Wereldwijzer Turkije Tips

In Marmaris.
Je staat met je rug naar de haven bij het Ataturk restaurant, je loopt dan naar links langs het water, aan de overkant zit een soort ‘parkje’ (=grasstrook) daar ergens zit een tentje die ontzettend lekkere broodjes kebab verkoopt. Met augurk, zonder ui! Je kunt er ook lekker rustig boven zitten en op de staat kijken. Destijds 3.5 lira

Als je vervolgens doorloopt, sla je bij het einde van de grasstrook rechtaf straatje in, daar zit een groot internetcafe. De goedkoopste die ik in Marmaris heb kunnen vinden met snel internet.

In Istanbul gehaktballen eten!!! (HEERLIJK)

Vanaf de Sultanahmet Moskee loop je richting de Trambaan “Divanyolu Caddesi” daar zit vrij aan het begin aan de rechterkant (als je met je rug naar de moskee staat) een klein restaurant waar ze alleen Kofte verkopen. Het is er zo gigantisch druk dat je buiten moeten wachten, en een bewaker af en toe weer iemand binnen laat! Makkelijk te herkennen aan de rij mensen die buiten staan :wink:

Je wordt bij andere mensen aan tafel gezet en er is geen menu. Je krijgt Köfte, rijst en brood… En het smaakt overheerlijk!!! Leuk om eens te doen, niet goedkoop maar absoluut de moeite waard!

Sultanahmet Koftecisi is de naam van het restaurantje!!

Leuke topic!

Ik kwam toevallig terecht bij restaurant SECRET GARDEN in Bodrum en dé aanrader daar is de seafood! Zo lekker als daar heb ik 'm in Turkije nog nergens gehad! Restaurant zit aan de haven :slight_smile:

Manavgat;je loopt over de gele brug vanuit richting Side,je neemt hem van de linkerkant;trapje af voor de brug.
Op het hoekje een heerlijke Doner…

Ook Manavgat;je hebt de markt bezocht op maandag en je bent aan het einde(vanuit Side)en je loopt richting busstation)aan je rechterkant kom je dan typisch turkse restaurantjes tegen waar weinig toeristen komen.

TL verlichting en eten uitzoeken via de toonder,erg goedkoop en lekker.

en in manavat langs de grote weg tegenover het politie bureau…
restaurantje met konya specialiteiten…de lekkerste pide…!!

maar eigenlijkis alle doner, durum en pide in manavgat/side heeel lekker!!

Cyn : wij zijn daar geweest, is echt fantastisch !

raak: jaaaaaa ik wil daar echt nog wel een keer naar terug!!!

Midden in het centrum van Alanya aan de kant van de haven, net voorbij het grote plein met daar op Queens Garden, loop je het straatje in aan de rechterkant, precies op de hoek na de 2e kruising zit een turks eethuisje…voor 5 lira een geweldige maaltijd, super vers en zo lekker.

1 like

Marmaris
de straat in tegenover het Point Centre, ongeveer na 100 meter aan de rechterkant, naast hotel GM&S, zit appartement LeoMar…voor het lekkerste bakkie en een praatje haha…wees welkom!

Leuk topic,he?

Huur een scooter in Manavgat en trek de bergen in(zorg wel voor benzine,tank af tegenover de toeristische ingang van de waterval.

En dan gaan…langs pide adressen waar vrouwen het aanbieden,klim omhoog en geniet van de vergezichten,opgravingen…

De 'andere’kant van de Manavgat waterval,veel mooier dan de ‘toeristische kant’,alleen te bereiken per Jeep(excursie,of zelf)of per scooter.

Route:vanuit Side.volg wederom de weg naar het centrum,wederom afslaan voorbij het monument.

Na 2 zijstraatjes sla je naar links,je komt dan op een verlaten,geasfalteerde terecht;volgen en dan een beekje over en dan de weg volgen.

Ik heb ook nog wel even een TIP.

Als je in Turgutreis bent… heb je in die straat/plein waar zaterdags altijd de grote markt is, een Nederlandse tent/ cafebar zitten ( genaamd Ozzy’s bar), die hele lekkere capucino heeft en heerlijke appeltaart. Oke, is dan wel niet echt Turks… maar wel heel lekker en heel gezellig daar. :unibrow:

:wink:

Als je vanuit de markt richting busstation loopt zie je aan de linkerkant 2 gebouwtjes. In het midden van die gebouwtjes zit een kebab restaurantje, het heeft 3 tafeltjes. Je kunt er heerlijk eten voor weinig geld

mmmm lekker allemaal krıjg er trek van
heb van de week een echt hollands patatje gegeten
ın Istanbul. Vanaf taksımpleın grote wınkelstraat door (rıchtıng galataköprüsü) en dan over de helft aan de lınkerkant zıt patata, 2 wınkels voor de R.K. kerk dıe er naast staat.
De enıge echte patat zaak ın Istanbul

Een Künefe in Hatay, een Adana kebap in Adana, köfte in İnegöl, Baklava in Antep, IJs in Kahramanmaraş, Etli ekmek in Konya, Tandır kebap in Cappadocia enz. Dus elke streek heeft zijn eigen specialiteit en moet je ook beslist ter plaatse eten :slight_smile:

Bekend ! Ik ga er altijd wel een keer eten als ik in Istanbul ben.

Vanaf Alanya richting Oba en dan net na winkelcentrum Alanyum naar het minder bekende Obacay. Je rijdt de bergen in en op een gegeven moment kom je een bord met Obacay tegen, mocht je het niet kunnen vinden, de mensen uit het dorp zijn allemaal even vriendelijk en wijzen je de weg. Daar midden tussen 2 hogen bergen stroomt een prachtig riviertje waar je heerlijk kunt genieten van de rust bij de familie Karaduman. Het eten wordt vers voor je bereid en kost nagenoeg niets. In de rivier zelf zwemmen de bekende garra ruffa visjes (dr Fish) waar je hier gemiddeld 40 euro kwijt bent voor een voetbehandeling bij dr Fish is het daar geheel gratis en knabbelen de visjes je huid weer prachtig schoon en zacht. Zeker de moeite waard!

in tosmur alanya ga je naar dimcjai lekker golvende rivier en lekker eten met een dolbusje voor 1 lira