pangandaran op west-java, aan de kust mag je zeker niet overslaan. Veel relaxer dan Bali. accomodaties in alle prijsklassen. Aanrader mini-tiga van een francaise. wij betaalden 2 jr. geleden nog 100.000 rp. voor een kamer, Adams is ook goed, duitse eigenaar, schoon maar wel wat duurder, zo’n 400.000 rp… leuke is dat de prijzen in Ind. per kamer en niet per persoon zijn, dus of je er met z’n tweeen of vieren in duikt maakt voor de prijs niet uit., ook mini-tiga voor de budget reiziger is hiervandaan te boeken.
Als je niet afdingt kijken ze heel raar, ga ervan uit dat als je 50% af kan dingen de handelaar nog een heel goede verdienste aan jou heeft. Mij hebben ze destijds aangeraden om tot 75% af te dingen, maar dat gaat me veel te ver.En ook in sommige grote supermarkten kan je afdingen op bv. (zelf gedaan bij Carrefour) een grote waterdispenser waar er nog 1 van was en geen garantie erbij. Hetzelfde bij Lotte voorheen Makro
De discount was leuk meegenomen.
Als toeristen betalen wat ze daar vragen, zullen de prijzen snel gaan stijgen. Het beste is eerst orienteren wat iets ongeveer kost. 10% bieden van wat men vraagt bij de tempels is een goede start. Als je op 50% uitkomt dan zwaait de hele familie je uit.
Dit geldt uiteraard voor de bedragen die GIDSEN bij tempels vragen. Er zijn ook toegangsprijzen voor sommige ‘toeristische’ tempels als Ulu Watu, Batukaru en de Sanggeh Monkey Forest, en die prijzen staan gewoon vast.
Er wordt ook wel een donatie op prijs gesteld bij div. tempels.
Ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend dat je geld doneert bij een tempel, kerk of een moskee. (Als je er niet komt om te bidden, maar als toerist.)
Als je in Bali bent en zeker in Benoa of Sanur. Een trip naar het eiland Lenbongan te gaan. Gewelddig. mooie stranden schoon water in de tour zit ook snorkelen. En nog mooier is een paar nachten te blijven. Vanaf Sanur zijn diverse mogelijkheden. Het eiland is zo veilig er zelfs geen politie.
veel plezier Frank
Danau Batur is ook heel mooi, vooral vroeg in de ochtend als er nog niet veel toeristen zijn.
Verder Goa Lawah bij zons -ondergang heeft iets mystieks
Haal a.u.bl. het zeer oude nieuws weg !!
Garuda is nu een prima vlieger. Service is ook prima. Als zelf domme dingen doet
is dat niet de schuld van Garuda ! Jouw eigen gedrag is vaak ook bepalend
voor hetgeen je ontvangt.
Fran.:kus:
Haal a.u.bl. het zeer oude nieuws weg !!
Garuda is nu een prima vlieger. Service is ook prima. Als zelf domme dingen doet
is dat niet de schuld van Garuda ! Jouw eigen gedrag is vaak ook bepalend
voor hetgeen je ontvangt.
Frans: :dag:kus:
12-09-2011
De domme gedachte dat het pingelen tot 50% kan zijn siert u niet.
Kijk in de ogen en bedenk dat ook jouw “handelspartner” graag wil eten.
Vergeet het advies van Dhr. Balkenende ! Niet weer V.O.C. !! Google naar
Bondalem N. Bali of erger nog Rawah Gedeh Java. Leer van de geschiedenis.
Frans. :beef::mad:
12-09-2011
De helft van de prijs betalen van wat de handelaren, vragen is wel door de toeristen gekomen.
Pingelen vind ik persoonlijk een naar woord. Als de toerist zich normaal gedraagt, en niet voor een dubbeltje op de 1ste rang wil zitten stijgen die prijzen ook niet zo abnormaal. Kijk alleen maar naar de accijns van alcohol, ik heb er geen last van. 1 vind het niet zo lekker, en 2 heb mijn eigen adresje wel als er visite komt. De verliezer in dit geval is het land, en de toerist die heel lang heeft moeten sparen om zo,n reis te maken, een glas wijn bij het diner ? is niet te betalen voor een normaal budget! en daar op afdingen gaat niet.
Mijn Balinese buren gaven de raad om tot 50% te gaan ,de handelaar heeft dan toch wel winst genoeg ,en zij kunnen het weten, runnen een warung.Voor de goede orde ik woon 10 jaar op Bali, en Balkenende heeft hier niets mee te maken met z,n VOC mentaliteit.
Ik schrijf uit ervaring dat is wel heel anders en ben ook geen toerist.
Tuurlijk wil iedereen eten, maar wel binnen grenzen. Als de vrouw naast me in de bemo 2000 rp betaalt, dan ga ik voor hetzelfde stukje met de bemo geen 20,000 rp betalen. Heeft niks met VOC te maken, maar met gezond verstand.
UITERAARD betaal je als toerist vaak iets meer dan de locals. Maakt niet uit. Maar er zijn grenzen.
En vergeet niet: ‘tawar’ is een normaal Indonesisch woord, net als ‘boleh kurang’.
Precies Jenny zo denk ik er ook over. Mij kennen ze nu wel op de Bemo.s maar in het begin betaalden locals 1000 rp, en van mij wilden ze 10.000 rp. Dat vind ik dan minder.
En idd tawarren moet ,als je het niet doet wordt je uitgelachen.
Ligt het niet aan je huidskleur? Als totoh of buleh wordt je sowiso anders behandeld …
Het vervelende is dat je continu lastig gevallen wordt, op het strand, op de weg en eigenlijk overal…:mad: Bali is niet Indonesië.:slapen:
Kom Sumbar, elk Indonesisch eiland is anders… En Bali is net zo min (of net zo veel!) Indonesie als Flores of Sumatra.
Bali is slechts minder dan 1 % van Indonesië en is het hoofddoel van alles wat met toerisme te maken heeft. Vraag aan een Nederlander wat Indonesië is en het antwoord is BALI! Jammer maar helaas…
Dat ligt niet aan Bali, dat ligt aan de bekrompenheid van onze landgenoten!
Maar goed, kijk naar de berichten op dit forum, alleen Bali en Java zijn interessant, en dan ook het liefst altijd dezelfde steden, bezienswaardigheden en restaurants. Lekker veilig.
Het voordeel is: mooie gebieden zonder al te veel toeristen elders in het land