb al wel vaker op het internet gelezen dat de organisatie er zo slecht is :frowning: Een appartement delen, daar zou ik dan weer niet zo’n probleem mee hebben (dat kondigen ze ook aan in hun advertenties), maar op lange termijn word je dat waarschijnlijk wel beu. Dus dan is idd een eigen studio iets om naar uit te kijken.
Ik probeer mij dat te herinneren, maar ik meen dat ik bij mijn vorige job ook geen regeling had voor ziekenhuizen. Ik had wel een ongevallenverzekering, gelukkig niet nodig gehad :slight_smile: Ziekenhuizen en doktersbehandelingen blijven blijkbaar moeilijk liggen in Portugal.
NIF-nummer en bankrekening en zo heb ik allemaal, dus dat moet niet meer georganiseerd worden… Nu goed, Teleperformance staat niet zo hoog op mijn lijstje. Ik ben momenteel zelfstandige in bijberoep, en mijn halftijds contract (van mijn hoofdberoep) loopt eind januari af. Ik hoop dan om (bij voorkeur) een nieuwe deeltijdse job te vinden of meer te gaan freelancen. Mocht dat niets worden, dan misschien… we zien wel :slight_smile:

Hoi Liesbetje,

sorry voor de wat late reactie :wink: Je hebt dan in ieder geval wel wat ervaring met de kosten. Ik schrok me rot in ieder geval! Ik bedoel, je krijgt weinig betaald (bij ons 862 euro netto per maand voor een volle werkweek inclusief avondwerk tot 19.00 uur en zaterdagwerk. Je krijgt wel iets meer als je een eigen appartement neemt maar dat is te verwaarlozen) dus zou je denken dat levensonderhoud in verhouding ligt (wat normaal gesproken het geval is) maar lissabon is dus totaal niet te betalen! Ik wist natuurlijk ook dat het appartement gedeeld ging worden, maar ik had zoiets van “ik kan na een tijdje kijken voor iets voor mezelf voor even” maar ook dat was dus niet te betalen. Het is ongelofelijk.

Ik heb inmiddels ook gehoord van vele mensen dat Teleperformance ook op social media echt heel slecht beoordeeld wordt enzo. Ik kan natuurlijk alleen maar mijn mening geven.

Ik hoop dat het lukt voor je om te gaan freelancen en misschien in een goedkoper stuk van Lissabon :slight_smile:
Ik ga hier thuis in ieder geval wat werken om spaarcenten te hebben en dan naar Ierland te gaan :smiley:

Hey Xandrinha ,

Ben je nog steeds op zoek naar werk daar? Ik heb een tijdje vrijwilligerswerk gedaan, maar ik zou graag kijken om definitief naar daar te verhuizen,
Ik ben alleszins al allerlei informatie aan het opzoeken, wel heb ik nog wat schrik voor de grote stap, vooral omdat ik er nog niet veel mensen ken en de taal ook nog niet perfect kan en ook omdat ik hier in Belgie nog een job heb :slight_smile: . Maar ik weet dat mijn hart daar ligt . Ik wou kijken of ik eerst iets tijdelijk kon vinden en later dan naar vast werk zou kunnen gaan. Wat zijn jouw plannen?

Ik denk inderdaad dat het wel leuk zou zijn om dit niet alleen te doen en om ook nieuwe mensen te leren kennen met dezelfde plannen/dromen,
Je mag mij altijd contacteren via het forum of e- mail/ facebook,

Groetjes :slight_smile:

Hey Nathalie

Jammer dat je zon negatieve ervaring hebt gehad , ik heb er inderdaad ook over getwijfeld om die job aan te nemen of niet.
Zelfs na het lezen van je berichtje twijfel ik nog steeds omdat ik er nog liever een slechte job heb dan een goede job hier, ik ben namelijk heel erg weg van Portugal.
Wat ik ook wel niet begrijp is dat je zo snel terubent? Bij mij zeiden ze dat het voor zeker 6 maanden was?
Maarja zoals je zegt zijn er misschien beter alternatieven zoals taaljobs, dat moet wel te doen zijn omdat ik wel nog goed Engels kan en wat Portugees,
maarja moet je daar dan geen soort van certificaat van hebben?
Wat ben je ondertussen aan het doen?

Groetjes

Hoi ik wil je zeker niet afschrikken ofzo hoor. En de baan zelf als customer service representative was zeker een ok baan hoor. En ik moet zeggen, ik persoonlijk heb ook niet gekeken op social media over Teleperformance, dat hebben anderen mij verteld.

Je krijgt in ieder geval eerst 2 weken training, en dan een maand proefcontract, waarbij zowel jij als zij kunnen zeggen (binnen die maand) per direct stopt het… Daarna krijg je inderdaad een 6 maanden contract en daarna werd er weer gekeken.

Maar het was voor mij een combinatie van veel dingen om na 3 maanden terug te keren. Het was het feit dat in Lissabon zelf de boodschappen ongelofelijk duur zijn, dat is echt schrikbarend. En ook niks (behalve vis) is vers. Ook groente en fruit niet (allemaal import). Daar kwam nog bij dat ik niet op mezelf kon wonen want dat was al helemaal niet te betalen. Kijk, ik ben nu 27 (jarig in juli) en ik heb altijd thuis moeten wonen omdat ik degene was die thuis altijd mee moest betalen met huur, rekeningen, boodschappen etc en ik had nooit geen kans om geld te sparen (dit trouwens niet door toedoen van mijn ouders zelf) Toen ik eindelijk weg kon gaan (naar Portugal in dit geval) kwam ik terecht in een apartement met anderen van hetzelfde bedrijf. Ik wist dat ik dat niet wilde, maar ik dacht, als ik eenmaal daar wat wegwijs ben huur ik iets voor mezelf. Toen bleek dat dit financieel niet mogelijk was, wilde ik dat gewoon niet meer. Was ik eindelijk thuis weg, kon ik nog niet op mezelf wonen en dat vond ik verschrikkelijk.

Daar bovenop ben ik ook terug gekomen voor mijn oma. In haar gedrag lezen we eigenlijk af dat we allemaal het gevoel hebben dat ze er niet lang meer gaat zijn. En zij is (buiten mijn ouders en jongere zus) nog de enige die familie die we hebben (laten we zeggen dat mijn broer en broers van mijn moeder niet gelden). En het was dan zo net voor de kerstdagen, en ik wilde niet blijven en dan later spijt hebben dat ik met de kerst niet thuis was. Let wel, als de rest van Lissabon mij bevallen was, dan was ik alleen met de kerstdagen thuis geweest hoor en daarna weer terug gegaan. voor even. Dan had ik daar mijn spaargeld opgebouwd om naar Ierland te kunnen vertrekken.

Maar mijn uiteindelijke doel is toch wonen in Ierland. Ik wist, toen ik de baan aannam dat het maar zeer tijdelijk ging zijn. Ik wilde gewoon even wat anders dan hier wonen, en zo kon ik meteen kijken of CS werk mij beviel en het is toch weer werkervaring.

Op dit moment woon ik weer even thuis. Ik ga hier in België (waar wij al sinds eind 2005 wonen) ook geen eigen woning zoeken. Ik ga hier 3 (hooguit 4) maanden werken om dan, wanneer ik genoeg spaargeld heb, alsnog naar Ierland te vertrekken. Ik heb op dit moment nog geen werk omdat ik net na de feestdagen 2 weken ziek ben geweest en ben sindsdien hard op zoek. Ik zal waarschijnlijk wel geen leuke baan vinden dus zal ik me maar weer moeten toeleggen op poetswerk. Wil ik absoluut niet, maar ja, beter dan niks, zeker omdat ik ook weer zo snel mogelijk weg wil gaan.

En wat bedoel je precies met taaljobs? Want wat ik deed was Nederlandstalige Customer Service Representative. Ik weet dat er ook een Teleperformance kantoor (veel kleiner) zit in Porto, maar ik denk niet dat je snel ander werk in Portugal zult kunnen vinden. Als je rondkijkt op werksites voor buitenland vind je ook zo goed als niks in Portugal (of alleen seizoenswerk als kinder animator of zoiets) maar als je echt in Portugal wilt wonen en werken, kijk goed rond naar werk en voordat je ergens mee akkoord gaat, goed de voor- en nadelen afwegen en kijk naar prijzen, naar maandelijkse lasten e.d. Want ik had niet verwacht dat Lissabon zo duur kon zijn. Normaal gezien is het loon ongeveer in verhouding met je kosten/lasten en dat was in dit geval dus totaal niet.

Als je ook eens prive wilt spreken, stuur mij gerust ook een prive bericht hoor :wink:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat je plannen gaan zijn.

Groetjes
Nathalie

Hoi Nathalie,

Dit is mijn eerste keer dat ik op WereledWijzer reageer hoor, dus als ik het verkeerd doe, alvast mijn excuses! hahaha…

Het is inmiddels 2017 en ik vraag mij af of het je is gelukt om naar Ierland te gaan, en Liesbetje naar Portugal. Ik zelf woon al sinds 2009 in Engeland (eerst Milton Keynes en sinds 2015 in Newcastle upon Tyne) Ik las je reactie over TP… Ik ben het helemaal met je eens hoor!!! Ik heb het 6 weken bij ze uitgehouden hier in Newcastle (toen ik net naar het noorden was verhuisd). Wat een verschrikking!!! Ik hoopte dat het alleen TP hier was, maar duidelijk ook in Lisbon…aaayyy, jammer want ik wil graag naar Porto, Portugal verhuizen, vooral met de Brexit vote vorig jaar. Ik lees trouwens overal dat de kosten van levensonderhoud zo goedkoop is joh! Hoe kan dat dan? Ik weet wel dat Porto goedkoper moet zijn dan Lisbon. En tja dat brood etc, dat heb je hier ook… Raak je aangewend :frowning:

Hoe dan ook, mocht het jullie nog niet gelukt zijn om naar het buitenland te vertrekken, vaak is het makkelijker om gewoon een enkeltje te kopen bij EasyJet (nooit zo heel erg duur), een kamertje te huren via AirBnB en dan gewoon gaan solliciteren! heb ik ook gedaan :wink:

Er zijn inmiddels zat Nederlandse banen in Engeland en Ierland, en ook in Portugal. Kijk op Indeed.com en zoek in het land waar je naar toe wilt voor Dutch… Genoeg werk!

Success!!!