(origineel bericht op be-more.nl)
Eerste weekje!
Weer een berichtje vanuit Zuid-Afrika! Begin hier al aardig te wennen aan het weer, het ritme, de mensen en het land! Elke ochtend begint voor mij om kwart over 7. Ik word al bijna niet meer wakker van de kerkklok (die naast mijn huisje staat!) om kwart voor 6. Om half 8 ga ik dan ontbijten met een paar mede-vrijwilligers en iets voor 8 uur ga ik naar mijn huisje om de twee jongens op te halen voor de daycare. Ze zijn altijd wel blij als ik ze kom ophalen; ze komen op je afrennen en pakken je hand vast om mee te lopen naar de daycare.
Ik heb zelf ook een dagje in daycare klasje 2 gestaan (er zijn er in totaal 3). De kinderen starten op de mat en moeten even wachten op leerlingen buiten Mother of Peace om. Deze komen tussen 8 en half 9 binnen. Daarna beginnen ze met een klein gebedje en gaat de leraar kijken of alle leerlingen aanwezig zijn. Na dat gedaan te hebben gingen ze iets oefenen in het Zulu. Wat precies weet ik niet (dus ik sta er bij en ik kijk er naar).
Na wat kleine oefeningetjes gingen de kinderen naar de WC. Wat een ramp is dat! Allemaal in een rijtje naar een vieze WC (meesten op blote voeten) en een voor een plassen en vervolgens allemaal tegelijk de handen willen wassen. En ze daarna maar weer in een rijtje krijgen! Wat een gedoe, haha! Maar wel leuk om te doen en leuk om voor elkaar te krijgen dat ze weer netjes in een rijtje gaan staan!
Later op de mat was het tijd voor verhaaltjes. Een kind mag dan naar voren komen en de rest moet luisteren. Naar mijn idee vonden ze dat op gegeven moment niet leuk meer en vertelde dat meisje steeds hetzelfde (het was Zulu, dus ik weet niet zeker), dus besloot ik een boek te pakken en ze voor te gaan lezen. Dit vonden ze erg leuk! Ze gingen allemaal om me heen zitten en keken vol verbazing naar de plaatjes in het boek (Thomas de stoomlocomotief en zijn avonturen).
Op vrijdag heb ik lekker op het strand lekker gelegen en ben al aardig rood geworden! Hopen dat het snel naar bruin toe gaat, haha!. Wel heel mooi strand. Erg rustig, totaal niet toeristisch. De zee is ook lekker om in te zwemmen, maar is wel heel sterk, erg grote golven.
Die avond hebben we een movienight georganiseerd voor kinderen boven de 14… Je moet hier alleen uitkijken dat het geen films zijn met teveel seks of geweld. Het was een dansfilm (feel the noise), en er kwamen af en toe wel een beetje verkeerde scènes in naar voren. De jongens reageerden hier vooral wel lacherig op. Maar ze vonden het uiteindelijk heel leuk!
Het weekend was lekker rustig verder. Je bent niet verplicht om iets te doen met de kinderen. En ik moet zeggen: het is best lekker, even rust voor jezelf! We zijn op zaterdagmiddag met de jongere kinderen naar het zwembad gegaan. Wat een enthousiasme van de kinderen om weg te gaan! Echt superleuk om te zien! En ze zijn allemaal als Superman ‘verkleed’: de handdoek om de schouders heen en rennen maar!
Onderweg naar het zwembad moet je het terrein van Mother of Peace aflopen en langs rietvelden oplopen. Hier zit ook een tussendoor pad in, maar hier gingen we niet doorheen. Want het verhaal gaat dat daar een moordenaar rond loopt en dat deze je keel doorsnijden en je op eet. Even later kwamen we langs de woonplaats van de moordenaar (onder een stel struiken) en ik merkte wel dat de kinderen een stukje verder naar links gingen lopen op de weg. Vreemd…
Zaterdagavond met Anke de game room geopend: Er komen niet heel veel kinderen maar je kan wel even met alle kinderen mee spelen en ook even leuk praten met alle kinderen (leeftijd vanaf 12 jaar). In de game room liggen spelletjes als Uno en slangenspel en ze hebben de muziek lekker hard aan staan. Ook staat er een voetbal tafel en een pooltafel. Om 9 uur eindigt deze avond vaak omdat de jongeren dan weer thuis moeten komen.
Op zondag zijn Anke en ik met onze scriptie begonnen, maar dat is verder niet zo interessant denk ik! Om vijf uur waren we uitgenodigd voor de verjaardag van de priester (‘father’). Lekker braaien, dus je eten zelf mee nemen! We hadden nog kip en salade. Maar vijf uur is natuurlijk Afrikaanse tijd, dus we gingen er keurig om half 6 heen! Was een gezellig avondje! Veel vlees en genoeg salade, en een overheerlijke macaroni! Helaas was het toetje iets minder lekker. Deze heb ik maar uit beleefdheid op gegeten, maar ik wilde deze eigenlijk laten staan. Gelukkig zat er ook chocolade en vanille ijs bij… om de smaak een beetje weg te halen!
Op maandag ben ik naar daycare klasje 1 gegaan! Gaat er heel anders aan toe dan in klasje 2, maar ook heel gezellig! Volgende keer dat ik in de daycare sta ga ik een keer iets leuks verzinnen voor hun knutseluurtje! Leuke kleurplaat of knutselactiviteit bedenken.
Ook ben ik deze dag mee gegaan met de eerste zwemles van daycare klasje 3 (stuk of 13 kinderen). De meesten vonden het erg leuk! Maar een aantal durfden ook echt het water niet in! De zwemlessen zijn op de maandag, woensdag, vrijdag voor 2 maanden. Binnenkort weer een nieuw rooster, dsu dan afwachten wanneer ik weer mee mag met de zwemles!
Ik ben nu begonnen om de toy library weer op te pakken met een aantal vrijwilligers! Deze is sinds november 2011 al niet meer gebruikt. Dit is een bibliotheek waar de kinderen speelgoed kunnen lenen en deze een week lang mogen houden. Het is de bedoeling dat ze het weer heel en compleet inleveren anders mogen ze als ‘straf’ bijvoorbeeld voor een bepaalde tijd geen speelgoed meer lenen. Erg leuk om ergens aan te beginnen!
Ook ben ik begonnen met het maken van woordkaartjes voor het klasje wat gaat leren lezen vanaf volgende week!
Dit weekend ga ik met Anke en wat vrijwilligers van andere projecten naar Drakensberg en Lesotho. Hele mooie natuur en op bezoek bij mensen die primitief leven. Ben benieuwd naar het uitje!