Backpacken?! Istanbul - Marmaris

Dag allemaal,

In mei ga ik een weekje naar Turkije. Mijn ouders hebben een huisje in Marmaris, maar alleen Marmaris ben ik nu wel zat. Ik vlieg heen-en-weer naar Istanbul. Na acht dagen vlieg ik terug.

Wie heeft er ervaring met backpacken door Turkije? Zijn er veel hostels/ budget hotels te vinden waar je niet vooraf hoeft te reserveren? Welke plaatsen tussen Istanbul en Marmaris zijn de moeite waard? Kortom; wie heeft er ervaring?!

Alle reacties zijn erg welkom!

Hoi
In het bovenste gedeelte staat een stukje over Backpacken.
Lees gerust, het is een onderwerp dat in dit onderdeel nog maar weinig besproken is…

Loafer, ben je al wat wijzer geworden??

hey,

ik weet totaal niet over wat het gaat 'in het bovenste stukje staat info over backpacken??"

Dus antwoord ik hier maar. Mijn excuses moest dit ergens anders al vermeld zijn.

Even uit het hoofd:

Istanbul zijn er wel leuke dingen om enkele dagen te spenderen.
Standaard Aghia Sofia, Blauwe Moskee, Basilica cisterne, Topkapi paleis…
Ook eens leuk om eventjes in de grote bazaar te lopen, daarnaast een marktje met dieren.
Ook een leuke wandeling langs de kades om de visserboten te aanschouwen + vismarkt.

Voorts deden we nog wel andere zaken, we waren er 6 dagen. maar alweer een tijdje geleden. Zou er de boeken moeten op openslaan. en daar effe geen zin in.

Een andere keer hadden we 3 weken de tijd.

Vanuit Selcuk kan je Efeze bezoeken en eventueel ook een tripje doen combo milete,priene, didyma. ook met openbaar vervoer mogelijk, maar ze liggen toch een eindje van elkaar en niet zo goede verbindingen.
je hebt ook het Bafameer… hier kan je leuke wandelingen maken en bijna geen toeristen.

in de buurt van Selcuk heb je ook een leuk natuurpark. Dilek Mili parki. leuke wandelingen en ook fijn verlaten strand.

Het vinden van accomodatie is geen probleem. Net zoals overal probeer in de namiddag zeker aan te komen en biedt af. We zijn enkele keren na 22 u aangekomen en dan tja, durven ze door rekenen.

Openbaar vervoer (lange afstandsbussen) hebben goede verbindingen en goed comfort. Voorts heb je ook nog Dolmussen ( kleine busjes die binnen een stad rijden of kleine afstanden tussen dorpjes afleggen. )

Veel plezier.

Groetjes Ellen

In mijn tekst misschien wat onduidelijk maar het Bafameer ligt niet in Selcuk. Dacht eerder boven bodrum.

Bedankt voor de info alvast!

Tot nu toe heb ik Istanbul en de regio van Izmir op het programma staan. En natuurlijk even bij ons mam langs in het appartement in Marmaris.

De eerste drie dagen dus Istanbul, dan een binnenlandse vlucht naar Dalaman. Vanaf daar naar Marmaris. En dan vanaf Marmaris naar Bodrum en dan voor ik naar Izmir ga ik dus in ieder geval langs Selcuk en… nou ja, dat moet ik nog even bekijken! Het moet natuurlijk ook wel een beetje vakantie blijven!

Ik heb de Lonely Planet nu binnen en daar staat gelukkig heel veel in! Meer tips zijn echter altijd nog welkom!

Ellen en Bjorn: Ik heb het stukje over backpacken met de vragen van Twan een ‘prikker’ gegeven, waardoor hij helemaal bovenaan deze pagina staat(het stukje bovenin). En daarin heb je al de nodige info gegeven inderdaad!!(heerlijk want die info mist beslist op ons forum!)

Bafameer ligt tussen Söke en Bodrum in zeg maar, schuin boven(onder) Söke in ieder geval. Het is er schitterend die omgeving. Priene is als opgraving ook zeker een schitterende, maar ook de vele anderen in deze omgeving.

Ik zelf vind de omgeving rondom Izmir/Selcuk/Kusadasi/Bodrum(zo vanaf— naar) een schitterende om doorheen te reizen. Mooie sporen waar de treinen rijden, en alles met openbaar vervoer goed te doen(wij hebben het per huurauto gedaan!)

Veel succes)

hey beppie,

Turkije is voor ons echt een super mooi land met gastvrije mensen. Het was voor ons ons eerste langer reisje samen. 3 weken met de rugzak. Het jaar daarop zijn we voor 5 weken naar Thailand gegaan en ondertussen is het hek helemaal van de dam. Reizen we steeds meer en meer en volgend jaar vertrekken we zo 9 maand richting Azië

Volgens mij wordt Turkije helemaal onderschat… Voor ons kan het zeker concurreren met Thailand… Beetje vreemd misschien maar we hebben er echt een fijne tijd gehad. Veel archeologische opgravingen, leuke stadjes, natuurparken, lekker eten, gastvrije mensen, kust als je dit wil en makkelijk met openbaar vervoer. De plekken zoals Bodrum, Kusadasi,Antalya,… kan je in je programma opnemen als je dit wil, maar ook best vermijden. Wat wij gedaan hebben. Behalve Antalya konden we niet omheen. Van daaruit Termessos, Aspendos, geBBQd in de buurt van Manavgat met een Turkse familie.

Word hier weer helemaal nostalgisch… De reis was zelfs zo super…daarom dat we er nu niet meer heen willen omdat we schrik hebben dat we nu met te hoge verwachtingen heen zouden gaan.

Als er nog vragen zijn mbt Turkije kan ik gerust wel wat info geven.
Wijzelf waren 6 dagen in Istanbul.
en deden in 3 weken: Bodrum-Selcuk (Efeze, Priene-Milete-Didyma, Serince)-Pamukale + opgraving- meer van Egirdir (opgraving Sagalassos), 1 week Capadocie- Antalya en van daaruit Termessos, Aspendos,Side, Manavgat,…

Groetjes Ellen

Hey loafer, misschien ga ik wel met je mee als je naar Efese gaat, dat vond ik toch wel zo geweldig mooi! Maar ben bang dat het met de tijd niet helemaal gaat uitkomen, andere keer dan maar? :-))

hey hey,

las daarnet mijn tekstje nog eens door. 't is natuurlijk te gek om er nooit meer heen te gaan omwille van te hoge verwachtingen. ik bedoelde eigenlijk dat we er enkele jaren overheen laten gaan en eerst andere bestemmingen aan doen om dan binnen een 3tal jaar ofzo nog eens heen te gaan.Dan ga je zowieso minder vergelijken en zijn de verwachtingen minder hoog gespannen.
groetjes ellen