Welkom op het forum!
Mooie plannen. Ik heb zelf ook wel eens een jaar de wereld rond gereisd en daarna nog vaak kortere reizen (meestal een maand).
Zomaar wat losse opmerkingen…
Een voordeel van in de zomer eindigen is ook dat je thuis komt in een prettig seizoen. Wat dat betreft zou de lente ook geschikt zijn.
De timing heeft wel invloed op de volgorde; let op klimaat van de landen die je wilt bezoeken. Je hoeft niet al te bang te zijn om de kop of staart van een regenseizoen mee te maken, dan is het vaak juist groener, rustiger en goedkoper omdat het dan meestal geen hoogseizoen is. Maar midden in een lang regenseizoen is niet relaxed, en in bijvoorbeeld Haïti zou ik het orkaanseizoen vermijden.
Leuk dat jullie naar Afrika willen, veel mensen slaan dat prachtige continent over. Ik weet niet wat voor reiservaring jullie hebben, maar als dat alleen Europa is… dan is Afrika misschien wel iets te heftig om mee te starten, qua criminaliteit, vertragingen (je moet daar veel geduld hebben), vies eten en dergelijke. Let wel, het is een van mijn favoriete continenten juist omdat het wat van je vergt, en ontzettend veel mooie natuur en dieren te bieden heeft. En ontzettend aardige mensen.
Maar wel pittig als je niet zoveel gewend bent.
Latijns Amerika is ook erg gaaf, ook prachtige natuur (van woestijn tot jungle, van vulkaanlandschap tot sneeuwbergen), en veel mooie koloniale steden en stadjes. Ietsjes veiliger dan Afrika over het algemeen maar ook wel veel diefstal en andere criminaliteit dus ook altijd alert zijn.
Azië wordt door de meeste mensen gezien als het ‘makkelijkst’ om te reizen, omdat het relatief veiliger is, geen machocultuur heeft, lekker eten heeft en veel landen goed ingesteld zijn op toerisme (bijvoorbeeld Thailand).
Inderdaad is jullie lijstje landen wel erg lang. Een mooie stelregel van ervaren reizigers is: een maand per land. Dat geeft je genoeg tijd om veel highlights te zien, zonder om de dag een lange reis te moeten maken (bv. 8 uren in de bus).
Ook geeft dat de rust om een land en cultuur echt te ‘beleven’, in plaats van als een Japanner overal doorheen te jakkeren. Dat is ook dodelijk vermoeiend. Het kan heerlijk zijn om af en toe een dag lekker op een pleintje te zitten en het leven van alledag te bekijken, wat over een markt te struinen, en eens niet vroeg op te hoeven voor weer een tour of weer doorreizen… En een maand is nog steeds niet superveel natuurlijk…
Snel reizen is ook veel duurder.
Als je een jaar lang weg bent, kan het gek genoeg gaan vervelen om alsmaar ‘leuke dingen te doen’. Dat geloven mensen meestal van tevoren niet, maar kan je wel overkomen. Een soort reismoeheid. Alsmaar weer inpakken, zoeken, inchecken, uitchecken, busreizen… weer een tempel… en nog een tempel die daar op lijkt…
Een tijdje ergens stil zitten, wonen, en daar werken of studeren kan dan een welkome afwisseling zijn. Dan zet je je hersens weer eens aan het werk, voel je je nuttiger, kun je de dingen van daarvóór laten bezinken. En daarna weer vol frisse energie verder reizen.
Er bestaan Round The World tickets waarbij je alleen maar oostwaarts, of alleen maar westwaarts vliegt. Maar je kunt ook werken met retourvluchten, trein, of enkeltjes. Maar bij enkele reis moet je wel op de regels van de luchtvaartmaatschappij en van het land letten; vaak eisen die bewijs dat je het land weer verlaat binnen een bepaalde tijd. Op www.backpackgek.nl vind je wel tips over hoe zij het toch geregeld hebben met enkele reis vluchten. En nog veel meer handige tips over sparen, voorbereiden etc.
Van Midden-Amerika kun je niet over land naar Zuid-Amerika. Vliegen kan duur zijn.
Qua budget…
in Tanzania en Kenia (en Malawi) kun je prima reizen voor ongeveer €20-25 per persoon per dag*, MAARRRRR safaridagen zijn veel duurder dan dat (€130 of meer per persoon per dag); dat geldt ook voor het beklimmen van Kilimanjaro. Dus hoeveel geld je nodig hebt, ligt helemaal aan hoeveel dagen je op safari wilt en in welk land (in Kenia is dat iets goedkoper dan in Tanzania). Op Zanzibar heb je ongeveer €30-35 p/p/p/d nodig.
- reisstijl: privékamer in eenvoudig hotel, 2-3x per dag uit eten, verder zelf snacks kopen op straat of markt of zelf ontbijt maken; ongeveer 2-3x per week een lange busrit; af en toe een georganiseerd tourtje (bv. snorkelen), een paar souvenirs.
Sneller reizen is duurder. In hostels in gedeelde slaapzalen verblijven is goedkoper.
Peru: ongeveer €20-25 p/p/p/d (meer voor Machu Picchu-dagen)
Colombia: ongeveer €40 p/p/p/d
Brazilië: ongeveer €40-50 p/p/p/d, meer als je veel wilt vliegen
Venezuela is een van de gevaarlijkste landen van heel Latijns Amerika.
In Mexico zijn veel drugsmoorden, maar er gaan ook nog steeds veel toeristen heen. Zelf vind ik het een beetje eng door die honderden moorden per jaar (ben er niet geweest).
Ondanks dat jullie lijstje al erg lang is, zou ik Bolivia willen aanraden. De Salar de Uyuni en alles er omheen (wat je ziet als je een 4-daagsje jeeptour boekt) is werkelijk fantastisch, een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien. Vulkanisch gebied met hot springs en geisers, maan-achtige landschappen, gekke rotsen, een zoutvlakte van 100x100km, een raar ‘eiland’ met 5 meter hoge cactussen, een knalrood meer, een knalgroen meer…
In Midden-Amerika vond ik Nicaragua ontzettend leuk, en goedkoop. Ongeveer €25 p/p/p/d. Via mijn site vind je foto’s en verhalen (ook van veel andere landen), voor als je een indruk wilt opdoen.
Als jullie meerdere maanden in Latijns Amerika gaan doorbrengen, is het de moeite waard om Spaans te leren. Ik ben superblij dat ik die taal heb geleerd en heb er telkens opnieuw veel aan.
Misschien leuk om daar eerst drie of vier weken les te nemen in één plaats. Bijvoorbeeld León of Granada in Nicaragua zijn daar leuke steden voor (vooral León vond ik superleuk).
Maar natuurlijk hebben heel veel landen taalscholen.
Tot zover mijn losse opmerkingen! Hopelijk maak ik het niet nog ingewikkelder allemaal. 
Via mijn handtekening vind je mijn gratis reistips over het voorbereiden van een lange / verre reis.
Verdere vragen van jullie zie ik wel verschijnen in het ‘Wereldreis’ forum. Veel voorpret gewenst!