Info gezocht Istanbul

Beste mensen,

Ik ga in Feb een weekje naar Istanbul. Ben er nog nooit geweest (ook nooit eerder in Turkije). Dus wilde even wat informatie vragen.

Waar kan je het beste euro’s inwisselen, gewoon in NL al of daar in Istanbul en waar dan?

Hoe werkt het openbaar vervoer? We landen op vliegveld Sabiha Gokcen, en moeten naar het hotel Olympiat die gelegen is vlakbij de Blauwe Moskee, Topkapi Palace, Grand Bazaar etc. Dus hoe het beste dit hotel te bereiken. Met de taxi of tram of bus? Iemand een idee?

En nog leuke tips voor bezienswaardigheden, wat moet ik gezien hebben of gedaan hebben daar in Istanbul?

En moet ik ergens op letten, ik ga met mijn zusje. Dus niet in de avond over straat lopen of iets dergelijks, en zakkenrollers?

Oh ja en wie weet hoe het weer zal zijn in feb? Hebben we een winterjas nodig?

Voor nu even deze vragen, ik hoop dat iemand ze voor mij kan beantwoorden. En wie weet misschien komen er later nog meer vragen bij.

Alvast bedankt.

Gewoon geld pinnen met je NL’se bankpas op de luchthaven of in de stad

Ik raad je aan om in ieder geval al wat geld op de luchthaven te pinnen… En ik zou een taxi nemen vanaf de luchthaven…

Dingen die je niet mag missen:

  • Topkapi
  • Blauwe moskee
  • Aya Sophia
  • Grand Bazaar
  • Broodje doner aan de bosporus
  • Dolmabahce paleis!!! (echt een aanrader)

Verder was ik daar met mijn moeder en ben ik ook niet echt veel s’avonds nog op straat geweest dus dat kan ik je niet vertellen!

In feb zal het ongeveer gelijk zijn als hier, er kan daar ook sneeuw liggen, of koud of regen.
Dus wees op alles voorbereid!!

En ohhh ik wil OOOOOKKKKK hihi!! Veel plezier

Wat betreft over straat lopen, in Istanbul moet je altijd goed opletten, zorg ervoor dat je je geld op een veilig plek hebt, loop niet met je fototoestel om je nek als een echte toerist zal ik maar zeggen. En met 's avonds over straat gaan gewoon oppassen, niet in stille straten lopen als het even kan, dan kun je beter een taxi nemen. Ik ben 2 jaar geleden met mijn (Turkse) man in Istanbul geweest en zelfs hij vond het niet prettig om 's avonds op straat te lopen. Het is niet onveilig, maar je moet wel goed opletten. En mensen die je aanspreken en wat proberen te vragen of uit te leggen zou ik vriendelijk maar beslist links laten staan. Ze zien absoluut dat je toerist bent en daar wordt helaas nog weleens misbruik van gemaakt.

Vervoer van het vliegveld naar het hotel kan met het OV maar als je helemaal geen Turks spreekt is dat niet ideaal, zeker niet van Sabiha Gokcen. Je zou even een email naar het hotel kunnen sturen, wellicht kunnen zij een transfer regelen tegen een redelijke prijs.

1 like

Trouwens ik heb geboekt via expedia.nl, heb nog nooit eerder hier geboekt, maar wie heeft er goeie/slechte ervaringen mee. Ze waren de goedkoopste. Hoe doen ze dat met een hotelboeking, moet ik zelf ook nog even navragen bij het hotel of er een reservering op mijn naam staat of is dat niet nodig?

Het beste kun je gewoon pinnen in de stad zelf.

Het verkeer :stuck_out_tongue: Het is er superdruk met 16 miljoen inwoners!

Die heb je wel nodig denk ik. Ik was er in mei en had verwacht dat het warm zou zijn, maar het was niet eens veel warmer dan hier in NL.

Istanbul

Over de onveiligheid moet je ook niet overdrijven. Ik ben al verschillende malen in Istanbul geweest. En heb nog nooit iets gezien of meegemaakt. Istanbul is zeker niet onveiliger dan Parijs, Rome of Barcelona. Je moet natuurlijk geen domme dingen doen, maar laat je niet te ongerust maken.

Turken zelf hebben ook de neiging om de onveiligheid te overdrijven. Er is veel paranoia en wilde verhalen.

geniet van je verblijf in Istanbul!!! Het is er geweldig!!! En zeker niet onveiliger dan andere grote steden! Enjoyyyy

Kom nouw.Waarom s’avond s niet lopen op het straat.Hallo niet overdrijven a.ü.b. Je mag ook bezoeken naar ORTAKÖY…daar is perfect.Onder bosphours daar can je lekker eten …maar liefst s avonds gaan. En als je iets nodig ( hulp,vragen etz…) ik ben in İstanbul gewoon bellen maak niet uit als ik er bent kan helpen…( je kan ook iets je vragen naar politie ) …

Waar kan je het beste euro’s inwisselen, gewoon in NL al of daar in Istanbul en waar dan?

*Je kan het beste pinnen, dan betaal je (meestal) ook geen transactiekosten (vraag even na bij je NL bank)
*
Hoe werkt het openbaar vervoer? We landen op vliegveld Sabiha Gokcen, en moeten naar het hotel Olympiat die gelegen is vlakbij de Blauwe Moskee, Topkapi Palace, Grand Bazaar etc. Dus hoe het beste dit hotel te bereiken. Met de taxi of tram of bus? Iemand een idee?

*Met de taxi van SAW naar dat hotel is onwijs duur. Ik raad aan de HAVAS bus (voor de ingang van SAW) te nemen naar taksim. Vandaar uit kun je verder met het OV naar sultanahmet maar ik raad aan vanuit taksim een taxi te nemen naar sultanahmet indien je niet bekend bent met istanbul. Dit zal zo’n 10 lira (5 euro) zijn. Havas is rond de 11 lira. *

En nog leuke tips voor bezienswaardigheden, wat moet ik gezien hebben of gedaan hebben daar in Istanbul?

Dat is nu even veel te veel om op te noemen, op internet is veel te vinden en in de boekjes, als je toch nog meer info/tips wilt pm me dan even (heb 5 maanden in istanbul gewoont en toen ook veel ondernomen, daarnaast ook vaak in istanbul geweest

En moet ik ergens op letten, ik ga met mijn zusje. Dus niet in de avond over straat lopen of iets dergelijks, en zakkenrollers?

Ga gewoon lekker savonds over straat, als toerist zijnde kom je toch niet snel in de ‘achterbuurten’ en het is dus absoluut niet onveilig. In ieder geval niet onveiliger dan Amsterdam e.d.

Oh ja en wie weet hoe het weer zal zijn in feb? Hebben we een winterjas nodig?
Ík raad je aan dit voor vertrek even te checken maar een winterjas is meestal in februari aan te raden. Maar zoals gezegd check het even, tevens kan het weer daar zo wisselvallig zijn als in NL

Heel veel plezier!
Geniet ervan!