Eerste keer Istanbul: tips gevraagd!

Hallo Turkije liefhebbers,

Ik ga deze zomer op een korte stedentrip samen met mijn man naar Istanbul. We hebben 4 volledige dagen te spenderen. Ik heb al een hotel met vlucht geboekt via het Internet. Via het Net kan ik heel veel vinden, maar ik bedacht me dat met name jullie DE Turkije kenners ons misschien wel veel meer en leukere informatie kunnen geven! Ik woon zelf al jaren in het buitenland, dus ik ben niet in de gelegenheid om zomaar even langs een reisburo te gaan of om mijn Turkse onderbuur om advies te vragen. Dus bij deze: wie heeft er tips en leuke vermeldingen om zeker te gaan doen in Istanbul? Oja, met name graag ook veel info over lekkere gerechten om uit te proberen en leuke plekken om te eten! Bedankt alvast!

Groetjes Ivette
(St.Maarten N.A.)

tja yvette

is een beetje moeilijk. ikzelf ben nog maar 2 dagen in istanbul geweest en toen helaas weinig toeristisch gedaan.
en waar te eten… poehee… overal!!
hahahaa

een forumlid loopt nu stage in Istanbul en zij heeft een leuke site met dingen die ze in het weekend allemaal doet
kijk op:
1e deel: http://weblogs.bnn.nl/turkeytripping
2e deel: http://turkeytripping.waarbenjij.nu/

voor de rest zijn het een beetje de standaard dingen vrees ik.
Mavi Camii (= Sultanahmet Camii= Blauwe Moskee) en Haghi Sophia
verder had ik zelf graag het Topkapi Paleis willen bekijken en zeker graag een bezoek willen brengen aan de Bazaar. Ook winkelen op en rond Taksim is altijd een aanrader. Verder een boottocht over de Bospurus is erg leuk, heb ik allemaal niet gedaan, helaas…
ik heb wel 5x de boot genomen, gewoon de ferrie zeg maar, van de ene kant naar de andere. Is echt een wereld op zich, erg leuk en onbeschaamd mensen kijken…

verder gewoon lekker een broodje doner kebab in het park nuttigen of iets anders,… allemaal lekker!! hahahaah
veel plezier en we horen graag hoe je het gehad hebt!

Hoi Ivette,
Volgens mijn turkse lerares (van turkse les) moet je beslist in Istanbul een broodje vis gaan eten onder de Galatabrug. De mensen staan daar boven te vissen, de vis wordt doorverkocht naar de restaurants beneden en daar eet je dat dan. Kost wel een vermogen hoor zo’n ekmek ve balik! Nee dus…spotgoedkoop en echt heel erg lekkker.
Ik was zelf 3 maanden geleden voor het eerst in Istanbul, ook 4 dagen. Een fantastisch mooie stad, je zult er zeker genieten. Tsa, Blauwe moskee, Hagia Sophia en de Bazar moet je toch zeker wel even bekijken. Maar er is uiteraard zoveel mooit te zien. Heel veel plezier in elk geval en geniet ook van al het lekkere eten wat je overal kunt doen!

Hey Ivette, ik was in februari samen met mijn vriend in Istanbul voor een week en ik kan je vertellen dat was al te kort. Er is zoveel te zien en te beleven in Istanbul. Ik raad je in ieder geval alles met het openbaar vervoer te doen, de tram en de ferry’s. Je zit dan tussen de Turkse bevolking, maar dat is echt super en ook heel erg goedkoop. Ik ben naar de Blauwe moskee, de Aya Sofia, Topkapi Paleis, Dolmabahçe Paleis, Yerebetan Sarayi (of zoiets), een aantal musea, de bazaar en zelfs naar het voetbalstadion van Fenerbahçe (mijn vriend is een grote fan) geweest en ook heb ik de boottocht op de Bosporus gedaan, deze moet je ter plaatse regelen vanuit de wijk Besiktas. want dan betaal je maar 5 YTL per persoon voor een fantastische boottocht van ongeveer 2 uur. Eten deden wij ook veel in de Turkse restaurants waar je je eten uit de etalage uitkiest, heel apart, maar wel lekker en goedkoop. Vergis je namelijk niet, Istanbul kan heel duur zijn. Wij hebben echt een topweek gehad, maar ik was gesloopt toen ik thuis kwam, want je bent de hele dag de hort op. Heel veel plezier, maar dat gaat helemaal goed komen in Istanbul.

Bedankt Bloem29, Crazymar en Dece voor jullie tips. Ik had zelf ook al aan de Blauwe Moskee, de Aya Sofia en de bazar gedacht. Bedankt voor de tip van het broodje vis eten onder de Galatabrug, gaan we zeker doen!
Weet iemand ook wat kumpir is, ik heb online via Yorin Travel daar iets over gezien, Dat schijn je te kunnen eten in de wijk Ortakoy?
Een tripje over de Bosporus lijkt me ook erg gaaf, ga ik ook plannen! Heeft nog iemand misschien een tip over een prettige Hamam?

Bedankt!!

Ik zou niet weten wat kumpir is, maar in de wijk Besiktas kun je wel een gevulde aardappel eten (ik weet de Turkse naam niet) De aardappel kan je dan zelf laten vullen met van alles en nog wat. Vervolgens zit iedereen aan de waterkant deze heerlijk op te eten. Het ziet er niet uit, want er zit zelfs roze saus op, maar het is heerlijk!!! Het is een heel apart gezicht al die mensen met zo’n aardappel, maar het is de lekkernij van Besiktas, dus ook zeker het proberen waard. Ook aan de hamam kan ik je niet helpen, niet geweest.

Er zijn een paar hele mooie, traditionele hamams in de buurt van de blauwe moskee en de Bazar. Maar in het hotel waar je verblijft kunnen ze je vast en zeker meer daarover vertellen. In de hotels zelf zijn ook vaak wel hamams aanwezig, maar die zijn dan toch wel veel duurder dan het originele turkse badhuis.Heb je niet zo’n stadsgidsje van Istanbul?De hamams die ik bedoel staan daarin genoemd. Succes en ook daarmee veel plezier!
Trouwens, nog even over het eten. Wij waren 1 avondje in de wijk Taksim en wilden nog iets eten. Onze turkse vriend nam ons mee naar een soort van turkse snackbar zeg maar. Heerlijk eten in een tl verlichtte ruimte…hij had speciale soep voor ons besteld(sorry, weet de naam niet meer). Nou, dat bleek dus penssoep te zijn…gatverdegatver haha. We hebben alles aan hem gegeven en wij zijn gewoon aan de döner gegaan. Hij kon niet begrijpen dat we de soep niet lekker vonden, zo’n delicatesse en hij kon al helemaal niet begrijpen dat pens hier in Nederland aan honden wordt gegeven! Maar wie weet vinden jullie t wel erg lekker…afiyet olsun!!

turken zijn sowieso wel dol op organen
in de super altijd kippenlevertjes en pens idd enzo in de schappen… bleghhh!!!