Hoi ik wil je zeker niet afschrikken ofzo hoor. En de baan zelf als customer service representative was zeker een ok baan hoor. En ik moet zeggen, ik persoonlijk heb ook niet gekeken op social media over Teleperformance, dat hebben anderen mij verteld.
Je krijgt in ieder geval eerst 2 weken training, en dan een maand proefcontract, waarbij zowel jij als zij kunnen zeggen (binnen die maand) per direct stopt het… Daarna krijg je inderdaad een 6 maanden contract en daarna werd er weer gekeken.
Maar het was voor mij een combinatie van veel dingen om na 3 maanden terug te keren. Het was het feit dat in Lissabon zelf de boodschappen ongelofelijk duur zijn, dat is echt schrikbarend. En ook niks (behalve vis) is vers. Ook groente en fruit niet (allemaal import). Daar kwam nog bij dat ik niet op mezelf kon wonen want dat was al helemaal niet te betalen. Kijk, ik ben nu 27 (jarig in juli) en ik heb altijd thuis moeten wonen omdat ik degene was die thuis altijd mee moest betalen met huur, rekeningen, boodschappen etc en ik had nooit geen kans om geld te sparen (dit trouwens niet door toedoen van mijn ouders zelf) Toen ik eindelijk weg kon gaan (naar Portugal in dit geval) kwam ik terecht in een apartement met anderen van hetzelfde bedrijf. Ik wist dat ik dat niet wilde, maar ik dacht, als ik eenmaal daar wat wegwijs ben huur ik iets voor mezelf. Toen bleek dat dit financieel niet mogelijk was, wilde ik dat gewoon niet meer. Was ik eindelijk thuis weg, kon ik nog niet op mezelf wonen en dat vond ik verschrikkelijk.
Daar bovenop ben ik ook terug gekomen voor mijn oma. In haar gedrag lezen we eigenlijk af dat we allemaal het gevoel hebben dat ze er niet lang meer gaat zijn. En zij is (buiten mijn ouders en jongere zus) nog de enige die familie die we hebben (laten we zeggen dat mijn broer en broers van mijn moeder niet gelden). En het was dan zo net voor de kerstdagen, en ik wilde niet blijven en dan later spijt hebben dat ik met de kerst niet thuis was. Let wel, als de rest van Lissabon mij bevallen was, dan was ik alleen met de kerstdagen thuis geweest hoor en daarna weer terug gegaan. voor even. Dan had ik daar mijn spaargeld opgebouwd om naar Ierland te kunnen vertrekken.
Maar mijn uiteindelijke doel is toch wonen in Ierland. Ik wist, toen ik de baan aannam dat het maar zeer tijdelijk ging zijn. Ik wilde gewoon even wat anders dan hier wonen, en zo kon ik meteen kijken of CS werk mij beviel en het is toch weer werkervaring.
Op dit moment woon ik weer even thuis. Ik ga hier in België (waar wij al sinds eind 2005 wonen) ook geen eigen woning zoeken. Ik ga hier 3 (hooguit 4) maanden werken om dan, wanneer ik genoeg spaargeld heb, alsnog naar Ierland te vertrekken. Ik heb op dit moment nog geen werk omdat ik net na de feestdagen 2 weken ziek ben geweest en ben sindsdien hard op zoek. Ik zal waarschijnlijk wel geen leuke baan vinden dus zal ik me maar weer moeten toeleggen op poetswerk. Wil ik absoluut niet, maar ja, beter dan niks, zeker omdat ik ook weer zo snel mogelijk weg wil gaan.
En wat bedoel je precies met taaljobs? Want wat ik deed was Nederlandstalige Customer Service Representative. Ik weet dat er ook een Teleperformance kantoor (veel kleiner) zit in Porto, maar ik denk niet dat je snel ander werk in Portugal zult kunnen vinden. Als je rondkijkt op werksites voor buitenland vind je ook zo goed als niks in Portugal (of alleen seizoenswerk als kinder animator of zoiets) maar als je echt in Portugal wilt wonen en werken, kijk goed rond naar werk en voordat je ergens mee akkoord gaat, goed de voor- en nadelen afwegen en kijk naar prijzen, naar maandelijkse lasten e.d. Want ik had niet verwacht dat Lissabon zo duur kon zijn. Normaal gezien is het loon ongeveer in verhouding met je kosten/lasten en dat was in dit geval dus totaal niet.
Als je ook eens prive wilt spreken, stuur mij gerust ook een prive bericht hoor 
Ik ben ook wel benieuwd naar wat je plannen gaan zijn.
Groetjes
Nathalie