Wat is absoluut een must om in NL te bezoeken als toerist?

Ik woon in Zuid Spanje en wil volgend (voor)jaar Nederland bezoeken met mijn vriend. Hij is Spaans en ik kijk er enorm naar uit om hem “mijn land” te laten zien. Ik heb al verschillende dingen op mijn lijstje staan, maar ben benieuwd of er nog tips zijn.

Ik weet nog niet precies wanneer ik wil gaan. Ik denk dat voorjaar het beste is, ergens in de maanden maart t/m juni. Welke maand heeft jouw voorkeur???

Qua toeristische attracties staat duidelijk op nummer één DE EFTELING! Ik ben zelf altijd een fervent Eftelinggangster geweest (heb altijd in Eindhoven gewoond, dus dat was ook gemakkelijk te doen) en wil dat echt graag met hem delen. Nu ben ik benieuwd of er iemand wel eens overnacht heeft in het Efteling hotel. Dat lijkt me heel leuk om te doen, maar ik weet niet of het ook aan te raden is?

Verder denk ik ook aan Madurodam en gewoon lekker door het platteland rijden en tulpenvelden doorkruisen ofzo. Ik weet het niet precies, wil ook zeker niet alles gelijk in één keer doen uiteraard. Wat zijn verder nog tips, echte musts?! Die hoor ik graag!

Bij voorbaat dank voor je moeite!

Liefs,
Carolina

Keukenhof, De Wallen, Erasmusbrug, Deltawerken, Wadlopen, Panorama Tulipland, Panorama Mesdag, van Gogh Museum, avondje stappen in een amsterdamse homo-bar, bezoek aan een paleis, drielandenpunt etc

Nederland is een klein landje, maar je kunt er echt te veel dingen doen voor een vakantie van pakweg 2 weken.

Het ligt eraan wat je vriend leuk vindt. Misschien kan hij alvast wat aangeven.

Ik had vorig jaar bezoek van een Canadees, die wilde natuurlijk graag Amsterdam zien, dus daar rondgelopen, naar de wallen etc etc.

Maar tevens wilde hij naar Giethoorn, Volendam, Marken en Kinderdijk en Scheveningen.

Dit jaar had ik een Japanner op bezoek die wilde weer hele andere dingen zien.

Ze wilde natuurlijk ook naar Amsterdam, De Wallen etc.

Maar ze wilde heel graag naar de kaasmarkt in Gouda, naar het Rietveldhuis en het Nijntje museum in Utrecht en Kinderdijk. En ze wilde heel graag de kubuswoningen in Rotterdam van binnen zien en een molen van binnen, hiervoor had ik een werkende museummolen in Schiedam voor gevonden. En ze wilde heel graag pannekoeken eten in een pannekoekenhuis.

Dus ja ligt er maar net een beetje aan interesses verschillen.

Maar het makkelijke is natuurlijk…Ned. is klein dus met de auto ben je overal zo ! En ik heb echt veel gedaan met ze per dag !

Maastricht is ook echt een leuke stad om eens naar toe te gaan.
En als je naar Amsterdam gaat, heb je natuurlijk ook nog het Paleis op de Dam en wellicht het Anne Frank huis…of lekker toeristisch met de rondvaartboot…misschien Albert Cuyp markt…?!

Dank je voor de reacties! Zitten wel een paar handige tips tussen! Zoals bijvoorbeeld Scheveningen, die had ik nog niet op mijn lijstje staan en dat is zeker een aanrader. Amsterdam natuurlijk wel, maar dat hangt van onze vlucht af. Als die op A’dam is, gaan we daar naartoe, anders komt dat een volgende keer.

Overigens, ik ga dan misschien wel 2 weken, maar minstens de helft daarvan zal ik in mijn thuisstad doorbrengen om mijn vriend aan familie en vrienden voor te stellen. Dat is nog altijd het grootste doel van een eerste tripje samen naar Nederland.

Natuurlijk kan ik de rest van de tijd helemaal volproppen met leuke toeristische dingen, maar daar heb ik zelf eerlijk gezegd geen zin in. grin Bovendien, ik ben van plan vaker met hem naar Nederland te komen hoor. Wil ook nog wel wat dingetjes bewaren voor een volgende keer!

Voor die eerste trip zal de Efteling dus zeker bezocht gaan worden. Hoe denken jullie over het Efteling hotel, is dat leuk? Goed van kwaliteit? Leuk voor 2 nachten of is 1 nacht genoeg? Daar heb ik echt geen flauw benul van.

Daarnaast wil ik hem graag “onze” tulpen laten zien. Hoe kan ik dat gemakkelijk doen, zonder gelijk naar een toeristische trekplijster te hoeven. Oftewel, waar zijn mooie tulpenvelden?!

Liefs,
Carolina

Mijn vrienden uit Spanje vonden het ook erg leuk om gewoon lekker te fietsen,
door het Hollandse landschap, ik woon in West-Friesland, dus voor Spanjaarden genoeg te zien. (btw. West-Friesland ligt niet in het westen van Friesland, maar in noord-holland tussen Enkhuizen en Hoorn ;))

We hebben ook een dagje het zuiderzeemuseum in Enkhuizen bezocht.

Rij eens over de Lelystaddijk, dat vonden ze ook erg apart, aan beide kanten alleen maar water!

Ik weet niet of jou vriend wel eens eerder in Nederland is geweest, maar anders kan je hem natuurlijk altijd je oude basisschool laten zien, of een sportclub of iets in die richting, gewoon dat hij kan zien hoe jij bent opgegroeit.

Heel veel succes met het bedenken van activiteiten om te ondernemen,
en natuurlijk heel veel plezier met je vriend in Nederland.

Groetjes Laurita…

Hoi Laurita,

Dank je wel voor je tips, fietsen is een hele goede! Daar had ik nog niet aan gedacht, maar dat is eigenlijk logisch. Zal niet daar bij jou in de buurt worden, want dat is toch een beetje ver weg. :wink: Maar Noord Brabant is zeker ook mooi fietsen! Dus dat wordt leuk!

Het zal inderdaad zijn eerste bezoek zijn en natuurlijk ben ik van plan hem de plekjes van mijn Nederlandse leven en daarbij ook de plekjes van mijn jeugd te laten zien. Dat had ik ook al op mijn lijstje staan.

Dat zal onder de tijd vallen die ik in mijn stad wil gaan doorbrengen. Ik weet nog niet precies hoe lang dat wordt, maar ik denk dat ik minstens de helf misschien wel driekwart van de totale vakantie daar wil doorbrengen.

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Ik heb 18 jaar ongeveer in de Efteling gewoond, dus ik ken de omgeving op mijn duimpje. NAtuurlijk is het super om een nachtje in het Efteling hotel te logeren, maar ik weet niet of je van een beetje natuur houdt. Vlak naast de Efteling liggen de Loonse en Drunense duinen en dat is echt een super leuk gebied om per paard, fiets of te voet te verkennen en je kunt er zelfs bijna in slapen. Als je naast alle achtbanen en het sprookjesbos tot rust wil komen, dan moet je daar echt heen!

Veel succes met je trippie…

Groet Karin

PS: Woon je in Jerez de la Frontera ? Ik ben er van de zomer geweest. Super leuk plaatsje, vooral alle sherry bodega’s en niet vergeten de paardenschool.

Hoi Kaatje,

Dank je voor je reactie! Ik wil zeker in het Eftelinghotel overnachten! Ik zit te denken aan 2 nachten en dan 1 dag naar de Efteling, ik zie nog wel…

Ik woon inderdaad in Jerez de la Frontera, sinds april 2004. Als je meer over me wilt weten, kun je mijn columns hier op Wereldwijzer eens lezen of mijn website met weblog en foto’s bezoeken. Ben benieuwd wat je ervan vindt! En mocht je nog eens in de buurt komen, laat dan even wat weten! :wink:

Ik had zelf nog niet eens gedacht aan de Loonse en Drunense duinen. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Eindhoven, dus dat zou ik nog gewoon vanuit “thuis” kunnen doen. Ik ken ook nog wel mensen in die omgeving, wellicht dat ik ook wel een slaapplaats kan regelen. Leuk idee in ieder geval, daar rondfietsen!

Oh ja, wat me nu ook te binnenschiet is de bieschbosch. Daar ging ik vroeger altijd met familie naartoe. Huurden ze een bootje van waar we konden vissen. Was erg leuk. Weet iemand of dat nog steeds kan? Of dat je iets van een rondvaart kan doen?

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Wat je ook nog het, in de periode van mrt/juni, de dag waarop iedereen z´n zooi aan een ander probeert te slijten… Koninginnedag !! Bij voorkeur in Rdam of Adam waar de drukte het grootst is… daarnaast heb ik iemand uit het verre oosten een keer mee op fietstocht genomen (incl gratis NL K-weer) door het Park wat hoort bij Museum Kroller Muller te Apeldoorn/Hoenderloo. Lekker high op de hei…:biggrin:… Eindhove da sjekste !!

Gr.
Richard

Leuk Richard! Ja, Koninginnedag zal zeker ooit een keer bezocht worden, maar niet deze keer, want nu in april kunnen we nog niet gaan. Het wordt waarschijnlijk begin juni, of eind mei. Helemaal precies weet ik het nog niet.

Liefs,
Carolina

Hoi Carolina,

Ja je kunt inderdaad nog steeds met een fluisterbootje heerlijk door de Biesbosch varen en dan lekker picknicken op een verlaten stukje land. Volgens mij vertrekken de bootjes vanaf het plaatsje Doeveren, maar precies weet ik het niet.

Ik ga zeker op korte termijn je site bekijken want ik vind het een zeer mooi plaatsje in Andalusie wat m.i. een beetje worden onderschat als je het over Sevilla, Cordoba en Granada hebt. Het is uniek in zijn soort.

Tot later

Groet Karin

Jerez is zeker uniek in z’n soort! Een stad, maar met een dorps kern. Erg leuk, ik heb het hier werkelijk naar m’n zin!

Dat Biesbosch idee vind ik erg leuk. Staat nu ook op mijn lijstje. Wellicht nog niet voor de eerste keer dat we gaan, maar we zien wel… :slight_smile: Op die site trouwens ook een stuk gevonden over varen in de Biesbosch. Interessant!

Liefs,
Carolina

Zo, de reis is GEBOEKT! :smiley:

We gaan 1 juni naar Nederland en de 16e weer terug naar Jerez. Naast de vlucht heb ik ook al de Efteling geregeld! 2 Nachten hotel en 1 dag entree! Super tof!

Nu zou ik ook heel graag een kaasmarkt bezoeken. Heb deze site dus wel gevonden, maar weet iemand welke echt een aanrader is? Edam, Gouda of Alkmaar? Graag tips!!!

Bij voorbaat dank!

Liefs,
Carolina

Ola Carolina,

Ik het zelf 20 jr in Gouda gewoond en de kaasmarkt was er met alles erop en d´r aan, kaaswaag, outfitjes en heus kaaslopen… Ik heb het weleens gezien omdat er toen heel mooi kaasmeisje was… :redface:
Overigens heeft Gouda nog een leuke authentiek centrum…
Ik kan het es navragen of dat nog elke zaterdag is offe 1 x p/mnd ofzo?

Gr.
Richard

Hoi Richard!

Dank je wel, dat zou heel fijn zijn. Ben een beetje op internet gaan zoeken, volgens mij ben ik zelf heel vroeger wel eens in Alkmaar geweest, maar heel zeker weten doe ik het niet.

Gouda lijkt me in ieder geval heel leuk, zeker daar we hier Gouda kaas kunnen kopen en die dus ook regelmatig eten! :smiley:

Liefs,
Carolina

Hoi,

Omdat je in het zuiden wil blijven is misschien Den Bosch een tip. Het is een leuke stad, mooi oud centrum, je kunt er veel doen en een Bossche bol eten hoort er dan bij. Weet alleen niet of je vriend een zoetekauw is. Als ik buitenlands bezoek heb, ga ik daar vaak heen. Ik vind het zelf een erg leuke stad, en dan is het leuk om te laten zien. En Breda vind ik ook erg gezellig. Mijn 2 favoriete Brabantse steden (oei oei, mijn eigen stad hoort daar dus niet bij :o). En lekker de natuur in, maar die tips staan er al voldoende, maar ik denk wel een must.

Groetjes,
Barbara

Hoi Barbara!

Thnx voor je reactie, super tip! Had Den Bosch nog niet op m’n lijstje staan, maar heb het er nu op m’n programma bij gezet en ik ben er vrijwel zeker van dat we dit gaan doen. Is leuk met de trein vanuit Eindhoven en dan uiteraard een lekkere Bossche Bol gaan eten bij Jan de Groot! Een MUST!

Breda vind ik ook een geweldige stad, maar dat gaat deze keer nog niet lukken. Dat zou ik graag eens in ferbuari doen, met carnaval! Want als ik carnaval in NL vier, doe ik dat in Breda! :slight_smile:

Ik begin al een aardig lijstje te krijgen, de planning raakt al aardig vol!

Liefs,
Carolina

Hoi,

Hoor ik nu Den Bosch?
Ik heb zelf 3 jaar in het prachtige centrum van Den Bosch gewoond.
Mooie oude stad en een rondvaart over de binnendieze is zeker de moeite waard. Leuke straatjes aan de oost-en west kant van het historisch centrum met gezellige eettentjes en leuke Branbantse kroegen (Bourgondisch).

Ook de woensdag en de zaterdagmarkt is leuk (zaterdagmarkt is wel erg druk). En vergeet natuurlijk een bezoek aan het Sint Jans Katherdraal niet, gevold door bezoekje aan een kroeg aan de parade.
En natuurlijk Jazz in Juke town (eind mei begin juni), geweldig evenement,
net zoals theater boulevard, meestal is dat in augustus.
Zo…dat was weer even genoeg over, “mijn stad”.

Groeten,

Xander

Hey Xander,

Dat zijn goeie tips voor een dagje Den Bosch! Top! Dank je wel! Op de site die je vermeld hebt, zie ik alleen niets over die rondvaart (of ben ik nu heel scheel?!), maar dat lijkt me juist heel leuk! Heb ik namelijk nog nooit gedaan.

Uiteraard hoort bij een bezoekje aan Den Bosch ook een bezoek aan de Sint Jan en de parade! Dat staat sowieso al op de planning.

Welke dag ik naar Den Bosch ga weet ik nog niet, maar het zal zéker niet in het weekend zijn. Daar houd ik zelf niet van, bovendien is het weekend handig om familie te bezoeken (die door de weeks moeten werken).

Heb je nog meer info over dat Jazz in Juke town? Wij zijn namelijk begin juni dus in NL (1 t/m 16), het ticket is geboekt, dus wellicht kan ik daar nog rekening mee houden. Klinkt leuk in ieder geval!

Liefs,
Carolina