Hoi,
Ik heb ook ooit een jaar gereisd (en gewerkt) en daarna nog diverse langere en kortere vakanties gedaan, o.a. naar landen die je opnoemt.
Klinkt als een geweldige reis maar ik vraag me af of het haalbaar is voor 20.000. Je noemt namelijk allemaal landen die niet aan elkaar vast liggen, dus zul je telkens moeten vliegen. Heb je al uitgezocht of er round-the-world tickets bestaan die bovenstaande plannen mogelijk maken en hoeveel zo’n ticket dan kost (moet wel meer dan 6000 euro zijn)?
Ook zitten er een paar pittig dure landen tussen zoals de VS en Japan. Wil je daar dan bijvoorbeeld gaan kamperen? Zijn die landen daar geschikt voor? Of ga je gratis couch surfen ofzo?
In landen als Peru en Nicaragua kun je best wel rondkomen voor ongeveer 600 euro per persoon per maand (ofwel 20 euro per persoon per dag), maar als je veel georganiseerde toertjes wilt gaan doen en binnen die landen veel plekken bezoeken, wordt het wel duurder dan dat.
Maar voor Australië, VS, Japan heb je echt wel meer geld nodig.
Werken in Australië is een goed idee. Je zult misschien wel wat weken nodig hebben om werk te vinden. Of misschien kun je vanuit Nederland al wat regelen, bijvoorbeeld via Joho.nl (ga eens langs bij een van hun winkels, als je lid wordt kunnen ze jou ook helpen met alle andere plannen).
Werken is ook een goede onderbreking van 41 weken ‘alleen maar leuke dingen doen’. Het klinkt raar, maar dat is op een gegeven moment NIET meer leuk! Dan ga je denken: tja, weer een tempel… en wil je je hersens ook wel weer eens aan het werk zetten, en je nuttig voelen.
In Australië heb ik telemarketing gedaan en in de horeca gewerkt, en een klein marketing-projectje gedaan. Het betaalde niet heel slecht maar ook niet supergoed. Maar wat ook scheelt is dat je ‘van de straat bent’ en geen tijd hebt om geld uit te geven.
En in de horeca krijg je vaak ook nog een gratis maaltijd.
In Peru heb ik Engelse les gegeven.
Ik begrijp helemaal je interesse in de landen die je kiest, maar misschien zou je toch nog kunnen kijken hoe ze op elkaar aansluiten, en zorgen dat ze meer over land op elkaar aansluiten. In Zuid-Amerika zou je zelfs nog Bolivia kunnen toevoegen zodat je ook over land naar Argentinië kunt reizen. En Bolivia heeft ongelooflijk mooie, bizarre (bijna buitenaardse) landschappen, naast IJsland vond ik het een van de meest fascinerende, jaw dropping landschappen ter aarde.
Het valt mij ook op dat je voor gigantische landen zoals Indonesië, China en Argentinië maar 3 weken rekent. Je moet dan heel goed keuzes maken want je zult je maar kunnen focussen op een paar gebieden per land en niet alle uithoeken.
En ik vond Nicaragua echt superleuk (foto’s te vinden via mijn handtekening), maar als je vanuit de VS westkust naar beneden reist, zou je wellicht beter naar Mexico kunnen doorsteken.
Overigens mijn bewondering voor het feit dat jullie 20.000 euro p/p bij elkaar kunnen sparen op die leeftijd!
Via mijn handtekening vind je nog meer tips over hoe je zo’n lange reis kunt voorbereiden, maar in jullie geval is Joho denk ik geen overbodige luxe omdat er best veel complicerende factoren in zitten zoals al die vluchten die je nodig zult hebben, het klimaat, de kosten… en zij kunnen je helpen werk te vinden.
Veel succes met alle plannen,
Cécile