Heerlijke week....

(origineel bericht op be-more.nl)

Heerlijke week…

Weer een dag voor bij op mother of Peace. De dagen gaan hier ongelofelijk snel. Zelfs zonder dat ik het soms door heb is er alweer een week voorbij. Volgende week komen de nieuwe vrijwilligers en dat betekend ook dat ik alweer op de helft zit van mijn periode bij Mother of Peace.

Maandag had ik nog eventjes tijd nodig om bij te komen van het weekend. Het stroom was na een dag weer aan. Dat was opzich weer iets om te vieren.

Ik heb ‘s avonds lekker met de kids film gekeken. Voor mij even lekker rustig, maar ik merkte dat de kinderen het ook wel ontzettend fijn vinden om even lekker een filmpje te kijken. Even een rust momentje. Zelf de kleinsten van 4 bleven rustig de film afkijken. Dat verbaaste mij opzich wel.

Omdat de film iets langer door ging onder de normale etenstijd hebben de kinderen wat later gegeten. Ik heb de jongste in bed gelegd, maar die had duidelijk nog geen zin en zette het op huilen, echte tranen. De andere kids heb ik ook na bed gebracht en een nacht kus gegeven. GOOD NIGHT!!

De volgende dag kwam Loes weer even langs om even een rondje te maken hoe het met ons ging. Het gaat hartstikke goed met me. Heb het nog steeds erg naar mijn zin en geniet met volle teugen. Ik vind het ontzettend leuk om te doen. Lekker met de kids bezig. Ben nog steeds ontzettend blij dat ik er voor gekozen heb om hier heen te gaan, want ik vind het fantastisch hier. Zoals een werknemer bij bobbie bear zegt ‘Je moet hier niet komen om een hele wereld te willen veranderen, want dat gaat je toch niet lukken, maar een lach op het gezicht en liefde geven die het kind nodig heeft is al genoeg’.

Ook bij Mother of Peace vind ik liefde geven nog het belangrijkste wat er is. Er voor de kinderen zijn en leuke dingen met ze doen. Het gaat er niet om wat ze wel of niet hebben. De aandacht voor de kinderen is hier het belangrijkste.

Ik was ‘s avonds in mijn huisje lekker aan het spelen met de kids. Ik krijg steeds meer een band met de kindjes wat ik wel ontzettend leuk vind. De kindjes komen van verre al op je af rennen. Komen ze lekker met je knuffelen. Dat is echt heerlijk. Het zijn allemaal schatten. Ik zei tegen de jongste of hij de oudste mee nam als hij naar Nederland ging. De jongste kan natuurlijk nog niet zoveel zeggen, maar de oudste zegt met volle teugen ik ga na Nederland met je. Ik zei dat het in Nederland nu heel koud is en dat het winter word. Het sneeuwt in december. IK GA MEE NAAR NEDERLAND!! Ze hebben hier natuurlijk nog geen sneeuw gezien.

Woensdag hadden we een leuk idee om naar het strand te gaan met een aantal vrijwilligers. Het was heerlijk weer. Zo gezegd zo gedaan. Willie bracht ons weg naar het strand waar we lekker 4 uurtjes in de zon hebben kunnen liggen. De zon was heel sterk, dus je kunt het al nagaan, ik ben zo rood als een kreeft. En pijn dat alles doet. Mijn knie holtes zijn vuur en vuur rood, ik heb me ingesmeerd met factor 50, maar de zon is er gewoon door heen gegaan. Zo sterk was de zon. Dat werd flink met aftersun smeren.

Ik heb ‘s middags foto’s gemaakt van bijna alle kinderen. Er is hier een sponsor project bij Mother of Peace. Je kunt bij Mother of Peace een kind sponsoren met ongeveer 75 euro in de maand. Je kunt ook 1 malig een bedrag storten. Ze proberen hier zoveel mogelijk een update te doen van alle kids, dus ik had me aangeboden om een update foto te maken. Sommige hadden er totaal geen zin in, maar sommige vonden het heel leuk. En de foto’s zijn heel leuk geworden.
De oprichter van Mother of Peace vroeg ons een paar foto’s te maken in kerstsfeer. Ik was toch bezig met foto’s maken, dus geen moeite om er even een kerstmuts bij te pakken. Ik vond het heel apart. Een kerst muts opzetten als de zon schijnt en het lekker warm is. We gaan de foto’s nog even bewerken met ‘Merry Christmas’ eronder en dan worden er kerstkaarten van gemaakt.

‘S avonds in mijn huisje heb ik smakkelijk gelachen met de oudste uit mijn huisje. Zij is het eerste kindje van Mother of Peace. Vind het wel een eer om haar in mijn huisje te hebben. Ze is bijna 14 jaar. Ze is een leuk meisje waar ik een leuke band mee heb. Ik vroeg haar of ze van baby’s hield. Ze wilde zelf nooit kinderen, maar een baby meisje vind ze dan wel leuk, want dan kan ze lekker de haren in vlechten, wat ze trouwens hier als de beste kunnen. Ze wil nooit gaan trouwen en nooit geen jongen. Ze wil alleen gezellig met haar vrienden zijn. MEIDEN!!

Ik hielp haar met de afwas en ze vroeg aan mij of ik ooit nog eens terug zal denken aan haar. Ik zei volmondig ja en bevestigde dat met het feit dat ik hier een top tijd heb en dat nooit meer zal vergeten. Ik zei tegen haar dat ik een boek wilde maken en dan hun in mijn boek plaatsten, zodat ik altijd nog eens terug kan denken aan de tijd dat ik bij Mother of Peace was en dat secread hearts mijn eigen huisje was. Aan de ene kant realiseerde ik me heel goed dat ik nu moet gaan genieten van de tijd dat ik hier ben, want dan kan ik heel veel mooie herinneringen meenemen naar Nederland.

Na de afwas zei ze tegen mij. ‘When you at home, you can do the diches with your hands, not with the machine’. Dus nu weet ik ervan. Na de afwas ben ik terug gegaan naar mijn eigen huis om lekker te eten.

Donderdag liep het allemaal een beetje anders dan anders. We gingen afscheid nemen van 3 vrijwilligers. We hebben daarom met z’n alleen PANNEKOEKEN gebakken voor de kids. Aangezien er 75 kinderen zijn hebben we een schema gemaakt voor de pannekoeken. Van 14:00-14:30 de daycare + Grade R kinderen. Van 15:00-15:30 alle groepen van homeworkroom kinderen en van 16:00-16:30 de tieners, huismoeder en baby’s. Het liep allemaal een beetje door de war, maar de kinderen hadden duidelijk plezier. Het was super leuk. EEN GROOT FEEST! Heb zelf ook nog even pannenkoeken gebakken, moest echt even in komen, want ik maak en eet nooit pannenkoeken. Maar ik had super pannenkoeken. De kindjes wouden graag meer pannekoeken… Dat was een compliment.

Ik heb ‘s ochtend met Wilma over mijn sponsor geld gehad. Ik heb zelf wel ideeën, dat heb ik ook besproken met Wilma. Het geld moet aan de goede dingen besteed worden, daar wil ik echt voor gaan. Vind het goed dit met meerdere mensen te bespreken. Verhalen aanhoren van mensen die zeggen dat ze echt wat missen bij Mother of Peace.

We hebben ‘s avonds met alle vrijwilligers Nasi alla Mannie gegeten. Heerlijk champagne gedronken. Het was niet zomaar een maaltijd, want het was ons afscheidsmaaltijd. Ik blijf dan nog wel een maand, maar er waren ook een aantal die weg gaan. We hebben heerlijk gelachen.

De volgende ochtend hebben we om 04:00 afschied genomen van de vrijwilligers.

In het weekend ben ik bij de Wild Coast…

Veel liefs…

(origineel bericht op be-more.nl)