Enkele zeer concrete vragen ivm wereldreis

Hallo,

de kogel is door de kerk ; we gaan van start met de voorbereidingen voor onze wereldreis !
Maar er zijn een aantal vragen die we ons stellen en waarop allicht de alhier aanwezige mensen het antwoord kennen.
Om nog heel even de context te schetsen :

• voorziene aanvang juli 2010 voor een periode van één jaar
  • 2 volwassenen en één zoontje van 4,5 jaar oud (op het ogenblik van vertrek)
  • het traject dat we voor ogen hebben : vertrek met een voertuig (dus overland) vanuit België en vervolgens Oost-Europa richting Turkije, Syrië, Jordanië, Golfstaten, Iran, Pakistan, India, Nepal, Tibet, China, Z-O Azië, Australië en eindigen in Z-Amerika.

Nu onze vragen :

• welk type van voertuig is aan te raden ttz één dat voor zowel pistes, slechte wegen en hooggelegen gebieden geschikt is (mobilhome, 4X4 …)en met welke uitrusting ? (extra watertank, protectie, …) Mss vermeldenswaard dat ik in het bezit ben van een rijbewijs “C” (voor vrachtwagens - stemt wschl overeen met in Nl “groot” rijbewijs)
  • welk is de beste manier om vanuit Dubaï in Iran te raken ? cargo, ferry …? duurtijd, prijs, praktische modaliteiten, welke maatschappij eventueel …?
  • overtocht tussen enerzijds de eilanden in Z-O Azië en anderzijds tussen Indonesië en Australië ; vragen idem als hierboven
  • en vervolgens de overtocht tussen Australië en Z-Amerika (bijv. naar Lima)
  • wanneer valt het regenseizoen en is dit een absolute belemmering ?
  • zijn er bijzonder gevaarlijke landen i.c. te vermijden met een kindje ?
  • welke zijn in het bijzonder de problemen om in China rond te rijden (onleesbare richtingaanwijzers, …) ?
  • in welke mate en/of hoe kun je in contact blijven met consulaten/ambassades ?
  • zijn er nog dingen waar we absoluut niet aan zouden gedacht hebben …? (veel allicht, dus alle tips zijn welkom)

We zijn ervan overtuigd dat de ervaringen van anderen van onschatbare waarde kunnen zijn (en veel beter dan wat in reisboeken terug te vinden is) en hopen dan ook talloze reacties en tips die ons kunnen helpen onze droom te verwezenlijken.

Ik kan jullie inhoudelijk niet echt adviseren, maar wel een paar interessante boeken aanbevelen. De onderste heb ik zelf veel gebruikt, maar dat is al weer een jaar of tien geleden. De gids is steeds opnieuw geactualiseerd. De links zijn van bol.com.

http://www.bol.com/imgbase0/thumb/BOOKCOVER/FC/9/0/6/8/3/9068324772.gifGrote reizen met kleine kinderen
M. van Orden & Femmie Goudswaard

[

http://www.bol.com/imgbase0/thumb/BOOKCOVER/FC/9/0/7/6/8/9076888582.gif

](http://clk.tradedoubler.com/click?a=1554764&p=67859&g=17297694&epi=1001004002730829)Kids ver op reis http://www.bol.com/imgbase0/thumb/BOOKCOVER/FC/9/0/3/8/9/9038917597.gifHandboek voor de wereldreiziger
Frans Timmerhuis

http://tds.tradeshopper.nl/linkgen/single/images/spacer.gif

Op www.gezinsvakantiewijzer.nl/reistips staan mogelijk meer tips waar je wat aan hebt.

:vak01:

Hallo aanstaande wereldreiziger,

We vertrekken op 1 juli voor een wereldreis van een half jaar met een kind van 2,5 jaar. De gevaarlijke landen heb ik in kaart gebracht door de reisadviezen van NEderland en Belgie op een kaart aan te tekenen en daar het soort risico aan gegeven. Aangezien de wereld in beweging is. Zelf ben ik bij de start begonnen met het in kaart brengen van risicogebieden en de gebieden die we graag willen bezoeken, houd ik sindsdien maandelijks bij. Voor het reizen in het midden-oosten heb ik me ook gericht op de consulaten en hen gevraagd naar reismogelijkheden in hun land.
Verder kan ik je na 1 januari eea vertellen over het reizen met een klein kind en wat tips geven.
succes en veel plezier met de voorbereidingen. Dat is echt geweldig.
Sietske

Wow klinkt super! Kan jullie niet echt helpen met je vragen… behalve doorverwijzen naar het Lonely Planet forum. En misschien helpt het als je je vragen ook stelt op de forums voor de diverse landen; niet veel mensen kijken op zo’n algemeen onderdeel als ‘wereldreis forum’.

Wij zijn druk met de voorbereiding van onze wereldreis per auto, vertrekken begin okt. naar zuid amerika. Een aanrader is het boekje Hinter dem Horizont van Gerhard Rötzer.ISBN 3-938664-08-8
Is wel in het duits maar hij geeft heel veel nuttige tips. Hij heeft ongeveer jullie reis gemaakt in een andere volgorde. Wij hebben zelf 2 personen een Toyota Landcruiser 105 omgebouwd tot Camper.
Veel plezier met voorbereiding

Ronald

Nog twee sites waaqr veel praktische info staat zijn www.2nomads.nl en www.landcruising.nl beide sites van overlanders die momenteel de wereld rond trekken.

Groet Ronald

Hallo,

Voor reizen met kinderen hier een website die is gericht op reizen met kinderen misschien kunnen ze je daar verder helpen

gr van Moira

Had je ook al gedacht aan scholing voor je kind? Want vanaf dat hij 5 jaar wordt, mag hij maar 5 uur "spijbelen"van school.

Ik ben zelf ook aan het kijken om met mijn drie kids een grotere reis te gaan maken, vind Azie wel erg mooi, en ik denk dat kinderen er erg veel van leren.

Maar ik zou hen dan zelf les moeten geven via de wereldschool, dit kost je 5 dagen per week, zo’n 3 uur per dag. Ze hebben dan wel gewoon ook de vakanties die je hier hebt, maar die kun je een beetje flexibel indelen.

Of je moet een goedgezinde school hebben, die ermee instemmen om via mail etc. te zorgen dat je kind gewoon door kan ontwikkelen op schools niveau, mischien is dat niet eens zo moeilijk omdat hij nog in groep 1/2 zal zitten toch?

Hier heb ik het over drie kids van 7, 12 en 14 jaar, dat heeft “ietsie” meer voeten in de aarde. Maar het lijkt me fantastisch om een maand of acht zo intensief met je gezin bezig te zijn, en veel mooie (en minder mooie) dingen te beleven.

Veel succes verder!!! En heb een mooie tijd

op deze mailing list krijg je veel info over verre reizen en ook over de voertuigombouwing en voertuigvragen.

Hallo,

eerst en vooral, bedankt voor alle reacties.
We zijn intussen een jaar (en veel gepieker …) verder en … we gaan tóch nog steeds op reis. Maar we zijn wel heelwat minder ambitieus in die zin dat we ons gerealiseerd hebben dat ons eerste idee om heelwat redenen niet haalbaar zou zijn. Vooral de onveiligheid was een grote zorg : ons zoontje van nu 4,5 jaar gaat mee en we zijn geen van beiden erg happig om in gevaarlijke situaties terecht te komen. Dus hebben we enkel landen gekozen waarvoor de reisadviezen geen speciale veiligheidsrisico’s vermelden.
Daardoor ziet onze reis er helemaal anders uit : we gaan met het vliegtuig naar Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, Verenigde Staten, Peru, Chili en Argentinië. De voorziene reisduur zal naar schatting 9 à 10 maand zijn.
Deze formule valt wel duurder uit (maar is ook veel “gemakkelijker”).
Nu wordt het wel héél concreet : onze werkgevers zijn verwittigd én gaan akkoord en we hebben al massa’s contacten gelegd op de diverse bestemmingen waardoor het meeste al min of meer georganiseerd is. Deze week vragen we onze paspoorten aan en vervolgens regelen we de overige paperassen (bijv. e-visitor voor Australië e.a. …) Voor een aantal landen in de lijst volstaat overigens gewoon een paspoort. Ons huis staat te huur maar we houden er wel rekening mee dat het mss niet zal verhuurd geraken, maar goed, we zullen zien.
Zo, dat is dus de actuele stand van zaken, zoals men dat pleegt te zeggen.

hey pietac,

fijn voor jullie dat je de knoop doorgehakt hebt. het moeilijkste heb je achter de rug lijkt me. Allez, bij ons was dat allessinds zo.
Ikzelf kan je geen advies of tips geven. De loopbaanonderbreking is bij ons aangevraagd en juli 2011 (wat nog heel lang is) vertrekken we voor 1 jaartje.

jammer dat jullie zuidoost azie laten liggen. Voor zover ik er ervaring heb (thailand en indonesie) is dat wel goed te bereizen met kinderen .

veel succes en geniet van de voorbereidingen.
groetjes ellen

Ik ben het eens met mijn voorganger, Zuidoost Azië is goed te doen met kinderen (Peru is wel een stuk gevaarlijker dan bv. Laos!), maar ik kwam zelfs in Afrika reizigers met kinderen tegen. Wellicht later nog eens… De andere landen zijn natuurlijk ook fantastisch, en met zelf eten koken kun je al een hoop geld besparen.

Hoe dan ook, fantastisch dat jullie je droom waarmaken, heel veel plezier en veel foto’s maken!

Cécile

1 like

Dikke aanrader!!!

Het klinkt fantastisch. Hoewel ik nog geen kind(eren) heb is het voor mij/ons al erg moeilijk om de knoop door te hakken. We zitten op het randje. De huur is opgezegd en door omstandigheden is de baan ook al bijna automatisch opgezegd. Maar… bij het regelen van een wereldreis… waar begin je mee?!

hey loafer,

het moeilijkste lijkt ons de knoop doorhakken. Eenmaal je dat gedaan hebt gaat alles vanzelf.
Mijn man heeft loopbaanonderbreking genomen en midden juli 2011 vertrekken we voor 1 jaar.

*Zowieso kan je niet alles doen dus bekijk voor jezelf welke landen je zeker heen wil en welke je aan lijken te trekken. Van hieruit kan je een route distileren.
*langdurige reisverzekering is nodig. jaarpolis is 3 maand aaneengesloten geldig, nadien betaal je je jaarpolis + x aantal maanden dat je langer als 3 maand blijft
*blijf aangesloten bij je zorgverzekering om in orde te zijn

• in Belgie kan je loopbaanonderbreking aanvragen, dit kan je zien op de website van de RVA of info verkrijgen bij je vakbond
    *pas op als je iemand in onderhuur in je huis neemt. eens informeren want kan moeilijkheden opleveren om ze hun contract te laten nakomen of nadien uit je huis te ‘zetten’
    *klimaat per werelddeel en land nagaan.
    *je kan voor elektriciteit, gas en water een leegstandtarief aanvragen (zo betaal je maandelijks minder en hoef je het niet af te sluiten)

Voorts lezen wij reisgidsen vanuit de bib om ons een idee te vormen welke landen we willen aandoen en wat er te doen is. Zo hebben wij een globale route en weten we welke landen we aandoen rond welke periode en welke ± grensovergangen we zullen gebruiken. Tevens hebben we een voorlopig schema hoeveel tijd we per land ‘denken’ te blijven.
We hebben ook een onkostenraming per land (max verbruikskosten per dag voor 2 personen)
Op die manier kunnen we ons een beeld vormen van hoeveel centen we nog moeten sparen + tickets + inentingen + enkele reisspulletjes en nog een rest voor noodgevallen, extra’s op reis en ook centen achterlaten voor in Belgie.

Op www.wegwijzer.be vind je ook veel reisverslagen van diverse landen en lang op reis. Je betaald wel lidgeld per jaar om deze te kunnen downloaden.

Wat zijn jullie plannen toch?
wij willen 7 maand richting Azie (Mongolie,china,laos,cambodja,vietnam,thailand, borneo)
2 maand NZ en dan een kleine 3 maand Peru, bolivie en argentinie

Ellen en Bjorn# Er zijn veel manieren om je ziektekosten verzekering te regelen. Misschien is het in België anders maar in NL is je zorgverzekering verplicht je weer aan te nemen als je terug komt van je reis. Volgens mij is het ook nog afhankelijk van hoe lang je weggaat. Wij hebben hem opgezegd en toen we onverwachts terugmoesten voor allerlei onderzoeken en een operatie was dat geen probleem. Gewoon weer een verzekering genomen en na 4 maanden weer opgezegd.

Er zijn ook veel soorten reisverzekeringen. Ook weer afhankelijk van hoe lang je gaat. Ik kon eigenlijk alleen de Isis, via Joho nemen omdat die tot 4 jaar aaneengesloten aanbieden. Goedkoop, ik geloof iets van €950 per jaar voor twee personen, incl. ziektekosten. Er staan wel veel kleine lettertjes in de polis maar ik ben er tevreden over, ze betaalden onze terugvlucht zonder problemen.

Loafer# Waar begin je mee? Dromen, knoop doorhakken, financiën bekijken en daarna het leukste “werk”, waar naar toe, en wanneer. Ondertussen lezen, lezen, lezen en duizend kleine dingen regelen…

Happy travels!

Dag allemaal,

Bedankt maar weer voor de reacties. Om even een update te geven. Loopbaanonderbreking is nog niet nodig. Heb na het behalen van mijn pabo- diploma twee schooljaren in het onderwijs gewerkt. Ben het nu al zo ontzettend zat, dat de knoop doorhakken om te stoppen niet zo moeilijk is. Volgend schooljaar ga ik invallen om geld te blijven verdienen, maar voorlopig niets vast meer. Mijn partner heeft een jaarcontract tot april 2011 en verlengd dat ook niet. Is dat ook weer geregeld. Dan hebben we wel niets als we terug komen, maar nu hebben we na de studie ook allebei direct werk gevonden.

Wat betreft het huis. We huurden iets dat nu verkocht is (stond in de voorwaarden!) en gaan nu bij ouders wonen. Heel goedkoop en dus keihard sparen. Heel voordelig, alleen als we terug komen dus ook wat betreft wonen helemaal niets van ons zelf.

We weten nu dat we op reis gaan en wel in voorjaar 2011. De globale planning zoals we dat nu bedenken is: India, Thailand, Laos, Cambodja, Maleisie, Singapore, Borneo, Indonesie, Nieuw-Zeeland, Chili, Peru (Argentinie?). Maar echt verdiept hebben we ons nog niet.

Eerst in de zomer nog genieten van 4 weken India en Nepal en dan kunnen we ons echt helemaal gaan voorbereiden. Tips over waar we nu verder mee moeten gaan om het concreter te maken zijn nog steeds welkom!

hey loafer,

leuk die plannen van jullie. wij zijn net met hetzelfde bezig…bij ons is het juli 2011.

Wat wij hebben gedaan is het volgende:
-info ingewonnen bij travelclinic om te kijken wanneer de eerste afspraak mbt inentingen doorgaat. bij ons is dit december 2010.

• op zoek naar een bank die een zo laag mogelijke kost aanrekent voor transacties in het buitenland
  • per land klimaattabellen bekijken voor moesson,orkanen,winter… Op die manier kan je een beetje een route bekijken.
  • Hoe lang mag je per land? Visum on arrival of op voorhand te regelen? Zijn er restricties in het ene land verbonden aan vorige landen die je bezocht hebt? bv. China mbt Tibet…
  • Probeer een ± budget op te stellen voor de verschillende landen. Zo heb je een globaal beeld hoeveel je moet sparen en doe daar dan nog maar een flinke ponk bij :slight_smile:
  • verkiezingen,belastingen,… volmacht geven???
  • welke reisverzekering?
  • neem je een RTW ticket of ??

Wijzelf gaan voor 1 jaartje en bij ons is het als volgt: Mongolië (± 1 maand), china (6 a 8 weken),vietnam-cambodja-laos (elk 1 maand), vluggertje Thailand,overland Maleisie om zo naar Borneo te gaan (1 maand),6 a 8 weken Nieuw Zeeland. Wat nog rest zullen we doorbrengen op Paaseiland,Argentinia (Noord) ,bolivie en zuidperu.

alvast veel plezier met de voorbereidingen.

Hallo Loafer,

Ja goede tips van Ellen en Bjorn, vooral wat betreft klimaat en geld. De landen die je noemt verschillen nogal qua kosten van levensonderhoud, bv. Nieuw Zeeland versus Thailand gaat wel flink schrikken worden. Fout die ik ooit maakte: in Indonesië elk dubbeltje omdraaien en in goedkope hostels zitten, en dan in Australië ontdekken dat al die besparingen van 2 maanden, daar al in 2 dagen op gaan vanwege de veel hogere kosten. Dus je kunt beter in goedkope landen af en toe lekker genieten van de luxe, als dat maar een paar euro meer kost, en in dure landen beknibbelen. Een biertje minder in Nieuw Zeeland, is weer een hele hotelovernachting in Thailand! Idem dito voor de biertjes die je in 2010 nog in Nederland drinkt!! :wink: En uit eten gaan enzo in Nederland, kun je echt veel geld op besparen… nodig mensen gewoon thuis uit of ga picknicken in een park in plaats van naar een restaurant. Verder kun je veel besparen op abonnementen, luxe artikelen zoals kleding, gadgets etc.

Ook het aantal dagen dat je in elk land doorbrengt, hangt behalve visa ook af van hoe duur het is. De schattingen in Lonely Planet gidsen voor de kosten gemiddeld per dag kloppen altijd wel aardig… En een reizigersgezegde is: neem twee keer zoveel geld mee als je nodig denkt te hebben, en de helft van de spullen die je nodig denkt te hebben. :slight_smile:

Wat denk ik wel goed is aan jullie opbouw (als het uitkomt qua klimaat) is dat je begint in makkelijk te bereizen landen met niet zoveel veiligheidsissues, en met lekker weer en lekker eten en goedkope massages enzo. Wel zul je waarschijnlijk tegen een cultuurschok aanlopen als je nog niet in landen buiten Europa hebt gereisd maar zo te zien gaan jullie van de zomer ook al op pad.
Daarna even bijkomen in de westerse wereld met waarschijnlijk veel meer herkenbare dingen zoals thuis (maar dan prachtige natuur).
En dan met die reiservaring en opgedane ‘streetsmarts’ op naar Zuid-Amerika, waar het toch wat beter oppassen is voor zakkenrollers of erger, vooral in Peru. En de mensen zijn er soms wat ruiger en temperamentvoller, een beetje zoals de latino’s in zuidelijk Europa. Wel prima te doen hoor, maar toch wel een andere alertheid nodig dan in bijvoorbeeld het hypervriendelijke, bijna slapende, onderdanige Laos.

Veel voorbereidingsplezier, en kijk nog eens in mijn gratis lijst reistips, wie weet kom je nog handige dingen tegen waar je nog niet aan gedacht had. En als je nog vragen hebt, stel gerust.

Cécile

Aan Ellen en Bjorn: ik vraag me af of jullie ook nog onderweg gaan werken, vrijwilligerswerk doen of bv. een taalcursus. IETS om je hersenen mee aan het werk te zetten.
Zelf vond ik dat tijdens mijn jaar reizen wel hele prettige en welkome onderbrekingen van het alsmaar ‘leuke dingen doen’. We merkten namelijk dat dat - ja heel blasé - ging vervelen na een paar maanden. En dat we ons zo nutteloos en parasiterend voelden. Werken of iets studeren kan dan echt een fijne afwisseling zijn, waarna je weer veel meer geniet van ‘mooie dingen zien’ en ‘leuke dingen doen’.
Niet dat ik het fout vind als mensen het anders doen, maar het is even een tip om over na te denken… je kunt natuurlijk ook gewoon kijken hoe het gaat en ter plaatse nog iets regelen als je merkt dat je ook dat gevoel krijgt. Er is altijd wel vrijwilligerswerk te doen, je kunt altijd jezelf ergens aanbieden bij een schooltje of gaarkeuken of wat dan ook (hoeft heus niet via van die dure organisaties waar van alles aan de strijkstok blijft hangen). Of een taalcursus doen ofzo.

Ook jullie veel voorbereidingsplezier gewenst, en vragen zijn welkom!