Ja het staat er goed wereldreis in 2014.
Mijn man en ik koesteren al lang het idee om met de auto een wereldreis van ongeveer een half jaar te maken.
Nu hebben we om te beginnen een streefdatum gekozen. Onze kinderen zijn dan of uit huis of aan het studeren en wij denken dan wel een half jaar Nederland te kunnen verlaten.
Mijn man is de drijvende kracht achter dit alles. Wij willen vanaf Nederland via Griekenland door vele (welke moeten we nog bekijken) landen via China naar Thailand en Indonesië reizen.
De bedoeling is dat we voor deze reis een Toyota landcruiser gebruiken.
Wie spreekt dit idee ook aan ? Misschien kunnen we ideëen uitwisselen?
Wie kan ons tips geven bij de voorbereiding ? Alle tips hoe klein ook zijn welkom
Wat een ontzettend leuk idee, ik heb zelf ook al een beetje naar de mogelijkheden gekeken. Er zijn genoeg blogs en reisverslagen te vinden van mensen die dit al eerder gedaan hebben en dat levert zulke mooie verhalen op dat dit me flink inspiratie gegeven heeft.
Ook leuk om te lezen zijn de verhalen op www.oz-bus.com en www.eoe.co.uk.
Andere inspiratie en tips zijn te vinden via het uitgebreide verslag van www.erwinvoogt.com.
Ons eerste idee is om via Maleisië en Indonesië over te steken naar Australië.
Enkele tips die ik al heb opgeschreven om te onthouden:
geloof niet altijd wat douane-ambtenaren je vertellen over dieseltoeslag, die zijn via een “persoonlijke toeslag” voor de douane-ambtenaar soms goed te omzeilen.
als je je imperiaal bekleed met watervast betonplex rijdt je altijd in je eigen schaduw en wordt je auto niet zo snel warm.
geduld is een schone zaak
Laat even weten hoe het gaat met de voorbereidingen. Wij zijn nog niet begonnen, maar lopen alleen met ideeën rond. Contact houden?
Ik neem het stokje even over. Ik ben René Snoek, man van Aline Snoek.
Als ik jou ID bekijk lijkt het erg op het staartje van onze geplande reis.
Hoe wil je in Maleisie komen? Wil je met eigen auto reizen of ga je uit van openbaar vervoer?
Ik ben momenteel nog in de orienterende fase. Hoe verder ik kom, hoe meer ik het ID krijg dat het zeker goed te doen moet zijn. Momenteel is er vanwege de onrust in het middenoosten wel een dilema. Gaan we door Iran of reizen we eromheen.
Het prettigst en veiligst is het natuurlijk als je met meer dan 1 equipe bent. Maar daar laten we ons niet door weerhouden. Het zou alleen welkom zijn, dat wel als er zich een andere equipe aanmelde.
In contact blijven? Natuurlijk!!
We hebben nog even de tijd, maar er moet dan ook nog veel gebeuren. Gelukkig geniet ik nu ook al van de voorpret.
Enorm goede plannen allemaal. Daar doen wij graag aan mee. Ons reisdoel is dan niet het verre oosten, maar verder lijken onze plannen redelijk op elkaar. Wij hebben een Toyota Landcruiser gekocht die al helemaal is ingericht als camper. Afgelopen week heb ik 'm laten keuren zodat hij ook een ‘normaal’ kenteken krijgt (het was een bedrijfsauto, grijs kenteken dus) en dan is de wegenbelasting ook een beetje te betalen.
Ons plan is: vertrek in juli 2011, start in Kenia en dan afzakken tot in Zuid Afrika. Daar steekt de auto over naar Buenos Aires, wij steken eerst even over naar Australie (familiebezoek) en Nieuw Zeeland (effe vakantie houden) waarna we ook naar Zuid Amerika gaan. In totaal zijn we een jaar onderweg en aan het eind van dat jaar vliegen we terug naar NL en gaat onze auto weer op de boot terug naar NL of omgeving.
We zijn al een tijdje bezig met vooral technische voorbereidingen voor deze reis, dus misschien kunnen we nog wel wat tips geven. Ik zou zeggen: vraag maar raak. Wat we kunnen beantwoorden zullen we zeker doen.
Hoi Aline,
Lees net jullie plannen. Leuk. Ik ben nu 13 jaar met mijn landcruiser onderweg en kan je aanraden om geen andere auto te kopen. Wel opletten wat je koopt want er is veel rommel op de markt. Jullie planning is prachtig maar wel veel. Wat is de opzet van de reis? Veel zien! Kilometers maken? Vakantie? Doe het rustig aan. Less is more.
Mario
Waarom slaan jullie het mooiste stuk over door in Kenia te beginnen?
Via het Midden Oosten, Egypte, Soedan, (evt)Eritrea en Ethiopie is een stuk boeiender en spectaculairder dan het gedeelte tussen Kenia en Zuid Afrika, zeker met een auto als een Landcruiser.
De tip van Mario sluit ik me bij aan. Leg de lat niet te hoog door teveel te willen zien in te korte tijd. een half jaar lijkt als je er tegenaan kijkt behoorlijk lang maar eenmaal op pad is het zo voorbij… en is voor jullie Indonesietrip van Aline en Renee best kort vind ik.
Groet,
Marcel
Hallo,
ben ook van plan om met een landcruiser die ik als camper wil veranderen (opbouw)de wereld rond te gaan.
Kun je me wat tips geven wat je zoal veranderd hebt eraan ophanging,banden motor ezv
en welk type is het juist
De HZJ 75 /78/79 zijn toch wel de meest robuuste auto´s die er rondrijden. Ik ben er meer voor om de auto zoveel als mogelijk origineel te laten, wat van Toyota is is goed!
Wat het grootste probleem is wat ik in de loop der jaren gezien heb bij andere reizigers is dat als er wat kapot gaat het een niet origineel toyota onderdeel is of dat de auto overbeladen is(en dan zijn de nieuwe schokbrekers en bladveren niet meer aan te slepen).
Veranderingen zou ik beperken tot evt een snorkel en een uitwasbaar K&N luchtfilter en mocht je de bladveren willen veranderen dan voor een Old Man Emu (echter weer niet de schokbrekers van dit merk,die zijn gek genoeg niet zo best op slechte wegen, dan liever bv KONI).
Laat ook de originele stalen velgen eronder liggen want die kunnen wel een stootje verdragen (en ook de pikhouweel van de plaatselijke bandenplakker).
Groet, Marcel
Goed idee om een wereldreis te maken, maar in een half jaar rijden wat jullie willen lijkt mij een onmogelijke opgave. Zelf zijn wij in september 2009 aan onze wereldreis begonnen in Zuid Amerika en dachten in een jaar naar Alaska te rijden, gelukkig hadden we geen strakke planning en zitten inmiddels 18 maanden in Zuid Amerika en denken er tot zeker eind dit jaar rond te reizen.
Ons Advies doe het goed en bekijk zoveel mogelijk ieder land heeft zo zijn eigen high lights en het is zonde als je later moet constateren dat je wel in een land geweest bent maar weinig gezien hebt.
wij gaan dit jaar ook met de auto op wereldreis, namelijk vanaf september (de exacte datum staat nog niet helemaal vast, maar ergens begin septebmer)! De planning is nu van Nederland naar Singapore, maar hangt natuurlijk ook af van wat er gebeurt in Iran en Pakistan. Anders rijden we naar Zuid-Afrika.
We hebben de auto inmiddels aangeschaft: een Landrover Defender 110. Wij hebben ook gekeken voor een Landcruiser, maar deze zijn in verhouding veel duurder en qua prestatie schelen de LR en de LC niet veel. We zijn nu aan het zoeken naar alle benodigdheden, hebben inmiddels als rocksliders en nieuwe banden en velgen onder de auto zitten. Uiteraard nu nog het roofrack en daktent als belangrijkste dingen.
De geplande route is een stuk oost-blok, dan Turkije, Iran, Pakistan, India, Bangladesh, (met de boot naar) Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisie, Singapore. Wij hebben ervoor gekozen niet door China te rijden, omdat dit ontzettend duur is met een eigen auto (reken op 4.000 euro voor 2 personen en 30 dagen visum).
Mochten we door Afrika rijden dan gaan we via de oostkant.
hallo,
klinkt allemaal goed al die reizen! kleine dingetjes:
vietnam schijnt ook moeilijk te zijn om in te komen met eigen auto/motor. er zijn wat veranderingen gaande op het moment maar eenvoudig zal het zeker niet zijn, zo niet onmogelijk.
dieseltax is niet altijd nep, in syrie bijv. bestaat het echt en kun je er niet omheen
ik denk 6 maanden voor tot en met maleisie/singapore moet goed te doen zijn. daarna moet je weer inschepen etc naar indonesie en dat gaat allemaal weer veel tijd kosten om binnen 6 maanden ook mee te pakken. als je 6 maanden hebt zou ik niet te veel tijd doorbrengen in europa/turkije, dat kan altijd later nog is in zomervakanties etc.
wereldreis 2014…als je nu al route helemaal bedenkt en zo kan het teleurstelling worden aangezien er in drie jaar veeeeeeel kan veranderen.
heel veel plezier iedereen in ieder geval met alle reizen!
Ja bv voor Egypte krijg je een egyptisch kenteken. Maar stelt niet veel voor.
Het is dus niet zo dat het voertuig gekeurd moet worden of zo, enkel een geldkwestie.
Aan de grens betaal je een bedrag en je krijgt dat ding mee om over de bestaande te hangen. Bij het verlaten van het land betaal je aan de grens weer een bedrag en mag je het weer afgeven…