(origineel bericht op be-more.nl)
Hmm weblog was weg, dus mijn laatste maar even opnieuw!
Hallo allemaal!
Het is weer tijd voor een update :-). Ik was bij zaterdag gebleven, de dag waarop Kimberly jarig was en we naar de Victoria Street Market zouden gaan. Dit is een markt die binnen is waar ze allemaal souvenirs verkopen en leuke kraampjes hebben. Het liep natuurlijk anders, that’s Africa! De taxichauffeur zou ons om half 12 ophalen, maar dit werd al <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://0”>12:10 uur</a>. Daarnaast vertelde hij ons dood leuk, toen we al in de taxi zaten, dat er demonstraties waren in Durban, waardoor we daar eigenlijk niet naartoe konden. Ook vertelde hij ons toen pas dat hij ons pas <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://1”>om 20:00 uur</a> kon ophalen, waar we niks aan hadden omdat we 's avonds pannenkoeken zouden bakken voor de kids. Andere taxi’s zijn niet veilig dus we hebben besloten om maar niet naar de Victoria Street Market te gaan maar naar de Galleria. We hebben met de taxi afgesproken om ons om half 3 op te halen, dat kon tussen 2 ritten door. We hebben in de Galleria lekker even rondgekeken in de kledingwinkels en geluncht bij de Mug & Beans. We moesten nog even snel wat boodschapjes halen en waren rond half 3 bij de ophaalplaats. Tijdje gewacht, nog steeds geen taxi! Gebeld naar de centrale, nee hoor staat geen rit in… Gelukkig kwam er toen al vrij snel een taxi om ons op te halen, hij was maar een half uurtje te laat :-)…
We hebben toen nog even gerelaxed en toen alle spullen klaargemaakt voor het pannenkoeken bakken! Het pannenkoeken bakken ging goed en na 1,5 uur zaten de kinderen heerlijk te smullen van de pannenkoeken. We twijfelden eerst nog wel of we genoeg zouden hebben (5 pakken mix) omdat er nogal grote eters bij zitten en we sowieso voor 15 man moesten bakken. Gelukkig was het genoeg en zelfs wij konden nog smullen van de pannenkoeken! En ze smaakten heerlijk al zeg ik het zelf :-)… 's avonds hebben we lekker bij kinderen gezeten en het was weer een geslaagde avond!
De volgende dag, zondag, hadden we het verven van de babyruimte op de planning staan. Dit is een nieuw onderdeel wat er bij komt binnenkort. Palm Tree gaat pasgeborenen opvangen die afgestaan zijn ter adoptie. Totdat er een gezin gevonden is en alles in orde is gemaakt, blijven deze baby’tjes hier. Hier moest een hele ruimte voor ingericht worden met babybedjes etc, dus wij hebben deze zonnig geel geverfd. Het is erg mooi geworden! We zijn er ook erg trots op dat het in een dag gelukt is en dat we nu echt iets tastbaars achterlaten. Peter heeft de babybedjes in elkaar gezet en deze zijn ook geverfd. Inmiddels zijn ook de matrasjes, aankleedkussens, flesjes, spenen, luiers etc gekocht. De eerste baby wordt over ongeveer 2 à 3 weken verwacht, dus erg spannend! Helaas mogen wij dit niet meer meemaken… 's avonds hebben we lekker bij de kinderen gezeten en spelletjes gedaan. Was erg leuk en het werd uiteindelijk een sleepover: ik en nog een vrijwilliger hebben bij de kinderen geslapen! Alle matrassen op de grond in de woonkamer en met z’n allen daar lekker liggen. Super gezellig en de leukste gesprekken gevoerd! We hebben ook nog enigszins kunnen uitslapen, de meesten werden pas rond half 9/9 uur wakker! Het is wel gek om daar zo in de woonkamer te liggen tussen de kids en de apen die door het huis lopen haha, erg bijzonder
Maandag hebben we arts en crafts gedaan met de kinderen en dus weer mooie armbandjes gemaakt. Maandag hadden de kinderen vrij, het was Heritage Day. Op deze dag herdenken ze hun roots en waar ze vandaan komen. Ik kon m’n concentratie er niet echt meer bijhouden bij de arts en crafts, was teveel aan het piekeren. Ik mis thuis niet, sorry pap en mam :-), maar het is hier zoo gaaf dat ik echt onwijs op zie tegen het afscheid nemen. Die dag kwam echt het besef dat de tijd vliegt en dat we er nog maar kort zijn. Roos en ik zijn rond 2 uur gestopt met arts en crafts en toen hebben we waterballonnen gevuld die we gevonden hadden in ons huisje. we hebben toen een waterbericht gehouden met een aantal van de kinderen en dit hebben we uiteraard finaal verloren. Ik was zeiknat en Roos was ook niet helemaal ongeschonden uit de strijd gekomen. We hebben ons daarna omgekleed en zijn toen naar de Galleria gegaan om boodschappen te doen en te eten.
Dinsdag was eigenlijk niet zoveel bijzonders, het was een normale doordeweekse dag. 's ochtends heb ik les gegeven aan een van de homeschooling kinderen. Hij heeft nogal een eigen willetje wat soms wel eens lastig kan zijn. Gaat het niet naar z’n zin, dat doet ie niks of wordt ie driftig. Een uitdaging dus! Op dit moment zijn we bezig met de cijfers <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://3”>1 tot en met 5</a> aan hem te leren en het gaat goed, alleen het schrijven is soms lastig. Deze dag wilde het helemaal niet lukken en we hadden ook niet zoveel gedaan. We hebben ook nog even arts en crafts gedaan en 's middags weer school. <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://4”>Om 13:45 uur</a> ben ik met Peter mee geweest om de kinderen op te halen van school. Erg leuk om te zien waar ze op school zitten (de ene school had ik al gezien tijdens de musical, de andere nog niet). Thuis hebben we het huiswerk gemaakt met de kinderen, maar omdat het de week voor de schoolvakantie was, hadden ze bijna niks. Vroeg klaar dus en toen hebben we nog even lekker met de kinderen gezeten. 's avonds hebben we ook weer bij de kids gezeten, zijn altijd gezellige avondjes :-).
Woensdag stond de vrijwilligersdag op het programma. Deze dag houdt in dat je de andere projecten van Be More, de organisatie die het vrijwilligerswerk regelt, gaat bezoeken in de omgeving. Het was erg interessant om de andere projecten te bekijken en zien wat zij allemaal doen. De projecten lopen erg uiteen: van straatkinderen met een verslaving helpen en helpen bedrijfjes op te zetten tot misbruikte kinderen opvangen. Dan zijn er nog 2 projecten die erg op Palm Tree lijken. Ook daar helpen ze de kinderen met huiswerk en hebben ze een Daycare waar ze gedurende de dag kinderen opvangen. Al met al erg leuk om te zien en de zwaardere projecten waren erg indrukwekkend. Veel respect voor deze vrijwilligers, ik zou het niet aankunnen. Het was een lange dag, met als afsluiter een etentje bij Memories. Het duurde erg lang voordat we het eten hadden, dat was wat minder na zo’n lange dag en we eigenlijk wel richting huis wilden. Al met al waren we rond <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://5”>21:45 uur</a> thuis.
Donderdag begon de dag weer met homeschooling en ging ik de strijd weer aan met m’n grote vriend. Eerst wilde hij weer niet doen wat ik graag wilde, maar ineens ging er een knop om, schreef hij alle cijfers prachtig en voor ik het wist was z’n boek uit! Was echt een vruchtbare ochtend en was ook ontzettend trots op hem dat ie het nu wel allemaal deed. 's middags heb ik niet zoveel gedaan, lekker rondgehangen met de kinderen. Omdat een aantal van de kinderen vroeg thuis waren uit school vanwege de aankomende schoolvakantie, hadden we voor de andere homeschooling kids ook geen school.'s Avonds hadden we ons wekelijkse uitje naar de Galleria. We hebben bij wat kledingwinkels gekeken en boodschapjes gedaan met als afsluiter een heerlijk diner bij de Mugg & Bean.
Vrijdag gingen onze medevrijwilligers op excursie naar Safaripark Hluhluwe. Demy en ik hebben er voor gekozen om dit niet te doen, aangezien we nog gaan rondreizen en ook nog tripjes naar safariparken op de planning hebben. Deem en ik hadden dus een weekendje voor onszelf! Er was ook geen homeschooling vandaag, omdat veel van de kinderen die naar school gaan, niet hoefden. Sommigen bleven helemaal thuis, anderen hoefden maar <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://6”>van 08:00 - 10:00 uur</a>. Ik kon dus lekker rustig aan doen en heb later arts and crafts gedaan met een aantal van de kinderen. 's middags heb ik samen met een paar van de jongens geklust in de babyruimte. Lades geverfd, lades in elkaar geschroefd, we zijn lekker bezig geweest! Het was erg leuk om dit te doen met de jongens en wederom iets tastbaars achter gelaten. Het krijgt nu echt vorm de babyruimte! <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://7”>Om 17:00 uur</a> waren we klaar en ben ik snel naar boven gegaan, voor het eten. Ik kon nog even douchen en toen ik klaar was had Demy de pizza klaar! 's avonds hebben we bij de kinderen gezeten, was weer leuk :-). Het weer was deze dag echt slecht, 's middags veel regen en onweer gehad. Kwam met bakken uit de lucht!
Zaterdag hadden Deem en ik een dagexcursie op het programma staan. We zijn naar een township hier vlakbij in de buurt geweest, KwaMakutha. We werden opgehaald bij ons project door Sara, de dochter van degene die de excursie leidt. Hartstikke leuke, maar ook luidruchtige meid. We zijn lopend daarheen gegaan en zijn eerst naar hun huis geweest. De township zag er niet slecht uit, best mooie huisjes en de omgeving was ook heel fijn. Al is het natuurlijk niet fijn om er te wonen, er zijn daar ook huisjes die geen stromend water en elektriciteit hebben. We hebben eerst een tijdje in het huisje gezeten en gezellig gekletst onder het genot van thee en oliebollen (zelf door haar gebakken!). Daarna zijn we met Sara een rondje gaan wandelen door de omgeving en al gauw werden we bijgestaan door een groep kids die gaandeweg steeds groter wordt! Allemaal willen ze handje vasthouden, hartstikke lief. Jovial, de moeder, was ondertussen gaan koken voor ons. Toen we terugkwamen van de rondleiding hebben we spelletjes gedaan met de kinderen en hebben ze voor ons gedanst. Ook 2 kindjes van onze Daycare waren daarbij aanwezig, zij komen uit deze township. Op een gegeven moment duurde het allemaal wel een beetje lang en hadden we echt het gevoel dat we vermaakt moesten worden, maar het was wel leuk hoor. Om half 3 was het eten klaar en kregen we een Zulu gerecht: milli milli met groentes en een worstje. Milli milli is een soort van maispap waar niet heel veel smaak aan zat. Al met al een leuke ervaring en alle mensen waren echt super lief! 's middags hebben Deem en ik lekker even in de zon gezeten, die er die dag ook eindelijk weer bij was. Na ons diner van brood met ontplofte knakworst hebben we 's avonds wederom bij de kids gezeten. De oudere jongens hebben deze dag het nieuwe spel van FIFA voor op de PlayStation gekocht dus die komen hun kamer niet meer uit. Erg gezellig :-).
Zondag hebben we lekker uitgeslapen en niet zoveel uitgevoerd. Lekker van de zon genoten, gesocialized met de kinderen en 's middags kwamen de medevrijwilligers terug van Hluhluwe. Ze hebben het onwijs leuk gehad en mooie dieren gezien. We hebben toen soep gemaakt en lekker brood met soep gegeten. 's avonds lekker gerelaxed. Jep, bij de kids :-). Maandag begon de schoolvakantie voor de kinderen. Dit houdt in dat zij dus niet naar school hoeven, en wij geven ook geen homeschooling. De Daycare gaat wel gewoon door, maar het is niet zo druk als normaal. De Daycare wordt gedraaid in 2 shifts: 's ochtends 2 vrijwilligers en 's middags 2 vrijwilligers. Ik en Deem hadden eigenlijk de middagshift, maar doordat de meiden van Hluhluwe zo moe waren, hebben we gewisseld. Tot 12 uur waren we dus op de Daycare, 's middags hebben we kasten opgeruimd met de kids. We moesten kijken hoeveel zomerkleding ze hadden en of dit voldoende was, verder alles netjes er in leggen, aangezien het bij de meesten een rommeltje is. Toen dit klaar was (ging vrij vlot) heb ik bij de grote jongens bij hun spelletje gekeken op de PlayStation. Ook mocht ik meedoen met een potje worstelen, uiteraard kansloos verloren… daarna hebben we gegeten en 's avonds the usual thing. Het was erg leuk met de kids en het mondde uit in een sleepover! Altijd leuk en gezellig, veel lol gehad. Lekker geslapen en leuke gesprekken gehad met de grote jongens. Demy heeft deze nacht ook meegedaan met de sleepover. Ze sliep lekker naast haar kleine vriendje en vond het volgens mij ook wel leuk. Alleen werd ze vaak wakker en schrok ze wel van de apen hihi. Is ook geen alledaags ding, maar voor mij went het al enigszins :-).
Dinsdagochtend, gisteren, had ik eigenlijk Daycare, maar ik heb geruild zodat ik 's middags kon. Zo konden we nog een beetje uitslapen bij de kids en even rustig douchen. 's middags dus daycareshift gedraaid, heel leuk want we hebben sinds deze week een baby’tje van 2 maanden. Echt super schattig en lief! Ze slaapt natuurlijk veel maar als ze wakker is kunnen we lekker met haar knuffelen. Is weer eens wat anders dan de andere kinderen op de Daycare. <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://8”>Om 15:00 uur</a> hadden we onze laatste meeting met onze regiocoördinator Wilma. Wel heel raar omdat je echt over het afscheid praat etc. Ik kon het de afgelopen tijd wel wegstoppen, maar nu komt het zo dichtbij dat ik weer helemaal verdrietig wordt… Ik wil het de laatste dagen niet laten beïnvloeden, maar is wel lastig. We zijn na de meeting nog teruggegaan naar de Daycare maar de meesten waren al opgehaald en konden ze het wel af zonder ons. We hebben toen lekker gedoucht en gegeten. Daarna hebben we een dansje ingestudeerd voor de afscheidsavond morgenavond. De laatste avond doen ze altijd een braai (BBQ) en moeten de vrijwilligers de entertainment verzorgen. De repetitie ging goed en ik denk dat het heel leuk wordt. Gisteravond hebben we movienight gedaan met de kinderen. Lekker met z’n allen op de grond, chips erbij en de film Honey gekeken. Deem had deze gekocht omdat de kleinere jongens gek zijn van dansfilms als Step Up etc. Ik had hen Step Up 2 beloofd, maar die hadden ze niet in Galleria. Maar komt wel goed, ik ga het voor ze regelen… Het was een geslaagde avond en gingen voldaan naar bed :-).
Vandaag hebben we allemaal leuke dingen op het programma! Maar dit horen jullie in m’n volgende blog. Ik hoop dat die eerder komt dan deze blog, maar ik beloof niets :-). Aankomend weekend gaan Deem en ik met nog 2 vrijwilligers van hier en 2 vrijwilligers van een ander project naar de Wild Coast. Dit is onze laatste excursie. We nemen al morgenavond afscheid van de kinderen, omdat we <a rel=“external” href=“x-apple-data-detectors://9”>06:00 uur</a> vertrekken vrijdag. Wordt heel zwaar denk ik, wil er nog niet te veel aan denken. We hebben maandag een groepsfoto gemaakt en deze voor ieder kind laten afdrukken. Deze krijgen ze met een tekstje van iedereen op de achterkant. Het wordt vast een jankfestijn. So be it… Ik heb ze allemaal in m’n hartje gesloten! De tijd is veel te snel gegaan…
Tot mijn volgende blog, dan krijgen jullie de details van de rest van de week! Liefs uit Afrika!