(origineel bericht op be-more.nl)
De eerste week zit erop…
Hello,
Allereerst heel erg bedankt voor alle lieve felicitaties, smsjes, mailtjes, etc. vanuit Nederland! Ik voelde me onwijs jarig. De meiden hier hebben stiekem een kado en chocolade taart voor me gekocht, heel lief! Zaterdag zijn we naar Galleria geweest, het winkelcentrum, geweest. We reden daar met de taxi heen, het regende enorm hard! Onderweg zag ik kindjes op blote voeten door de modder lopen, en over het asfalt. 10 minuten verder waren we in een luxe winkelcentrum. Zuid-Afrika is echt het land van tegenstellingen… We hebben geluncht en gewinkeld, hartstikke gezellig. 's Avonds waren we uitgenodigd bij Michelle, een collega. Terwijl we daar gezellig aan het kletsen waren werden we gebeld; een call out. Tanja en Ryanne gingen mee. We vonden het allemaal erg spannend. Uiteindelijk ging het om een jongetje die met de scouting weg was geweest, en terwijl ze een stop hadden om te plassen, was de bus al weggereden toen hij nog op de wc zat. Serieus? Ja, serieus! Het was avond en het was donker, en het jongetje was (logisch) in paniek. Hij is toen naar het politie bureau gelopen (thank God is hem niets overkomen, voor zover wij weten) en daar hebben ze Bobbi Bear gebeld. Wij hebben hem opgehaald omdat, zo vertelde Eureka ons, kinderen ook niet veilig zijn op het politie bureau. Daar worden ze namelijk ook wel eens verkracht…
Het jongetje was een lieverd, gelukkig begreep hij engels en konden we hem gerust stellen. Hij heeft bij mij op de kamer geslapen. Na zijn ontbijt wilde hij mijn bed gaan opmaken, heel lief, maar dat hoeft dus ECHT niet! Zijn eigen bed had hij al heel netjes opgemaakt. Wat een cutiepie. Vervolgens werden we gebeld dat we naar het Bobbi Bear centre moesten komen omdat hij werd opgehaald. Blijkbaar waren ze erachter gekomen dat ze iemand waren vergeten (?!). Bij het Bobbi Bear centre stond een politie auto, en zijn ‘teacher’. Hij werd niet hartelijk ontvangen en ik vond het eigenlijk zo sneu om hem weer te laten gaan. Zelf had hij ook traantjes in zijn ogen.
Verder zijn we vanavond uit eten geweest in Durban. Dat was me een belevenis. Eerst hebben we wat gedronken in een soort van barretje, en daarna zijn we wat gaan eten bij Bangkok Wok. Toen de taxi belde dat hij er was, liepen we naar buiten. En werden we zo ongeveer opgewacht door een paar zwervers die graag geld wilden voor weetikallemaalnietwat. 1 in het bijzonder liep steeds achter me aan en ik voelde me zo onveilig daar! Ik ben ongeveer de taxi in gevlogen/gesprongen. Daarna reden we door Durban naar Amanzimtoti, waar wij nu ‘wonen’. Ik schrok best wel van wat ik daar zag. De taxi chauffeur zei ook dat je hier echt niet moet stoppen of uitstappen. Er waren veel mensen op straat, er lopen zelfs mensen op de snelweg, wanneer je stopt voor een stoplicht komen ze naar je auto toe om geld te vragen… Veel drugsverslaafden langs de weg, zwervers… Wat me ook opviel is dat de huizen daar enorm zwaar beveiligd zijn. In amanzimtoti zitten er ook overal tralies voor de ramen en deuren (in onze cottage ook) maar de huizen in Durban sloegen werkelijk alles. Schrikdraad, stroomdraad, prikkeldraad, honden, name it en ze hadden het daar. Bizar!
Tot slot nog een nieuwtje; we hebben een leuk huisdier namelijk Gerrit de Gekko. 1 of andere grote salamander-achtig iets. En hij is heel snel. Zo dra hij ons hoort gillen is hij al niet meer te vinden.
Morgen begint het ‘echte’ werk. Ik ben benieuwd! Ik hou jullie op de hoogte!
Liefs