beste yennesiew. Kijk vooral elders naar soortgelijk vragen op dit forum. Je kunt nu eenmaal niet zonder vergunning op Aruba werken, zelfs geen vakantiewerk. Je zult ook echt niet iets via internet aangeboden krijgen want Arubaanse werkgevers laten het wel uit hun hoofd een illegale medewerker aan te nemen. De controles zijn streng, de boetes heel hoog. Ga liever ergens in Europa waar je vrij mag werken rondkijken, dat is een stuk kansrijker.
Beste yennesiew, helaas voor jou moet ik mij aansluiten bij Grumpy. Werken op Aruba zonder werkvergunning is niet mogelijk en bovendien is het aanvragen van een werkvergunning een lang en waardevol proces waarbij je er op dit moment van uit kunt gaan dat je hiervoor niet in aanmerking zal komen. Aruba is een klein eiland met veel inwoners en relatief gezien vooral de laatste jaren weinig werkgelegenheid. Natuurlijk kan je naar Aruba komen en iets zoeken in de horeca, dit gebeurd vaak zwart en hier is nauwelijks controle op. Werk vinden op internet is lastig, of je moet erg veel geluk hebben. Succes ermee.
Bijna helemaal met je eens Aruba 2013, alleen de controle op horeca wordt steeds intensiever en als je betrapt wordt is de boete voor de werkgever erg hoog en kan de (illegale) werknemer meteen vertrekken. Ik heb inmiddels behoorlijk schrijnende verhalen gehoord.
Grumpy : wat bedoel je met vertrekken. Nederlanders ? Aruba mag geen Nederlanders uitzetten tenzij de wet is veranderd. Of bedoel je met vertrekken ’ ander werk zoeken’ ?
Mensen zijn hier soms 3, 4 of 5 jaar zonder vergunning. Als er controle is gaan ze gewoon de volgende dag op dezelfde plek weer aan het werk.
vertrekken van werkplek idd. zonder vergunning wordt steeds lastiger want je kunt niet van het eiland af, geen bankrek. openen, je bent niet AZV verzekerd en in NL verzekerd bljven is lastig want ook vwb Nederland mag je maar 180 dagen uitlandig zijn, daarna moet je je uitschrijven en ben je dus meteen je zorgverzekering kwijt. de kans betrapt te worden wordt steeds groter, want de overheid is echt flink bezig nu. Kortom ik zou hier echt niet aan beginnen persoonlijk, maar het is natuurlijk ieders eigen keuze.
illegaal wel ja. Maar je hebt het bovenstaande gelezen dus je weet dan wat de risico’s zijn. Controles zijn er vrijwel nooit maar onverzekerd en dergelijke kan wel een probleem zijn.
Quotas, controles worden wel degelijk steeds intensiever en frequenter. Niet alleen in de horeca, maar ook op de bouw en op andere plekken waar illegalen eerst nog gemakkelijk aan de slag konden. Regelmatig worden horecagelegenheden nu gecontroleerd en de werkgever krijgt een fikse boete die op kan lopen tot meerdere duizenden guldens en natuurlijk ben je dan geregistreerd en kun je meer controles verwachten. Illegalen in dienst nemen is bepaald niet aantrekkelijk meer. Er zal altijd nog wel ergens een plekje te vinden zijn bij een bedrijf die dat risico neemt, maar de ‘gouden tijden’ zijn echt wel voorbij nu.