hik
Willen jullie die lege fles wodka ook nog terug?
hik
Willen jullie die lege fles wodka ook nog terug?
Natuurlijk heb ik die nog Dave (Thaise wat…???).
Prettig weekend allemaal
PROOST!
Xander
Hahahahahaha, gaat lekker hier! Nu al aan de sterke drank?!
Dat is voor mij nog wat vroeg hoor.
Ik ga voor een lekker glaasje droge sherry. Nog iemand?
Heb er ook wat heerlijke olijven bij.
Liefs,
Carolina
Goedemorgen,
Er is weer verse jus d’orange en koffie!
Ik ga lekker voor een café con leche!
Mmmmmmmmm
Heb een lange werkdag vandaag…
Vanavond dus pas weer terug online.
Liefs,
Carolina
Mogguh…wat ben je vroeg? :so: :so:
Goeiemorgen allemaal !
Wat zijn we er allemaal weer vroeg bij vanochtend ! Ik kom ff snel een jus’tje halen, zo maar even boodschappen doen en straks voetballen… Dankzij de vitamientjes van Carolina (mijn dank weer) zal ik vast een geweldige wedstrijd spelen…
En uiteraard vandaag een zeer warm welkom voor onze Spaanse vriend:
http://www.rulecam.net/pivotbeta/images/sinterklaas.gif
Hopelijk brengt hij ook nog even een bezoekje aan ons altijd bruisende WW-café !
grin Je bedoelt zeker de vriend die origineel uit Turkije komt en waar ze hier in Spanje nog nooit van gehoord hebben?!
Even opzoeken… Ah ja, daar is het:
Zie hier, gevonden op SINT.NL bij Lees Over Sint Nicolaas:
AFKOMST
http://www.sint.nl/html/history/gfx/houtsnedeanimatie.gif
**Sinterklaas zoals wij hem kennen - de eerbiedwaardige, bejaarde kindervriend uit Spanje, die brave kinderen beloont en stoute bestraft, die met een zwarte knecht, op een schimmel over de daken rijdt en via de schoorsteen of open raam of deur lekkers en speelgoed uitdeelt - die oude kindervriend schijnt een samenstelling te zijn van twee personen: een christelijke, historische en een Germaanse, mythologische. **
De historische figuur: Nicolaas, bisschop van Myra (Klein Azië); hij stierf op 6 december ca. 340 na Chr. Later werd hij vanwege zijn goede daden heilig verklaard, hoewel hij nu van de heiligenkalender is verdwenen. Ongeveer 200 jaar na zijn dood zijn er allerlei legendes over zijn persoon en goede daden ontstaan. Zo zou hij vele jongeren hebben geholpen, bijvoorbeeld door geld te gooien in het huis van een gezin met nette doch arme dochters die daardoor een bruidsschat kregen en fatsoenlijk konden trouwen. Dit vinden we terug in het z.g.n. ingooien (van o.a. pepernoten en snoepgoed (gouden muntjes van chocola)).
http://www.sint.nl/html/history/gfx/SintK.gif
Ook de vrijers en vrijsters van speculaas en de suikeren harten doen hieraan denken. In dit verband wordt het woord “goedheiligman” verklaard: het komt van “goet-hylik man”, wat “goed-huwelijks man” betekent, d.w.z. de man die zorgt voor een goed huwelijk.
Waar Zwarte Piet uiteindelijk vandaan komt, is moeilijker vast te stellen. Over zijn herkomst zijn vele theorieÎn. Zo bestaat er bijvoorbeeld een verhaal over Piter, een Ethiopische wees die als slaaf na zijn vrijlating uit dankbaarheid bij de heilige Nicolaas in dienst is gebleven.
In de 17e en de 18e eeuw was het mode bij de Europese elite om Moorse pages als personeel te hebben. Italiaanse jongetjes deden lange tijd hier dienst als schoorsteenvegers; ze kropen door de rookkanalen voor hun werk, vandaar de roe om de schoorsteen schoon te maken en de zak om het bijeengeveegde roet in te verzamelen (zie ook het boek “Levende bezems” van Lisa Tetzner).
SPANJE
Sint Nicolaas komt beslist niet uit Spanje, maar was zoals eerder gemeld bisschop van Myra. In mei 1087 hebben Italiaanse vereerders van Sint Nicolaas zijn gebeente van Myra naar Bari in Italië verplaatst. Bari in Italië was lange tijd in Spaanse handen en wie weet, heeft men vroeger Italië met Spanje verward.
STOOMBOOT
De aankomst per stoomboot valt misschien te verklaren uit de legende waarin Sint Nicolaas in nood verkerende zeelieden op zee redt; sindsdien is hij ook patroon van de zeelieden. Daarom hebben vele havensteden een Sint-Nicolaaskerk (Amsterdam, Kampen, Harderwijk, Edam, Monnickendam enz.).
http://www.sint.nl/html/history/gfx/SintF.gif
Sinds ca. de 13e eeuw is de viering van Sint Nicolaas in West-Europa algemeen en is hij de meest aanbeden heilige en patroon (“Sinterklaas patroontje” i.p.v. “Sinterklaas kapoentje”), d.w.z. beschermer van scholieren, huwbare jeugd, kooplieden, zeelieden, reizigers enz.
In de middeleeuwen werd er vóór de feestdag (=sterfdag) van de heilige Nicolaas van Myra (6 december) uit de arme kinderen van een stad een kinderbisschop gekozen plus assistenten (allen jongens). Deze kregen tot 28 december (“Onnozele Kinderen”) voedsel en geschenken, waaronder schoenen. De overige kinderen kregen geld en een vrije dag op 6 december feest te kunnen vieren. Het oudste bewijs hiervoor bij ons is te vinden in een stadsrekening van Dordrecht uit 1360.
Later gaat men alle arme kinderen trakteren, wat zich dan ontwikkelt tot een algemeen volksgebruik, waarin schoeisel als vindplaats van snoep en geschenken een grote rol gaat spelen. Sinds het eind van de 15e eeuw werden er begin december sinterklaasmarkten gehouden, die tot in de 19e eeuw traditie waren, hoewel er veel weerstand was vanwege het rooms-katholieke aspect. In de 17e eeuw is er zelfs een kinderopstand geweest tegen het verbod van het sinterklaasfeest. De jeugd kreeg toen haar zin, maar de sinterklaasmarkten op de openbare weg werden uiteindelijk verboden. Het feest werd alleen in de huiselijke kring gevierd als kinderfeest. In de 19e eeuw duikt de bisschop weer in het openbaar op. In 1888 is er sprake van een sinterklaasintocht in Venray. De eerste officiÎle intocht in Amsterdam stamt uit 1934.
Van lieverlede gingen ook volwassenen meedoen met het feest, vooral in de opbloei-jaren na 1945.
DE VIERING DOOR DE EEUWEN HEEN
Sinds ca. de 13e eeuw is de viering van Sint Nicolaas in West-Europa algemeen en is hij de meest aanbeden heilige en patroon (“Sinterklaas patroontje” i.p.v. “Sinterklaas kapoentje”), d.w.z. beschermer van scholieren, huwbare jeugd, kooplieden, zeelieden, reizigers enz.
http://www.sint.nl/html/history/gfx/SintE.gif
In de middeleeuwen werd er vóór de feestdag (=sterfdag) van de heilige Nicolaas van Myra (6 december) uit de arme kinderen van een stad een kinderbisschop gekozen plus assistenten (allen jongens). Deze kregen tot 28 december (“Onnozele Kinderen”) voedsel en geschenken, waaronder schoenen. De overige kinderen kregen geld en een vrije dag op 6 december feest te kunnen vieren. Het oudste bewijs hiervoor bij ons is te vinden in een stadsrekening van Dordrecht uit 1360.
Later gaat men alle arme kinderen trakteren, wat zich dan ontwikkelt tot een algemeen volksgebruik, waarin schoeisel als vindplaats van snoep en geschenken een grote rol gaat spelen. Sinds het eind van de 15e eeuw werden er begin december sinterklaasmarkten gehouden, die tot in de 19e eeuw traditie waren, hoewel er veel weerstand was vanwege het rooms-katholieke aspect. In de 17e eeuw is er zelfs een kinderopstand geweest tegen het verbod van het sinterklaasfeest. De jeugd kreeg toen haar zin, maar de sinterklaasmarkten op de openbare weg werden uiteindelijk verboden. Het feest werd alleen in de huiselijke kring gevierd als kinderfeest. In de 19e eeuw duikt de bisschop weer in het openbaar op. In 1888 is er sprake van een sinterklaasintocht in Venray. De eerste officiÎle intocht in Amsterdam stamt uit 1934.
Van lieverlede gingen ook volwassenen meedoen met het feest, vooral in de opbloei-jaren na 1945.
Zo, dat was weer even een leuk stukje lezen. Ik blijf Sinterklaas toch een geweldig feest vinden, dat we in Nederland (en daarbuiten) in ere moeten houden! Kerst heeft ook z’n charme, maar laat het de Sint toch niet verdringen!
Nu even een frisje hoor. Wil er nog iemand???
Liefs,
Carolina
Goeiemorgen !
Zo, ik ben weer helemaal up-to-date wat Sinterklaas betreft ! Dank je Carolina.
De goedheiligman is hier vannacht in ieder geval langsgekomen, want de schoen van m’n vriendin zit vol…vraag me toch af hoe hij binnengekomen is, want ik heb geen schoorsteen…![]()
De koffie staat i.i.g. weer klaar, net als verse croissantjes !
Fijne dag allemaal !
En bij deze ook een grote kan verse jus d’orange!
Mmmmmm heerlijk!
Hihihi, hier is de sint ook geweest, alhoewel… Ik vermoed dat het één van de vrouwelijke pieten was, want er zit alleen iets in de schoen van mijn vriend hahaha! ![]()
Fijne zondag allemaal!
Liefs,
Carolina
Hallo lieve mensen bij Wereldwijzer.
Leuk dat jullie een foto van me hebben geplaatst.
Ja ja Dave dat blijft toch een geheim onder mij en de Pieten,
dus doe geen moeite en blijf niet op. En Carolina, jou verrassing komt nog
wel en we blijven je columns met veel plezier lezen.
Zo zo wat ben ik toch blij hier in
Nederland te zijn. Wat ik en de Pieten ons af vroegen, hebben jullie nog
een verlanglijstje? Dat maakt het natuurlijk wat makkelijker voor ons, ik zou zeggen plaats het hier maar even.
Goed, dan ga wij weer eens verder met inpakken. We hopen
dat jullie nog leuke reizen tegemoet gaan en alvast prettige
feestdagen.
Sint en Piet :slywink:
Zo zo, zelfs de Sint heeft een plekje in zijn, naar ik vermoed, overvolle agenda gevonden om ons hier te bezoeken! Wat een eer! En dan lezen U ook nog eens mijn column!!! Wow!
Heb zojuist weer een nieuwe gepost! Hoop dat deze weer bevalt! ![]()
Ik word eerlijk gezegd zowat iedere dag wel een keertje verrast, op wat voor manier ook. Het leven zit vol verrassingen!
![]()
Nu even een glaasje fris!
Lust er nog iemand?
Liefs,
Carolina
Dag Sinterklaas,
Wat leuk dat u ons zelfs hier weet te vinden ! Welkom in het altijd gezellige WW-café !
Maar een verlanglijstje…tsjongejonge, wat moeilijk…om eerlijk te zijn heb ik alles al wat ik zou willen… Maar misschien is het mogelijk om uw stoomboot voor een aantal weken te lenen, zodat ik hiermee even op en neer kan naar Thailand ? :unibrow:
Het wordt wellicht wat lastig om deze in mijn schoen te stoppen, maar daar vinden we wel iets op…
Hahahahahahahahahahahahahahahahahahhahahaha
Zou de gezichtjes van die Thai mensjes wel eens willen zien, als er zo’n enorme stoomboot aankomt! Zou helemaal leuk zijn, als die natuurlijk volgeladen is met DE sint en zijn Pieten. ![]()
Enne… Als hij dan toch die kant opgaat, maak dan even een tussenstop in Cádiz!
Dat zou ik ook wel waarderen.
Zo, vandaag een heerlijk dagje buiten Jerez gehad met het werk: dagje teamworken. Wellicht komt daar nog wel een column over komende zondag.
De foto’s zullen gauw op mijn pagina verschijnen.
Nu lekker even een glaasje wijn. Wil er nog iemand???
Liefs,
Carolina
Een hele goede morgen!
De spieren van mijn schouders en bovenarmen voelen goed aan, d.w.z. ik voel dat ik hard gewerkt heb gisteren! Veul gesjouwd enzo, wauw! ![]()
Deze morgen gelukkig vrij, hoef pas vanmiddag te werken. Heerlijk. Nu dus eerst lekkere verse jus d’orange (de kan staat op de bar) en KOFFIE (ook daarvan staat de pot op de bar)! Tast toe!
Liefs,
Carolina
Zo, nog even een lekker kopje café con leche. Over een klein uurtje weer naar mijn werk… Lekker nog even genieten nu dus! ![]()
Liefs,
Carolina
Haha, die Thai schrikken zich rot als ze zo’n stoomboot Bangkok in zien varen !!! Denk dat ze hard wegrennen…
En een tussenstop in Cadiz moet dan wel lukken…geen probleem denk ik…even wat tapas eten en dan weer door naar Bangkok.
Nu nog half uurtje werken en dan zit het er alweer op…pak even een koud colaatje en dan gaan we er nog ff tegenaan…
grin Prettig dat de stoomboot ook even in Cádiz kan stoppen. Denk dat ik er dan even goed voor zorg stout geweest te zijn, zodat Piet me mee kan nemen naar Bangkok.
Hahahaha
Net terug van mijn werk, nu even lekker een glaasje amontillado (droge sherry). Voel de spiertjes van mijn armen goed van de drukke "werk"dag gisteren! Lekker gevoel is dat!
Nu dus ff relaxen! Kan ik nog iets voor iemand inschenken?
Liefs,
Carolina
komt erbij zitten
Una granizada de fruitponch… por favor :nod:
Cadiz, Bangkok…dan kunnen we ook nog wel even langs Igor in Guatemala en Arturo in Italie…
Nog meer plaatsen op deze aardbol waar we even een stop moeten maken ?
Voor mij vanavond een cappucino’tje…wil iemand nog wat pepernoten ?
PEPERNOTEN?! Jaaaaah, heerlijk! Die lust ik wel een paar!
Hier een fruitponch voor Igor en een cappucino voor Dave.
Ik neem nog een amontillado!
Kan best bij pepernoten!
Liefs,
Carolina