(origineel bericht op be-more.nl)
De dagen vliegen voorbij…
Ik heb dinsdag weer veel leuke dagelijkse dingen gezien en meegemaakt.
Ik was met mama even op skype en ze heeft de kindjes gezien via de cam. Ik mocht er wel een meenemen naar Nederland. Laten we daar maar niet aan beginnen, want de kindjes hier hebben het heel goed.
Er was die dag veel post gekomen voor de kinderen. Je zag veel kinderen met een envelop in de hand lopen. Ze zijn helemaal enthousiast als ze post krijgen, en ze lezen het dan ook met volle enthousiasme.
Het was dinsdag wat minder mooi weer en de voorspellingen zijn niet goed. Het is wel Afrika, maar op telkens zon hoeven we dus niet te rekenen.
‘S avonds hebben de kinderen in mijn huisje vlechtjes in mijn haren gemaakt. En ze zijn goed!! Echt niet normaal mooi. Ik heb wel honderd keer gezegd ‘Beautiful, beautiful, beautiful’… Het zat ook echt strak in elkaar.
De volgende dag was een er een feestje bij Mother of Peace. Er was iemand jarig. Ik ben naar de babyroom gelopen om een paar mooie foto’s te maken van het feest gebeuren. Ze kreeg een hele mooie grote roze taart, waar zij en de rest van de kindjes heerlijk van konden SMULLEN… En smullen dat deden ze zeker, want ze zaten na afloop helemaal onder de taart. In het gezicht, in de haren, echt overal. Ze hebben er wel van genoten en daar gaat het ten slotte om. De foto’s ga ik afdrukken om vervolgens aan Gloria te geven. Ze bewaard de foto’s voor haar zelf als ze wat ouder is, maar ook om aan familie te geven.
Ik heb mij gisteren middag bezig gehouden met een knutselwerkje voor de special school, omdat het de volgende dag de beurt aan mij en twee anderen was om daar na toe te gaan. We hebben een aantal kinderen op het project die naar een special school gaan. De vrijwilligers van Mother of Peace krijgen de kans om mee te gaan naar de special school om vervolgens lekker te gaan knutselen met de kinderen.
De scholen zijn over het algemeen niet heel erg goed. Dat komt vooral omdat er 60 leerlingen in een klas zitten waarvan de helft wel mee kan komen en de andere helft bijna niet tot niet. Ze missen hierdoor net dat extraatje om op niveau te komen. Er is helaas geen geld voor een betere school. Daarom is de homeworkroom hier bij Mother of Peace ook zo belangrijk. Op de special school zitten minder kinderen in de klas en is vaak ook een stuk duurder.
We hadden aan het eind van de middag een leuk knutselwerkje bedacht. We gaan met de kids een trein maken. De kinderen maken allemaal aparte wagonnetjes en dan word het samen een trein. Het was een zooi, dus we gingen alles netjes opruimen. Ik ging even vegen, zelfs de bezem werkt op een langzame manier. Wil je het snel snel doen, dan werkt de bezem niet goed. Echt een Afrikaanse bezem.
Ook had ik om half 4 homeworkroom. Er komt altijd een meisje, die het op school erg lastig vind om mee te komen. Als je haar op de juiste manier stimuleert dan vind ze het wel ontzettend leuk om te komen. Ik was haar aan het helpen met haar opdracht die ze van ons gekregen had. Ze was na een kwartiertje klaar en hadden nog een kwartier over. Ik bedacht me dat ik een boekje kon maken met sommen. Dat heb ik gedaan. Ze vond het helemaal leuk dat ze een eigen boekje had met sommetjes. Het lukte mij om haar te stimuleren en ze vond het heel leuk. Ik heb nog meer boekjes gemaakt met min en keer sommen. Ik ga haar de komende weken helpen met deze sommen. Het is voor mij een uitdaging en het helpt haar om de sommen beter te begrijpen. Ook vind ze het leuker om te komen bij de homeworkroom.
We zijn ‘S avonds met de vrijwilligers van Mother of Peace uit eten geweest in Galleria. Het was erg gezellig en hebben genoten van ons avondje uit.
Vanochtend was het tijd om vroeg op te staan, want we gingen naar de ‘special school’. Er zitten twee kinderen op de ‘special school’. Niet bij elkaar in de klas. We kwamen daar half 9 aan. We hebben onze spullen uitgestald en konden dan ook om 9 uur beginnen. We hebben iedereen een vouwblaadje gegeven. We hebben het bakje vouwen met de hele groep gedaan. Daarna moesten de kinderen kleine stukjes in knippen. Maar dat werden heel veel stukjes knippen… Wat we nog konden redden konden we redden en wat we niet meer konden redden hebben we een nieuw blaadje gepakt en geholpen. De kinderen konden het allemaal zelf plakken, maar ook dat ging niet altijd goed. Toen het bakje klaar was mochten ze het versieren, wielen eronder en klaar is kees. We hebben de wagonnetjes aan elkaar gemaakt met touw en hebben het eind resultaat geshowt. Ze vonden het mooi gelukt en gingen enthousiast klappen. Ze hebben de trein voor een deel opgehangen.
We werden om half elf opgehaald door Willie. Nikki en ik hebben vandaag een ticket naar Kaapstad geboekt. Over de special school: kijk terug op een hele leuk en ook leerzame ochtend. Het was echt fantastisch. We hebben die middag meteen gevraagd aan Wilma of we ook niet op een andere school mochten kijken. Dat is heel interessant, want de schooltjes zien er natuurlijk lang niet zo uit als in Nederland.
We waren bij Wilma om te bespreken of we wat met de babyroom kunnen doen. Ik en Nikki willen graag de babyroom reorganiseren, zodat de kinderen ook zichtbaar vooruitgang kunnen boeken in hun ontwikkeling. Nou is het alleen ‘S middags een beetje spelen. We willen graag structuur hebben bij de babyroom, zodat de baby’s ook weten wat we gaan doen. We beginnen met al het speelgoed op orde brengen, want er ligt veel speelgoed!!!
Aan het einde van de middag had ik ‘Daycare afternoon’. We hebben eerst lekker met de kinderen buiten gespeeld, maar toen het een beetje begon te regenen zijn we na de theaterroom gegaan om daar lekker te dansen op muziek. Tot dat de stroom uitviel. Nuh (een van de caregivers) heeft zelf muziek gemaakt zodat we konden Zulu dansen.
Toen de kerkklok om 17:45 ging ben ik op weg gegaan naar mijn huisje. Om een leuke avond te hebben met de kids.
Ik ging de jongste lekker in bad doen. Ik kon er zelf haast bij in, want hij had me helemaal zeik en zeik nat gemaakt! Hij had de grootste lol, dus ik genoot ook met volle teugen.
Ik vertelde mijn huismoeders dat ik op safari ga en de kindjes kwamen al met kleurplaten aan van olifanten en dergelijke. Ze vonden het heel leuk dat ik op safari ga van het weekend. Dus natuurlijk volgende keer daar verslag over. Ik heb er ontzettend veel zin in…
Morgen ochtend mijn tas in pakken en dan op na de zebra’s, olifanten, giraffen en nog meer leuke dieren.
Fijn weekend allemaal…
Groetjes Floor