(origineel bericht op be-more.nl)
De tijd gaat (te) snel…
Afgelopen zondag was het een heerlijke rustige dag of niet… Ik ging eerst naar de kerk. Voor mij de eerste keer op zondag, dus ik moest ook echt wel van mezelf gaan. De kerk vond ik erg lang duren, al helemaal omdat ik niet zo goed begreep wat er allemaal gezegd werd. Het was heel leuk om te zien, maar voelde me net een klein kind die met oma mee gaat naar de kerk, en dan vooral niet stil kunnen blijven zitten en staan. Op zondag kunnen we kiezen om wat te doen. De kindjes spelen wel met Nuh buiten, dus kon het niet laten om lekker met de kids te spelen. We hebben lekker gevoetbald en touwtje gesprongen. Was ontzettend leuk!
Na het spelen had ik even een wasje met de hand gedaan, omdat de wasmachine niet op warm water is aangesloten, het word dus niet echt schoon. Ik had het opgehangen, maar het duurde wel erg voordat het droog was, aangezien het slecht weer was. Er kwam flink wat water vanaf dus ik wou het in de droog trommel doen. Ik pakte mijn shirts en klopte nog een paar keer flink met kleren uit in de richting van Nuh, die die middag bij me was. Nuh trekt een shirt uit mijn hand en begint vol te slaan met dat shirt. Ik terug slaan met de shirts die ik nog vast had. De kleren waren weer lekker vies na ons vecht partijtje. Ik zei wel tegen nu ‘jij gaat mijn kleren wassen?’, het was natuurlijk een grapje, maar ze deed het echt. Nuh ging mij leren kleren wassen met de hand, want ik zat volgens haar alleen een beetje op die kleren te drukken. Zo leer je nog eens wat.
Ik ben ‘s middags weer naar de playground gegaan en heb daar nog even lekker met de kinderen gespeeld. De oudsten waren gezellig zulu liedjes aan het zingen, met een of andere zulu dans erbij. Ik heb geen poging gedaan om het na te doen, misschien ook maar beter, want die benen gaan hoog de lucht in.
Ik heb ‘s avonds heerlijke lasagne gemaakt. Nuh heeft mee gegeten, mijn kook talenten waren goed. Daarna hebben ik, Nuh en twee oudere meiden van het project een filmpje gekeken in Nuh’s. Het was een ontzettend leuke film. ‘Mr. Poppers pinguins’. Daarna snel weer slapen.
Maandag morgen had ik de Daycare. Aangezien de eigenlijke juf op schorsing was, moest haar klassenassistent (een van de oudere meiden van mother of peace) het klasje draaien. Ze is 19 en wil het nieuwe schooljaar een studie doen voor Daycare juf. Hier krijg ze mooi de kans om het te leren. En zo heeft ze al wat levenservaring opgebouwd als ze begint aan haar studie. Dat is ontzettend mooi voor haar. Ik heb haar die ochtend extra geholpen met de kids. We hadden eerst lekker met de kinderen gespeeld, liedjes gezongen en een visje gemaakt met propjes creape papier. Om 10:00u. waren we klaar, en was het tijd om naar de shop te gaan. Het meisje van de Daycare vroeg mij om 5 rand beltegoed te halen. Dat is 50 cent in Nederland.
Bij de winkel dag ik, ik ga niet voor 5 rand beltegoed halen. Ik koop wel voor 12 rand beltegoed. Dat is voor 1,20,- euro. Ik heb haar gezegd dat ze dat van mij kreeg. Ik kan die 1,20,- wel missen en zij is er heel blij mee. Ik had het beltegoed meegegeven aan Nuh toen ik weer terug was op mother of peace. Na een half uurtje zag ik haar in de verte aan komen lopen met een grote lach op het gezicht. Ze gaf me een knuffel om me te bedanken voor het beltegoed. Ze was er ontzettend blij mee.
‘S middags ben ik bezig geweest met een doek/schilderij schilderen als kado voor mijn huisje. Ik wil daar een glitter lint om binden en dan foto’s aan maken met kleine wasknijpertjes. Iedereen vond het echt een super idee, dus hopen dat het een mooi eind resultaat word.
Om 15:30 was het babyroom tijd. We hadden helaas 1 baby. De rest sliep allemaal nog. Het was erg warm die dag, de kids waren ook allemaal moe. Ik ben met de jongste baby naar the playground gegaan en heb wat speeltjes voor haar meegenomen. Ze genoot zichtbaar.
Het was ‘s avonds een rustige avond.
Dinsdag ben ik om 08:00 naar the special school geweest. Samen met de twee nieuwe vrijwilligers. Op weg naar the special school had ik leuk contact met het meisje die naar the special school gaat. Ze vind het leuk om van alle te vertellen en ze is elke dag heel enthousiast. Die heb ik nog nooit boos gezien. Elke dag een vrolijk meisje. We hebben in haar klas een knutselwerkje gemaakt. De kinderen hebben een flinker beplakt met creape papier propjes. Ze vonden het ontzettend leuk, want ze genoten zichtbaar. De kinderen konden er zelf zo lang over doen als ze wouden. Dat maakte het voor de kinderen ook heel leuk. Na the special school kwam Loes op het project om even een rondje te maken hoe het ging. Ik vertelde met vol enthousiaste dat ik nog langer niet weg wil. Ik heb het zo naar mijn zin hier. Twee maanden lijkt ontzettend lang, maar nu ik hier bijna twee maanden zit vindt ik het veel en veel te kort. Kon ik maar langer blijven.
‘S middags zijn we lekker op het veld geweest met de baby’s. Ik had babyroom en ik vind voor als nog dat de tijdelijke babyroom echt te klein is. De kindjes zitten zo op elkaar. We zijn lekker met de baby’s naar the playground geweest. Ze vonden het heerlijk die vrijheid. Wel een nadeel was dat die grote de kleine baby’s helemaal fantastich vinden, waardoor er heel veel aan de kleine baby’s gezeten werd. Dat vonden ze ook echt niet leuk. Na duidelijk geweest te zijn moesten de ouderen weg bij de kleintjes, want werd er zelf ook een beetje vervelend van. Echt niet leuk voor die baby’s
‘S avond had ik met Nuh de film Step up 3 gekeken. Ze vond die echt fantastisch. Echt een film voor haar. Het was een ontzettend leuke avond. Weer een beetje laad geworden, maar het was wel ontzettend gezellig.
Woensdag vroeg uit mijn bed, want ik had om 08:00 daycare. Ik kreeg te horen dat Matrina, de eigelijke daycare teacher ontslagen was, maar het verbaasde mij dat ik haar steeds zag rond lopen. Ik vroeg aan haar wat ze nog steeds hier doet. Ze is blijkbaar ook leraar bij ICare. ICare zit ook in het gebouw bij Mother of Peace. ICare heeft twee klassen in het Mother of Peace gebouw. We hebben lekker gespeeld en lekker gedanst met de kinderen. Verhaaltjes voorgelezen. Een leuk knutselwerkje gemaakt. De kindjes hebben een strand emmertje ingekleurd met wasco. Ze vonden het heel leuk. Om 5 voor 10 gingen alle kindjes de handen wassen en daarna kregen ze lekker een broodje in de grote zaal. Na alles drinkbeker en brood te hebben uitgedeeld ben ik weer terug gegaan naar mijn huisje. Ik liep onze schoonmaakster tegen het lijf en die kwam vrolijk aan me vragen hoe het met me ging. Ik zei tegen haar dat het erg lekker weer was vandaag, want het had vaak geregend. Toen ons gesprek ten einde was kreeg ik een knuffel van haar. Stond er wel even verbaast van te kijken, het was goed bedoelt.
De nieuwe vrijwilligers hadden vrijwilligersdag. Dat had ik vorige maand al gehad, maar alle nieuwe vrijwilligers kwamen een kijkje nemen bij Mother of Peace. Danique van vorige is de een dagje terug geweest op het project. Ze ging mee met de bus met alle nieuwe vrijwilligers en is aan het eind van de middag mee gegaan met ons naar Durban. ‘S avonds zijn we mee geweest uit eten. We moesten naar Durban heen, dus de vrouw van Willie had ons weggebracht. Het was erg gezellig om de vrijwilligers van vorige maand ook weer te zien. Even weer blij te kletsen.
Donderdag was het feest op Mother of Peace, omdat Nikki een van de vrijwilligers hier jarig was. Dat hebben we uitgebreid gevierd en de kids hebben ook wat gemaakt voor haar. Nikki zei dat ze nog elk jaar regen had gehad op haar verjaardag, dus ook hier bij Mother of Peace kwam het met bakken uit de lucht. Ik had babyroom die ochtend en we waren maar met twee mensen. Echt te weinig. We moesten de baby’s ophalen in de regen, dus het ging echt per kind rennen naar de babyroom. Gelukkig is het tijdelijk dichtbij, dus hoeften we niet zo ver te lopen.
Na de babyroom gingen we boodschappen doen bij de seadoone. De supermarkt waar we altijd even een uurtje hebben om lekker te interneten en boodschappen te doen. Ik had onze chauffeur Willie al een aantal keer gevraagd of ik een keer in de Mother of Peace bus mocht rijden, niet op de straat, maar gewoon een rondje op het terrein van Mother of Peace. Dus na het boodschappen doen was aan mij de eer om een ritje te maken met het stuur aan de andere kant. En grappig dat het was. Het was echt heel leuk. Na mijn ritje met de bus kwamen allemaal kindjes ‘You was driving in the big bus from uncle Willie’, ‘ I see you, i see you, i see you’. Ze vonden het maar wat gek dat ik achter het stuur zat.
Na mijn ritje had ik van iemand mee gekregen dat een meisje de volgende dag naar het ziekenhuis moet, omdat ze heel ziek is. Ik ben naar haar huismoeder gegaan om te vragen of ik mee mag met haar. Ze vond het heel leuk dat ik mee ga naar het ziekenhuis. Het is wel heel vroeg, want tien voor half 7 is het tijd om te vertrekken naar het ziekenhuis.
Voordat ons middag programma begon hebben we Nikki’s verjaardag gevierd met de anderen. Het was ontzettend leuk en gezellig. Taartje de bij. Het kan allemaal hier in Afrika.
‘S middags had ik en 3 anderen de artroom. We hebben de kinderen iets laten tekenen waar zei van denken dat het typisch Nederlands is. Er kwamen heel wat leuke variaties voorbij, voorbeeldjes waren echt wel nodig, vooral bij de wat kleinere kinderen van groep 1 en 2. Ze vonden het wel heel leuk om wat te tekenen over Nederland. De kinderen weten wel iets over Nederland, maar ze kennen niet alles.
Om kwart voor 6 ‘s avonds ging de bel. De zieke kinderen krijgen krijgen dan hun medicijnen en alle kinderen lopen om 5 voor 6 naar de kerk, want de kerk begint 6 uur. In de verte zie ik iemand uit mijn huisje naar de kerk lopen, ze was al aan het rennen, maar door de regen en zand plekken waren veel plekken modder baden. Ze viel op haar kont in de modder, dus ze moest weer terug naar haar huisje. Ik begon keihard te lachen, omdat het er zo leuk uitzag. Ik ben snel naar haar toe gerend om haar te helpen met een andere pyjama. Ik ben met haar mee gegaan naar de kerk. Ik ben naast een van de ouderen gaan zitten in de kerk. Die meiden hadden de grootste lol en kwamen niet meer bij. Ze weten dat ze stil moeten zij in de kerk, maar ze begonnen allemaal te huilen van het lachen, omdat ze een grapje bij iemand hadden uitgehaald.
Na de kerk bleef ik nog eventjes hangen met de oudste meiden. Op een gegeven moment kwam Justin (de zoon van de oprichters van Mother of Peace) er bij staan en kwam een grapje met ons mij en een van de oudste meiden uithalen. Het was twee tegen een. Justin was bang geworden, dus hij was maar naar huis gegaan. Wij meiden begonnen te lachen omdat we wel vonden dat wij vrouwen in eens heel sterk waren. Haha. Ze liep even mee naar mijn huisje om even gezellig te kletsen. Ondertussen dat we naar mijn huis liepen heeft ze aantal takken naar beneden getrokken, zodat ik lekker nat zou worden van het water wat nog aan de blaadjes zat. Ze vond mijn haar zo grappig toen het nat was. Ze zou en moest even een foto maken. Het leek haar wel een goed idee dat ik in haar bed ging liggen en zij in mijn bed. Ze zijn allemaal jaloers op mijn twee persoonsbed. Om half 7 moest ik toch echt naar mijn huisje, want het was veel te gezellig met de meiden. Ik was al echt te laat. We gingen even de film lion king afkijken. Voordat ik de film had opgezet begon ik tegen mijn huismoeder even wat zorgen uit te spreken. Sinds ik op Mother of Peace ben heb ik bij een kindje een plekje ontdekt achter het oor. Ik heb elke week gevoeld, maar het ging maar niet weg. Ik begon me de afgelopen twee weken toch wel een beetje zorgen te maken. Ik had Wilma, de oud vrijwilligers coordinator gevraagd om even te voelen. Ze zei, je moet het echt wel even aan gegeven bij je huismoeder. Dat had ik dus gedaan en ze zei dat het wel eens van de waterpokken kon komen, maar hij had het al voordat hij de waterpokken (chickenpocks) had, dus daar kan het niet van komen. Mijn huismoeder zou het aan Gloria door geven en er even naar kijken. Daarnaast zag ik dat mijn jongste kindje vlekjes begon te krijgen. Het leken waterpokken, maar ik zag ook anders soort plekjes. Zeker weten deed ik het niet. Mijn moeder had toch maar voor de zekerheid crème opgedaan en ze zei dat hij de volgende dag maar niet naar de babyroom moet gaan. Het heerst echt op Mother of Peace.
Na de film hebben de meiden uit mijn huisje een vlecht in mijn haar gemaakt. ‘The snake’. Het is echt een ingevlochten vlecht. Ontzettend mooi gedaan. Was er helemaal blij mee. De afrikaantjes hier kunnen dat als de beste. De oudste kan heel goed vlechtjes maken en het andere meisje is lerende. Ze vind het ontzettend mooi om te zien hoe haar grote (zus) de vlechtjes maakte.
‘S avonds hebben we pannenkoeken gegeten. Niet echt een favoriet van mij, maar we hadden wat te vieren, dus ik deed gewoon mee. We zijn daar naar in het vrijwilligers/computer huisje gaan zitten, om niet in de regen en kou te hoeven zitten. Daar hebben we een leuke avond gehad met z’n drieën. Het was heel gezellig.
Morgen vroeg op want ik ga mee naar het ziekenhuis. Dat word 5:45 opstaan. Even wennen…
Ik besef wel heel erg dat ik hier nog maar 2 weken heb. Het gaat te snel.
Veel groetjes Floor