(origineel bericht op be-more.nl)
Mother of Peace is (nog steeds) een feest!
Hallo allemaal!
Het was weer een feest deze week. Dinsdag heb ik de ‘Homeworkroom’ gedraaid. 's Avonds ben ik de kinderen uit m’n huisje in bad gaan doen en ben samen met enkele andere vrijwilligsters naar de dienst in het kerkje op het terrein gegaan. Vooral de kinderen zijn hier aanwezig (veel van hen in pyjama). We hadden geluk; dit keer werd er alleen maar gezongen. Heel bijzonder om eens mee te maken. De sfeer, maar ook de kinderen die allemaal braaf meezingen en stil blijven zitten. Dat komt overdag zeker niet altijd voor…
Daarna heb ik m’n haar weer ontvlochten… Op verzoek heb ik nog een foto geplaatst. Vanwege pluis, moet ik het in Nederland helaas weer met m’n saaie kapsel doen.
Woensdag was de vrijwilligersdag. We gingen met alle vrijwilliger die op dit moment voor Be More in de buurt van Durban werken alle projecten af. Iedereen gaf een rondleiding en vertelde over het reilen en zeilen bij hun project. Het was mooi om te zien waar de anderen zich voor inzetten; stuk voor stuk prachtige projecten. Toch denk ik dat ik de juiste keus heb gemaakt om te werken bij MoP. Ik merkte dat ik een zekere trots voelde toen ik de anderen vertelde over het project en het werk wat we doen. De dag werd gezellig afgesloten door een gezamenlijk etentje.
Op donderdagmorgen moesten Annelies, Cato en ik vroeg opstaan, omdat onze vlucht naar Kaapstad om 7.30 vertrok. Onze gids Clive wachtte ons op en heeft ons gedurende de 3 dagen veel van de stad laten zien: onder andere de Tafelberg, het stadscentrum, een botanische tuin, Landgoed Groot Constantia (inclusief wijnproeverij :-)), pinguineiland, Kaap de Goede Hoop en Kaappunt, het slavernijmuseum, Castle of Good Hope en de mooiste stranden. Ook hebben we walvissen en zeehonden gespot. Helaas zat het weer niet mee, waardoor het uitzicht vanaf de Tafelberg een en al ‘wolk’ was en ik blij was dat ik m’n wintersportjas aan had. Het is wel weer extra benadrukt dat Zuid-Afrika het land van uitersten is. Wat een verschil met Durban. In Kaapstad zie je vooral blanken, spreekt men Engels en Afrikaans, waan je je af en toe in Monaco, is de armoede veel minder zichtbaar en staat de stad vol van historische monumenten. Ik ben blij dat ik ook dit deel van Zuid-Afrika heb mogen zien.
Toen we aan het end van de zondagmorgen weer aankwamen bij MoP, was het terrein versierd voor de Streetparty. We hadden gezorgd voor iets te eten en te drinken, kinderen konden zich laten schminken en met muziek op de achtergrond werden er enkele spelletjes gespeeld. Erg gezellig! Onderweg naar m’n huisje kwamen de kids op me afrennen en vlogen me in de armen. Ze hadden me gemist, zeiden ze. Zo lief! Ook de kleine begon te schateren toen ze me zag. Dat wordt wat… komende vrijdag ![]()
Maar ik ga er nog een paar dagen volop van genieten. Van de kids, de gezelligheid met de medevrijwilligsters en het goede klimaat hier (warm!).
Jullie horen nog van me!
Veel liefs, Stephanie
Ps. speciaal voor Noud: zie de foto van de python