piep,hier zijn we dan. Anke en Jochen

Hey, we zijn een koppeltje van 25j en 28j jong
Samen hebben we de droom zoals vele natuurlijk om een wereldreis te maken.
Eerst hadden we het idee om voor één maand naar Thailand te reizen.Dit zou normaal gepland worden voor maart/april 2014.
Maar nu kregen we natuurlijk het geweldige idee om doodleuk een wereldreis te willen gaan maken voor een jaar,
dit staat nog wel niet vast omdat we eerst enkele mogelijkheden moeten afgaan zoals budget,etc …
als dit toch door zou kunnen gaan dan zouden we dolgraag rond de zomer in 2014 willen vertrekken.
waarom die tijd?Wel daar zijn verscheidene practische redenen voor.

• Rond die tijd loopt ons huurcontract van verblijfplaats af
  • We gingen zowiezo nieuwe meubels kopen bij verhuis,dus oude gaan weg,dus minder opslagplaats nodig.Juist dan enkel maar voor de emotionele en klein gerei
    *We hebben ook nog geen kinderen wat voor ons nu wel iets is van Nu of Nooit om die reis te maken.

Welke landen zouden we toch graag willen zien?
Wel als eerste gedacht :
Afrika: Kenia,Tanzania,Mozambique,Kaapstad,Gambia,Senegal
Azië: Thailand, Sri Lanka,Cambodja,Fillipijnen
Noord-Amerika: Mexico en Cuba eventueel nog Haiti
Zuid-Amerika:Brazilië,Peru,Equador,Colombia en Venezuela

We zouden natuurlijk nog zo veel meer willen zien maar denk dat dit al een hele lijst is en dat daar misschien al wat ingekrimpt gaat moet worden.
Ik heb er eigenlijk geen gedacht van hoeveel tijd je gemiddeld nodigt hebt voor dit te kunnen verwezelijken en wat de beste reisroute is…

We weten gewoon niet waar te beginnen en dat is best wel vermoeiend als je allerlei site’s en forums afschuimt :-s
men hoofd geraakt er overvol van :slight_smile:

zo dit was dan even onze intro :slight_smile:
Als er mensen zijn die ons kunnen helpen met informatie,altijd welkom!!!

Groetjes van de voorlopige droomertjes

Hoi Anke en Jochen

Mooie plannen!! :slight_smile:

Heb je al rondgekeken op het wereldreis forum? Daar kun je het beste terecht voor de algemene vragen (Zoals tijd, route, etc.) Je maakt daar meer kans op goede tips dan in het introductie forum.

Voor tips over de landen die je wilt bezoeken moet je even rond kijken op de verschillende landenforums.

Veel succes met plannen en mocht het allemaal lukken en doorgaan zijn we uiteraard nieuwsgierig naar een leuk verslagje!

Groetjes Thijs

1 like

Welkom op het forum!

Mooie plannen. Ik heb zelf ook wel eens een jaar de wereld rond gereisd en daarna nog vaak kortere reizen (meestal een maand).

Zomaar wat losse opmerkingen…

Een voordeel van in de zomer eindigen is ook dat je thuis komt in een prettig seizoen. Wat dat betreft zou de lente ook geschikt zijn.

De timing heeft wel invloed op de volgorde; let op klimaat van de landen die je wilt bezoeken. Je hoeft niet al te bang te zijn om de kop of staart van een regenseizoen mee te maken, dan is het vaak juist groener, rustiger en goedkoper omdat het dan meestal geen hoogseizoen is. Maar midden in een lang regenseizoen is niet relaxed, en in bijvoorbeeld Haïti zou ik het orkaanseizoen vermijden.

Leuk dat jullie naar Afrika willen, veel mensen slaan dat prachtige continent over. Ik weet niet wat voor reiservaring jullie hebben, maar als dat alleen Europa is… dan is Afrika misschien wel iets te heftig om mee te starten, qua criminaliteit, vertragingen (je moet daar veel geduld hebben), vies eten en dergelijke. Let wel, het is een van mijn favoriete continenten juist omdat het wat van je vergt, en ontzettend veel mooie natuur en dieren te bieden heeft. En ontzettend aardige mensen.
Maar wel pittig als je niet zoveel gewend bent.

Latijns Amerika is ook erg gaaf, ook prachtige natuur (van woestijn tot jungle, van vulkaanlandschap tot sneeuwbergen), en veel mooie koloniale steden en stadjes. Ietsjes veiliger dan Afrika over het algemeen maar ook wel veel diefstal en andere criminaliteit dus ook altijd alert zijn.

Azië wordt door de meeste mensen gezien als het ‘makkelijkst’ om te reizen, omdat het relatief veiliger is, geen machocultuur heeft, lekker eten heeft en veel landen goed ingesteld zijn op toerisme (bijvoorbeeld Thailand).

Inderdaad is jullie lijstje landen wel erg lang. Een mooie stelregel van ervaren reizigers is: een maand per land. Dat geeft je genoeg tijd om veel highlights te zien, zonder om de dag een lange reis te moeten maken (bv. 8 uren in de bus).

Ook geeft dat de rust om een land en cultuur echt te ‘beleven’, in plaats van als een Japanner overal doorheen te jakkeren. Dat is ook dodelijk vermoeiend. Het kan heerlijk zijn om af en toe een dag lekker op een pleintje te zitten en het leven van alledag te bekijken, wat over een markt te struinen, en eens niet vroeg op te hoeven voor weer een tour of weer doorreizen… En een maand is nog steeds niet superveel natuurlijk…
Snel reizen is ook veel duurder.

Als je een jaar lang weg bent, kan het gek genoeg gaan vervelen om alsmaar ‘leuke dingen te doen’. Dat geloven mensen meestal van tevoren niet, maar kan je wel overkomen. Een soort reismoeheid. Alsmaar weer inpakken, zoeken, inchecken, uitchecken, busreizen… weer een tempel… en nog een tempel die daar op lijkt…
Een tijdje ergens stil zitten, wonen, en daar werken of studeren kan dan een welkome afwisseling zijn. Dan zet je je hersens weer eens aan het werk, voel je je nuttiger, kun je de dingen van daarvóór laten bezinken. En daarna weer vol frisse energie verder reizen.

Er bestaan Round The World tickets waarbij je alleen maar oostwaarts, of alleen maar westwaarts vliegt. Maar je kunt ook werken met retourvluchten, trein, of enkeltjes. Maar bij enkele reis moet je wel op de regels van de luchtvaartmaatschappij en van het land letten; vaak eisen die bewijs dat je het land weer verlaat binnen een bepaalde tijd. Op www.backpackgek.nl vind je wel tips over hoe zij het toch geregeld hebben met enkele reis vluchten. En nog veel meer handige tips over sparen, voorbereiden etc.

Van Midden-Amerika kun je niet over land naar Zuid-Amerika. Vliegen kan duur zijn.

Qua budget…
in Tanzania en Kenia (en Malawi) kun je prima reizen voor ongeveer €20-25 per persoon per dag*, MAARRRRR safaridagen zijn veel duurder dan dat (€130 of meer per persoon per dag); dat geldt ook voor het beklimmen van Kilimanjaro. Dus hoeveel geld je nodig hebt, ligt helemaal aan hoeveel dagen je op safari wilt en in welk land (in Kenia is dat iets goedkoper dan in Tanzania). Op Zanzibar heb je ongeveer €30-35 p/p/p/d nodig.

• reisstijl: privékamer in eenvoudig hotel, 2-3x per dag uit eten, verder zelf snacks kopen op straat of markt of zelf ontbijt maken; ongeveer 2-3x per week een lange busrit; af en toe een georganiseerd tourtje (bv. snorkelen), een paar souvenirs.
    Sneller reizen is duurder. In hostels in gedeelde slaapzalen verblijven is goedkoper.

Peru: ongeveer €20-25 p/p/p/d (meer voor Machu Picchu-dagen)
Colombia: ongeveer €40 p/p/p/d
Brazilië: ongeveer €40-50 p/p/p/d, meer als je veel wilt vliegen

Venezuela is een van de gevaarlijkste landen van heel Latijns Amerika.

In Mexico zijn veel drugsmoorden, maar er gaan ook nog steeds veel toeristen heen. Zelf vind ik het een beetje eng door die honderden moorden per jaar (ben er niet geweest).

Ondanks dat jullie lijstje al erg lang is, zou ik Bolivia willen aanraden. De Salar de Uyuni en alles er omheen (wat je ziet als je een 4-daagsje jeeptour boekt) is werkelijk fantastisch, een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien. Vulkanisch gebied met hot springs en geisers, maan-achtige landschappen, gekke rotsen, een zoutvlakte van 100x100km, een raar ‘eiland’ met 5 meter hoge cactussen, een knalrood meer, een knalgroen meer…

In Midden-Amerika vond ik Nicaragua ontzettend leuk, en goedkoop. Ongeveer €25 p/p/p/d. Via mijn site vind je foto’s en verhalen (ook van veel andere landen), voor als je een indruk wilt opdoen.

Als jullie meerdere maanden in Latijns Amerika gaan doorbrengen, is het de moeite waard om Spaans te leren. Ik ben superblij dat ik die taal heb geleerd en heb er telkens opnieuw veel aan.
Misschien leuk om daar eerst drie of vier weken les te nemen in één plaats. Bijvoorbeeld León of Granada in Nicaragua zijn daar leuke steden voor (vooral León vond ik superleuk).
Maar natuurlijk hebben heel veel landen taalscholen.

Tot zover mijn losse opmerkingen! Hopelijk maak ik het niet nog ingewikkelder allemaal. :slight_smile:

Via mijn handtekening vind je mijn gratis reistips over het voorbereiden van een lange / verre reis.

Verdere vragen van jullie zie ik wel verschijnen in het ‘Wereldreis’ forum. Veel voorpret gewenst!

Hey Cecillia,dank je voor de nuttige informatie.we kunnen er zeker wat met doen!
Qua van landen die we in onze gedachten hadden,weten we dat we er keuzes in gaan moeten maken :slight_smile:
En qua talen:mijn partner heeft een jaar avondschool Spaans gevolgd en ik Frans dus hebben we samen toch al een basisje :slight_smile:
In het Engels kunnen we ons ook prima vertalen,plus we hebben nog een heel jaar om onze talen bij te schaven,heb er eigenlijk geen angst voor:-) waar ik meer angst voor heb is het psychische! we zijn allebei nog al heel gevoelige mensen en snel meevoelend.als we iemand kunnen helpen Direct dan.en ik denk dat we op reis nog al veel met onze neus tegen de muur zouden kunnen lopen :-)het kan alleen maar een les wezen dan :slight_smile: je sprak daar ook over gevaar in bepaalde gebieden,daar zijn we ons zeker van bewust daarom ook dat alle info welkom is en dat we alles uit willen zoeken . Maar alleszins bedankt om je informatie met ons te delen.
Groetjes Anke en Jochen

Ja, dat zal flink slikken worden. Vooral in Afrika maar ook in die andere continenten zul je veel armoede zien. Maar als je goed oplet zie je ook schrijnende zaken in de grote steden in Europa. Zwervers die op straat leven ook in de winter. Mensen die een Voedselbank nodig hebben om hun kinderen te kunnen voeden. 40% werkloosheid in zuidelijk Spanje.

Waarschijnlijk zul je net als veel mensen, de neiging krijgen om een project te willen opzetten. Daar wil ik wel bij waarschuwen: denk dan goed na of het toekomst heeft. Ga je echt minstens 1x per jaar terug naar datzelfde land om te kijken of het geld wel echt belandt waar het moet belanden, en om de zaken aan te sturen? Heb je wel echt goede lokale partners die de zaken runnen terwijl jullie in Europa zitten?
Ik ken bijvoorbeeld een groep (oudere) vrouwen die een schooltje in Kenia steunen, maar als zij daar een jaar later terugkomen, zijn de toiletten nog steeds niet gebouwd en is al het speelgoed en de boeken ‘verdwenen’…
Heb je wel genoeg verstand van waar je aan begint? Ken je de valkuilen? Of kun je toch beter een gevestigde organisatie steunen zoals Oxfam, Artsen Zonder Grenzen of iets dergelijks? Met geld, of door vrijwilligerswerk voor ze te doen in je eigen land?

Maar het kan ook gebeuren dat het je zodanig aangrijpt dat je besluit daar te gaan wonen en er echt iets aan te gaan doen, zoals de Nederlandse Jolanda van den Berg heeft gedaan in Cuzco, Peru. Lees het inspirerende verhaal van hoe zij nu al meer dan 14 jaar daar leeft en honderden verwaarloosde kinderen helpt. Zij bekostigt dit mede met hotels, dus ook een aanrader om daar te verblijven. Maar donateurs uit Europa blijven ook welkom. http://stichtingninos.com/index-nl.html
Echt een pittige keuze die zij heeft gemaakt, daar moet je dan wel volledig achter staan natuurlijk, en zoals zij zegt, geen dankbaar zingende kindertjes verwachten die achter je aan huppelen zoals in The Sound of Music; het is gewoon keihard, met schrijnende verhalen over alcoholisme, huiselijk geweld en misbruik, kinderen die toch spullen van je stelen ook al geef jij ze een dak en eten, bouwvakkers die na een week niet meer verschijnen omdat ze zich lam zuipen van hun salaris, kinderrechters die niet altijd meewerken… Vallen en opstaan. Uitproberen, mislukken en dan anders proberen. Dus goed nadenken of je dat aankunt, voordat je aan zoiets begint.

Dus tja, armoede zul je gaan tegenkomen, en dat zal je aangrijpen. Maar dat maakt ons ook menselijk. Wat ***niet ***helpt is lukraak geld of spullen uitdelen, al helemaal niet aan kinderen. Dat is denigrerend en alsof je god (of sinterklaas) wilt spelen, en werkt een bedelcultuur in de hand. Dus zoek naar structurele manieren om te helpen. Koop liefst bij kleine lokale handelaartjes in plaats van grotere (internationale) winkels. Door je geld ter plaatse slim uit te geven, kun je ook de economie steunen op een meer gelijkwaardige manier.

Wat je vooral goed moet beseffen is dat je in veel landen altijd en overal opvalt als buitenlander, en wordt beschouwd als wandelende goudmijn. Jij kunt immers al een vliegticket betalen, iets wat veel mensen nooit van hun leven kunnen.

Maar het voornaamste motto is: geen domme dingen doen. Je leest veel veiligheidstips op mijn website onder Travel > Safety.

Tegelijkertijd niet vergeten dat er ook in de westerse wereld enorm veel verkeersongelukken, berovingen, verkrachtingen en moorden gebeuren, die de toeristen niet weerhouden om Amsterdam, Brussel of Chicago te bezoeken… wat is veiligheid nu echt? Zoek geen oorlogsgebieden op, maar wees ook niet paranoïde.

Hallo iedereen,

Spijtig genoeg gaan we onze wereldreis niet kunnen maken dit omwille van gezondheidsredenen :frowning:
Mijn arts raadde het af om zo lang en zo ver te reizen om dat ik om de twee maanden een baxter nodig heb en met een chronische darmziekte leef.
Het is geen optie om, om de twee maanden terug te vliegen naar ons regenachtig Belgenlandje om dat dit dan veel te kostelijk zou worden ook.
Dus bergen we maar onze grote droom op en maken we er kleine droompjes in stukjes van door volgend jaar al te starten met een reisje naar Thailand voor een maand.
We gaan er allesinds het beste van proberen te maken en te genieten. yolo is the motivation !!!

Wat jammer! Maar goed dat jullie het dan gewoon toch gaan doen in stukjes. Sterkte met je ziekte. Veel plezier in Thailand!

Wat naar te lezen dat je je wereldreis niet kan maken door je medische toestand. Maar ga dan inderdaad heerlijk genieten van heel veel kortere (rond)reizen! Zo kan je toch een hoop van de wereld zien en overal de andere culturen opsnuiven!

Mochten jullie ooit Kenia gaan bezoeken, neem dan zeker eens contact op! Ik woon hier en kan je helpen aan leuke adresjes en leuke uitjes/safari‘s.

Zonnige groetjes,
Marriette

Via Wereldwijzer app

Mochten jullie Bali willen bezoeken kan je mij ook een pb sturen

Groetjes Paulien

Hoi,

Wij komen net thuis van een 1 jaar de wereld rond!
HET WAS GEWELDIG!
En ik krijg nu alweer kriebels en zou alweer heel snel op pad willen. Helaas eerst weer geld verdienen.
Al heel veel goede tips heb je ontvangen van anderen. Kijk id goed naar het klimaat van de verschillende continenten.

Onze trip begon in maart in India daarna Sri Lanka, Thailand, Burma, Cambodja , Maleisie, Japan, Borneo, Australie, Nieuw Zeeland, Papeete, USA, Mexico en toen braaf naar huis. Het voordeel van deze route was het weer!!! Wij hebben 11 maanden lang zon en prachtig weer gehad. Wij hebben een van te voren onze route vast gezet en toen een wereld ticket gekocht. Denk goed na…
wij hebben bewust gekozen voor landen die aan elkaar liggen zodat je deze ook via een landroute/ zeeroute binnen kan komen. Dit geeft je ruimte om eerder of langer in een land te blijven en is vaak goedkoper! Wij hebben de minimale vluchten geboekt. En veel vluchten bij geboekt met air Asia. Deze zijn super goed en goedkoop. Zo vonden wij een ticket naar Japan (die stond niet op ons lijstje) voor 75 euro.

Als jullie echt in de zomer vertrekken hou rekening met het aankomende regenseizoen in Azie. Het zou erg zonde zijn als je daar wil starten en niet op het strand kan liggen.
En in de zomer in Nederland is het winter in Noord Amerika!! Wij zijn daar 2 jaar geleden geweest; Chili, Argentinie, Brazilie. Prachtige landen maar dan moet je je tas goed in pakken met dikke kleding! Deze landen zijn in vergelijking met Azie ook veel duurder en wij totaal andere cultuur dan Azie. Ook qua reistijden zit je in Zuid Amerika veel en lang in bussen om van het een naar het ander te komen.

Afrika zijn wij niet zo fan van (persoonlijk natuurlijk). Is meer de veiligheid en andere manier van reizen. Gaf ons niet de vrijheid die wij graag willen.

Meest logische route klinkt als starten in Afrika qua weer. Maar niet logisch voor het vervolg voor jullie reis. Of eerst daar starten, dan door en dan nog een keer terug om zo over te steken naar de andere kant. MMMMMM jullie maken het jezelf niet makkelijk :slight_smile:
Maar dat maakt de reis ook wel leuk!

Een jaar weg is geweldig.
Ga niet te veel van te voren boeken want in de praktijk kom je toch op andere plaatsen terecht of de plaats waar je van droomt kan ook erg tegen vallen.
Wij hadden van te voren een lijst gemaakt van dingen die wij echt wouden doen of zien. Zoals leren surfen in Sri Lanka, in een Ashram in India. Ballonvaart in Burma, enz.
Die dingen kun je globaal uitzoeken van te voren.
Ook niet een lading aan boeken of reisgidsen mee slepen. Overal waar je komt (en zeker low budget) zijn andere reizigers, oude gidsen en vooral heel veel leuke dingen te doen die je niet tegen komt in de boeken.

Wat je wel goed moet regelen van te voren:
Visum. Kijk bij welke landen je dit bij aankomst kan doen en welke niet.
Geld; zorg voor meerdere/ verschillende bankpasjes. Niet elke pas doet het overal.
Koop je een om de wereld ticket neem deze mee als je gaat inchecken bij vliegmaatschappijen. Zeker de losse vluchten. Scheelt veel gedoe. Wij kochten veel enkeltjes en vaak willen ze weten wat daar de reden voor is!

Op lokatie:
Ga niet in Nederland allerlei medicijnen kopen. Doe dit in het land waar je ziek word. Zeker de diaree. Pillen daar zijn zo veel beter!! En scheelt weer ruimte in je tas.

Hebben jullie al na gedacht over een budget wat je wil uitgeven.
Een wereldreis kost geld. En ook al wil je heel low budget. Soms kan dit niet/ wil je dit niet.
Kijk naar je budget en probeer nog 1/3 erbij te sprokkelen. Je wil namelijk niet de reis van je dromen maken en dan moeten gaan bezuinigen op dingen die je maar 1x in je leven waar kan maken.

Heel veel plezier!
Als je nog tips nodig hebt over de landen dan help ik je graag.

Groetjes
Femke