Wereldreis voor onbepaalde tijd.

Hoi Allemaal,

in de periode van Oktober 2014 ben ik van plan samen met een vriend van mij op wereldreis te gaan voor onbepaalde tijd. En ons eerste deel van deze reis brengt ons van Guatemala naar Rio de Janeiro in Brazilië. Uiteraard willen we daar rustig de tijd voor nemen lekker veel duiken en golf-surfen en onderweg werken om het allemaal te bekostigen.

Uiteraard begint de voorpret nu al met het bedenken wat we nou eigenlijk willen en uitzoeken of het kan en of het slim is. Ons eerste plan is om in Guatemala een auto te kopen (een 4x4 uiteraard) en daarmee naar Rio te rijden.
Is er iemand die iets weet over het kopen van een auto in Guatemala? Aangezien het nogal een eind rijden is met de auto moet deze wel goed zijn maar we reizen low budget dus mag het ook niet veel geld kosten. Iemand hier ervaring mee?

Met deze tocht zullen wij een heleboel landen door kruisen (Guatemala, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Chili, Argentinië, Paraguay & Brazilië).

Nou heb ik al begrepen dat de grens tussen midden en zuid-Amerika bij Panama een probleem factor is en dat je dat beter met de boot kan doen. Kan dat ook met een auto? dit kan ik namelijk verder nergens vinden op het internet.

Vanuit Rio willen wij doorvliegen naar Hawaï om daarna naar Nieuw Zeeland te vliegen en vandaar naar Thailand. In Thailand lijkt het ons het best om vanuit daar uitstapjes te maken naar andere landen(Indonesië, Maleisië, Laos, etc.) Een soort “thuis basis” als het ware. (is dit slim?)

Na zuid oost Azië zaten we te denken aan China en Tibet en terug met de transs… express…

Er is alleen 1 vrij groot probleem. Gezien de omvang van de reis past de hele reis nooit in 1 jaar het wordt denk ik al een aardige klus om dit in 2 jaar te doen. Dus een rond de wereld ticket is niet voordelig ben ik bang. Maar intercontinentale vluchten zijn duur, daarom is het wel prettig dit vooraf te betalen. Heeft iemand hier een oplossing voor? is bijv. boeken van te voren in Nederland een optie en dan een ticket zonder datum ofzo? of zouden we beter in Brazilië zelf naar het vliegveld kunnen gaan voor ons ticket naar Hawaï? etc.

heel erg bedankt voor het lezen van dit bericht

Hi en welkom op het forum!

Allereerst: geweldig plan! Super, meteen den als het kan

enkele dingen die me zo at random opvallen

• als je niet weet exact hoe lang je wilt gaan, zou ik me zeker niet zo druk maken om de kosten/mogelijkheden voor een RTW ticket. Alle round-the-world tickets met Zuid-Amerika erin, zijn vrij duur. Denk aan 2.000 a 2.500 euro en meer. Terwijl een retourtje Rio bv ‘maar’ 600-800 euro is. Dan gebruik je de terugreis gewoon niet. Hou er rekening mee dat vliegen van en naar Zuid-Amerika gewoon duur is. Daarom punt twee
  • om geld te besparen op je beginkosten (vliegtickets etc) kun je kijken naar andere mogelijkheden. Waarom bv Guatamala? NL/BE/DE naar Guatamala is volgens mij vele malen duurder dan bv naar Mexico City of Cancun. Ook kun je kijken of het voordeliger is om vanuit Mexico naar Hawaii te vliegen dan van Rio naar Hawaii. Dan zou je je begin reis omdraaien en starten in Rio en eindigen relatief dichtbij de USA (en ik denk/gok dat het dan makkelijker is om op Hawaii te vliegen)
  • visa. Je begint nu op een continent waar je geen visa voor nodig hebt en je wilt eindigen in landen waar je strenge visa eisen hebt en tussendoor nog een werkvisa nodig hebben voor Nieuw Zeeland. Misschien handig om ook daarvoor de opties te bekijken voor anderom reizen. Op je gemak je visa aanvragen in NL en met de treinreis beginnen
    *auto rijden in Zuid-Amerika. Een deel van je route gaat over de PanAmerica Highway. Ik zou even lekker gaan googlen (in het engels) naar tips, reisverslagen etc. Veel mensen doen die route met een ter plaatse aangekochtte auto en posten veel tips en links op hun site. Al die mensen moeten met hun auto ook op de boot van Panama naar Colombia dus niets is onmogelijk
    *werken. Ter plekke werken voor inkomen zal moeilijk zijn. Zuid en Midden Amerika en ook in Azie zijn 3e wereldlanden waar ze (bijna) niet zitten te wachten op een gringo die hun baan inpikt. Misschien kun je wooffen of homestay/farmstay werk doen voor kost en inwoning. TEFL is misschien een optie als je dat ziet zitten. Nieuw Zeeland/ Australië kun je wel werken maar ook dat lijkt me geen vetpot, denk aan schaapscheren en bardiensten draaien. Daarvoor moet je een werk visum hebben.

*algemeen voorbereiding: ik zou eens een spreadsheet maken met een tabel met alle landen die je absoluut graag wilt zien en welke landen je ook wel graag wilt zien omdat ze op de route liggen. Dan kun je aan de hand van reisroute/bezienswaardigheden een schatting maken hoeveel tijd je ergens kwijt zult zijn. Kijk ook naar de beste periodes om te reizen in een land en wanneer regenseizoen/moesson is. Dit zal belangrijk zijn voor je reisrichting en tempo, omdat je niet ergens vast wilt komen te zien vanwege het weer. Zeker niet met je auto. Als je dat allemaal op een rijtje hebt, kun je een schatting maken hoeveel elk land kost, wat je startup kosten zijn en hoeveel geld je dus nodig hebt om alles te doen wat je wilt.
Aan de hand van die uitkomst kom je misschien tot de conclusie dat je 5jr onderweg zult zijn of nog zeker 3 jr moet sparen (of niet) maar dan kun je je plannen aanpassen zodat het wel voor jullie gaat werken

verder
*thailand als basis lijkt me niet verkeerd. er zijn veel goedkope vliegtickets maar ook in Azie moet je de afstanden niet onderschatten. OOk hier geldt weer: reisverslagen lezen van anderen en reisorganisaties. wat is logisch? wat is handig.

• tibet: prachtig geweldig fantastisch en onvergetelijk. Ik raad iedereen aan om China-Tibet-Nepal te doen en niet Nepal-Tibet-China. Dit vanwege de hoogte, de moeilijkheden voor een permit en de algemene route qua uitzicht.

dat was het wel zo’n beetje wat me te binnen schoot. geen concrete antwoorden maar ik hoop dat je hiermee een stukje verder komt.

Dat kom ik zeker enorm bedankt voor je uitgebreide reactie,

ik ga zeker even kijken naar de reisverslagen van de Panamarica Highway enorm bedankt ook voor de tips wat betreft de vliegtickets naar zuid Amerika toe maar ik ga de reis niet andersom doen i.v.m. dat zuid Amerika duurder is en ik liever dan daar ben met nog een hoop centjes in me portemonnee dan wanneer ik er al een hoop heb uitgeven in Azië.

bedankt voor je tips ik heb inderdaad nog een hoop uit te zoeken maar ik weet nu wel een beetje waar ik moet zoeken.

Bedankt,

Klinkt erg gaaf allemaal.

Wat losse opmerkingen van mijn kant.

Zelf rijden klinkt leuk maar onderzoek ook zeker de mogelijkheden van bussen en ander openbaar vervoer. De afstanden zijn enorm groot en waarschijnlijk niet altijd goed bewegwijzerd. Ritten van 12 uren, 20 uren, zijn niet raar in die regionen. Wil je dat allemaal zelf rijden? Of toch liever in een bus hangen, filmpje kijken, tukkie doen, niet de weg hoeven opzoeken? (Nachtbussen zijn ook een optie).
Wellicht zijn bussen ook veel goedkoper dan zelf rijden, dat weet ik niet zeker maar lijkt me wel.

Mocht je toch echt zelf willen rijden, voor zover ik op internet lees zijn de minst elektronische versies van Landrover en Toyota het handigst om door van die stoffige landschappen te rijden. Behalve de Panamerican Highway, kun je ook info over self-drive zoeken in Afrika-blogs; veel mensen rijden daar zelf rond met 4x4’s. In die blogs kun je waarschijnlijk ook tips lezen over waar je op moet letten bij aanschaf van een 4x4. Het lijkt me ook essentieel dat je een beetje handig bent en veel reparaties zelf kunt doen.

Als je nog geen Spaans spreekt, leer dat dan van tevoren (of start je reis met minstens 3 weken les). Zeker als je zelf gaat autorijden, is dat wel erg handig, om de weg te kunnen vragen, of hulp te kunnen vragen wanneer er iets mis is met de auto. Ook werk vinden is natuurlijk makkelijker als je de taal van het land spreekt.
Voor Brazilië wordt dat dus alweer lastiger.

Wat je nog moet uitzoeken is de maximale tijd die je per land kunt verblijven op een toeristenvisum, en of je er mag werken (of dat je dan zwart werkt…).
Inderdaad zul je de meeste kans hebben om te werken in een bar of hostel (waarschijnlijk alleen tegen gratis kost en/of inwoning), of als leraar Engels (maar dan voor lokaal salaris,… ik verdiende ongeveer 2 euro per uur in Peru… meer info op mijn website > Travel > Round The World 1997 > Teaching English in Peru). Je hebt meer kans op werk met werkervaring als leraar Engels en goede referenties, en een diploma (TEFL of anders).
Gezien jullie geringe budget en wilde plannen ;), lijkt het me geen overbodige luxe om te investeren in een TEFL-opleiding zodat je onderweg meer kans hebt op werk, ook in Azië.

Ik heb geen idee of Hawaii makkelijk te combineren is met de landen die jij noemt. Misschien zijn de Gili eilanden handiger.

Vanuit Thailand ‘uitstapjes’ maken lijkt me wat optimistisch en omslachtig (veel dubbel reizen), let ook op hoe het zit met Thais visum.
Vanuit Singapore gaan ook veel goedkope vluchten door heel Azië. Maar wat me logischer lijkt is een soort rondje maken door Azië zodat je minder dubbel reist. Daarvoor kun je inspiratie opdoen in andere reisblogs en in bijvoorbeeld de Lonely Planet South East Asia reisgids.

Vergeet ook niet uit te zoeken hoe het zit met je inschrijving in Nederland, je ziektekosten etc. Haal een speciaal boekje over lange reizen plannen bij een grote boekhandel of bij www.joho.nl.

Let bij de volgorde ook op klimaat.

Kijk ook op www.backpackgek.nl, zij reizen met enkele-reis tickets.

En ook via mijn handtekening vind je veel tips over het voorbereiden van een lange reis.

Als ik jullie was, zou ik ook goed afstemmen wat je doet als het even niet loopt tussen jullie. Je gaat samen het onbekende in en zit 24 uur per dag op elkaars lip.
Zijn jullie het eens dat je af en toe een dag, week of langer ieder je eigen weg moet kunnen gaan? Dat jullie misschien een stuk samen kunnen opreizen met andere mensen? Of dat je misschien onderweg ontdekt dat het echt niet werkt? Als je dat soort dingen van tevoren bespreekt, geeft dat wat meer rust en durf je eventuele conflicten ook gewoon te laten gebeuren in plaats van dat je ergernissen opkropt.

Tot slot: wat nu niet lukt, kun je ook later nog bezoeken als losse vakantie, of met een nieuwe reis. Niet alles hoeft perse nu toch?

Veel succes met alle plannen!

Hoi Kilum, wat een stoer plan! Ik heb een hoop reisverslagen, forums en websites gelezen voor de voorbereiding van mijn reis van een jaar of twee en ik sluit me helemaal aan bij bloem en cecilia wat betreft het RTW-ticket, de route en bestemmingen (i.v.m. betaalbaarheid, maar ook: kwaliteit boven kwantiteit, en je kunt altijd nog eens “los” gaan naar een plaats die nu niet past :D), het tegen betaling werken onderweg, de taal (!), en het samen reizen…

Ook ik wil echt eerst naar Zuid-Amerika en dan pas naar Azie en Afrika. Na veel lezen en denken heb ik besloten om gewoon op en neer naar Zuid-Amerika te gaan (15 maanden), even bij te komen in Europa en daarna Azië(-Afrika) als “nieuwe” reis te zien qua vliegtickets. Dat is lekker ontspannen omdat je nergens heen hoeft zo, en het kan veel goedkoper zijn dan RTW, al ligt dat wel een beetje aan je exacte plannen. Kijk anders ook eens bij combi-tickets van het WTC…

Helaas kan ook ik niet helpen met de vragen over het huren van een auto en het rijden daar, het lijkt me zeker een geweldig avontuur! Maar het is wel handig om dan goed op de hoogte te zijn van benodigde documenten bij grensovergangen, veiligheid in bepaalde gebieden en steden, en alle kosten die erbij komen kijken. Het gedrag van de politie, mogelijke schade / ongevallen en onderhoud onderweg zijn denk ik ook dingen om ergens in je achterhoofd te bewaren. De taal is ook hier wel redelijk onmisbaar :). Op het lonelyplanet forum kun je hier vast wel wat over vinden (zoek anders eens op "motor’ ipv “auto”, het idee zal ongeveer hetzelfde zijn)

Anyway, hoe de reis er ook uiteindelijk uit mag gaan zien: heel veel plezier met de voorbereidingen en laat het zeker weten als er een definitief plan ligt!

Enorm bedankt voor alle uitgebreide antwoorden,

het reisplan lijkt wel met de minuut te veranderen (misschien wel bekent) we zijn inderdaad afgestapt van het idee van de auto aangezien het inderdaad te duur is en we beide te weinig weten van techniek voor het geval hij kapot gaat dus zal onze beste vriend de bus/ boot worden. We hebben inmiddels iemand gesproken van Kilroy en we kunnen een heel eind komen met RTW tickets.

de reisroute is nu in ieder geval bedacht en klaar. Het hoe en wat van verschillende landen natuurlijk nog lang niet.

nogmaals bedankt voor alle tips en reactie’s

Kilum

1 like

Ik ga de panam in 2013 doen. Andere reizen daarna.

Djin