De eerste paar dagen..

(origineel bericht op be-more.nl)

De eerste paar dagen…

K was het ww kwijt van mijn blog; heb het ondertussen weer gevonden… Dit bericht s van vorige week woensdag. In de tussen tijd zijn er weer wat dingen gebeurd… k zit nu op n iphone (typt niet heel snel)… Dus n nieuwe update volgt later!!
*
hallo allemaal,
Zondagmiddag was het zo ver… ik stapte het vliegtuig in naar Zuid-Afrika. Nja, via Londen & Johannesburg vloog ik naar Durban. De reis is goed gegaan… heb veel kunnen slapen en leuke films (de smurfen haha & hangover 2) gekeken. Op Johannesburg ging het nog bijna mis; ik dacht dat mijn mijn koffer was doorgelabeld naar Durban, maar toen ik langs de bagagebanden liep, zag ik opeens mijn koffer liggen op de band. Heb 'm toen toch maar even opgehaald en opnieuw ingecheckt. Op Johannesburg wilde ik naar de gate lopen; kwamen er opeens 2 jongens in een oranje hesje naar me toe gelopen. Ze vroegen waar ik naar toe moest en of ze me de weg konden wijzen. Ik vertelde waar ik naar toe moest (welke gate) en een van de jongens liep met me mee. Onderweg stelde hij allerlei vragen en ‘tussen neus en lippen door’ vroeg hij of ik hem geld wilde geven. Ik zei dat ik alleen euro’s had, maar dat vond hij niet erg. Toen we bij een van de controles aankwamen en hij niet meer mee mocht, gaf ik hem een euro. Hij zei: ik wil alleen briefgeld, want munten kan ik hier niet omwisselen. Nou… toen ben ik omgedraaid en door die controle heen gelopen… het moet niet gekker worden natuurlijk!! Schijnbaar werkt dit ‘excuus’ wel… want sommigen geven deze jongens dan wel briefgeld.
Maar goed… eenmaal aangekomen op Durban (waar ik nu zit) stond Loes (van be more) op me te wachten. Ze vertelde me dat we nog 3 uur moesten wachten op een andere vlucht. Ik ging pinnen en ‘airtime’ (beltegoed) halen… en we gingen daarna lunchen. Na de lunch zei Loes: we kunnen wel even naar het strand gaan… dus wij naar het strand!! Ik wil jullie niet jaloers maken, maar de lucht was strakblauw (net zoals het water trouwens van de zee) en het was denk ik tussen de 25 en 30 graden. Ik zal ook meteen vertellen wat voor weer het nu is: het regent!! (maar het is nog vrij warm)… Maar goed… met enige vertraging kwamen ook de andere vrijwilligers aan en met een bus vol reden we naar Blue Sky Mining… een backpackers hostel. We kregen een curry en zijn daarna gaan douchen en gaan slapen. Nou, midden in de nacht (zo leek het, uiteindelijk bleek het pas 12u te zijn) gilde Liesbeth (waar ik onder andere de kamer mee deelde) opeens iets… iets wat leek op ‘rat’/‘kat’… Ik zat meteen overeind want er plofte iets op mijn bed: was het dus een kat die van buiten naar binnen was gesprongen op ondere andere mijn bed (ik sliep boven op stapelbed)… Die kat lag daar wel lekker en begon zelfs te spinnen… maar ik wilde perse dat ie uit mijn bed ging, want had geen idee waar die kat vandaan kwam of dat ie een of andere ziekte had o.i.d. Uiteindelijk heb ik de kat met een handdoek mijn bed uit ‘gegooid’…
Dinsdagochtend kregen we informatie van Loes en daarna werden we met een busje naar onze projecten gebracht… Ik ‘doe’ nu samen met Lenneke, Mannie en Leon het project Umthombo. We slapen in een backpackers hostel (Tikwini) en het is hier echt ‘chill’… Iedereen praat met iedereen en er wordt regelmatig een ‘braai’ (bbq) georganiseerd. We hebben 2 slaapkamers en met de meiden (Grace is een meisje die ook bij ons slaapt) delen we 1 kamer, Leon heeft heel luxe een eigen kamer. Ik leef deze maand dus uit mijn koffer…
Vandaag (woensdag) gingen we voor het eerst echt naar het project (gisteren zijn we er geweest voor een intro, maar hebben verder niet veel gedaan). En… ik heb vandaag voor het eerst op een surfplank gestaan Oke, dit is niet helemaal waar: ik heb ongeveer 3 uur op een plank in de zee liggen peddelen. Voor diegene die denkt dat je surfen ‘even doet’, dit is niet waar!! Het is echt SUPER moeilijk! Je moet precies op het goede moment gaan peddelen en dan gaan staan. Ik had alleen een kleine surfplank (had trouwens ook een wetsuit aan) en het was voor mij bijna onmogelijk om op dat ding te gaan staan. Het was verder wel echt super leuk om te doen, heb alleen wel een paar keer flink zout gehapt. We gingen trouwens surfen met de straatjongeren, echt heel leuk!! We liepen van het project (het ‘gebouw’) naar het strand en gingen door een straat waar je normaal niet kunt lopen. Echt heel indrukwekkend om te zien wat er allemaal gebeurt in die straat. Op het project zelf hebben de jongens & meiden het goed!! Ze krijgen er te eten, er worden activiteiten voor hen georganiseerd en ze kunnen er slapen. Het is er groot en Leon is bezig om ruimtes op te ruimen… een heel klein detail: er kunnen daar overal ratten lopen… schijnbaar is er sowieso in Durban een rattenplaag… Heb er vandaag dan ook voor het eerst een gezien: Ielll!!!
Na het project ben ik vandaag met Leon een rondje Durban gaan lopen (niet heel Durban, want Durban is echt HEEL groot)… maar we zijn bijv. naar het stadion gelopen. Wauw, echt indrukwekkend om te zien.
Poeh, ik ben echt niet goed in het schrijven van korte verhalen, jullie moeten er dus maar doorheen scrollen :wink:
Dit weekend zou ik eigenlijk op trip gaan, maar die is verzet naar een ander weekend… ik weet dus nog niet wat ik ga doen. Morgen en overmorgen in ieder geval weer naar het project. Morgen ga ik op ‘out reach’… je gaat jongeren opzoeken die op straat leven; Lenneke is vandaag geweest en zegt dat het echt heel indrukwekkend is: ik ben benieuwd!!
Dit was het voor nu…

(origineel bericht op be-more.nl)