Ik ga in de eerste week van december voor een week naar Istanbul.
Vraag me af wat echt de dingen zijn die ik gezien MOET hebben…
Zelf zit ik ook nog een beetje met een dilemma.
Landen op Istanbul Ataturk is dichterbij mijn hotel dat zich bij Galata koprupsu bevind…
Maar bijna alles vanuit Nederland vliegt op dat andere vliegveld… maar dat is bijna een uur van
mijn hotel. Heeft iemand tips qua transfer enzo?
ik kom ook aan op sabiha en heb contact opgenomen met het hotel. zij komen halen en brengen terug. schappelijke prijs, voordeliger dan via touroperator
Ik raad je aan om niet de Blauwe moskee te bezoeken (die tegenover de Hagia Sophia), maar de Süleymaniye Mosque. Die is groter en indrukwekkender. Natuurlijk MOET je ook de Hagia Sophia van binnen hebben gezien. Ga ook een keer kijken in Taksim, en naar een van de moderne kunstmusea waar momenteel deels Nederlandse collecties hangen! Bv het Istanbul Modern of het Pera Museum, of SALT. Verder is dineren in Ortakoy, Kadikoy of Beylerbeyi (Aziatische kant) zeker aan te raden, dat zijn wat rustigere wijken (nouja Ortakoy is soms wel erg druk).
Het openbaar vervoer in Istanbul maakt gebruik van een vergelijkbaar systeem als wat we in Nederland hebben. Je koopt een ‘Istanbulkart’ met een saldo en daarmee kun je in de tram, lightrail, metro, bus, boot en de meeste minibusjes (dolmus), je hoeft alleen niet uit te checken. Tot dit jaar verkochten ze ook een ‘akbil’, eigenlijk hetzelfde als de kaart maar dan in een sleutelhanger, erg handig als je die nog weet te bemachtingen! Sommige dolmus (dat vervoermiddel heb je eigenlijk enkel nodig aan de Aziatische kant) moet je gewoon contant betalen. Geef netjes het geld door richting de chauffeur als iemand achter je het aanreikt, dat is in Turkije gebruikelijk. Aan de Europese kant kun je gebruik maken van de Tram (in de oude stad) en de Metro (richting de winkelcentra etc.) Helaas is het systeem nog niet optimaal. Aan de Aziatische kant zijn langs de kust wat fietspaden, maar over het algemeen zou ik mij niet door de stad willen vervoeren per fiets of auto. Het historische centrum is goed te belopen, en met een kwartiertje ben je in een ander deel van de stad per boot. Dat is toch, zeker voor een toerist, absoluut de beste manier om wat grotere afstanden af te leggen door de stad.