ik ben in 2013 van mei tot en met augustus op Aruba geweest voor stage.
Ik heb hier een ontzettend leuke tijd gehad en nu ik mijn diploma Social Work maatschappelijk werk op zak heb zou ik graag weer een tijdje terug gaan. Tijdens mijn stage is gebleken dat het vrij moeilijk is om binnen mijn sector een baan te vinden, vandaar dat ik meer een baan in de horeca of in een hotel zoek.
Heeft iemand tips over eventuele banen vanaf mei/juni op Aruba voor een tijdsbestek van 3/6 maanden.
Beste Angelica, lees de diverse onderwerpen op dit forum die hier over gaan. Je kunt dus zonder vergunning niet op Aruba werken. De controles zijn heel streng, ook in de horeca en de boetes hoog. Er worden per definitie geen vergunnigen verstrekt, uitzonderingen zijn onderwijs of medisch, en daar hoor je niet bij. En verder: de vergunning aanvraag is duur, de tijd om een vergunning te verkrijgen (als dat al zou lukken) is min 6 maanden dus ik zou zeggen gewoon niet aan beginnen. Wat je wel kunt doen is opnieuw als stagiair een paar maanden hier gaan werken, kijken of je misschien bij je oude stageplek nog voor een poosje terecht kunt. Dat zou wel een optie zijn. Een stagevergunning is een stuk gemakkelijker. Succes.
Grumpy heeft gelijk en aan de andere kant werken heeeeeel veel mensen gewoon niet legaal in de horeca.
Ik denk dat als ze er niet zouden zijn dat het gros zijn deuren wel kan sluiten. Vanuit ervaring weet ik ondertussen dat er af en toe gecontroleerd wordt.
Bedrijven weten dat echter ook te omzeilen Je kunt niet het land uitgezet worden en er zijn geen consequenties mocht er een keer een controle zijn.
Er zitten heel veel horecazaken te springen om personeel. Zeker als je daar wat ervaring in hebt kun je zo aan de slag.
Hoorde van boetes van duizenden florins voor de werkgever als ze betrapt worden op illegale werknemers. Hoorde ook dat mensen letterlijk van hun werkplek wegvluchten als er controle komt. Wil je dat allemaal wel… Lijkt me supervervelend werken zo.
ja de boete kan oplopen tot enkele 1000den awg. Maar dat is natuurlijk niets voor een beetje bedrijf wat anders niet aan opgeleid personeel kan komen.
tips is al 70 - 100$ per personeelslid per avond dus die paar 1000 awg 1 of 2 keer per jaar zal geen problemen opleveren.
Voor zo ver ik weet zijn er geen vervolg acties of oplopende boetes. Als Nederlandse werknemer heb je daar iig geen last van.
Boete is voor de werkgever