Wereldwonder

(origineel bericht op be-more.nl)

Wereldwonder

<strong><em>“Don’t be scared to walk alone & don’t be scared to like it.”</em></strong>
<strong><em>
</em></strong>
Woensdag ben ik vertrokken naar Kaapstad om 2 klasgenootjes, Marjolein & Nefera, te bezoeken en de stad te bezichtigen. Hoe graag ik mijn huisgenoten ook heb, na zo’n lange tijd 24/7 op elkaar gezeten te hebben, doet het deugd om even op mezelf te zijn en in ander gezelschap te verkeren.

Aangezien M. en N. donderdag aanwezig moesten zijn op hun stage, ben ik er alleen op uit getrokken. Er zijn minibusjes die je voor een lage prijs van het ene naar het andere punt brengen. Be More raadt ons af om deze busjes te gebruiken. De aunties geven aan dat dit overdag nochtans erg veilig is. In Kaapstad heb ik de sprong gewaagd. Wat doe je nu het liefst 1€ uitgeven of 25€? Ik heb snel gekozen. Uit mijn ervaring zijn de busjes inderdaad veilig. Ondanks dat we zijn moeten stoppen voor de politie, zodat ze de chauffeur zijn rijbewijs konden controleren en deze dit blijkbaar niet had. Dan maar voor 100 meter een andere bestuurder, waarna ze weer wisselde. De chauffeur was zelfs zo vriendelijk om een klein ommetje voor me te rijden.
Normaal zou ik naar Robbeneiland gaan, maar wegens technische problemen konden we de oversteek niet maken. Erg spijtig, gezien pas maandag de eerstvolgende tickets verkrijgbaar zijn. Huisgenoten van M. en .N vonden het Robbeneiland niet de moeite. Mijn huisgenoot zei nochtans dat het erg boeiend was om een keer gezien te hebben (aangezien Mandela er gevangen gezeten heeft).
Dan maar op Waterfront een terrasje doen met wat leesvoer en merkwinkels bekijken in Victoria & Alfred Mall.
De ladies kwamen me al vroeg in de middag halen om naar het strand te gaan. Eerst voorbij Camps Bay gereden, wat de rijkere buurt in Kaapstad vertegenwoordigd. Alle huizen hebben zicht op zee, zalig! Ik weet wat ik wil als ik later rijk ben ;p.
Daarna naar Clifton Beach gereden. Hier heb je vier stranden, die van elkaar gescheiden worden door grote stenen. Je kan de stranden bereiken door van de trappen, die langs de huizen lopen, af te dalen. Het 1e strand zou voor de locals zijn, het 2e voor de jeugdige locals, het 3de voor de modellen en bodybuilders en het 4de is het makkelijkst bereikbaar en daar vertoeven dus vaak de gezinnen en toeristen. Wij prefereren strand 2. Het zijn zeer mooie stranden die vrij windvrij zijn door de ‘bescherming’ van Lion’s Head en de Tafelberg.

Vrijdag ben ik naar de Tafelberg geweest. Ik heb hem niet beklommen, maar heb veilig de kabelbaan genomen. Het was een stralende dag, wat me een nog mooier uitzicht bood. Tafelberg is een van de 7 wereldwonderen, wauw! Het is echt prachtig. Je kan van het ene eind naar het andere wandelen, wat ik wel gedaan heb. Heen en terug is het gemiddeld een 2 uur lange wandeling. Zeker de moeite! Hier zou ik een hele dag van het mooie uitzicht kunnen genieten. Dit is veruit het meest magnifieke wat ik in Kaapstad heb gezien.
Daarna een Hopp on/off bus genomen. Een keer leuk om een beter beeld te krijgen van hoe de stad eruit ziet. Kaapstad is erg verwesterlijkt en welgestelder dan Durban. Je zou het gevoel kunnen hebben in een Europese stad te verblijven.
Elke vrijdagavond braaien ze met het gehele huis. Gezellig!

Zaterdag zijn we naar de Old Biscuit Mill gegaan. Dit is een soort van eetmarktje, waar een grote variëteit te verkrijgen is. Hmmmm! Toch eens nagaan of ze zoiets niet in Durban hebben. Boodschappen doen hangt rond dezelfde prijs als in België, iets halen om te eten komt hier echter voordeliger uit.
In Green Market Square zijn we gaan rondsnuffelen voor souvenirtjes.
Gezien het prachtige weer toch nog een strandje gedaan. De zee in Kaapstad is ijskoud. Het doet zelfs pijn aan je voeten. Toch ben ik er even in geweest (en nee niet alleen met mijn voeten ;)).
Daarna snel naar Signal Hill gereden voor een mooie zonsondergang. Ideaal voor met je vriend te doen. Deze is spijtig genoeg niet ter beschikking hier, gemis!
’s Avonds zijn we op stap geweest. We zijn pas om 12u vertrokken. Om 2 uur gingen echter de eerste clubs al dicht. Op naar de volgende, maar ook hier mochten we niet meer binnen. Gezien het winterseizoen is, blijven de meeste uitgaansplaatsjes maar open tot 2u (in de zomer tot 4u). Bij ons begint het dan pas! Dan maar naar Longstreet, de meest bekende straat van Kaapstad. Hier zijn wel nog een aantal cafeetjes open. Longstreet is te vergelijken met de Overpoort in Gent. Het verschil is dat de Overpoort langer open blijft en de straat af en toe wordt afgezet.
Uitgaan is leuk, zeker gezien de cocktails hier een stuk goedkoper zijn! J

Zondag zijn we gaan braaien bij Mzoli’s. Dit vind plaats in een township, waar je goedkoop kan eten. Vroeger was het enkel voor de lokale bevolking. De laatste tijd is het erg bekend en komen er bijgevolg veel toeristen. Dit is aan de ene kant spijtig gezien de prijzen daardoor stijgen en het moeilijker betaalbaar wordt voor de lokale bevolking.
Schrijnend om de townships en het contrast met het welgestelde gedeelte van Kaapstad te zien. De meeste mensen wonen in ‘huisjes’ gemaakt van plastiek of golfplaten. Het ‘welgesteldere’ gedeelte van de townships woont in kleine huisjes. Dit is Afrika zoals de meeste mensen het zich inbeelden.

In de namiddag zijn we naar Kaap de Goede Hoop gereden. De weg die je aflegt, zou een van de mooiste kustroutes zijn. Het was dan ook erg mooi en we passeerden gezellig ogende dorpjes.
We hadden niet echt veel tijd, gezien de braai wat meer tijd in beslag had genomen dan gedacht. Toch hebben we Kaap de Goede Hoop gezien en op Cape Point gestaan. Kaap de Goede Hoop kan als markering van de overgang tussen de Atlantische en Indische oceaan gezien worden. Magnifiek! Het was vrij mistig, waardoor we eigenlijk in de wolken liepen. Dit gaf een speciaal effect.

Wauw, wat een zalige vier dagen. Ik ben zo blij dat ik Kaapstad heb mogen zien en dat ik bij Marjolein en Nefera terecht kon. Bedankt dames voor de geweldige tijd! Weer iets om nooit te vergeten.

Ik besef nu dat ik Durban eigenlijk nog niet goed bezichtigd heb. Dit moet ik dus zeker nog aan mijn to do lijstje toevoegen!

x.

(origineel bericht op be-more.nl)