Wereldreis na eindexamen

Dag allemaal,

wij zijn van plan om een wereldreis te maken na ons eindaxemen, van ongeveer driekwart jaar. We kunnen dit verlengen naar maximaal een jaar.

Ons schema ziet er momenteel zo uit:
Moskou: 1 week
China: 3 weken
Japan: 4 weken
Indonesië: 3 weken
Australië: 8 weken (waarvan we er een paar willen werken!)
U.S.A Westkust: 4 weken
Mexico: 3 weken
Nicaragua: 3 weken
Peru: 3 weken
Argentinië: 3 weken
Namibië: 4 weken
Egypte: 2,5 week (voor al aan de kust…)
Dit is een totaal van 41,5 week.

Is dit een te druk schema? Wat raden jullie aan om langer of korter te doen?
Alle tips zijn welkom over een wereldreis!

:wereld:

:chin:Als je dit wilt doen heb je wel een heel erg goed gevulde beurs nodig voor een scholier normaal niet tebetalen
ik ben bang dat dit weer een fake bericht is zo niet dan neem ik mijn worden terug.:thailand::cambodia:

Is geen fake bericht, echt niet. We willen alleen onze planning laten beoordelen.
We weten zelf ook dat het prijzig gaat worden, maar daar hebben we wel over nagedacht.

Anders nog tips over de planning?:chin:

Dit is minimaal een reis van 20K. En tja ik zou vooral naar de seizoenen kijken.

Wij hadden ook al een berekening gemaakt van ± 20.000. En bedankt voor de tip over de seizoenen. :smiley:

Hebben jullie dit jaar eindexamen gedaan? dan is de voorbereidingstijd wel erg kort.

Hou er ook rekening mee dat japan wel erg duur zal schijnt te zijn. Die 20.000 is per persoon neem ik aan?

3 weken china,3 weken indonesië en 8 weken Australie vind ik erg kort als je alles ter plekke regelt.

Heb je al eens eerder een verre reis gemaakt?

:chin:Dan mij oprechte excusses en dan een antwoord op je vraag ik zal het dan niet zo veel landen doen stukje azie en Australie en misschien Nieuw zeeland
groetjes Fransjes :thailand::cambodia:en heel veel succes met plannen maken

Het is inderdaad 20.000 per persoon ja. :slight_smile: 3 weken China en Indonesië willen we eigenlijk al vrij vast stellen - met speling natuurlijk.

We hebben dit jaar geen eindexamen gedaan en hebben dus nog vrij veel voorbereidingstijd.

We hebben vaker met familie een verre reis gemaakt.

Hmm, misschien klopt dat. We gaan het nog even bekijken wat we nou echt willen doen. Bedankt voor je antwoord!

Misschien moet je even wat meer vertellen, wat wil je precies zien/doen. wat vind je belangrijk, waar ben je al geweest en hoe oud ben je?

We willen graag veel culturele en oude steden bezoeken maar ook graag moderne steden zoals Tokyo. We willen eigenlijk van elk land een globaal overzicht krijgen!
We zijn al geweest in Thailand, Japan, Costa Rica, VS, Canada, Vietnam en Cambodja.
We hebben nog 2 jaar om alles voor elkaar te krijgen, ik hoop dat dit genoeg is?

:wereld:

Dan is China misschien een optie oude cultuur en oude stadswijken in moderne miljoenen steden. Moskou heeft volgens mij niet echt en oude cultuur.

in Australie vind je ook grote steden en veel aborigional cultuur en mooie natuur. Als je onder de 31 bent (ga ik van uit ivm je eindexamens) kun je een working holiday visum aanvragen en daar nog wat werken. Al verdien je daar minder dan hier in NL waarschijnlijk. Je doet het dus ook deels voor de ervaring. Vandaaruit kun je makkelijk naar Nieuwzeeland op en neer voor cultuur en natuur. Vanuit Darwin australie vliegen veel mensen naar Bali.

Australie en nieuwzeeland zijn groot genoeg om één jaar te blijven en je nog niet te vervelen. Misschien moet je je afvragen of je gehaast wilt reizen of wat langer in één land en wat meer zien.

succes.

Dankjewel voor je reactie. We gaan nog even kijken of we Moskou echt willen doen!

Van die working holiday visum is echt heel handig, bedankt voor de informatie! We verwachten geen hoge loon maar hopelijk kunnen we er toch wel wat mee doen. In Australië hebben we niet heel veel plannen en willen we voor al de oostkust doen…

Is het trouwens handiger om na Japan eerst naar Australië te gaan en dan pas richting Indonesië gaan? Is dit goedkoper? We willen na Australië (of dus Indonesië) verder reizen naar Noord-Amerika.

Nogmaals bedankt voor je reactie!:dag:

Als je nu gaat sparen voor een reis over twee jaar…bedenk dan dat je lijst nog veel langer gaat worden! Je zult steeds weer iets nieuws tegenkomen dat je óók wilt zien/doen. Aan het einde zul je dus weer moeten schrappen.

Alle continenten aandoen klinkt wel erg leuk natuurlijk, maar voor mij persoonlijk zou het te veel zijn. Ik trek dat niet zolang achter mekaar van plek naar plek. Ben overigens wel mensen tegengekomen die dat wel al lange tijd deden.

Mijn tip naast de seizoenen. Schrijf achter elk land een aantal highlights die je echt gezien/gedaan wilt hebben. Misschien zijn er landen waar je veel van verwacht, maar als je uitgezocht hebt wat er te doen is…valt het toch wel tegen.

En ik mis Brazilie in het overzicht :wink:

We zijn momenteel bezig met het uitzoeken wat we in welk land willen doen ja… bedankt voor de tip! :wink:

We gaan nog eens goed kijken naar het geld.
Over Brazilië, we hebben echt gekeken of we Brazilië erin wouden stoppen maar hebben uiteindelijk besloten om het, om aantal wat redenen, het niet te doen.

Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Hoi,

Ik heb ook ooit een jaar gereisd (en gewerkt) en daarna nog diverse langere en kortere vakanties gedaan, o.a. naar landen die je opnoemt.

Klinkt als een geweldige reis maar ik vraag me af of het haalbaar is voor 20.000. Je noemt namelijk allemaal landen die niet aan elkaar vast liggen, dus zul je telkens moeten vliegen. Heb je al uitgezocht of er round-the-world tickets bestaan die bovenstaande plannen mogelijk maken en hoeveel zo’n ticket dan kost (moet wel meer dan 6000 euro zijn)?

Ook zitten er een paar pittig dure landen tussen zoals de VS en Japan. Wil je daar dan bijvoorbeeld gaan kamperen? Zijn die landen daar geschikt voor? Of ga je gratis couch surfen ofzo?
In landen als Peru en Nicaragua kun je best wel rondkomen voor ongeveer 600 euro per persoon per maand (ofwel 20 euro per persoon per dag), maar als je veel georganiseerde toertjes wilt gaan doen en binnen die landen veel plekken bezoeken, wordt het wel duurder dan dat.
Maar voor Australië, VS, Japan heb je echt wel meer geld nodig.

Werken in Australië is een goed idee. Je zult misschien wel wat weken nodig hebben om werk te vinden. Of misschien kun je vanuit Nederland al wat regelen, bijvoorbeeld via Joho.nl (ga eens langs bij een van hun winkels, als je lid wordt kunnen ze jou ook helpen met alle andere plannen).

Werken is ook een goede onderbreking van 41 weken ‘alleen maar leuke dingen doen’. Het klinkt raar, maar dat is op een gegeven moment NIET meer leuk! Dan ga je denken: tja, weer een tempel… en wil je je hersens ook wel weer eens aan het werk zetten, en je nuttig voelen.

In Australië heb ik telemarketing gedaan en in de horeca gewerkt, en een klein marketing-projectje gedaan. Het betaalde niet heel slecht maar ook niet supergoed. Maar wat ook scheelt is dat je ‘van de straat bent’ en geen tijd hebt om geld uit te geven. :slight_smile: En in de horeca krijg je vaak ook nog een gratis maaltijd.
In Peru heb ik Engelse les gegeven.

Ik begrijp helemaal je interesse in de landen die je kiest, maar misschien zou je toch nog kunnen kijken hoe ze op elkaar aansluiten, en zorgen dat ze meer over land op elkaar aansluiten. In Zuid-Amerika zou je zelfs nog Bolivia kunnen toevoegen zodat je ook over land naar Argentinië kunt reizen. En Bolivia heeft ongelooflijk mooie, bizarre (bijna buitenaardse) landschappen, naast IJsland vond ik het een van de meest fascinerende, jaw dropping landschappen ter aarde.

Het valt mij ook op dat je voor gigantische landen zoals Indonesië, China en Argentinië maar 3 weken rekent. Je moet dan heel goed keuzes maken want je zult je maar kunnen focussen op een paar gebieden per land en niet alle uithoeken.

En ik vond Nicaragua echt superleuk (foto’s te vinden via mijn handtekening), maar als je vanuit de VS westkust naar beneden reist, zou je wellicht beter naar Mexico kunnen doorsteken.

Overigens mijn bewondering voor het feit dat jullie 20.000 euro p/p bij elkaar kunnen sparen op die leeftijd!

Via mijn handtekening vind je nog meer tips over hoe je zo’n lange reis kunt voorbereiden, maar in jullie geval is Joho denk ik geen overbodige luxe omdat er best veel complicerende factoren in zitten zoals al die vluchten die je nodig zult hebben, het klimaat, de kosten… en zij kunnen je helpen werk te vinden.

Veel succes met alle plannen,
Cécile

@cecilia
6000 euro? Ik denk zeker dat je een schema zoals dit niet via een around the world ticket moet doen, dat zijn vaak vaste routes en daar moet je heel veel geld voor betalen als je het anders wilt gaan doen.
Op Afrika na (weet ik gewoon niks vanaf) denk ik dat je alles makkelijk met enkeltjes kunt boeken. Zo heb je in Azie/Australie Airasia, tussen Noord en Midden-Amerika Spirit Airlines, vanaf Zuid-Amerika vlieg je met een enkeltje van Aireuropa bijv naar Madrid. En boek je vanaf daar een goedkoop tripje all inclusive Egyptische kust. Of je vliegt met Ryanair naar Marokko heen en terug voor een prikkie.

En wie weet zijn er over twee jaar weer low-cost airlines bijgekomen.

Wow, bedankt voor al deze tips!

We hebben zelf gekozen voor de enkeltjes-variant ipv de Around the World ticket, omdat voor ons beter uit kwam en (naar onze berekeningen…) ook goedkoper. Wat saywhat zei klopte inderdaad, van lowcost-vliegmaatschappijen hebben we over het algemeen goedkopere vluchten gezien.

Over het doorsteken van Peru naar Argentinië hebben we inderdaad gedacht aan Bolivia en we waren aan het twijfelden of we dat er tussen zouden zetten. Maar dit geeft ons weer wat extra motivatie, bedankt! :wink:

Verder nog enorm bedankt voor al je verdere tips. We zullen er weer mee vooruit kunnen!