Mag je in alle landen met eigen auto rijden ?

Ik ben mij aan het oriënteren op een wereldreis. Nu heb ik wel eens gehoord dat je niet in alle landen mag rijden, of dat er verplicht een gids/chauffeur mee moet.
In welk landen mag je niet zomaar reizen per auto ?

Hoi!

In ieder geval in Amerika mag je overal wel met eigen auto rijden.

Oja, hamburger-country is slechts een stukje van het continent Amerika…

Zelf heb ik in 1 jaar heel Zuid-Amerika doorkruist… zo’n 70.000Km…, achteraf gezien is 2 jaar raadzaam.

Groeten,
Bart

Hallo Overland,

Ik ben zelf ook al een hele tijd aan het plannen voor een rit in 2012, het is een enorm oerwoud aan regels.

Behalve Visa heb je te maken met verzekeringen, tijdelijke import, internationaal rijbewijs, niet erkende rijbewijzen, carnet de passage, heffingen en in sommige landen heb je i.d.d. een gids nodig. Ik weet geen enkele site waar een wereldwijde opsomming te vinden is, het moet allemaal per land uitgezocht worden en er zijn ook nog verschillen afhankelijk van de nationaliteit van de bezoeker.

Welke continent denk jij aan? Ik wil zelf richting Japan.

.

Zowiezo weet ik dat je in china en tibet niet met eigen auto rijden. Het ligt er een beetje aan waar je naar toe gaat. In sommige landen is het namelijk ook niet aan te raden om zelf met de auto te gaan rijden door bijvoorbeeld veilligheid.

Inderdaad, China is het grootste struikelblok. Verder is Birma (Myanmar) niet toegestaan met een voertuig en Saudi Arabia wil nog al eens lastig doen om een visum te verstrekken, tenzij je moslim bent. … Daar is nog wel een mouw aan te passen door ipv een toeristenvisum een transitvisum aan te vragen wat 3 of soms 5 dagen geldig is. Je vrouw mag echter niet achter t stuur!
In de amerika´s mag je gewoon in elk land rijden, enige toeristenvisum heb je nodig voor Suriname (in mijn tijd…dat ik in Nicaragua was,1988 en 1990, had je daar ook een visum voor nodig maar meen dat dat veranderd is?). Verder heb je voor de amerika´s ook geen Carnet de Passage nodig, wel voor de andere continenten buiten Europa.
Voor veel en goede informatie over auto en motorwereldreizen kun je ook op het HUBB kijken van www.horizonsunlimited.com
Groet, Marcel

Bedankt voor alle reacties.
Het plan van mij is een wereldreis te maken.
Eerst door Afrika, vanuit Spanje naar Marokko.
Via de westkust naar Zuid Afrika, en via het Oosten richting Egypte.
E.e.a. natuurlijk ook afhankelijk ivm. veiligheid en toegankelijkheid van sommige landen in Afrika.
Dan richting India, maar daarvoor moet ik eerst verschillende landen doorkruisen.
Vanuit India, Bangladesch, Birma, Laos, Vietnam, Cambodia, Thailand, Malaysia.
Veel verder kom ik volgens mij niet per auto, verschepen richting Australie/Zuid Amerika zou dan een optie kunnen zijn.

Nu zie ik ook dat als je China en Birma niet per voertuig mag doorkruisen de hele hoek Laos, Vietnam, Cambodia, Thailand, Malaysia praktisch onberijkbaar per voertuig lijkt te zijn ?

om in zuid oost azie te komen zou je evt van India naar Singapore of Malaysia kunnen verschepen.

Hoi Landcruiser,
Leuk idee dat je de wereld rond wil gaan met je jeep! Ikzelf woon in spanje, pamplona om precies te zijn! Ben chauffeur op een int. veewagen en heb europa en marocco onderhand wel gezien. Ik ben een reis aan het plannen voor 2013 met de camper naar amerika, beginnen in argetinie en dan zo tot alaska of canada, ik trek hiervoor 1 jaar uit om te reizen. Ik ga grotendeels via de panamroute die van zuid amerika naar noord gaat! Mss ideetje voor jou… Afijn ik hoor het wel groetjes frank

Hallo Frank,
Zelf ben ik al een paar keer rond de wereld gekard maar met een motorfiets. Met 4 wielen enkel Afrika en zuid Amerika (waar ik inmiddels woon) maar bovenstaand jeepidee is van ´Overland´!
Als je op jouw trip in de buurt van zuidelijk Brazilie komt ben je van harte welkom!
Groet,
Marcel