(origineel bericht op be-more.nl)
Werk en er even tussenuit!
<em>Zo dicht bij elkaar, maar een wereld van verschil.</em>
Ik zal mijn verhaal beginnen waar ik geeindigt was, bij woensdag dus. Woensdag hebben we community mapping gedaan, zijn met één van de staffleden haar township gaan bekijken. Ontzettned mooi om te zien onder welke omstandigheden sommige mensen leven. We zijn daar op het politiebureau geweest, Bobbi Bear heeft daar ook een eigen counselruimte. Ook zijn we daar een klas ingeweest waar ‘volwassenen’ extra onderwijs krijgen, dit keer in parenting skills. Het was wel een beetje aapjes kijken, vooral toen we als vier blanke Nederlandse meiden onszelf voor moesten stellen. Gelukkig krijg je hier zo vaak te horen dat ze ontzettend blij zijn dat wij helemaal vanuit de andere kant van de wereld komen om hier te helpen, dus dat heb je er dan wel voor over. Na het politiebureau zijn we ng naar een school geweest om wat boeken en puzzels te brengen. De kinderen zijn hier ontzettend beleefd en het is voor hun echt een belevenis als er blanken op school komen. Geweldig om te zien dat even zwaaien en lachen een kind al zo trots kan maken.
Die middag ging de community mapping verder en kwamen we op een veld met auto’s en een stuk of 20 mensen terecht. Er begon een vrouw tegen ons te praten dat we in groepen verdeeld werden en een stafflid vroeg of we aantekingen wilde maken. We snapten er natuurlijk helemaal niks van, bleek ineens dat we onderweg waren naar een meeting (op een grasveld naast sportende kinderen) in plaats van een rondleiding door een wijk, haha! Even verwarring dus, but I’m in Africa now, en ik denk dat ik er maar een beetje aan moet wennen dat ik niet alles kan plannen.
Woensdagavond hebben we bij Michelle (de vrijwilligerscoordinator) thuis gegeten en gedronken ter ere van het afscheid van lieve Guus. Het is ontzettend jammer dat zij weg is omdat ze me zo veel geleerd heeft de eerste twee weken. Het was een topavond met heel veel gezelligheid en hilariteit (vooral toen de politieagent ons in zijn politieauto thuis ging brengen). Toch was het ook een beetje dubbel, omdat we afscheid moesten nemen van Guus
Donderdagochtend was het vroeg dag (vooral na het leuke feestje). Denise en ik werden om half 6 opgehaald om naar het vliegveld gebracht te worden. Na twee uurtjes vliegen landen we op Kaapstad en al snel vertelde onze gids ons dat we de Tafelberg niet opkonden in verband met de wind. We zijn toen naar een botanische tuin geweest, en ook nog naar de oudste wijnboerderij van Zuid-Afrika, waar we heerlijk wijn hebben geproefd (ik vond vooral de koekjes tussendoor lekker haha). We sliepen bij de gids thuis, in een prachtig huis met uitzicht op zee. We zijn het weekend zo verwend, het voelde echt als vakantie. Zaterdagochtend naar Robbeneiland geweest. Ik vind het leuk om er geweest te zijn, maar het is nogal commercieel waardoor het niet erg indrukwekkend was. Die middag zijn we in een tourbus rond gaan rijden en hebben we verschillende delen van Kaapstad gezien. Dit keer hadden we wel het geluk dat we de Tafelberg opkonden en het was het wachten zeker waard! Wow, wat is het uitzicht daar prachtig.
Zaterdag zijn we eerste naar Simonstown geweest, hier hebben we ook pinguins gezien. Best gek op het strand in Afrika, maar het is echt waar. Hierna zijn we naar Cape point geweest, wat ook echt geweldig was. We zijn helemaal omhoog geklommen wat al een behoorlijke tocht was, en toen zijn we lopend naar Cape of good Hope gegaan. Het was een supermooie maar barre tocht, door de harde wind boven op de bergen werd je alle kanten opgeblazen, maar achteraf vond ik het superstoer van mezelf dat ik het gewoon gedaan heb! Hierna nog naar een klein boerderijtje geweest en 's avonds heerlijk uit eten in een restaurant aan zee. Vanochtend na een turbulente vlucht (door de harde wind) weer veilig in Durban aangekomen.
Kaapstad is echt een geweldige stad, het uitzicht en de bezienswaardigheden zijn echt prachtig. Ook merk je dat de stad veel westerser is dan Durban, bijvoorbeeld doordat het veel veiliger is. Toch was het fijn om weer naar ‘huis’ te gaan. Heel raar om te beseffen dat het hier zo snel als thuis voelt.
Vanavond zijn we uitgenodigd om bij Jackie te komen eten en zijn we ontzettend verwend. Wat hebben ze hier toch allemaal lekker eten, ik denk dat ik met kerst het vliegtuig uit kom rollen! Nu lig ik op bed en ben ik flink aan het balen want het is echt noodweer. Heel het weekend super mooi weer gehad en ik ben weer in Durban en het stortregent en onweert. Morgen ga ik voor het eerst naar Court, super leuk en ook wel spannend. Verder komt er morgen een meisje voor een week bij ons in huis. Ik weet nog niet veel over haar, dus ik ben benieuwd.
Ik ga slapen en ik hoop dat de kleine meid hier naast me dit ook lekker heel de nacht blijft doen.
<em>Sleep well</em>
Love Irma